KeepersBart Verbruggen - 8
Ik moet mijn ongelijk toegeven. Voor het toernooi had ik liever Roefs gezien, vond Verbruggen geen verschilmaker. Maar keepte werkelijk fenomenaal goed. Enige mindere moment was bij die goal tegen Japan. En wat een pech met die penalty.
VerdedigersVirgil van Dijk - 5
Tegen Marokko waren een paar momenten waar het publiek opveerde omdat Virgil ouderwets resoluut ingreep. Maar, laten we eerlijk zijn, bij bijvoorbeeld Ecuador zie je die CV's wel 5-10 keer in een wedstrijd in beast mode duels winnen. Voor de rest was het vooral passief bij van Dijk, ook niet in staat om druk vooruit te zetten wat weer weerslag had op de hele defensie.
Nathan Aké - 4,5
Ik ben kritisch op onze verdediging, maar bij de andere verdedigers zag je tenminste ook nog goede zaken. Ake? Ik weet werkelijk niets te noemen wat hij heeft toegevoegd aan het elftal. Erg jammer, want niet zo lang geleden leek hij echt uit te groeien tot een vaste waarde.
Jan-Paul van Hecke - 7
Ik hield mijn hart vast tijdens de oefenwedstrijden, waar van Hecke echt een slechte indruk maakte. Leuke inspeelpass, maar verdedigend niet best. Maar op het WK was hij met afstand onze beste verdediger. Extra knap als je zag hoe matig het allemaal om hem heen was.
Micky van de Ven - 5
Tegen Marokko herstelde hij zich wat van zijn eerdere optredens. Aan de ene kant had hij flink wat concentratie en positioneringsfouten, maar aan de andere kant was hij wel degene die met zijn snelheid drive geregeld de meubelen redde als van Dijk het weer eens niet kon bijbenen. Ik ben benieuwd wat hij op zijn eigen positie kan als van DIjk straks stopt (je stopt toch Virgil?)
Belachelijk trouwens dat Maatsen niet is opgeroepen.
Denzel Dumfries - 5
Dit was duidelijk niet de Dumfries van weleer. Hij is eigenlijk niet zo'n goede verdediger, zijn toegevoegde waarde zit in het aanvalsspel. Maar dat was op dit WK nauwelijks te zien. En uiteindelijk brak ons een terugkerend probleem op (zie kwalificatiewedstrijden) bij de goal van Marokko : Dumfries zet vaak geen druk op de bal omdat hij anders wordt omspeeld.
Jorrel Hato - 5,5
Leek persona non grata te worden na zijn dramatisch optreden in de oefencampagne. Maar hij viel naar behoren in.
MiddenveldMarten de Roon - 5,5
Deed wat van hem werd gevraagd maar ook niet meer dan dat.
Justin Kluivert - 5,5
Leek goed in vorm, maar kreeg dit toernooi eigenlijk te weinig kans om te groeien.
Ryan Gravenberch - 7
Er waren eigenlijk twee Gravenberchs. Aan de ene kant de speler met de prachtige actie en het perfecte vervolg, de man die wedstrijden voor ons won. Die had met gemak een 8 gekregen. Maar aan de andere kant had je ook de speler die als het minder liep op het veld zelf niet met oplossingen komt. Wat was het - 6 balcontacten in de eerste helft tegen Japan? En als de tegenstander omzettingen maakt zie je Gravenberch defensief nog te vaak zwemmen.
Tijjani Reijnders - 5,5
Hij is niet in vorm, dat ziet iedereen. Toch is zijn aanwezigheid superbelangrijk voor de aanvallende omschakeling. Vooral jammer dat ie nog meer kansen mist dan Malen.
Guus Til
Ik moet bekennen dat ik me niet meer veel van de bijdrage van Til kan herinneren. Vandaar dat ik hem geen cijfer geef. Ligt niet aan hem, ligt aan mij
Teun Koopmeiners - 5
Helaas geen speler die een nieuwe impuls geeft als hij het veld opkomt. Deed het niet superslecht, maar ook niets bijzonder. Hij krijgt wel puntaftrek voor die ontiegelijk slechte vrije trappen tegen Marokko. Je hebt zo'n mooie traptechniek, en dan geef je elke vrije trap te lang.
Frenkie de Jong - 6
Was weer de belangrijkste speler in de opbouw, maar leek ook niet helemaal fit het toernooi in te gaan. En vanaf Zweden werd dat erger (misschien door de botsing met Timber?). Opvallend was dat hij verdedigend nogal wat steken liet vallen waar hij daar anders altijd heel betrouwbaar is.
Overigens heb ik hem - net zo als Gravenberch - de wedstrijd tegen Marokko niet beoordeeld op het opbouwende deel. Dankzij de absurde tactische vondst (vd Ven als een soort van 10 aan de bal?) van Koeman was het voor die twee gewoon een kansloze exercitie met een - feitelijk - tweemans middenveld.
Quinten Timber - 4,5
Dramatisch tegen Japan, stak veel energie in de wedstrijd tegen Marokko. Maar daar is ongeveer alles mee gezegd.
AanvallersWout Weghorst - 5
Geeft een voorassist, dan lijkt het nog heet wat. Maar met de bal aan de voet was het hemeltergend slecht. EN hij is zo traag als een slak, waardoor hij bij de spaarzame omschakelmomenten gewoon niet meekomt.
Memphis Depay - 4,5
Uit alles bleek dat ie niet fit was. En ook niet meer goed genoeg.
Cody Gakpo - 7
Speelde niet altijd even gelukkig, je zou ook kunnen zeggen soms slecht. Maar feit blijft dat hij op elk moment voor een doelpunt kan zorgen en dit ook nu weer heeft bewezen.
Donyell Malen - 5,5
Ik heb het met Malen te doen. Hoe hij continu wordt afgekraakt - al na één oefenwedstrijd waarbij hij wel goed speelde maar wat kansen miste, dat vreet aan je vertrouwen. Zeker als je weet dat Koeman je eigenlijk niet moet. Het was ook belachelijk dat de bondscoach hem niet steunde na Algerije. Gewoon volledig vertrouwen uitspreken zonder mitsen en maaren. Speelde eigenlijk best behoorlijk de eerste wedstrijden, maar die goal werd steeds meer een last. En natuurlijk krijgt hij weer de schuld van de wanorde tegen Zweden, terwijl het halve team zich niet aan de afspraken hield.
Brian Brobbey - 6,5
Had onmiddelijk impact voorin. Ontzettend moeilijk te verdedigen (en ook hem reken ik Marokko niet aan, want hij werd door Koeman totaal in de steek gelaten). Maar je zag ook dat het telkens na een helft op was.
Crysencio Summerville - 8
Duidelijk de beste veldspeler bij Oranje. Leverde elke wedstrijd. Erg van hem genoten. Ik ben heel benieuwd of hij dit door kan zetten.
Het WK 2026 zit er voor Oranje op. Zeg het maar jongens. Rapporcijfers voor het hele WK van 4 wedstrijden.
[ Bericht 0% gewijzigd door SamCooke op 30-06-2026 16:50:59 (quote weggehaald) ]
"The best thing about the internet is that you can just say anything, put it in quotes, and attribute it to anyone you like." -Abraham Lincoln.