abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221183280
Ik vind dat ze wel een punt hebben eigenlijk. Ik wil ook wel weten wat er nou precies met die 200 miljoen Danegeld is gebeurd. Een uitleg daarover zijn ze verschuldigd aan iedereen wat dat werd gewoon met belastinggeld betaald natuurlijk.

Er zal binnen niet al te lange tijd nog wel weer ergens een potje met een paar honderd miljoen gevonden worden ten koste van wegenonderhoud ofzo.
pi_221183424
Kortom: eerst stellen we onbewezen dat de slavernij nog altijd doorwerkt in de huidige maatschappij en vervolgens gaan we die ongrijpbare (en zeer discutabele) doorwerking tegengaan, om te constateren dat er jaren later niets is veranderd (apart, hoe meet je dat?).

Het is werkelijk bizar om te zien hoe slavernij inmiddels in de geschiedvertelling verworden is tot iets wat de blanken de zwarte medemensen aandeden. Terwijl slavernij overal ter wereld bestond en alle huidskleuren daaraan bloot zijn gesteld (slave komt van slavonic, veel 'witter' krijg je ze niet).

De afschaffing daarvan is te danken aan de Britten die daar tijd, geld en bloed voor opgeofferd hebben. Heel bijzonder dat nota bene dan het Westen collectieve schuld krijgt.

Overigens is racisme natuurlijk nog steeds aanwezig. Ik noem een mevrouw 'Straat' (gelet op haar zangkunsten, een prima gekozen naam). Maar nog veel erger de opkomst van figuren als DAC.

Rare wereld.
pi_221183695
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 13:21 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Een enkele reis terug naar Afrika?
Hahaha. Mooie.
  maandag 29 juni 2026 @ 18:43:18 #54
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221183732
user @VEM2012 geeft college
  maandag 29 juni 2026 @ 18:50:24 #55
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221183792
Dan verwacht ik dit jaar toch ook nog wel even te cashen want die spaanse overlevering zit mij nog steeds niet lekker ;(
pi_221183962
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 18:50 schreef Tengano het volgende:
Dan verwacht ik dit jaar toch ook nog wel even te cashen want die spaanse overlevering zit mij nog steeds niet lekker ;(
En de Romeinse, Franse, Spaanse, en ach de Noormannen ook nog...
pi_221184075
Was die 200 miljoen niet voor dat museum? Of was dat apart? Ik weet het allemaal ook niet meer.
  maandag 29 juni 2026 @ 19:15:33 #58
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221184130
Vermoedelijk gaat Jetten dit geld ergens bij een klimaatdoel weghalen.
pi_221184771
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 13:57 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Geld eisen over de ruggen van de voorouders hun eventuele leed. Hoe misselijk kan je zijn.
Als hun voorouders geen slavenhandelaren waren dat kan ook nog.

Mijn grootouders van begin 1900 zijn opgegroeid in arbeiders gezinnen die waren al blij als ze brood op de plank hadden en hadden echt geen slaven.
En voor de enkele mensen die wel voorouders hadden die slaven hadden die mogen hier ook niet verantwoordelijk voor worden gehouden.

Dit is gewoon ziek.
Sterker nog, die mensen werden zelf uitgebuit. Als ik mijn opa hoorde praten hoe hij vroeger behandeld werd door de Groninger kleiboeren..kei en keihard werken. En de hond kreeg nog eerder en beter te vreten dan hij.
Misschien ook maar gaan janken om schadevergoeding. :')
pi_221185185
Let op, dit gaat de witmensch weer knaken kosten
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_221185193
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 19:52 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Sterker nog, die mensen werden zelf uitgebuit. Als ik mijn opa hoorde praten hoe hij vroeger behandeld werd door de Groninger kleiboeren..kei en keihard werken. En de hond kreeg nog eerder en beter te vreten dan hij.
Ja dat dus.

En ook veel blanke mensen die in de steengroeves en mijnen en zo hun lichamen kapot moesten werken, minihuisjes met kinderen in bedstee etc.
Het was een bizarre tijd voor iedereen, behalve de rijken.
  maandag 29 juni 2026 @ 20:14:49 #62
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221185247
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 20:12 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Ja dat dus.

En ook veel blanke mensen die in de steengroeves en mijnen en zo hun lichamen kapot moesten werken, minihuisjes met kinderen in bedstee etc.
Het was een bizarre tijd voor iedereen, behalve de rijken.
Arbeiders die in Jeneverflessen soms kregen uitbetaald in Schiedam en omstreken. De veenkoloniën.

De levensomstandigheden rond 1850-1900 waren echt heel penibel in Nederlandse grote steden en het platteland.

Maar wij moeten ons schuldig voelen omdat wat van die beroepsslachtoffers weerklank vinden bij interne heulers?
pi_221185273
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 20:14 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Arbeiders die in Jeneverflessen soms kregen uitbetaald in Schiedam en omstreken. De veenkoloniën.

De levensomstandigheden rond 1850-1900 waren echt heel penibel in Nederlandse grote steden en het platteland.
Klopt.
pi_221187392
_O- _O- _O-

Wat een mongolen in Den Haag, het is toch ongelooflijk. Alsof je een slechte komedie aan het kijken bent, maar helaas niet de bioscoopzaal kunt verlaten.
  maandag 29 juni 2026 @ 23:44:29 #65
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221187796
Tja, dit viel te voorspellen. Als je eenmaal excuses gaat maken willen mensen meer zien. Dit stukje trouwens ook:
quote:
Na de excuses zou er een vervolg komen in de vorm van beleid en concrete acties om de doorwerking van de slavernij aan te pakken, stelt Esajas. "We zien dat er drie jaar later geen urgentie meer lijkt te zijn." Die is volgens hem onder het vorige kabinet verdwenen. "Er is veel onduidelijkheid over wat er nou daadwerkelijk wel en niet is gebeurd. Er zou 200 miljoen euro worden uitgetrokken voor beleidsintensivering en een bewustwordingsfonds. Dat fonds is er maar er zijn vragen over hoe dat functioneert."
:')_!!!

Natuurlijk is er geen urgentie. Die bespottelijke poppenkast in 2020 was al te gênant voor woorden waar politici ook maar even aan meededen onder druk van de media en activisten nadat heel het land in hysterie was vanwege een drugscrimineel in de VS, die was overleden na een overdosis en een iets te lange nekrem van de Amerikaanse politie.

En mensen die dit voor het eerst lezen denken dan misschien van: 'Huh, maar wat heeft dit dan met Nederland te maken?' Het antwoord is hier natuurlijk 'niets'. Zij het echter niet dat grote delen van progressief links in het Westen dit aangrepen als een emblematisch voorbeeld van het zogenaamde systematische racisme in het Westen omdat de drugscrimineel in kwestie een donkere huidskleur had.

Een bespottelijke leugen, waardoor we nu nog altijd met de naweeën zitten van die hysterie en in reclames, programma's en onder andere marketing een grote oververtegenwoordiging zien van niet-blanke mensen in verhouding met de daadwerkelijke demografische samenstelling van veel landen. Want schijnbaar is dat een oplossing tegen vermeend racisme of zo.

Dit soort groepen moet men nul geld meer geven, hun wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid iets van hun leven te maken en stoppen te jammeren over het slachtofferschap dat er niet is.

En als het deze mensen niet bevalt, oké, dan gaat men toch terug naar Suriname of een ander herkomstland? Men hoeft hier uiteraard niet te blijven als men dat niet wil. Het gedram voor allerlei extra privileges op basis van de huiskleur en afkomst vanwege een geveinsd slachtofferschap mag nu wel eens afgelopen zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 30 juni 2026 @ 09:17:06 #66
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_221194802
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 18:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik zou eerder zeggen: zorgen dat alle slavernij mondiaal wordt afgeschaft. Waaronder seksslavernij in Nederland.
Da's niet leuk want dan komt ex-neonazi, potenrammer en hoerenloper harvest niet meer aan zijn trekken. :')
pi_221195309
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2026 13:02 schreef Richestorags het volgende:
Slavernij is meer dan 150 jaar geleden afgeschaft, door een continent dat vooruitstrevend is op het gebied van mensenrechten. In het Midden-Oosten en Afrika gingen en gaan ze er nog vrolijk mee door.

Wat willen de mensen nou nog horen behalve wat er al is gezegd? Is het niet tijd om een keer verder met zijn allen te gaan in plaats van te blijven hangen in een verleden waar jij geen onderdeel van hebt uitgemaakt? Het perverse van de huidige samenleving is dat elk groepje, elk clubje dat zich als een slachtoffer opstelt dit slachtofferschap krijgt. Er zit geen visie achter, geen doel, daarom blijft het bij dit soort vaagheden. Het enige doel lijkt aandacht, validatie voor het zelfverkozen slachtofferschap en centen uit de subsidiepot te zijn.

Niemand wordt hier echt beter van.
De afschaffing van eerst de slavenhandel en later de slavernij, is eerst en vooral doorgevoerd door het Verenigd Koninkrijk. Na Napoleon had Nederland niet zo veel keuze, aangezien de koloniën door de Britten waren ingenomen. Datzelfde heeft het Verenigd Koninkrijk bij veel meer landen afgedwongen.

Niet dat iemand nog veel beter wordt van dit eindeloze geëmmer. En uiteraard ook weer geen woord over de contractarbeid, na de afschaffing van de slavernij.
Als het over de waarheid gaat dan graag de hele waarheid en het hele verhaal. Slavernij is duizenden jaren lang de menselijke standaard geweest. Dat zegt wel iets over de mensheid in het algemeen. In al haar kleurtjes, dezelfde geurtjes.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_221195705
quote:
14s.gif Op maandag 29 juni 2026 23:44 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, dit viel te voorspellen. Als je eenmaal excuses gaat maken willen mensen meer zien. Dit stukje trouwens ook:
[..]
:')_!!!

Natuurlijk is er geen urgentie. Die bespottelijke poppenkast in 2020 was al te gênant voor woorden waar politici ook maar even aan meededen onder druk van de media en activisten nadat heel het land in hysterie was vanwege een drugscrimineel in de VS, die was overleden na een overdosis en een iets te lange nekrem van de Amerikaanse politie.

En mensen die dit voor het eerst lezen denken dan misschien van: 'Huh, maar wat heeft dit dan met Nederland te maken?' Het antwoord is hier natuurlijk 'niets'. Zij het echter niet dat grote delen van progressief links in het Westen dit aangrepen als een emblematisch voorbeeld van het zogenaamde systematische racisme in het Westen omdat de drugscrimineel in kwestie een donkere huidskleur had.

Een bespottelijke leugen, waardoor we nu nog altijd met de naweeën zitten van die hysterie en in reclames, programma's en onder andere marketing een grote oververtegenwoordiging zien van niet-blanke mensen in verhouding met de daadwerkelijke demografische samenstelling van veel landen. Want schijnbaar is dat een oplossing tegen vermeend racisme of zo.

Dit soort groepen moet men nul geld meer geven, hun wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid iets van hun leven te maken en stoppen te jammeren over het slachtofferschap dat er niet is.

En als het deze mensen niet bevalt, oké, dan gaat men toch terug naar Suriname of een ander herkomstland? Men hoeft hier uiteraard niet te blijven als men dat niet wil. Het gedram voor allerlei extra privileges op basis van de huiskleur en afkomst vanwege een geveinsd slachtofferschap mag nu wel eens afgelopen zijn.
Het is ook voorspeld, zelfs al dat het om geld zou gaan.
pi_221195816
Dus we zijn niet met slavernij begonnen, maar we hebben het wel beëindigd (in ons deel van de wereld). En nu mogen we ook nog gaan betalen ervoor. Dankje de koekoek. Slavernij bestond al duizenden jaren voor de transatlantische slavenhandel. Hoe ga je in vredesnaam iedereen compenseren die er slachtoffer van is geworden? Wat doe je dan met de mslaven die later zelf slaven gingen houden?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 30 juni 2026 @ 11:40:43 #70
3542 Gia
User under construction
pi_221196083
Enkele bekende standpunten en bedragen:

Individuele uitkeringen: Sommige individuele activisten (zoals voorman Regillio Vaarnold) hebben specifiek geëist dat de overheid een direct voorschot van ¤ 40.000 per persoon betaalt aan iedere nazaat.
Voorschot ook!

Structurele fondsen: In plaats van individuele geldbedragen pleiten andere organisaties en adviescolleges voor grootschalige investeringen in gemeenschappen, zoals het Fonds voor het slavernijverleden.

Overheidsbeleid: De Nederlandse overheid heeft tot nu toe geen individuele financiële compensatie toegekend. In plaats daarvan is er een slavernijverleden regeling in het leven geroepen van ruim ¤ 200 miljoen die specifiek is bedoeld voor bewustwording, herdenking en sociaal-maatschappelijke projecten.
pi_221196155
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 11:40 schreef Gia het volgende:
Enkele bekende standpunten en bedragen:

Individuele uitkeringen: Sommige individuele activisten (zoals voorman Regillio Vaarnold) hebben specifiek geëist dat de overheid een direct voorschot van ¤ 40.000 per persoon betaalt aan iedere nazaat.
Voorschot ook!

Structurele fondsen: In plaats van individuele geldbedragen pleiten andere organisaties en adviescolleges voor grootschalige investeringen in gemeenschappen, zoals het Fonds voor het slavernijverleden.

Overheidsbeleid: De Nederlandse overheid heeft tot nu toe geen individuele financiële compensatie toegekend. In plaats daarvan is er een slavernijverleden regeling in het leven geroepen van ruim ¤ 200 miljoen die specifiek is bedoeld voor bewustwording, herdenking en sociaal-maatschappelijke projecten.
Partijen als PN en D66 hebben stromingen die helemaal ok zijn met een voorschot van 40.000 euro. Beware...
pi_221196196
Wanneer gaat Duitsland ons terug betalen en onze fietsen?
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_221196207
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 19:52 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Wat denk je van de zuidelijke Nederlanden die eeuwen als Europese koloniën zijn behandeld.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 30 juni 2026 @ 12:07:23 #74
3542 Gia
User under construction
pi_221196218
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 11:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Partijen als PN en D66 hebben stromingen die helemaal ok zijn met een voorschot van 40.000 euro. Beware...
Samen 46 van de 150 zetels in de tweede kamer en pakweg 20 van de 75 in de eerste kamer. Denk dat we daar niet veel van te vrezen hebben.

Maar goed, hij kan ze een lolly voorhouden door te zeggen dat hij het op de agenda zet.
pi_221196233
Overigens waarom weer al die Engelse termen?

Zelf snap ik het excuus en het museum maar waarom is dat allemaal zo gefocust op Afrika en niet breder getrokken. In de Oost hadden we ook miljoenen slaven.

Europa is het continent dat oorlog gevoerd heeft om het af te schaffen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')