abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221156692
quote:
Eurocommissaris: ‘EU heeft er vóór 2030 vier lidstaten bij’
Annemijn Snijders

Europees commissaris voor uitbreiding Marta Kos acht het realistisch dat er rond 2030 vier landen tot de Europese Unie kunnen toetreden. Montenegro en Albanië liggen volgens haar goed op koers, net als IJsland. ‘Ik zou ook een vierde potentiële kandidaat noemen, namelijk Moldavië’, zegt Kos. ‘Ik kan wel zeggen dat zij de beste studenten in mijn klas zijn’, zegt Kos in BNR’s podcast Make Europe Great Again.

Eerder lieten de voorzitter van de Europese Raad, António Costa, en de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, weten dat wat hun betreft Moldavië goed op weg is naar de toetreding tot de EU. De kandidaat-lidstaat zou al '93 procent van de hervormingen' hebben doorgevoerd die vallen onder het zogeheten groeiplan. Vorige week stemden alle lidstaten ermee in dat toetredingsgesprekken verder mogen gaan voor Moldavië en Oekraïne. Daarnaast behoort Montenegro volgens Kos tot de meest 'vergevorderde landen' in het EU-toetredingsproces.

Landen die tot de Europese Unie willen toetreden, lopen een zwaar traject af waarbij de wetgeving van een kandidaat-land en de Europese wetgeving op één lijn gebracht moeten worden. Daarvoor moet het 'acquis communautaire' geanalyseerd worden. Dat is een verzameling van alle wetten, verdragen, jurisprudentie, richtlijnen en grondrechten van de Europese Unie, die zijn vastgelegd om deze te vergelijken met de lokale situatie. Eerder bleek uit berichtgeving van BNR dat de Europese Commissie een eigen AI-model gebruikt om dit proces te versnellen.

Zowel het kandidaat-land als ambtenaren en juristen van de EU voeren deze analyse uit. Montenegro rondde deze week twee hoofdstukken af met wetten en regels, waardoor het nu op hoofdstuk 16 van de 33 uit de acquis is aangekomen. Albanië boekt vooruitgang, maar de aanvragen van Servië, Bosnië-Herzegovina en Georgië zijn vastgelopen of vertraagd. Kos legt uit dat IJsland in het verleden al elf hoofdstukken heeft afgesloten. Het land hoeft die hoofdstukken niet opnieuw aan te dienen. 'Omdat ze al een zeer goede integratie hebben, zou dit veel sneller kunnen gaan', legt ze uit. 'Niet omdat er een fast-track is voor sommige landen.'

Deze zomer zal IJsland een referendum houden over de vraag of het land de onderhandelingen met de Europese Unie over een mogelijk lidmaatschap moet hervatten. Over de daadwerkelijke toetreding tot de EU zou later een tweede referendum moeten volgen. IJsland heeft zich in 2009 na een ernstige financiële crisis aangemeld als lid, maar na vastgelopen onderhandelingen met Brussel is dat proces in 2015 stilgelegd. Volgens opiniepeilers is een kleine meerderheid voor onderhandelingen; het lidmaatschap blijft daarentegen een andere vraag.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)0-vier-lidstaten-bij

bruh 💀💀💀doe even normaal zeg. alsof de EU al niet onhoudbaar genoeg is!!! eerst grondig hervormen voordat je überhaupt praat over uitbreiding, mafkezen
pi_221156734
Eerlijk gezegd acht ik de kans niet erg hoog dat er de komende 4 jaar 4 landen bij komen. Maar goed, Eurocommissarissen zijn weleens vaker iets te positief over hun eigen onderwerp.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 16:10:43 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221156759
Eerst was ik tegen de ongebreidelde uitbreiding omdat dit voor mij als Nederlander alleen maar nadeel brengt met nog meer migranten en nog hogere belastingen.
Nu ben ik voor omdat ik weet dat dit de ondergang van de EU bespoedigd
The End Times are wild
  vrijdag 26 juni 2026 @ 16:10:50 #4
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221156760
In haar klas _O- bitch, je bent zelf nog een kindje. Niemand neemt jullie nog serieus op deze tour. Trek Rusland naar binnen of ga hier full blown tegenin, dan gaan landen je serieus nemen.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221156816
Albanië... Montenegro... Moldavië... 8)7

In Albanië hebben ze een AI robot als minister. Dit soort parodieën op landen toelaten _O-
https://en.wikipedia.org/wiki/Diella_(AI_system)

Aan de andere kant > Ook een positieve ontwikkeling. Hoe meer floptoetredingen, hoe sneller de EU valt _O_
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221156889
IJsland welkom _O_
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
pi_221156945
Expansiedrift, daarom al die miljarden naar Oekraïne, om mensen om te kopen zodat ze het volgende eu land worden

Via NGOs gaan er miljoenen naar shady oppositie en politieke partijen, weer via eu geld. Een grote scheme.

Sneaky doen ze het allemaal
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 16:32:22 #8
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221156957
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 16:29 schreef epicbeardman het volgende:
Expansiedrift, daarom al die miljarden naar Oekraïne, om mensen om te kopen zodat ze het volgende eu land worden

Via NGOs gaan er miljoenen naar shady oppositie en politieke partijen, weer via eu geld

Dit zie ik wel graag gebeuren tbh. Wat gaat de EU dan doen? Nog steeds laf euro's over maken naar de VS voor wapens tegen het boze Rusland? Dan heb je jouw eigen faillissement wel kenbaar gemaakt.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 16:44:14 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221157036
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 16:23 schreef laforest het volgende:
IJsland welkom _O_
IJsland zou rr op zich wel bij passen..
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 26 juni 2026 @ 16:55:44 #10
236264 crew  capricia
pi_221157105
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 16:29 schreef epicbeardman het volgende:

Via NGOs gaan er miljoenen naar shady oppositie en politieke partijen, weer via eu geld. Een grote scheme.

Wanneer verwacht jij dat Oekraïne toetreedt?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221157167
Albanië, weer zo'n shithole land wat bij ons komt. Ik heb zelf buren uit de Balkan, een hel om naast te wonen. Vrij verkeer van settelen moet iig afgeschaft worden met deze uitbreiding. Je wilt gewoon geen buren uit al die nieuwe lidstaten.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 17:06:21 #12
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221157176
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 17:04 schreef Alpha0 het volgende:
Albanië, weer zo'n shithole land wat bij ons komt. Ik heb zelf buren uit de Balkan, een hel om naast te wonen. Vrij verkeer van settelen moet iig afgeschaft worden met deze uitbreiding. Je wilt gewoon geen buren uit al die nieuwe lidstaten.
Wel knappe vrouwen daar.
pi_221157229
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 17:06 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Wel knappe vrouwen daar.
Die komen hier echt niet heen hoor. Je krijgt vaak de low-lifes. :r
  vrijdag 26 juni 2026 @ 17:22:57 #14
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221157304
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 17:14 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Die komen hier echt niet heen hoor. Je krijgt vaak de low-lifes. :r
Maar wij kunnen ook daar naartoe waar al die knapperds dan alleen zitten, omdat hun low lifes hier naartoe zijn gegaan.
pi_221157347
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 16:10 schreef LXIV het volgende:
Eerst was ik tegen de ongebreidelde uitbreiding omdat dit voor mij als Nederlander alleen maar nadeel brengt met nog meer migranten en nog hogere belastingen.
Nu ben ik voor omdat ik weet dat dit de ondergang van de EU bespoedigd
Het idee was ooit goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')