Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)l-aanwezig~a41e8c28/quote:Onrust bij Defqon na vroegtijdige beëindiging vanwege extreme hitte, politie massaal aanwezig
Op het terrein van hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen zijn in de nacht ongeregeldheden ontstaan nadat de organisatie bekendmaakte dat het festival vanwege de verwachte extreme hitte voortijdig wordt beëindigd. Bezoekers probeerden via hekken alsnog het terrein op te komen, waarna de situatie uit de hand liep.
Rond middernacht werden alle aanwezigen geïnformeerd dat het festival wordt stopgezet. Festivalgangers is gevraagd de camping vrijdag uiterlijk om 18.00 uur te verlaten.
Op beelden is te zien hoe meerdere hekken worden omvergeduwd. Beveiligers en politie proberen de menigte tegen te houden. Volgens aanwezigen zijn inmiddels veel politie-eenheden opgeroepen, waaronder meerdere hondengeleiders, om de situatie onder controle te houden.
De organisatie nam het besluit nadat het KNMI donderdag code rood had afgekondigd voor acht provincies, waaronder Flevoland. Het is de eerste keer dat een dergelijk weeralarm vanwege extreme hitte van kracht is.
Onvergetelijke editie
„Op een gegeven moment kom je op een kantelpunt met betrekking tot de veiligheid van je bezoekers en medewerkers. Code rood is dat zonder meer”, laat Sander Bijlstra weten, directeur van organisator Q-dance.
„Wij willen onze bezoekers tot in lengte der jaren blijven ontvangen en als medewerkers willen wij ook in de toekomst een onvergetelijke Defqon.1 organiseren. De editie van 2026 is ook onvergetelijk, maar niet op de manier die we voor ogen hadden.”
Eerder besloot Defqon.1 de capaciteit op het festival al te verlagen vanwege de warmte. Op vrijdag en zaterdag waren alleen de 55.000 bezoekers met een weekendticket welkom. Per dag waren dat 15.000 mensen minder.
De bezoekers krijgen ruim de tijd om te vertrekken. Q-dance wil dat de camping om 18.00 uur leeg is. Voor gasten die geen eigen vervoer hebben of kunnen regelen, probeert de organisatie pendelbussen in te zetten. Na het weekend worden tickethouders ingelicht over het compensatiebeleid.
De politie houdt de situatie op en rond het festivalterrein nauwlettend in de gaten.
Helemaal mee eens. Dit had je 2 dagen geleden kunnen doen. Niet op de vooravond van het festival waar al duizenden mensen aanwezig zijn.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 08:40 schreef timmmmm het volgende:
Ik kan me inderdaad voorstellen dat je dit besluit neemt. Wat ik niet begrijp is dat ze het zo lang hebben laten duren.
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat deze mensen pissed zijn. De verwachting voor vandaag is nog steeds hetzelfde als een week geleden. Maak dit besluit dan ook veel eerder, dan zijn mensen er niet al.
De organisatie is laks geweest en dacht 'het zal allemaal wel meevallen' en daar zijn de bezoekers de dupe van
Toen was nog niet bekend dat er een code rood zou komen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 08:45 schreef DefKu het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Dit had je 2 dagen geleden kunnen doen. Niet op de vooravond van het festival waar al duizenden mensen aanwezig zijn.
Her is afgelast vanwege de KNMI code rood waarschuwing. Dan is er sprake van overmacht en anders zou de organisatie bij het annuleren van het festival alles zelf moeten betalen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 08:40 schreef timmmmm het volgende:
Ik kan me inderdaad voorstellen dat je dit besluit neemt. Wat ik niet begrijp is dat ze het zo lang hebben laten duren.
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat deze mensen pissed zijn. De verwachting voor vandaag is nog steeds hetzelfde als een week geleden. Maak dit besluit dan ook veel eerder, dan zijn mensen er niet al.
De organisatie is laks geweest en dacht 'het zal allemaal wel meevallen' en daar zijn de bezoekers de dupe van
Op zich begrijpelijk, maar dan moet je niet zeggen dat het je om de veiligheid gaat, geld weegt dan namelijk blijkbaar zwaarder.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 08:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Her is afgelast vanwege de KNMI code rood waarschuwing. Dan is er sprake van overmacht en anders zou de organisatie bij het annuleren van het festival alles zelf moeten betalen.
"We hebben er alles aan gedaan om het door te laten gaan, maar dit is overmacht, helaas kunnen we u niet tegemoed komen in de gemaakte kosten"quote:Op vrijdag 26 juni 2026 08:40 schreef timmmmm het volgende:
Het hele weekend honderden euro's. Dat zal echter het probleem niet zijn, dat geld krijg je wel terug. Het geld voor je accommodatie, inclusief vlucht etc, buiten de Defqon-camping kun je naar fluitenquote:
Als ze het laten beginnen en dan afgelasten heb je een andere compensatie situatie dan helemaal niet startenquote:Op vrijdag 26 juni 2026 08:40 schreef timmmmm het volgende:
Het was al gestart ?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 09:27 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als ze het laten beginnen en dan afgelasten heb je een andere compensatie situatie dan helemaal niet starten
Hebben die dan hetzelfde *truukje* uitgehaald als de F1 een aantal jaar geleden op Spa?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 09:27 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als ze het laten beginnen en dan afgelasten heb je een andere compensatie situatie dan helemaal niet starten
Ook het terrein was gedeeltelijk open, incl optredens..quote:Op vrijdag 26 juni 2026 09:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een open camping is nog geen open festival terrein.
Luchtvochtigheid.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 09:23 schreef vosss het volgende:
Waarom is nu eigenlijk wel code rood en een paar jaar geleden, dacht in 2019(?), toen het nog warmer was dan nu niet?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |