abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221133987
https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-haalt-dit-illegaal

quote:
Honderdduizenden Nederlanders aan afslankprikken, één op de drie haalt dit illegaal

Honderdduizenden Nederlanders gebruiken afslankmedicijnen zoals Ozempic, Wegovy en Mounjaro om kilo’s te verliezen. Opmerkelijk is dat bijna één op de drie gebruikers de huisarts hierbij buitenspel zet. Gebruikers verkrijgen de middelen op de zwarte markt, via online klinieken of kennissen. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) maakt zich ernstige zorgen over deze trend.



De redenen om de huisarts over te slaan variëren. Veel gebruikers ervaren schaamte of lopen vast in de reguliere zorg. Volgens de medische richtlijnen komen patiënten pas in aanmerking voor een recept bij een BMI van 35 of hoger, mits zij al een intensief leefstijltraject hebben gevolgd.

Wie niet aan deze criteria voldoet of de wachttijden wil omzeilen, zoekt zelf een weg, blijkt nu uit het onderzoek. Gebruikers rapporteren de meest uiteenlopende routes van online vragenlijsten en buitenlandse apotheken tot Marktplaats, sociale media en de eigen partner.

Risico’s en gevaren
De populaire medicijnen bevatten de stof GLP-1, een nagebootst darmhormoon dat het verzadigingsgevoel beïnvloedt. Het neemt de constante gedachte aan eten weg. Hoewel veel gebruikers lyrisch zijn over het gewichtsverlies, waarschuwen artsen voor de risico's bij gebruik zonder medische begeleiding. Bovendien kunnen middelen die online worden gekocht vervuild zijn of niet de juiste dosering bevatten.

Het Nederlandse Huisartsen Genootschap (NHG) benadrukt tegenover RTL dat de langetermijngevolgen van deze middelen nog onvoldoende bekend zijn. De inspectie adviseert om afslankmedicatie uitsluitend via de eigen huisarts en een erkende apotheek te verkrijgen om ernstige gezondheidsschade te voorkomen.
Zorgwekkend hoeveel mensen dit ongereguleerd doen met illegale middelen.
Aan de andere kant ook begrijpelijk. Bijna geen enkel ander ontwikkeld land is zo terughoudend met het voorschrijven van dit soort middelen als in Nederland. Dan zoeken dikke mensen andere bronnen... :N
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  Moderator woensdag 24 juni 2026 @ 08:52:17 #2
441859 crew  Lenny77
pi_221134011
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 08:48 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-haalt-dit-illegaal
[..]
Zorgwekkend hoeveel mensen dit ongereguleerd doen met illegale middelen.
Aan de andere kant ook begrijpelijk. Bijna geen enkel ander ontwikkeld land is zo terughoudend met het voorschrijven van dit soort middelen als in Nederland. Dan zoeken dikke mensen andere bronnen... :N
Dit. Triest hoe die mensen de onbekende 'illegaliteit' in moeten gaan en risico lopen om troep te krijgen die ook nog eens 2x zo duur is als het echte spul..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221134026
De legale middelen zijn net zo goed rotzooi.
Mensen die ik ken die het gebruiken zien er uit alsof ze kanker hebben met hun ingevallen gezichtjes.

Er is ook een hele reeks aan psychische klachten die er potentieel bij komt kijken.
blablablabla
  woensdag 24 juni 2026 @ 08:54:51 #4
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221134028
Eerst kwamen ze met die domme lachgasballonnen en toen besefte ze hoe dom ze eigenlijk bezig waren en toen kwamen ze met die afslankprikjes. Nou, ik vind het wel best.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221134296
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 08:52 schreef Lenny77 het volgende:
Triest hoe die mensen de onbekende 'illegaliteit' in moeten gaan
Moeten...Hoezo moeten?

Er is 1 belangrijk middel die wel werkt en nog gratis is ook (en vermoedelijk ook nog kosten bespaard): minder in je mond stoppen dan je nodig hebt. Betere keuzes maken wat je in je mond stopt helpt ook.
pi_221134306
Die mensen worden toch weer dik

Discipline is het

Kan je net zo goed crack kopen val je ook van af als je zwak bent
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  woensdag 24 juni 2026 @ 09:49:31 #7
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_221134307
Honderdduizenden mensen in Nederland zonder enige vorm van doorzettingsvermogen

Not surprised
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator woensdag 24 juni 2026 @ 09:55:11 #8
441859 crew  Lenny77
pi_221134376
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 09:46 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Moeten...Hoezo moeten?

Er is 1 belangrijk middel die wel werkt en nog gratis is ook (en vermoedelijk ook nog kosten bespaard): minder in je mond stoppen dan je nodig hebt. Betere keuzes maken wat je in je mond stopt helpt ook.
ja zo werkt dat inderdaad bij iedereen :Y
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Redactie Frontpage woensdag 24 juni 2026 @ 10:01:33 #9
510587 crew  Watmoetjenou
pi_221134458
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 08:54 schreef Elan het volgende:
De legale middelen zijn net zo goed rotzooi.
Mensen die ik ken die het gebruiken zien er uit alsof ze kanker hebben met hun ingevallen gezichtjes.

Er is ook een hele reeks aan psychische klachten die er potentieel bij komt kijken.
Het is dan ook gewoon diabetesmedicatie, en geen afslankmiddel
  Redactie Frontpage woensdag 24 juni 2026 @ 10:02:14 #10
510587 crew  Watmoetjenou
pi_221134464
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 08:54 schreef SebbeSwensje het volgende:
Eerst kwamen ze met die domme lachgasballonnen en toen besefte ze hoe dom ze eigenlijk bezig waren en toen kwamen ze met die afslankprikjes. Nou, ik vind het wel best.
Het is geen afslankprikje
pi_221134506
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 09:55 schreef Lenny77 het volgende:
ja zo werkt dat inderdaad bij iedereen :Y
Inderdaad, zo werkt het bij iedereen :Y

Uiteraard zal jij vast wel die ene uitzondering kennen bij wie dat niet het geval is.
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:06:38 #12
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221134509
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:02 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Het is geen afslankprikje
En amfetamine is geen roesjesmiddel.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:06:45 #13
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221134510
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 08:54 schreef Elan het volgende:
De legale middelen zijn net zo goed rotzooi.
Mensen die ik ken die het gebruiken zien er uit alsof ze kanker hebben met hun ingevallen gezichtjes.

Er is ook een hele reeks aan psychische klachten die er potentieel bij komt kijken.
En tegen de vroegtijdige veroudering zijn dan weer andere middelen nodig.
  Moderator woensdag 24 juni 2026 @ 10:19:35 #14
441859 crew  Lenny77
pi_221134593
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:01 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Het is dan ook gewoon diabetesmedicatie, en geen afslankmiddel
Nee nee, dat was Ozempic. Mounjaro en Wegovy zijn doorontwikkeld op gewichtsverlies.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator woensdag 24 juni 2026 @ 10:21:14 #15
441859 crew  Lenny77
pi_221134615
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:06 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Inderdaad, zo werkt het bij iedereen :Y

Uiteraard zal jij vast wel die ene uitzondering kennen bij wie dat niet het geval is.
Theoretisch gezien heb je gelijk.
In de praktijk lijkt dit moeilijker voor sommigen om hun calorie inname te beperken. Zeker als je steeds een erg hongergevoel hebt (wat dan weer door andere dingen veroorzaakt wordt).
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:28:14 #16
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_221134676
Ik ben inmiddels overleden
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:35:01 #17
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221134716
Het is de vraag wat erger is, de dik-epidemie of de ozempic-epidemie?

Over te dik zijn is het helemaal duidelijk, overgewicht en te veel buikvet kost ons miljarden aan gezondheidszorg.
Denk aan al die dikke mensen van 60 die volgestopt worden met medicijnen maar gewoon al 20 jaar zwaar overgewicht hebben, symptoombestrijding.

Tot dusver lijken de problemen met die prikken mee te vallen..
Lachen joh.
  Redactie Frontpage woensdag 24 juni 2026 @ 10:36:14 #18
510587 crew  Watmoetjenou
pi_221134726
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:19 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nee nee, dat was Ozempic. Mounjaro en Wegovy zijn doorontwikkeld op gewichtsverlies.
De basis is alleen hetzelfde. Maar je hebt gelijk
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:37:20 #19
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221134733
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:21 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Theoretisch gezien heb je gelijk.
In de praktijk lijkt dit moeilijker voor sommigen om hun calorie inname te beperken. Zeker als je steeds een erg hongergevoel hebt (wat dan weer door andere dingen veroorzaakt wordt).
Het is feitelijk wel gewoon waar, het is ook veel makkelijker om af te vallen door minder te eten dan door meer te sporten.. Dat wordt ook nog weleens even vergeten.

Op een of andere manier is dat heel confronterend voor mensen. Als je er over begint is het al gauw ' JA MAAR IK HEB VANOCHTEND GELOPEN'
Lachen joh.
pi_221134739
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 08:48 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-haalt-dit-illegaal
[..]
Zorgwekkend hoeveel mensen dit ongereguleerd doen met illegale middelen.
Aan de andere kant ook begrijpelijk. Bijna geen enkel ander ontwikkeld land is zo terughoudend met het voorschrijven van dit soort middelen als in Nederland. Dan zoeken dikke mensen andere bronnen... :N
Laat iemand gewoon lekker Ozympic kopen bij de apotheek, waarom zo moeilijk doen.
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:39:24 #21
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_221134742
ik dacht dat het genetisch was?
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
  Moderator woensdag 24 juni 2026 @ 10:45:25 #22
441859 crew  Lenny77
pi_221134766
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:37 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Het is feitelijk wel gewoon waar, het is ook veel makkelijker om af te vallen door minder te eten dan door meer te sporten.. Dat wordt ook nog weleens even vergeten.

Op een of andere manier is dat heel confronterend voor mensen. Als je er over begint is het al gauw ' JA MAAR IK HEB VANOCHTEND GELOPEN'
Ja maar je hebt gewoon gelijk hoor: eet minder dan je verbruikt en je ZAL afvallen. Zo simpel is het.
Maar de mechanismes daarachter zijn bij veel mensen gewoon anders. Als jij bv het signaal niet krijgt dat je genoeg gegeten hebt dan blijf je gaan want je voelt nog steeds honger.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:47:09 #23
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221134773
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:45 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ja maar je hebt gewoon gelijk hoor: eet minder dan je verbruikt en je ZAL afvallen. Zo simpel is het.
Maar de mechanismes daarachter zijn bij veel mensen gewoon anders. Als jij bv het signaal niet krijgt dat je genoeg gegeten hebt dan blijf je gaan want je voelt nog steeds honger.
Inderdaad, vervelend als je dat hebt. Anderzijds, als je dat van jezelf afweet moet je er iets mee doen..

Ik heb zelf ook heel vaak honger terwijl dat onzin is.
Lachen joh.
pi_221134823
Je bent wel heel achterlijk als je dit gebruikt.
pi_221135199
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:56 schreef DobbyDobby het volgende:
Je bent wel heel achterlijk als je dit gebruikt.
Het is toch een prima middel.

We klagen over overgewicht, het kost miljarden, er is een simpel pilletje beschikbaar hiervoor en klaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')