abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 juni 2026 @ 09:34:41 #1
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221124387
quote:
"Vluchteling" staat voor de rechter wegens genocide

Verdachte Rwandese genocide voor Haagse rechter, ontkent alle betrokkenheid

In de rechtbank in Den Haag is het proces begonnen tegen een man uit Ede die wordt verdacht van betrokkenheid bij de genocide in Rwanda in 1994. Hij werd twee jaar geleden opgepakt in zijn woonplaats na onderzoek in Rwanda door een team van de Nederlandse politie. Zelf ontkent de man alle beschuldigingen.

De 66-jarige Eugène N. woont sinds 1998 in Nederland. In Rwanda werd hij al langer gezocht vanwege zijn mogelijke rol bij de genocide; in 2014 werd een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd. Omdat hij inmiddels de Nederlandse nationaliteit heeft, kan hij niet worden uitgeleverd aan Rwanda en wordt hij hier berecht.

Plundertocht
Het Openbaar Ministerie verdenkt de man van het leiden van een plundertocht en het in brand steken van huizen van de Tutsi-bevolking in de regio Butare, in het zuiden van het land. Hij was daar een lokale bestuurder. De man wordt ook verdacht van betrokkenheid bij de massaslachting van 3000 Tutsi's in een stadion in Mbazi, in dezelfde regio, waar zij bijeengedreven waren nadat hun huizen waren geplunderd.

De verdachte heeft volgens het OM ook anderen aangemoedigd om genocide te plegen. Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch stelt dat er tussen april en juli 1994 meer dan 100.000 mensen werden vermoord in het gebied, voornamelijk Tutsi's en gematigde Hutu's. In totaal zijn tijdens de Rwandese genocide in drie maanden tijd ongeveer 800.000 mensen gedood.

Terugblik: genocide in Rwanda in 1994; filmpje in de link



Het Team Internationale Misdrijven van de Nederlandse recherche begon in 2020 een onderzoek naar de man en reisde daarvoor meerdere keren af naar Rwanda. In de bewuste regio is onderzoek gedaan en zijn getuigen gehoord.

"Het gaat voor een deel om getuigen die deze massaslachting hebben overleefd", zegt officier van justitie Mirjam Blom. "Er heeft ook een zogenaamde schouw plaatsgevonden. Dat is onderzoek op de plaatsen waar de gruwelijkheden zich hebben afgespeeld."

Vrijspraak
De advocaten van de verdachte eisen vrijspraak. Zij stellen dat hij geen enkel aandeel heeft gehad in het dodelijke geweld. "Hij heeft juist alles gedaan om de genocide te voorkomen. Helaas is dat niet gelukt." Volgens de raadslieden was zijn invloed als lokale bestuurder te beperkt.

Ze benadrukten ook dat herinneringen van getuigen "zijn vervormd en verkleurd" en dat geen van de getuigen de verdachte "daadwerkelijk iets heeft zien doen".

Het proces in Den Haag kan via een livestream in Rwanda worden gevolgd. Vijf slachtoffers reizen deze maand af naar Nederland. Op 22 juni komen zij in de rechtbank aan het woord. Een dag later komt het Openbaar Ministerie met een strafeis.

https://nos.nl/artikel/26(...)t-alle-betrokkenheid
Gelukkig is dit een uitzondering en krijgen we voor de rest wel vluchtelingen binnen die alleen maar positieve dingen aan ons land toevoegen. Want het is natuurlijk niet zo dat ons land een soort toevluchtsoord is voor verkeerde en criminele mensen omdat wij zo gastvrij en soepel zijn.

#ClownlandHolland
  dinsdag 23 juni 2026 @ 09:40:37 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_221124415
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 09:34 schreef Tengano het volgende:

[..]
Gelukkig is dit een uitzondering en krijgen we voor de rest wel vluchtelingen binnen die alleen maar positieve dingen aan ons land toevoegen. Want het is natuurlijk niet zo dat ons land een soort toevluchtsoord is voor verkeerde en criminele mensen omdat wij zo gastvrij en soepel zijn.

#ClownlandHolland
Wat een rare OP.
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 23 juni 2026 @ 09:41:46 #3
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_221124422
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 09:40 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wat een rare OP.
#ikwilgewoonzeikenoverimmigranten
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 23 juni 2026 @ 09:46:29 #4
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221124470
Wel fijn dat we deze man de Nederlandse nationaliteit hebben gegeven. Je moet er toch niet aan denken dat hij zijn straf uit zou moeten zitten in de erbarmelijke en mensonwaardige omstandigheden van de gevangenissen aldaar.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221124487
Ze hebben gewoon geen flauw idee wie of wat ze allemaal naar binnen halen.

#shitshow.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 09:56:56 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_221124598
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 09:48 schreef Hathor het volgende:
Ze hebben gewoon geen flauw idee wie of wat ze allemaal naar binnen halen.

#shitshow.
Ja echt heel gek dat je niet precies weet wat iemand uitgespookt heeft aan de andere kant van de wereld.
Huilen dan.
pi_221124907
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 09:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja echt heel gek dat je niet precies weet wat iemand uitgespookt heeft aan de andere kant van de wereld.
Kan je we lacherig over doen maar dan behoort de conclusie dus te zijn dat je moet stoppen zomaar iedereen binnen te laten dan wel het Nederlandse staatsburgershap te geven. Niet zo moeilijk toch? Met mensen in nood helpen heeft het allemaal niks meer te maken.
pi_221124931
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 09:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja echt heel gek dat je niet precies weet wat iemand uitgespookt heeft aan de andere kant van de wereld.
Ohja dan is het goed dat we alles maar binnenhalen. Man man man. Als je niet weet waar je mee bezig bent, moet je er niet aan beginnnen.
  Moderator dinsdag 23 juni 2026 @ 10:21:09 #9
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_221124932
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 09:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja echt heel gek dat je niet precies weet wat iemand uitgespookt heeft aan de andere kant van de wereld.
Ik stel voor dat we net gaan doen of dat er in 1998 al net zulke mogelijkheden waren om mensen te screenen zoals die er tegenwoordig zijn. Dan kun je je wat makkelijker boos maken enzo.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_221124946
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 10:21 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik stel voor dat we net gaan doen of dat er in 1998 al net zulke mogelijkheden waren om mensen te screenen zoals die er tegenwoordig zijn. Dan kun je je wat makkelijker boos maken enzo.
Jij hebt voor alles wel excuses m.b.t. het falen van de overheid. _O_

Heerlijk om zo in het leven te staan. Beetje zoals het Belgische voetbalteam.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 10:26:06 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221124954
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 09:46 schreef SebbeSwensje het volgende:
in de erbarmelijke en mensonwaardige omstandigheden van de gevangenissen aldaar.
Dat verdient inderdaad niemand. Ongeacht wat hij heeft gedaan.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 10:26:41 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_221124962
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 10:21 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ohja dan is het goed dat we alles maar binnenhalen. Man man man. Als je niet weet waar je mee bezig bent, moet je er niet aan beginnnen.
Zullen we dat ook even aan Thailand vertellen waar jaarlijks een tsunami aan west-Europese viespeuken naartoe trekt om zich aan kinderen te vergrijpen?
Huilen dan.
pi_221124965
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 10:26 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat verdient inderdaad niemand.
Eens. Hij heeft recht op een goed leven, de aarde is van iedereen. :')
pi_221124969
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 10:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Zullen we dat ook even aan Thailand vertellen waar jaarlijks een tsunami aan west-Europese viespeuken naartoe trekt om zich aan kinderen te vergrijpen?
Ahhh de bekende jij bak van links. Dat heeft hier niets mee te maken. En die smeerlappen mogen ze van mij ook hard aanpakken. Maar ik leef in Nederland dus ik stel het wat meer op prijs dat ze hier weten wat ze doen.
pi_221124993
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 09:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja echt heel gek dat je niet precies weet wat iemand uitgespookt heeft aan de andere kant van de wereld.
Precies, dan maar gewoon allemaal binnen halen en dan zien we wel op den duur of ze zich kunnen gedragen of niet.
Geen interesse.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 10:31:53 #16
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221125002
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 10:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Zullen we dat ook even aan Thailand vertellen waar jaarlijks een tsunami aan west-Europese viespeuken naartoe trekt om zich aan kinderen te vergrijpen?
In welke tijd leef jij nog joh. Dat gebeurt daar zelden.
Veel mannen gaan daar heen omdat menigtes vrouwen daar als fruitvliegjes op je af komen in ruil voor wat kleingeld.

Om hetzelfde effect in Nederland te krijgen moet je minstens 2 sportwagens hebben en een kast van een huis.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 10:34:31 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221125016
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 10:27 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Eens. Hij heeft recht op een goed leven, de aarde is van iedereen. :')
Eerst moet eens bekeken worden of hij wel schuldig is, in het geval dat hij schuldig is zit hij dus hier. Hij heeft de Nederlandse nationaliteit, dus hoort hij in een Nederlandse gevangenis.

Maar goed, ga maar lekker verder om jezelf onder te spugen met je onderbuikkots.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 10:36:06 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_221125023
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 10:28 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ahhh de bekende jij bak van links. Dat heeft hier niets mee te maken. En die smeerlappen mogen ze van mij ook hard aanpakken. Maar ik leef in Nederland dus ik stel het wat meer op prijs dat ze hier weten wat ze doen.
Het is onmogelijk om van iedereen die dit land binnenkomt te weten wat ze precies uitgespookt hebben. Van Duitse toeristen weet je dat ook njet.

Vooralsnog is er geen aanleiding om te denken dat we we een probleem hebben of gaan krijgen met oorlogsmisdadigers die zich hier heimelijk ophouden, dus het lijkt er gewoon op alsof dit een goedkoop stokje is om elke migrant mee te slaan.
Huilen dan.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 10:37:23 #19
117098 Hathor
Effe niet
pi_221125037
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 09:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja echt heel gek dat je niet precies weet wat iemand uitgespookt heeft aan de andere kant van de wereld.
Dan maar gewoon helemaal niet aan screening doen? Geen informatie inwinnen in het land van herkomst, of daar in ieder geval een poging toe doen?

Welja joh, laten we gewoon de complete Afrikaanse GGZ instellingen adopteren, what could possibly go wrong?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 10:38:56 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_221125048
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 10:37 schreef Hathor het volgende:

[..]
Dan maar gewoon helemaal niet aan screening doen? Geen informatie inwinnen in het land van herkomst, of daar in ieder geval een poging toe doen?
Natuurlijk wel.
quote:
Welja joh, laten we gewoon de complete Afrikaanse GGZ instellingen adopteren,
Natuurlijk niet.
quote:
what could possibly go wrong?
Van alles.

Wat een gekke reactie.
Huilen dan.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 10:39:57 #21
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221125057
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 10:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het is onmogelijk om van iedereen die dit land binnenkomt te weten wat ze precies uitgespookt hebben. Van Duitse toeristen weet je dat ook njet.

Vooralsnog is er geen aanleiding om te denken dat we we een probleem hebben of gaan krijgen met oorlogsmisdadigers die zich hier heimelijk ophouden, dus het lijkt er gewoon op alsof dit een goedkoop stokje is om elke migrant mee te slaan.
Van een Duitser weet je dat ook niet. Nee, dat klopt. Maar die komen niet uit Rwanda of Syrië.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Moderator dinsdag 23 juni 2026 @ 10:40:05 #22
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_221125058
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 10:37 schreef Hathor het volgende:

[..]
Dan maar gewoon helemaal niet aan screening doen? Geen informatie inwinnen in het land van herkomst, of daar in ieder geval een poging toe doen?

Welja joh, laten we gewoon de complete Afrikaanse GGZ instellingen adopteren, what could possibly go wrong?
Maar deze man is toch niet gisteren binnengekomen? Ik lees 1998, en dat waren toch echt hele andere tijdens als het gaat om de verspreiding van informatie over de wereld.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 23 juni 2026 @ 10:40:10 #23
117098 Hathor
Effe niet
pi_221125061
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 10:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Zullen we dat ook even aan Thailand vertellen waar jaarlijks een tsunami aan west-Europese viespeuken naartoe trekt om zich aan kinderen te vergrijpen?
Alsof die zich daar druk om maken, die hebben daar een hele industrie rondomheen opgetuigd. Viespeukerij is een verdienmodel in Thailand.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_221125098
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 09:41 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
#ikwilgewoonzeikenoverimmigranten
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 09:40 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wat een rare OP.
Wat stellen jullie voor dat we doen met deze man?
  dinsdag 23 juni 2026 @ 10:46:16 #25
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221125100
Het houdt niet op, niet vanzelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')