abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221116592
https://www.gbnews.com/ro(...)lls-three-decade-low

quote:
Steun voor de monarchie keldert naar laagste niveau in dertig jaar, blijkt uit peilingen

De steun voor de Britse monarchie is gedaald naar het laagste niveau in meer dan drie decennia van Ipsos-onderzoek. Nog slechts 55 procent van de bevolking wil dat het Verenigd Koninkrijk een monarchie blijft.

De scherpe daling van 11 procentpunten in de afgelopen drie jaar betekent een aanzienlijke afname van de steun voor de Kroon.



De enquête onder 1.062 Britse volwassenen werd uitgevoerd in maart 2026, in de weken na de arrestatie van Andrew Mountbatten-Windsor op verdenking van ambtsmisbruik.

Vooral jongere generaties blijken hun vertrouwen in de monarchie te hebben verloren. Slechts een derde van de 18- tot 34-jarigen spreekt nog steun uit voor het behoud van de monarchie.

De publieke opinie over het Britse koningshuis heeft door de jaren heen aanzienlijke schommelingen gekend.

In 1993, na het door koningin Elizabeth II omschreven *annus horribilis* – gekenmerkt door de brand in Windsor Castle en het uiteenvallen van drie koninklijke huwelijken – bedroeg de steun 69 procent.



De steun steeg vervolgens tot een hoogtepunt van 80 procent tijdens de viering van het Diamanten Jubileum van de overleden koningin in 2012.

Vanaf dat hoogste punt nam de steun voor de instelling geleidelijk af en kwam deze uit op 60 procent in het jaar vóór het overlijden van Hare Majesteit in 2022.

De generatiekloof in de houding tegenover de monarchie is inmiddels bijzonder groot geworden.

Onder 18- tot 34-jarigen is de steun gedaald van 74 procent in 2013 naar slechts 33 procent vandaag.

Britten van middelbare leeftijd tonen iets meer enthousiasme: iets meer dan de helft van de 35- tot 54-jarigen steunt nog steeds het koningshuis.

De 55-plussers blijven de trouwste aanhangers van de instelling; bijna driekwart van hen spreekt zich nog altijd uit voor het behoud van de monarchie.
Goed nieuws. Nog maar een derde van de jongeren die voorstander is _O_
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221116624
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:33 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.gbnews.com/ro(...)lls-three-decade-low
[..]
Goed nieuws. Nog maar een derde van de jongeren die voorstander is _O_
Alles moet kapot hè?
pi_221116639
quote:
Nog slechts 55 procent van de bevolking wil dat het Verenigd Koninkrijk een monarchie blijft.
Op zich goed nieuws, maar da's nog steeds veel te veel.
  maandag 22 juni 2026 @ 11:34:48 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221116642
Dat heeft Andrew goed voor elkaar.
pi_221116648
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:34 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Alles moet kapot hè?
De monarchie wel ja. 1 van de dingen die de Fransen goed hebben gedaan. :9
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221116651
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:34 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Op zich goed nieuws, maar da's nog steeds veel te veel.
Vooral oudjes. Die faseren uit en maken plaats voor jongeren die in de meerderheid tegen zijn.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221116705
quote:
88s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:35 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Vooral oudjes. Die faseren uit en maken plaats voor jongeren die in de meerderheid tegen zijn.
'oudjes' zijn niet minder relevant dan 'jongeren'.
Maar die koningshuizen mogen er wat mij betreft zsm compleet uit. En anders dragen de fans alle kosten maar.
  maandag 22 juni 2026 @ 11:42:32 #8
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221116759
Tja, King Charles is de Supreme Governor van de Church of England. En dat is niet echt halal natuurlijk :X
pi_221116760
Die Opa moet gewoon plaats maken voor jongere koning die koningshuizen modernisering moet brengen. Engeland moet weer gaan schitteren ipv er een derde wereldland van maken. Het is ook grote kostenpost die door samenleving opgehoest worden. Dat moet ook veranderen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 22 juni 2026 @ 11:42:54 #10
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_221116761
twitter


WimLexGod zal dat nooit laten gebeuren _O_
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_221116770
Tsja, wat goed is voor de Britten, dat weten de Britten het best. Maar ik ben als Nederlander wel groot tegenstander van de Nederlandse monarchie. Tenzij we weer een sterke monarch krijgen zoals vroeger die gewoon met de vuist op tafel slaat en bepaalt wat er gebeurt.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_221116815
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:42 schreef Caland het volgende:
[ x ]

WimLexGod zal dat nooit laten gebeuren _O_
https://www.ipsos.com/nl-(...)-toont-licht-herstel

In Nederland vergelijkbaar, 62%. Benieuwd wat het dit jaar wordt.

Wimlex krijgt rapportcijfer 6,9
Amalia krijgt 7,3
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221116849
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:45 schreef TAmaru het volgende:
Tsja, wat goed is voor de Britten, dat weten de Britten het best. Maar ik ben als Nederlander wel groot tegenstander van de Nederlandse monarchie. Tenzij we weer een sterke monarch krijgen zoals vroeger die gewoon met de vuist op tafel slaat en bepaalt wat er gebeurt.
Fun fact: De Britse monarchie is in principe nooit van hun macht gestript.

In theorie zou King Charles nu gewoon het parlement kunnen ontbinden en eigen ministers kunnen aanstellen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221116919
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:45 schreef TAmaru het volgende:
Tenzij we weer een sterke monarch krijgen zoals vroeger die gewoon met de vuist op tafel slaat en bepaalt wat er gebeurt.
Iemand die niet door het volk gekozen is zou wat mij betreft nooit voor het volk mogen bepalen wat er gebeurt.
Komt het daar wel ooit van, dan vind ik zoals al eerder hier in dit topic vermeld is de Franse oplossing het beste. Weg met die ongekozen diknekken.
pi_221117661
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:42 schreef Tengano het volgende:
Tja, King Charles is de Supreme Governor van de Church of England. En dat is niet echt halal natuurlijk :X
twitter


Charles is zo halal als kan zijn :r
-XOXO-
  maandag 22 juni 2026 @ 14:19:03 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221117834
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:55 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Iemand die niet door het volk gekozen is zou wat mij betreft nooit voor het volk mogen bepalen wat er gebeurt.
Komt het daar wel ooit van, dan vind ik zoals al eerder hier in dit topic vermeld is de Franse oplossing het beste. Weg met die ongekozen diknekken.
Ach onzekere figuren zijn dol op dictators. Als je immers niets te kiezen hebt, dan hoef je er ook niet onzeker over te zijn.
  maandag 22 juni 2026 @ 14:19:08 #17
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_221117838
quote:
88s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:48 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
https://www.ipsos.com/nl-(...)-toont-licht-herstel

In Nederland vergelijkbaar, 62%. Benieuwd wat het dit jaar wordt.
Dat laat zich wel raden, toch?
Het Koningshuis heeft door eigen toedoen een klap gehad in de coronajaren en is daarvan herstellende, die trend is duidelijk zichtbaar afgelopen jaren.
Dus je kan redelijkerwijs verwachten dat de stijgende lijn zich doorzet, en met een aantal jaar weer op 65-70% uit zal komen.
pi_221118017
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:33 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.gbnews.com/ro(...)lls-three-decade-low
[..]
Goed nieuws. Nog maar een derde van de jongeren die voorstander is _O_
goed nieuws idd! één grote poppenkast die monarchie
  maandag 22 juni 2026 @ 16:26:05 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221118608
Maar ze kunnen Charles beter vragen met pensioen te gaan en William aan te laten treden. Die paar jaar op de troon was hem gegund na al dat wachten. Maar het is tijd voor jongere mensen.
  maandag 22 juni 2026 @ 16:30:23 #20
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_221118635
Ik twijfel nog wie er minder uitstraling heeft, Charles of Keir…
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')