Ik had verwacht hier te gaan spreken over hoe Spanje de eerste wedstrijd redelijk zakelijk had gewonnen tegen Kaapverdië en hoe Saoedi-Arabië een kleine nederlaag tegen Uruguay zou lijden. Maar voetbal levert weer, alles liep anders en deze groep ligt gek genoeg nog helemaal open. We zijn 1 stunt verwijderd van een probleem voor Spanje. Geldt ook voor Uruguay, maar die moeten straks pas.
Op papier was het niet een lastige groep voor Spanje. Debutant Kaapverdië en de Saoedi met vrijwel alleen maar spelers uit de eigen competitie die toch vooral een hoger niveau heeft door de aanwezige buitenlanders. En dan ook nog een oud Uruguay, met veel uitgerangeerde spelers. Maar het begon allemaal anders. Op het EK 2024 was het eindelijk weer eens overtuigend, voor het eerst in 12 jaar was het geen eindeloos gebrei, maar was het gewoon flitsend voetbal over veel schijven waarbij de flanken goed benut werden. Helaas lijkt dat iets eenmaligs, deze keer is het weer dezelfde troep als in de 10 jaar daarvoor. Vooral het eerste halfuur was verschrikkelijk, spits Oyarzabal had precies nul keer de bal aangeraakt, en dat kwam niet omdat Kaapverdië legio kansen had. Daarna volgde een betere fase, maar werden de kansen gemist. De tweede helft had een vergelijkbaar beeld. Matig beginnen, langzaam wat kansen krijgen maar de échte kansen werden niet benut. En zo bleef het 0-0. Een drama, en als er de rest van het toernooi zo gespeeld wordt, dan kun je weer de eerste de beste knockout-wedstrijd je spullen pakken. Italië light dit.
Saoedi-Arabië leverde een vergelijkbaar kunststukje tegen Uruguay. Zij scoorden wél uit een corner in de spaarzame minuten die ze beter waren dan Uruguay tegen het einde van de eerste helft. De overige 75 minuten was Uruguay ruim beter, maar het balletje wilde er weer niet in. Tot een rebound in de 80e minuut. Toch nog 1-1, jammer voor de Saoedi. Maar goed, die hadden de hele tweede helft niets gecreëerd, dus onterecht was het niet. 1-1 is een prima uitslag met perspectief, want 1x winnen en je bent normaal gesproken door (al is hier een scenario met 4 ploegen met 4 punten nog wel mogelijk)
Zoals gezegd, een stunt en Spanje zit in serieuze problemen. Dan mag er niet van Uruguay verloren worden,. Ik vond Spanje defensief wel degelijk en de Saoedi aanvallend niet bijzonder, dus een overwinning van de Saoedi verwacht ik niet. Maar ja, met Spanje weet je het nooit. De 3 voorgaande wedstrijden zijn prima voortekenen. In 2006 (met het mooiste Spaanse shirt ooit) won het Spaanse B-team dat zich al als eerste voor de volgende ronde had geplaatst op het WK, twee vriendschappelijke wedstrijden daarna werden ook gewonnen. 1x overtuigend, 1x nipt. Ik ga nu ook voor nipt, want het is niet goed. Maar de kansen missen, dat kan toch niet blijven gebeuren. Maar alsjeblieft, speel met 3 middenvelders en 2 buitenspelers. Manmanman. Opnieuw gaan we deze ergernis in Atlanta beleven, waar de wedstrijden lekker om 6 uur zijn. Nog voor het diner klaar dus.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
<a href="http://puu.sh/3kNmL" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Nicki Minaj en ik</a>
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=3BTsY1HAW_c target=_blank rel=nofollow" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Mijn vissen in actie.</a>