https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/hittegolfquote:Langste hittegolf
De langste hittegolf beleefde ons land in 1975. Op 29 juli begon een aaneengesloten reeks van achttien zomerse dagen, waarvan er zes tropisch waren. In de zomer van 1976 kwam een hittegolf voor van 17 dagen, waarvan er 10 tropisch waren.
Ook de hittegolf in de zomer van 2006 tussen 15 en 30 juli was met een lengte van 16 dagen één van de langste en meest intense in zeker 100 jaar. Dat was de tweede hittegolf van 2006, ook tussen 30 juni en 6 juli werd het criterium voor een landelijke hittegolf bereikt.
In 2018 werd nét niet de langste hittegolf ooit gehaald. De maximum temperatuur kwam op 28 juli in De Bilt niet boven de 25 graden, waardoor deze zomer twee hittegolven telt: van 15 juli tot en met 27 juli en van 29 juli tot en met 7 augustus.
Joh!!!quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:16 schreef Symphonic het volgende:
Die hittegolf van 1975 herinner ik me nog.
We waren in Limburg op vakantie waar de temperaturen ondraaglijk waren, waar we water uit de sloot moesten halen om de toilet door te spoelen.
Ja, dat jullie al lekker hadden lopen pimpelen met z'n allenquote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:42 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Joh!!!
Ik herinner me de zonnesteekzomer van 2019 nog. 's Nachts om half drie was het 39 graden.
En dat bracht me terug naar een nacht in 1982 toen ik met mijn vrienden van de ene kroeg naar de ander zwalkte.
Ik hoor nog de stem van een van mijn vrienden toen we een klokje zagen dat de tijd en de temp aangaf.
Het was toen 23 uur (elf uur dus) en het was toen ook 23 graden.
Dit is wat onze vriend zei: "Dit is niet normaal meer. Om elf uur 's avonds nog steeds 23 graden. Nee, hier is wat aan de hand."
Snappen jullie een beetje wat ik hier probeer uit te leggen?
En dit gaat steeds vaker voor komen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:39 schreef Discombobulate het volgende:
1 dag per maand 30+ in de zomer kan ik nog hebben, maar straks ineens 4-5 dagen achter elkaar is echt bijzonder vervelend.
En hier in het noorden is het al koeler.
Vorige maand hadden we die klotehitte ook al. En vervolgens 2 weken 15 graden en regen. En dan weer 2 weken 30-35....quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:39 schreef Discombobulate het volgende:
1 dag per maand 30+ in de zomer kan ik nog hebben, maar straks ineens 4-5 dagen achter elkaar is echt bijzonder vervelend.
En hier in het noorden is het al koeler.
Ik ben er obsessief mee bezig in ieder geval als het zo warm is. Kan niet wachten tot we weer berichten krijgen dat het 20 graden wordt en wisselvallig. Ik kan ook niks doen met dit weer. Gister ontzettend lange dag en van hot naar her gegaan met de auto. Dan ben ik ook gewoon op. En je kan je kleren gelijk in de was gooien.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 18:04 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Vorige maand hadden we die klotehitte ook al. En vervolgens 2 weken 15 graden en regen. En dan weer 2 weken 30-35....
Kan het nooit eens normaal rond de 22 zijn????![]()
![]()
![]()
![]()
Goed punt, en 24-25(+) mag wmb ook nog net wel. Maar ja, wat doe je eraan!quote:Op zaterdag 20 juni 2026 18:04 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Vorige maand hadden we die klotehitte ook al. En vervolgens 2 weken 15 graden en regen. En dan weer 2 weken 30-35....
Kan het nooit eens normaal rond de 22 zijn????![]()
![]()
![]()
![]()
In auto zitten is op zich niet zo'n punt toch? Mits je een werkende airco hebt en die ook daadwerkelijk aanzet.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 18:15 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik ben er obsessief mee bezig in ieder geval als het zo warm is. Kan niet wachten tot we weer berichten krijgen dat het 20 graden wordt en wisselvallig. Ik kan ook niks doen met dit weer. Gister ontzettend lange dag en van hot naar her gegaan met de auto. Dan ben ik ook gewoon op. En je kan je kleren gelijk in de was gooien.
Hopen dat dit kabinet snel valt, ze bakken er niks van.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 18:21 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Goed punt, en 24-25(+) mag wmb ook nog net wel. Maar ja, wat doe je eraan!
Nee, ik heb een niet werkende airco. Elke winter denk ik van "Ach, het is niet nodig" en nu in de zomer ben ik te lui om naar de garage te gaan. En moest ook nog door de stad lopen waar het altijd 2 graden warmer is.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 18:26 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
In auto zitten is op zich niet zo'n punt toch? Mits je een werkende airco hebt en die ook daadwerkelijk aanzet.
Ik dacht dat dergelijk gemiep iets van Millenials/Gen Z was.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:42 schreef Hiddendoe het volgende:
[..] Om elf uur 's avonds nog steeds 23 graden. Nee, hier is wat aan de hand."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |