abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221096407
https://english.news.cn/2(...)81b0ff6966f1d/c.html

quote:
Vrouwelijke officials boeken vooruitgang op het WK

Tori Penso heeft een finale van het WK voor vrouwen geleid, gewerkt in de Major League Soccer en staat nu aan het hoofd van een wedstrijd op het WK voor mannen.

De Amerikaanse is een van de zes vrouwelijke officials op het toernooi in Canada, Mexico en de Verenigde Staten, waar vrouwelijke scheidsrechters steeds prominentere rollen vervullen na jarenlange ervaring in nationale competities en internationale toernooien.



Samen met de Mexicaanse Katia Itzel Garcia, Karen Diaz Medina en Sandra Ramirez, en haar Amerikaanse collega's Kathryn Nesbitt en Brooke Mayo, maakt Penso deel uit van een groep waarvan de loopbanen de groeiende kansen voor vrouwen in de arbitrage van het voetbal weerspiegelen.

Hun aanstellingen volgden op een selectieproces dat volgens de FIFA meer dan drie jaar duurde. Kandidaten werden beoordeeld tijdens internationale toernooien, nationale competities, conditietesten en technische evaluaties.

"De geselecteerde wedstrijdofficials zijn de allerbesten ter wereld," zei Pierluigi Collina, voorzitter van de scheidsrechterscommissie van de FIFA, toen de lijst in april werd bekendgemaakt.

Voor Penso is het WK de nieuwste stap in een carričre die haar geleidelijk naar de grootste podia van het voetbal heeft gebracht.

De 39-jarige werd in 2020 de eerste vrouw in meer dan twintig jaar die een wedstrijd in de Major League Soccer leidde, toen zij de wedstrijd tussen Nashville SC en D.C. United floot. Drie jaar later leidde ze de finale van het WK voor vrouwen tussen Spanje en Engeland in Sydney.



Tijdens dit toernooi werd zij aangesteld als scheidsrechter voor Tsjechiės groepswedstrijd in Groep A tegen Zuid-Afrika.

Samen met assistent-scheidsrechters Nesbitt en Mayo vormde Penso het eerste volledig vrouwelijke arbitrageteam op het veld tijdens het WK van 2026.

De samenwerking tussen het drietal is in de loop van meerdere jaren gegroeid.

Nesbitt en Mayo werkten ook samen met Penso tijdens de finale van het WK voor vrouwen in Australiė, waardoor zij ervaring opdeden op enkele van de meest veeleisende momenten in het voetbal.

De weg van Nesbitt naar de top was opmerkelijk.

Voordat zij fulltime official werd, werkte zij in de analytische chemie terwijl zij tegelijkertijd een scheidsrechterscarričre opbouwde die haar uiteindelijk naar meerdere FIFA-toernooien bracht.

Ook Mayo heeft zich ontwikkeld tot een van de meest vooraanstaande assistent-scheidsrechters in de Verenigde Staten.

De Mexicaanse Garcia heeft een vergelijkbaar indrukwekkende opmars doorgemaakt.

De 33-jarige werd de eerste Mexicaanse vrouw die werd aangesteld als scheidsrechter op een WK voor mannen, nadat zij wedstrijden had geleid in de Liga MX, op de Olympische Spelen en in competities georganiseerd door de Confederation of North, Central America and Caribbean Association Football (Concacaf).

Haar selectie heeft veel aandacht gekregen in Mexico, waar voetbal nog altijd de populairste sport van het land is en een van de grootste trekpleisters van het toernooi van dit jaar.

Garcia's aanstelling is ook bijzonder omdat zij een van slechts twee vrouwen is die zijn geselecteerd onder de 52 FIFA-scheidsrechters voor dit toernooi. De andere is Penso.

Mexico wordt daarnaast vertegenwoordigd door assistent-scheidsrechters Diaz Medina en Ramirez.

Diaz Medina maakte deel uit van de baanbrekende groep die werd geselecteerd voor Qatar 2022, het eerste WK voor mannen met vrouwelijke officials. Na haar werkzaamheden op internationaal en nationaal niveau keerde zij terug voor een tweede toernooi.

Ramirez verdiende haar plaats na jarenlange aanstellingen in het Mexicaanse voetbal en regionale competities.

Hoewel spelers en coaches tijdens een WK meestal de meeste aandacht krijgen, besteden officials jarenlang aan hun voorbereiding op het evenement.

Het selectieproces van de FIFA is ontworpen om diegenen te identificeren die wedstrijden aankunnen die worden gespeeld in volle stadions en worden bekeken door een wereldwijd televisiepubliek.

Voor de zes vrouwen die op dit toernooi actief zijn, is het bereiken van het WK zowel een professionele prestatie als een weerspiegeling van bredere veranderingen binnen het voetbal.

In nationale competities, continentale kampioenschappen en FIFA-toernooien krijgen vrouwelijke officials steeds belangrijkere rollen en worden zij zichtbaarder op het hoogste niveau van het mannenvoetbal.

Op het WK van 2026 wordt die vooruitgang zichtbaar op het grootste podium van het voetbal.
Voor het eerst ooit dat er een volledig vrouwelijke scheidscrew was in Atlanta ook _O_ Goede stappen, nu verder doorpakken.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221096464
Weer zo'n ellendig AI-stukje.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_221096515
Prachtig!
Binnen niet al te lange tijd ook het WK vrouwenvoetbal op tv te volgen denk ik.
pi_221096529
Wat heeft dit met vrouwenrechten te maken?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221096680
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 11:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat heeft dit met vrouwenrechten te maken?
Nooit Asterix en de Olympische Spelen gelezen?
  zaterdag 20 juni 2026 @ 13:17:20 #6
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221097024
Mayo _O_ :Y)
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221097571
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 12:24 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nooit Asterix en de Olympische Spelen gelezen?
Vrouwen hadden het recht om een balsport te verzinnen, om clubs daarvoor op te richten,om vrijwilligerswerk te doen als penningmeester of materiaalvrouw, om velden aan te leggen,om daarvoor een bond op te richten, om stadions te bouwen en kaartjes te verkopen, om een internationale competitie te organiseren, om die commercieel uit te winnen.

Maar die rechten bleven meer dan een eeuw lang ongebruikt, ze moesten en zouden het door mannen gebouwde voetbal binnendringen, voor de betaalde banen en de clubkleuren en clubgeschiedenis voor zich opeisen, om geld van ze te krijgen, om geld van de NPO te krigen, om aan te schuiven bij analistentafels of die zelfs over te nemen alsof ze het te bespreken niveau kennen.

Dat heeft niets met vrouwenrechten te maken, maar met profiteren en parasiteren. En dan zet ITV de vrouwelijke pundit in de keuken...

Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221097596
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 14:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Vrouwen hadden het recht om een balsport te verzinnen, om clubs daarvoor op te richten,om vrijwilligerswerk te doen als penningmeester of materiaalvrouw, om velden aan te leggen,om daarvoor een bond op te richten, om stadions te bouwen en kaartjes te verkopen, om een internationale competitie te organiseren, om die commercieel uit te winnen.

Maar die rechten bleven meer dan een eeuw lang ongebruikt, ze moesten en zouden het door mannen gebouwde voetbal binnendringen, voor de betaalde banen en de clubkleuren en clubgeschiedenis voor zich opeisen, om geld van ze te krijgen, om geld van de NPO te krigen, om aan te schuiven bij analistentafels of die zelfs over te nemen alsof ze het te bespreken niveau kennen.

Dat heeft niets met vrouwenrechten te maken, maar met profiteren en parasiteren. En dan zet ITV de vrouwelijke pundit in de keuken...

[ afbeelding ]
Ja heel gek. Vrouwen die onderhandelen zoals mannen dat doen. Eisen stellen over geld.
Hoe durven ze?!
pi_221098043
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 14:31 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ja heel gek. Vrouwen die onderhandelen zoals mannen dat doen. Eisen stellen over geld.
Hoe durven ze?!
Je kunt niet bedelen en eisen stellen tegelijk. Als je geld binnenhaalt met het spelen van een door mannen ontwikkeld balspel in je zelfbetaalde stadionnetje dan mag je onderhandelen over welk deel je daarvan ontvangt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221098100
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 15:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Je kunt niet bedelen en eisen stellen tegelijk. Als je geld binnenhaalt met het spelen van een door mannen ontwikkeld balspel in je zelfbetaalde stadionnetje dan mag je onderhandelen over welk deel je daarvan ontvangt.
Lul geen onzin. Het gaat helemaal niet over wie wat binnengehaald heeft.
Het gaat over mannen die vrouwen buitensluiten. Om wat voor achterlijke of idiote redenen dan ook.

Kort gezegd, als jij als manziijde je eisen op tafel legt, is dat heel normaal, maar zodra een vrouw hetzelfde doet, dan moet het vrouwtje eerst nagaan wat al die mannen hebben gepresteerd.

Ik begrijp dus dat het jou niet te doen is om de sportieve prestaties, maar om hoeveel geld deze mannen sporten kunnen opbrengen.

En dan komen daar die vermaledijde wijven aankakken. Die willen ook een flink stuk van de taart.
Wat is daar mis mee?

Ja, het zijn vrouwen. Alsof dat een soort automatische afwijking is. Jouw moeder is een vrouw.
Jouw zus ook. En je zuster. Moet ik je echtgenote of je dochter ook noemen? Nee toch?
pi_221098886
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 15:19 schreef Hiddendoe het volgende:

En dan komen daar die vermaledijde wijven aankakken. Die willen ook een flink stuk van de taart.
Wat is daar mis mee?
Het is hun taart niet. Ze hebben het recept niet verzonnen, ze hebben hem niet gebakken, de ingredienten niet geleverd, de oven niet gebouwd, en hem niet gewild gemaakt. Ze hebben geen recht op een stuk van de taart, andermans succes en geld opeisen is geen vrouwenrecht.

Hoewel ze mensenheugenis al het recht hadden om hetzelfde te doen als mannen en een succesvolle sport van de grond hadden mogen trekken, zijn ze een jaar of 15 geleden binnengedrongen met allerlei handlangers om met hun moeizame namaaktaartje een groot stuk van de echte taart te claimen.

[quoteJa, het zijn vrouwen. Alsof dat een soort automatische afwijking is. Jouw moeder is een vrouw.
Jouw zus ook. En je zuster. Moet ik je echtgenote of je dochter ook noemen? Nee toch?
[/quote]Ik ben helemaal niet tegen vrouwelijke scheidsrechters in het mannenvoetbal, als zij beter zijn voor het echte voetbal dan een concurrerend mannelijk arbitraal trio dan moet je die nemen. Imke Courtois is ook een betere analist en tafelgast dan de meeste mannen die daar zitten. Prima.

Maar die dwangmatige neprepresentatie is nergens goed voor. Je krijgt overal van die theekransjes van elkaar bevestigende vrouwen rond sportevenement waar zij dan hun eigen ervaring inbrengen. Alsof ik daar ga zitten met "dat had ik laatst ook bij het zomeravondvoetbal in het Stadspark, die druk die je op zo'n moment voelt..." Gewoon niet mee bemoeien, maak op eigen kracht wat van je eigen ding.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator zaterdag 20 juni 2026 @ 17:39:49 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221099173
Je weet dat we VBL en WK hebben toch?

En SPT
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221103015
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 16:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het is hun taart niet. Ze hebben het recept niet verzonnen, ze hebben hem niet gebakken, de ingredienten niet geleverd, de oven niet gebouwd, en hem niet gewild gemaakt. Ze hebben geen recht op een stuk van de taart, andermans succes en geld opeisen is geen vrouwenrecht.

Hoewel ze mensenheugenis al het recht hadden om hetzelfde te doen als mannen en een succesvolle sport van de grond hadden mogen trekken, zijn ze een jaar of 15 geleden binnengedrongen met allerlei handlangers om met hun moeizame namaaktaartje een groot stuk van de echte taart te claimen.

[quoteJa, het zijn vrouwen. Alsof dat een soort automatische afwijking is. Jouw moeder is een vrouw.
Jouw zus ook. En je zuster. Moet ik je echtgenote of je dochter ook noemen? Nee toch?
k ben helemaal niet tegen vrouwelijke scheidsrechters in het mannenvoetbal, als zij beter zijn voor het echte voetbal dan een concurrerend mannelijk arbitraal trio dan moet je die nemen. Imke Courtois is ook een betere analist en tafelgast dan de meeste mannen die daar zitten. Prima.

Maar die dwangmatige neprepresentatie is nergens goed voor. Je krijgt overal van die theekransjes van elkaar bevestigende vrouwen rond sportevenement waar zij dan hun eigen ervaring inbrengen. Alsof ik daar ga zitten met "dat had ik laatst ook bij het zomeravondvoetbal in het Stadspark, die druk die je op zo'n moment voelt..." Gewoon niet mee bemoeien, maak op eigen kracht wat van je eigen ding.
Wat loop je nu toch allemaal te blaten? Vrouwen die nu een voetbalcluppie oprichten hebben net zoveel recht om eisen te stellen als het eerste het beste mannelijke beugelbekkie. Snotjochies die nauwelijks het verschil weten tussen hun linkse en rechtse hand harken wel even miljoenen binnen. Omdat ze kunnen voeballe.
pi_221103731
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 21:24 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Wat loop je nu toch allemaal te blaten? Vrouwen die nu een voetbalcluppie oprichten hebben net zoveel recht om eisen te stellen als het eerste het beste mannelijke beugelbekkie. Snotjochies die nauwelijks het verschil weten tussen hun linkse en rechtse hand harken wel even miljoenen binnen. Omdat ze kunnen voeballe.
Ja, het kunnen voetballen maakt het verschil, dat verkoopt kaartjes en uitzendrechten. Vrouwen willen meedelen in een pot waar ze niet aan bijdragen. Dan hebben ze hun eigen potje en dat wordt gespekt door de belastingbetaler via de de publieke omroepen van Europa, want commercielen betalen daar niet voor.

En dan moeten ze ook nog eens voor de 'gelijkheid' analistje spelen en zoveel mogelijk wedstrijden arbitreren?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')