abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221070536
quote:
Vanaf morgen geldt een Nationaal Hitteplan in heel Nederland. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) besloten na overleg met weerinstituut KNMI. De waarschuwing is afgegeven omdat het vanaf donderdag erg warm wordt, met temperaturen tot ruim boven de 27 graden en op vrijdag meer dan 30 graden. De dagen erna wordt het naar verwachting ook warm.

Het Nationaal Hitteplan(opent in nieuw venster) is een waarschuwingssysteem van het RIVM dat van kracht wordt wanneer het vier dagen achter elkaar warmer wordt dan 27 graden. Vanwege de warmte is het vanaf morgenochtend code geel voor het hele land behalve de Waddeneilanden, heeft het KNMI bekendgemaakt(opent in nieuw venster).

Kwetsbare groepen
Op dagen dat het Nationaal Hitteplan en code geel gelden is het belangrijk om extra op kwetsbare personen te letten, zoals ouderen, kinderen en mensen die langdurig ziek zijn. Zij riskeren gezondheidsproblemen zoals uitdroging en hitteberoerte. Vooral ouderen zijn kwetsbaar omdat zij hun lichaamstemperatuur slechter onder controle kunnen houden en minder dorstgevoel hebben.

Normaal gesproken waarschuwt het RIVM bij hoge temperaturen alleen zorgorganisaties. Bij een National Hitteplan wordt iedereen die voor iemand zorgt opgeroepen goed op te letten op kwetsbaren. Ook andere groepen zoals zwangere vrouwen, daklozen en mensen met overgewicht zijn kwetsbaar.

Voorzorgsmaatregelen
Het is van belang dat kwetsbare mensen voldoende drinken en goed nadenken over het moment van de dag waarop zij bewegen, zoals vroeg in de ochtend of aan het einde van de dag, schrijft het RIVM.(opent in nieuw venster) Ook kunnen de gordijnen dicht worden gehouden en helpt een ventilator voor verkoeling.

Het gezondheidsinstituut waarschuwt dat mensen alert moeten zijn op signalen van oververhitting, zoals hoofdpijn, duizeligheid en vermoeidheid of dorst.

Het is niet bekendgemaakt tot wanneer het hitteplan van kracht is.

Bron https://nos.nl/artikel/26(...)ge-hoge-temperaturen

Aanvullende info vanuit RIVM: https://www.rivm.nl/hitte/nationaal-hitteplan

Ben jij klaar voor de hitte?
En hoe denk jij over het nationaal hitteplan (onzin, nuttig etc)?

[ Bericht 3% gewijzigd door cinderloom op 17-06-2026 16:02:41 ]
pi_221070547
In verband met medische problemen zijn deze hoge temperaturen altijd wel een uitdaging voor me.
Ook ben ik geen fan van het onweer / noodweer wat vaak gepaard gaat met deze hoge temperaturen.

Maar ik sta er ook vrij nuchter in;
We kunnen het toch niet veranderen, dus we moeten het er gewoon mee doen.

Ik vind het wel goed dat ze het Nationaal Hitteplan uitzetten, want de warmte van nu is toch gevaarlijker (of meer aandacht nodig) dan de warmte van vroeger. Ik zie het meer als een reminder.
  Spellchecker woensdag 17 juni 2026 @ 15:56:53 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221070582
deze nog maar eens posten

pi_221070786
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:56 schreef maily het volgende:
deze nog maar eens posten

[ afbeelding ]
Dit is alleen in de volle zon, mogen ze er wel bij vermelden.
pindazakje
pi_221070805
Warmtepomp maar weer omzetten naar koelen. Mij krijgen ze niet.
pi_221071169
Graftyfuswarmte. Ik haat het zo aan de zomer.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221071187
Goed idee dat Hitteplan. Ben niet zo goed met echte warmte (30+ graden).

Ik hoop dat ik het er beter vanaf breng dan mejuffrouw Scholten:

Denk aan juffrouw Scholten,
die is vandaag gesmolten,
helemaal gesmolten, op de Dam.
Dat kwam door de hitte,
daar is ze in gaan zitten
- als je soms wil weten hoe dat kwam.
Ze hebben het voorspeld: Pas op, juffrouw, je smelt!
Maar ze was ontzettend eigenwijs...
Als een pakje boter,
maar dan alleen wat groter,
is ze uitgelopen, voor het paleis.

Enkel nog haar tasje
lag daar in een plasje...
Alle kranten hebben het vermeld
op de eerste pagina.
Kijk het zelf maar even na.
Ja, daar staat het, kijk maar: dame smelt.

Die arme juffrouw Scholten...
helemaal gesmolten...
Als dat jou en mij eens overkwam...
Laten we met die hitte
overal gaan zitten...
maar vooral niet midden op de Dam.
pi_221071593
Iedereen met een beetje gezond verstand kan zelf wel bedenken wat je met dit weer moet doen of laten.
Maar daar zit hem de kneep, dat gezonde verstand ontbreekt er nogal aan.
  woensdag 17 juni 2026 @ 18:43:59 #9
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_221071601
Eens even kijken wat mijn meisje en ik morgen gaan doen.
Misschien in de vroege ochtend even naar de super, voor de boodschappen. En dan kijken of ze buiten in het badje wil zijn of liever binnen.
Denk maar niet op visite bij mijn moedertje, is toch al snel 1,5 uur reizen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_221071605
Ja ik vind het allemaal nogal overdreven
  woensdag 17 juni 2026 @ 19:10:24 #11
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221071849
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 18:44 schreef Cupfighter het volgende:
Ja ik vind het allemaal nogal overdreven
Misschien komt dat omdat er geen hete dagen aan vooraf zijn gegaan. Dan voelt het logischer.
pi_221072156
Onze mensen werken gewoon in de kas, ze zijn het gewend en willen niet anders.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_221072282
Zo zo 27C tot wel 30C, dat is geen kattenpis.
Vakman pur sang
pi_221072719
Hitte *O*

Morgen het zwembadje alvast opzetten, dan kunnen dochtertje en ik vrijdag lekker spelen met water.
Zaterdag naar het zwembad.

Zin aan! :9
pi_221072861
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 18:41 schreef Seeburg54 het volgende:
Iedereen met een beetje gezond verstand kan zelf wel bedenken wat je met dit weer moet doen of laten.
Maar daar zit hem de kneep, dat gezonde verstand ontbreekt er nogal aan.
Dit is inderdaad de kern.

Een groot deel van ons kan gewoon zelf nadenken om te drinken, dat je wat moet temperen met zware activiteiten in de hete uren, dat je zieke mensen of je huisdieren wat meer in de gaten moet houden etc.
Maar er is ook een groep mensen die je echt moet waarschuwen, want zie zien het niet in. En of dan waarschuwen helpt, tsja dat weet ik ook niet.

Een van degene die gewaarschuwd moet worden is mijn neef.
Die vertelde me net aan de telefoon dat hij morgenmiddag een hardloopafspraak heeft met een paar vrienden.
15 km rennen zei hij.
pi_221072990
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 20:18 schreef cinderloom het volgende:

[..]

Een groot deel van ons kan gewoon zelf nadenken om te drinken, dat je wat moet temperen met zware activiteiten in de hete uren, dat je zieke mensen of je huisdieren wat meer in de gaten moet houden etc.
Maar er is ook een groep mensen die je echt moet waarschuwen, want zie zien het niet in. En of dan waarschuwen helpt, tsja dat weet ik ook niet.

Die vertelde me net aan de telefoon dat hij morgenmiddag een hardloopafspraak heeft met een paar vrienden.
15 km rennen zei hij.
Tja. Dat bedoel ik, geen gezond verstand.
  Spellchecker woensdag 17 juni 2026 @ 20:30:32 #17
197773 crew  maily
pi_221073028
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 20:18 schreef cinderloom het volgende:

[..]

15 km rennen zei hij.
heb je je neef al gewaarschuwd?
pi_221073060
Ik heb alvast euthanasie aangevraagd voor als ik het echt niet meer trek komende dagen/week.
Als het te heftig wordt dan geef me maar een spuitje ik wil niet onnodig lijden.
pindazakje
pi_221073077
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 20:30 schreef maily het volgende:

[..]
heb je je neef al gewaarschuwd?
Ja. Maar hij ziet het als een uitdaging. Is aan het trainen voor iets en als het dan warm is dan moet hij dat ook kunnen zei hij.
pi_221073084
> "Ook dreigen ernstigere gezondheidsproblemen, zoals uitdroging of een hitteberoerte."
> "Toch hebben veruit de meeste gemeenten, zeker 214, geen plan voor langdurige hitte."
Goed gewerkt zeg |:(

Morgen waar mogelijk binnen blijven!
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  Spellchecker woensdag 17 juni 2026 @ 20:41:16 #21
197773 crew  maily
pi_221073201
quote:
88s.gif Op woensdag 17 juni 2026 20:33 schreef Mikeytt het volgende:
> "Ook dreigen ernstigere gezondheidsproblemen, zoals uitdroging of een hitteberoerte."
> "Toch hebben veruit de meeste gemeenten, zeker 214, geen plan voor langdurige hitte."
Goed gewerkt zeg |:(

Morgen waar mogelijk binnen blijven!
Wat moet de gemeente doen dan?
pi_221073302
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 20:41 schreef maily het volgende:

[..]
Wat moet de gemeente doen dan?
Een plan opmaken, net zoals Rotterdam en een hoop andere steden:
https://persberichtenrott(...)rdams-hitteplan-1-0/
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  Spellchecker woensdag 17 juni 2026 @ 20:49:42 #23
197773 crew  maily
pi_221073324
quote:
88s.gif Op woensdag 17 juni 2026 20:48 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Een plan opmaken, net zoals Rotterdam en een hoop andere steden:
https://persberichtenrott(...)rdams-hitteplan-1-0/
Kunnen mensen niet meer zelf nadenken?

En als één gemeente een goed plan heeft kunnen andere gemeentes dat toch ook gebruiken?

8)7
pi_221073619
Ik ga vrijdag onvoorbereid in ieder geval een marathon lopen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221073715
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 20:49 schreef maily het volgende:

[..]
Kunnen mensen niet meer zelf nadenken?

En als één gemeente een goed plan heeft kunnen andere gemeentes dat toch ook gebruiken?

8)7
Is wel meer dan dat. Ook acties zoals gratis zonnebrandcreme op veel meer plekken in de stad en genoeg water, en plekken met overdekking opzetten op terrassen e.d.

En ook bejaarden krijgen directe voorlichting. Die zijn wat kwetsbaar en lezen misschien niet op tijd digitaal nieuws.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')