Je ogen zijn belangrijk, dus begin maar eens met uitzoeken wat er precies nodig is. Een verkeerde bril kan je problemen heel snel doen verergeren. Een Kruidvat-bril is best leuk voor korte tijd, maar beide glazen zijn altijd van dezelfde sterkte, als je beide ogen sterk verschillen, loop je ook het risico dat je nog steeds slecht ziet, of hoofdpijn krijgt.
Afhankelijk van je wensen kan je een redelijke bril krijgen vanaf 100-200.
Ik draag contact-lezen voor veraf, maar het afnemend vermogen tot correctie van mijn ogen bij toenemende sterkte betekent dat ik nu voor lezen en beeldscherm-werk een bril nodig heb. De huidige is 600, 300 voor het frame (heel erg licht, en staat heel goed, wat in een professionele omgeving toch belangrijk was), 300 voor de lenzen omdat die varifocus zijn : recht vooruit goed voor lezen op beeldscherm-afstand, lager goed voor dichterbij lezen van papier.
Ik ben ondertussen oud genoeg dat ik zonder contact-lenzen wel goed kan lezen, maar voor beeldscherm-werk zonder contact-lenzen toch een aparte bril heb liggen.
En omdat ik 's avonds op de bank veel met mijn tablet bezig ben, dat ik wat dichterbij hou, heb ik uiteindelijk een leesbril genomen die nog een half puntje sterker is dan normaal, met een heel laag frame zodat ik er overheen kan kijken om de TV te zien.
Verder liggen verspreid over mijn huis en auto meerdere van die EUR 3-5 van Blokker/Marskramer.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.