abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221068106
https://www.nu.nl/economi(...)eer-uren-werken.html

quote:
Bijna kwart miljoen Nederlandse jongeren wil meer uren werken

Bijna een kwart miljoen jonge werknemers wil meer uren werken dan zij nu contractueel doen. Meer dan twee derde van de werknemers jonger dan 30 jaar wil het liefst fulltime aan de slag, terwijl slechts 53 procent dat daadwerkelijk doet.

Hierdoor blijft een jaarlijks arbeidspotentieel onder jongeren van bijna 120.000 voltijdsbanen onbenut.

Uit onderzoek van Intelligence Group blijkt dat de onderbenutting het grootst is in de zorg en het onderwijs, zowel onder jongeren als bij de gehele Nederlandse beroepsbevolking.

Het onderzoeksbureau meldt verder dat veel jongeren massaal en structureel vastzitten in te kleine arbeidscontracten. Die onderbenutting is vooral groot in de zorg, het onderwijs en sociaal-maatschappelijke beroepen. Voor de zorg gaat het om ruim 20.500 fte's, voor onderwijs om ruim 9.300 fte's en voor sociaal-maatschappelijke beroepen om bijna 9.700 fte's.

"Een van de grootste misverstanden over jongeren op de arbeidsmarkt is dat zij minder uren zouden willen werken of geen fulltimebaan zouden ambiëren", zegt Geert-Jan Waasdorp, CEO van Intelligence Group.

'Tegendeel is waar'
"Het tegendeel is waar. Zij willen eerder meer uren werken en bij voorkeur fulltime, maar zitten vooral in bepaalde sectoren en beroepen vast in kleine deelcontracten."

Volgens Waasdorp zorgt deze onderbenutting van talent voor onnodige krapte op de arbeidsmarkt in bepaalde sectoren. Zo is er ook veel onbenut jong arbeidspotentieel in de logistiek, horeca, verkoop en paramedische dienstverlening.

"De strikte formatieplekken, het niet kunnen combineren van contracten, fiscale belemmeringen en flexcontracten zijn oorzaken van deze onderbenutting. Het is eerder een beleids- en politieke keuze om jongeren onder te benutten, dan dat jongeren niet meer uren willen maken."
Jammer, meer dan 100.000 voltijdbanen aan potentie onbenut terwijl jongeren massaal aan het werk willen gaan.
Er wordt weleens gegrapt over de luie gen z'er, maar get tegendeel is waar. Gen Z heeft vaker dan ooit eerder door een andere generatie een baan.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  woensdag 17 juni 2026 @ 10:41:43 #2
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221068184
Waarom zou je nog meer dagbesteding willen? Het is toch allemaal nutteloos en moet alleen maar de schijn wekken dat je nuttig bezig bent. Ik vind die hele dagbesteding maar niets en overweeg elke dag weer om de uitkering in te gaan.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221068209
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 10:41 schreef SebbeSwensje het volgende:
Waarom zou je nog meer dagbesteding willen? Het is toch allemaal nutteloos en moet alleen maar de schijn wekken dat je nuttig bezig bent. Ik vind die hele dagbesteding maar niets en overweeg elke dag weer om de uitkering in te gaan.
Een ex-collega van mijn zei altijd: ik was nuttiger voor de maatschappij toen ik een uitkering had. Die deed voltijd vrijwilligerswerk met behoud van uitkering.
pi_221068210
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 10:41 schreef SebbeSwensje het volgende:
bruh
  woensdag 17 juni 2026 @ 10:48:36 #5
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_221068230
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 10:45 schreef Managarm het volgende:

[..]
Een ex-collega van mijn zei altijd: ik was nuttiger voor de maatschappij toen ik een uitkering had. Die deed voltijd vrijwilligerswerk met behoud van uitkering.
Een vieze parasiet dus.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 17 juni 2026 @ 10:49:27 #6
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221068236
quote:

[..]
Helemaal eens met die ex-collega. Hier op deze dagbesteding zijn we ook zulk achterlijk nutteloos werk aan het doen. In Nederland geproduceerde verpakkingen voor de Nederlandse markt exporteren we terwijl we datzelfde artikel in het buitenland kopen, allemaal mensen aan het werk zetten om het om te pakken zodat het geschikt is voor de Nederlandse markt. We kunnen die mensen beter gebruiken om de loopgraven te graven.
  woensdag 17 juni 2026 @ 10:50:01 #7
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221068244
quote:

[..]
Super , daar hebben we lekker veel aan.
Lachen joh.
  woensdag 17 juni 2026 @ 10:51:27 #8
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221068256
Erg bijzonder, ik val hier zelf onder maar zie dit eigenlijk niet terug bij mijn generatie.

veel werken wel 40u maar niet omdat we dat zo graag willen , omdat 32 dan geen optie is.

En veel zijn ambtenaar dus die werken sowieso maar 4 dagen
Lachen joh.
pi_221068263
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 10:50 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Super , daar hebben we lekker veel aan.
In principe wel.
Het bijzondere aan vrijwilligerswerk is dat het bijna altijd nuttig werk is.

Liever iemand die 40 uur vrijwilliger is bij allerlei organisaties zoals een bejaardentehuis of scholen helpt dan weer de zoveelste scrum coach.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  woensdag 17 juni 2026 @ 10:52:36 #10
65846 Bocaj
47th President.
pi_221068266
Aan de SLAG! Wie meer wil werken moet meer kunnen werken!
  woensdag 17 juni 2026 @ 10:53:21 #11
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221068267
quote:
88s.gif Op woensdag 17 juni 2026 10:51 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In principe wel.
Het bijzondere aan vrijwilligerswerk is dat het bijna altijd nuttig werk is.

Liever iemand die 40 uur vrijwilliger is bij allerlei organisaties zoals een bejaardentehuis of scholen helpt dan weer de zoveelste scrum coach.
Oke, en waarom zou je dan niet in loondienst kunnen of gaan bij dat bejaardentehuis of die school?
je snoept van het verkeerde potje, punt.

Daarnaast, het fijne van vrijwilliger zijn is dat het allemaal lekker 'eventueel' is en niet gebonden.
Als je morgen niet komt of een uur later maakt dat weinig uit, je bent toch vrijwilliger?
Lachen joh.
pi_221068275
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 10:49 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Helemaal eens met die ex-collega. Hier op deze dagbesteding zijn we ook zulk achterlijk nutteloos werk aan het doen. In Nederland geproduceerde verpakkingen voor de Nederlandse markt exporteren we terwijl we datzelfde artikel in het buitenland kopen, allemaal mensen aan het werk zetten om het om te pakken zodat het geschikt is voor de Nederlandse markt. We kunnen die mensen beter gebruiken om de loopgraven te graven.
Maat waarom zou je dat doen. Zo'n werkcoach ingehuurd via het UWV heeft mij ook een keer voorgesteld om dan maar onbetaald aan de slag te gaan zodat ik "weer een beetje in het ritme raak". Dikke vinger pipo de clown. _O- ^p^ Werkervaringsplek noemen ze dat, ik noem het moderne slavernij.
  woensdag 17 juni 2026 @ 10:55:18 #13
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_221068278
Ik snap niet zo goed waarom dit ook in het onderwijs speelt, zijn deze mensen dan nog niet volledig afgestudeerd?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_221068279
Waarom doen ze dat dan niet? Ze willen meer werken, er zijn vacatures waar dat kan...
  woensdag 17 juni 2026 @ 11:00:32 #15
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221068312
quote:
4s.gif Op woensdag 17 juni 2026 10:54 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Maat waarom zou je dat doen. Zo'n werkcoach ingehuurd via het UWV heeft mij ook een keer voorgesteld om dan maar onbetaald aan de slag te gaan zodat ik "weer een beetje in het ritme raak". Dikke vinger pipo de clown. _O- ^p^ Werkervaringsplek noemen ze dat, ik noem het moderne slavernij.
Eerlijk gezegd alleen maar, omdat ze destijds dicht bij me in de buurt zaten en ik het wel een beetje zat was om elke dag te bedliggen en series te kijken. Bovendien wilde ik mijn rijbewijs echt wel weer terug en ook een auto en motor en ik wist toen al dat ik nergens anders dan bij de vereende terecht zou kunnen.

Heb er inmiddels best wel spijt van, maar de blauwe bimmerbaby maakt veel goed.
pi_221068375
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 10:53 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Oke, en waarom zou je dan niet in loondienst kunnen of gaan bij dat bejaardentehuis of die school?
je snoept van het verkeerde potje, punt.

Daarnaast, het fijne van vrijwilliger zijn is dat het allemaal lekker 'eventueel' is en niet gebonden.
Als je morgen niet komt of een uur later maakt dat weinig uit, je bent toch vrijwilliger?
Vergeet het maar. Veel vrijwillergswerk bestaat ook uit vaste tijden en roosters. Je kunt niet zomaar komen en gaan. Had mij ook geinformeerd(ziekenhuis) maar moest dan op vaste dagen en uren komen. Daar ga ik dus niet aan beginnen.
pi_221068398
Wat zei die Gen-Z die ze interviewden, ja nee ik ben gestart met 18 uur in de week na afstuderen en zou graag wellicht 24 uur per week werken!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221068432
Waarom zou je eigenlijk fulltime werken, die laatste beetjes vrije tijd die je daarmee verspilt zijn meer waard dan wat je er aan extra netto inkomen voor terugkrijgt. Zoals het hier in Nederland is ingericht is werken vanaf een bepaald punt fiscaal niet echt voordelig.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_221068468
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 11:20 schreef Fleischmeister het volgende:
Waarom zou je eigenlijk fulltime werken, die laatste beetjes vrije tijd die je daarmee verspilt zijn meer waard dan wat je er aan extra netto inkomen voor terugkrijgt. Zoals het hier in Nederland is ingericht is werken vanaf een bepaald punt fiscaal niet echt voordelig.
Fulltime ten alle tijden. Denk ook maar eens aan ziek worden, pensioenopbouw.
pi_221068478
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 11:20 schreef Fleischmeister het volgende:
Omdat sommige mensen hun werk gewoon leuk vinden, ik doe graag mijn werk.
pi_221068485
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 11:29 schreef raptorix het volgende:

[..]
Omdat sommige mensen hun werk gewoon leuk vinden, ik doe graag mijn werk.
Ook een reden om eventueel fulltime te werken.
  woensdag 17 juni 2026 @ 11:49:04 #22
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221068584
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 11:11 schreef Cherni het volgende:

[..]
Vergeet het maar. Veel vrijwillergswerk bestaat ook uit vaste tijden en roosters. Je kunt niet zomaar komen en gaan. Had mij ook geinformeerd(ziekenhuis) maar moest dan op vaste dagen en uren komen. Daar ga ik dus niet aan beginnen.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 11:11 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ja, daar ben je erg aan gebonden natuurlijk.
Wat is de consequentie als je dat niet doet namelijk? niks, je raakt je baan niet kwijt en ook geen geld.
Lachen joh.
pi_221068609
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 11:49 schreef Pajanus het volgende:

[..]
[..]
Ja, daar ben je erg aan gebonden natuurlijk.
Wat is de consequentie als je dat niet doet namelijk? niks, je raakt je baan niet kwijt en ook geen geld.
Uiteraard. Zou ook gek zijn als mensen vrijwilligers werk verplicht moeten uitvoeren. Dan betalen ze de mensen maar volgens een cao.
  woensdag 17 juni 2026 @ 12:00:29 #24
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221068641
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 11:52 schreef Cherni het volgende:

[..]
Uiteraard. Zou ook gek zijn als mensen vrijwilligers werk verplicht moeten uitvoeren. Dan betalen ze de mensen maar volgens een cao.
exact. m.a.w. vrijwilligerswerk doen is lekker makkelijk icm met een uitkering want je doet gewoon waar je zin in hebt ipv dat je daadwerkelijk je salaris moet verdienen.
Lachen joh.
pi_221068676
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 11:52 schreef Cherni het volgende:

[..]
In Zaanstad was ook een mooi verhaal een tijdje terug, chauffeurs bij een vervoersbedrijf werden ontslagen, en vervolgens werden ze bij zelfde bedrijf teruggeplaatst met behoud van uitkeuring.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')