abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221063048
https://www.rtvnoord.nl/p(...)er-is-geen-weg-terug

quote:
Na ruim veertig jaar in de lokale politiek in Oost-Groningen houdt rascommunist Engel Modderman het voor gezien. Nog dit jaar emigreren hij en zijn vrouw naar Servië. ‘Het is alsof je teruggaat in de tijd. De mensen daar zijn ontzettend vriendelijk. Hier in Nederland is het allemaal zo gehaast. En alles wordt maar duurder.’
Met het verharde politieke klimaat in Nederland heeft het niks te maken, zegt Modderman. ‘Dat staat er los van. Het is puur…gezellige mensen en mooie natuur. Dat is het eigenlijk.’ Dat zijn zoon getrouwd is met een Servische speelt ook een rol.

Meer bergachtig
Ergens in het zuiden van Servië hopen de Moddermans aan hun nieuwe leven te beginnen. ‘Het is er meer bergachtig en er is meer bos dan in het noorden. Daar is het wat vlak, net als hier.’
Ze weten nog niet precies waar ze zullen neerstrijken, laat staan dat ze al een huis op het oog hebben. ‘We zijn nog steeds zoekende. Er is daar ook ontzettend veel aanbod. We hebben wel een idee, maar een echte plek hebben we nog niet gevonden. Het kan zijn dat we daar eerst iets gaan huren om toch nog eens goed rond te kijken. Het is niet de bedoeling om lukraak via internet een huis te kopen.’

Het kwartje viel toen hij problemen kreeg met zijn gezondheid. Zijn vrouw en hij hebben er ruim een jaar over nagedacht voordat het besluit viel. ‘Die laatste paar jaar die we nog hebben - dat weet je natuurlijk nooit - willen we dit toch gaan doen.’
Wat nou als met het klimmen van de leeftijd toch wat meer hulp gewenst is; wordt terugkeren naar Nederland dan toch weer een optie? ‘Nee, er is geen weg terug. Dat is duidelijk. Of nou ja, er moeten misschien gekke dingen gebeuren. Dat weet je van tevoren niet. Kijk, ze hebben daar ook ziekenhuizen en doktoren. Nou ja, we zullen zien.’

Hij is niet bang voor heimwee, zegt Modderman. ‘Heimwee naar Nederland? Welnee, absoluut niet. Wie ons daar wil bezoeken, is altijd welkom. Maar ik denk er niet over om terug te gaan.’

Alle rust en ruimte
De Nederlandse televisie is vergeven van de programma’s over mensen die naar een ander land vertrekken om daar een bed & breakfast te beginnen. Maar dat zijn de Moddermans niet van plan: ‘Absoluut niet. We willen daar een plekje zoeken in alle rust en ruimte. En dat is het dan.’
Modderman heeft een lange staat van dienst in de gemeentepolitiek in Oost-Groningen. In 1980 begon hij als CPN-raadslid in de toenmalige gemeente Midwolda, die later opging in Scheemda. En deze gemeente ging op haar beurt op in wat nu Oldambt is.

Marx en Lenin
Steeds verhuisde hij mee, op een onderbreking van een paar jaar na. Toen de CPN opging in GroenLinks (dit jaar gefuseerd met de PvdA in PRO), besloot een groep die-hards met de Nieuwe Communistische Partij Nederland (NCPN) verder te gaan op de weg van Marx en Lenin.

In 1999 leidde een meningsverschil binnen de NCPN over het Blauwestad-project in Oost-Groningen tot de afsplitsing van de Verenigde Communistische Partij. Tegenwoordig zit de VCP alleen nog in de raad van Oldambt. En al die tijd was Modderman erbij. Als fractieleider of gewoon als raadslid.

Rauw op het dak
Zijn besluit om nog dit jaar de deur achter zich dicht te trekken viel zijn partijgenoten rauw op het dak. Niet zo gek, want in aanloop tot de gemeenteraadsverkiezingen dit jaar gaf hij aan nog eens vier jaar lang van de partij te willen zijn. ‘Ik heb het er ook nooit over gehad. Maar het is mijn beslissing.’

Modderman kijkt tevreden terug op zijn raadswerk. Van de grote projecten is hij nooit zo geweest: ‘Wij zijn een partij die opkomt voor de mensen, die hulp zoeken bij bepaalde dingen.’

Tot een wethouderschap is het nooit gekomen: ‘Die ambitie heb ik ook nooit gehad. Als raadslid sta je ook dichter bij de mensen dan een wethouder. Dat vond ik ontzettend leuk, nog steeds trouwens.’

Website bijhouden
Gaat hij het raadswerk niet missen? ‘Misschien in het begin wel’, geeft hij schoorvoetend toe. Hij laat de partij met een gerust hart achter in de handen van zijn partijgenoten: ‘Dat komt wel goed.’

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan: ‘Ik verlaat de partij niet helemaal. Ik blijf in ieder geval de website van de VCP verzorgen. Dat kan daar ook, want internet is overal.’

Géén lintje
In september zal Modderman voor de laatste keer de gemeenteraadsvergadering in Oldambt bijwonen. Ongetwijfeld zullen er lovende woorden worden gesproken over de man die zich meer dan veertig jaar in de Oost-Groninger politiek actief heeft ingezet. Maar hij zegt het alvast maar: een koninklijk lintje hoeft voor hem niet. ‘Daar bedank ik voor.’

Een man die zich decennialang heeft ingezet voor het volk.
Idealen altijd voorop, niet omkoopbaar en nooit een ego te bekennen.
Het toonbeeld van wat een volksvertegenwoordiger zou moeten zijn; altijd bereikbaar, dicht bij het volk en iemand die altijd achter zijn ideeën is blijven staan.
Weliswaar zeer streng in de leer, maar heeft zich nooit ingelaten met leugens en stemmingmakerij uit Brussel of Washington, altijd iemand die puur en alleen voor de waarheid ging.
Tevens een zeer felle tegenstander van Zelensky, de zinloze oorlog in de Donbass gefinanciërd door de EU en Amerikanen en voorstander van het recht op zelfbeschikking voor ieder volk, waar dan ook ter wereld.
Dat Engel nog prachtige jaren tegemoet mag gaan in Servië. Dat de geest va Milo¨ević anno 2026 nog altijd voelbaar is in wat ooit de bakermat van het Joegoslavië was.

Zwaai hier deze volksheld uit _O_ :W
pi_221063111
Groot verlies voor Nederland. De VCP en de NCPN zijn de laatste 2 echte linkse partijen in Nederland. Ik wens hem het beste!

Ben benieuwd of Eppo het over zal nemen. Die is ook altijd heel hard bezig en zou een nieuwe aanwinst zijn!
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  dinsdag 16 juni 2026 @ 21:32:31 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221064029
Ah als ie maar voor Rusland is dan draait TS zijn drol ineens linksom.
  woensdag 17 juni 2026 @ 10:26:32 #4
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221068079
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 20:16 schreef Mikeytt het volgende:
Groot verlies voor Nederland. De VCP en de NCPN zijn de laatste 2 echte linkse partijen in Nederland. Ik wens hem het beste!

Ben benieuwd of Eppo het over zal nemen. Die is ook altijd heel hard bezig en zou een nieuwe aanwinst zijn!
Waarom doen deze partijen alleen mee ergens in Groningen? Nog nooit op het stembiljet zien staan.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  woensdag 17 juni 2026 @ 10:37:21 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_221068156
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 20:08 schreef Cruzinats het volgende:

Dat Engel nog prachtige jaren tegemoet mag gaan in Servië. Dat de geest va Milo¨ević Tito anno 2026 nog altijd voelbaar is in wat ooit de bakermat van het Joegoslavië was.

De meeste Serviërs kijken eerder terug op Tito dan op Milosevic....

Natuur en rust gaat hij daar zeker vinden. Al is zijn kijk op doktoren en ziekenhuizen niet helemaal juist, tenzij je geld hebt voor privéklinieken.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')