abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 juni 2026 @ 15:50:49 #1
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_221051516
Ik heb met oog op de toekomst een 3-tal plugin thuisbatterijen gekocht (Marstek Venus E). Om te testen staan ze nu verspreid door het huis, maar ik wil graag een wat permanentere opstelling realiseren >:O

Mijn huis heeft een 3x25A hoofdaansluiting, en ook een 3-fase zonnepanelensysteem. Het streven is om de 3 thuisbatterijen over de 3 fasen te verdelen, om het stroomgebruik zo goed mogelijk te balanceren.

De meest makkelijke oplossing is het maken van 1 nieuwe krachtgroep (B16-30ma aardlekautomaat), een 5-aderige kabel naar de kelder trekken, en de groep daar splitsen over 3 WCD's voor de 3 batteijen. Maar als ik het goed heb mag dat niet?

Een distributiegroep in de meterkast en wandvereler in de kelder om hetzelfde te bereiken, gaat door regels mbt selectiviteit niet werken - al kan selectiviteit me een worst wezen: als 1 van de batterijen eruit klapt lijkt het me prima als ze allemaal afgeschakeld worden in de meterkast.

Is er een andere optie om ze op één krachtgroep aan te sluiten? Mag het bijv. wel als ik de Schuko-stekkers eraf knip en ze vast aansluit in een lasdoos?
pi_221052943
quote:
5s.gif Op maandag 15 juni 2026 15:50 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik heb met oog op de toekomst een 3-tal plugin thuisbatterijen gekocht (Marstek Venus E). Om te testen staan ze nu verspreid door het huis, maar ik wil graag een wat permanentere opstelling realiseren >:O

Mijn huis heeft een 3x25A hoofdaansluiting, en ook een 3-fase zonnepanelensysteem. Het streven is om de 3 thuisbatterijen over de 3 fasen te verdelen, om het stroomgebruik zo goed mogelijk te balanceren.

De meest makkelijke oplossing is het maken van 1 nieuwe krachtgroep (B16-30ma aardlekautomaat), een 5-aderige kabel naar de kelder trekken, en de groep daar splitsen over 3 WCD's voor de 3 batteijen. Maar als ik het goed heb mag dat niet?

Een distributiegroep in de meterkast en wandvereler in de kelder om hetzelfde te bereiken, gaat door regels mbt selectiviteit niet werken - al kan selectiviteit me een worst wezen: als 1 van de batterijen eruit klapt lijkt het me prima als ze allemaal afgeschakeld worden in de meterkast.

Is er een andere optie om ze op één krachtgroep aan te sluiten? Mag het bijv. wel als ik de Schuko-stekkers eraf knip en ze vast aansluit in een lasdoos?
Het is jammer dat je niet eerder even advies omtrent de accu aanschaf hebt gevraagd.

Anyway, je zit nu met drie 1 fase batterijen en een 3-f aansluiting. Wat je NEN-technisch wel kunt doen, is elke batterij op een aparte fase aansluiten, (evt. verspreid door het huis). Blijft het punt, dat ze elkaar qua laden/ontladen, niet mogen gaan tegenwerken. Even de vraag of dat al in de software is ingeprogrammeerd
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221053175
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 18:50 schreef blomke het volgende:

[..]
Het is jammer dat je niet eerder even advies omtrent de accu aanschaf hebt gevraagd.

Anyway, je zit nu met drie 1 fase batterijen en een 3-f aansluiting. Wat je NEN-technisch wel kunt doen, is elke batterij op een aparte fase aansluiten, (evt. verspreid door het huis). Blijft het punt, dat ze elkaar qua laden/ontladen, niet mogen gaan tegenwerken. Even de vraag of dat al in de software is ingeprogrammeerd
Dat is precies wat hij zei.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_221053195
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 19:10 schreef Chinless het volgende:

[..]
Dat is precies wat hij zei.
Nee dat zei ie niet, hij zei:

quote:
Verder irriteer ik me mateloos aan je chronische commentaar op mijn posts; als je nog 1x dergelijke actie doet, ga je in mijn lijst met "geblokkeerde users".

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 15-06-2026 19:22:36 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221055216
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 19:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Nee dat zei ie niet, hij zei:
[..]
Verder irriteer ik me mateloos aan je chronische commentaar op mijn posts; als je nog 1x dergelijke actie doet, ga je in mijn lijst met "geblokkeerde users".
En je weet dat het hetzelfde effect is. En prima dat je mij op de lijst “geblokkeerde users” zet. Ik denk niet dat ik er wakker van ga liggen 🤣
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  dinsdag 16 juni 2026 @ 08:30:59 #6
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_221058412
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 18:50 schreef blomke het volgende:

[..]

De keus voor deze 3 losse 1-fase batterijen is wel bewust. Een 'echte' 3-fase batterij is veel duurder, en kan financieel in de voorzienbare toekomst niet uit. De software van marstek bied ondersteuning voor balanceren per fase, en anders zijn deze batteijen ook met 3rd-party software (of zelfs eigen scripts) te sturen, dus de software komt wel goed.

3 losse groepen is een last-resort mogelijkheid. Blijft jammer dat ik de batterijen niet met 1 schakelaar in de groepenkast kan afschakelen. Het liefst beschouw ik mijn batterijpack als 1 monolithisch geheel.

Ik heb gisteren nog een tijd zitten googlen, en ik vind in diverse forumpost nog dat de selectiviteit tussen hoofdverdeler en onderverdeler geen eis is volgens de NEN. Dan zou ik dus de batterij-wandverdeler (met hoofdschakelaar en 3x een B16 1-fase automaat) in de groepenkast wel met een B16 3-fase aardlekautomaat mogen afzekeren?
pi_221058666
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 08:30 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik heb gisteren nog een tijd zitten googlen, en ik vind in diverse forumpost nog dat de selectiviteit tussen hoofdverdeler en onderverdeler geen eis is volgens de NEN. Dan zou ik dus de batterij-wandverdeler (met hoofdschakelaar en 3x een B16 1-fase automaat) in de groepenkast wel met een B16 3-fase aardlekautomaat mogen afzekeren?
Wat is het nut van twee 16A beveiligingen in serie??

Overigens heb ik ook gegoogeld en ergens gelezen dat je met een (5x) 6mm2 kabel na de hoofdzekeringen naar een OVK* toe mag, daar een 3 fasen ALS en 16 A OCPD's** (3) toepassen. De hoofdzekeringen zijn dan de beveiliging voor de kabel.

* Onder Verdeel Kast
** OverCurrentProtectionDevice

[ Bericht 8% gewijzigd door blomke op 16-06-2026 09:46:01 ]
pi_221059018
Schuko eraf knippen zou ik niet doen, dat blijft in gedachten een stekkercontact en geen nette vaste installatie. Eén B16 naar de kelder en daar drie WCD's op hangen is ook twijfelachtig qua aantal punten op één groep. Wil je één hoofdschakelaar: een kleine onderverdeler in de meterkast met drie aparte 1-fase automaten erachter kan wél, maar laat het even tekenen door een installateur, met 3x25A zit je al krap.
  dinsdag 16 juni 2026 @ 10:24:52 #9
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_221059118
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 09:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat is het nut van twee 16A beveiligingen in serie??
Dat is er niet denk ik :+

Iets als dit mag blijkbaar gewoon: https://www.klusspullen.nl/pce-9430429-569423.html

Maar zodra je dat vast monteert is het "onveilig" en moeten de losse WCD's apart worden afgezekerd.

Maar selectiviteit met een 3x25A hoofdaansluiting ga je eigenlijk niet redden. Daarnaast vind ik op diverse plaatsen ook dat twee installatieautomaten in serie uberhaubt moeilijk selectief zijn te krijgen (selectiviteit is meer iets voor smeltzekeringen).
pi_221059125
Mag wel, als je het goed doet,
3 230V groepen achter een ALS4P 30mA is nl in de basis exact hetzelfde.

Je kunt op een plek bij de batterijen een onderverdeler zetten gevoedt met 5G2,5 of 5G4
Met daarin 3 stuks Alamats 16/0,03

Als voorzekering van de kabel een groep in de meterkast 4P 25A bijvoorbeeld nog beter met 0,3A als
Vakman pur sang
pi_221059572
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 10:25 schreef Lospedrosa het volgende:

3 230V groepen achter een ALS4P 30mA is nl in de basis exact hetzelfde.

In geval TS zit er tig meter kabel tussen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')