Het is jammer dat je niet eerder even advies omtrent de accu aanschaf hebt gevraagd.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:50 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik heb met oog op de toekomst een 3-tal plugin thuisbatterijen gekocht (Marstek Venus E). Om te testen staan ze nu verspreid door het huis, maar ik wil graag een wat permanentere opstelling realiseren![]()
Mijn huis heeft een 3x25A hoofdaansluiting, en ook een 3-fase zonnepanelensysteem. Het streven is om de 3 thuisbatterijen over de 3 fasen te verdelen, om het stroomgebruik zo goed mogelijk te balanceren.
De meest makkelijke oplossing is het maken van 1 nieuwe krachtgroep (B16-30ma aardlekautomaat), een 5-aderige kabel naar de kelder trekken, en de groep daar splitsen over 3 WCD's voor de 3 batteijen. Maar als ik het goed heb mag dat niet?
Een distributiegroep in de meterkast en wandvereler in de kelder om hetzelfde te bereiken, gaat door regels mbt selectiviteit niet werken - al kan selectiviteit me een worst wezen: als 1 van de batterijen eruit klapt lijkt het me prima als ze allemaal afgeschakeld worden in de meterkast.
Is er een andere optie om ze op één krachtgroep aan te sluiten? Mag het bijv. wel als ik de Schuko-stekkers eraf knip en ze vast aansluit in een lasdoos?
Dat is precies wat hij zei.quote:Op maandag 15 juni 2026 18:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is jammer dat je niet eerder even advies omtrent de accu aanschaf hebt gevraagd.
Anyway, je zit nu met drie 1 fase batterijen en een 3-f aansluiting. Wat je NEN-technisch wel kunt doen, is elke batterij op een aparte fase aansluiten, (evt. verspreid door het huis). Blijft het punt, dat ze elkaar qua laden/ontladen, niet mogen gaan tegenwerken. Even de vraag of dat al in de software is ingeprogrammeerd
Nee dat zei ie niet, hij zei:quote:
Verder irriteer ik me mateloos aan je chronische commentaar op mijn posts; als je nog 1x dergelijke actie doet, ga je in mijn lijst met "geblokkeerde users".quote:Is er een andere optie om ze op één krachtgroep aan te sluiten? Mag het bijv. wel als ik de Schuko-stekkers eraf knip en ze vast aansluit in een lasdoos?
En je weet dat het hetzelfde effect is. En prima dat je mij op de lijst “geblokkeerde users” zet. Ik denk niet dat ik er wakker van ga liggen 🤣quote:Op maandag 15 juni 2026 19:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee dat zei ie niet, hij zei:
[..]
Verder irriteer ik me mateloos aan je chronische commentaar op mijn posts; als je nog 1x dergelijke actie doet, ga je in mijn lijst met "geblokkeerde users".
De keus voor deze 3 losse 1-fase batterijen is wel bewust. Een 'echte' 3-fase batterij is veel duurder, en kan financieel in de voorzienbare toekomst niet uit. De software van marstek bied ondersteuning voor balanceren per fase, en anders zijn deze batteijen ook met 3rd-party software (of zelfs eigen scripts) te sturen, dus de software komt wel goed.quote:Op maandag 15 juni 2026 18:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is jammer dat je niet eerder even advies omtrent de accu aanschaf hebt gevraagd.
Anyway, je zit nu met drie 1 fase batterijen en een 3-f aansluiting. Wat je NEN-technisch wel kunt doen, is elke batterij op een aparte fase aansluiten, (evt. verspreid door het huis). Blijft het punt, dat ze elkaar qua laden/ontladen, niet mogen gaan tegenwerken. Even de vraag of dat al in de software is ingeprogrammeerd
Wat is het nut van twee 16A beveiligingen in serie??quote:Op dinsdag 16 juni 2026 08:30 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik heb gisteren nog een tijd zitten googlen, en ik vind in diverse forumpost nog dat de selectiviteit tussen hoofdverdeler en onderverdeler geen eis is volgens de NEN. Dan zou ik dus de batterij-wandverdeler (met hoofdschakelaar en 3x een B16 1-fase automaat) in de groepenkast wel met een B16 3-fase aardlekautomaat mogen afzekeren?
Dat is er niet denk ikquote:Op dinsdag 16 juni 2026 09:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is het nut van twee 16A beveiligingen in serie??
In geval TS zit er tig meter kabel tussen.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 10:25 schreef Lospedrosa het volgende:
3 230V groepen achter een ALS4P 30mA is nl in de basis exact hetzelfde.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |