Helft VVD-kiezers wil af van Yeşilgöz als partijleiderquote:Het vertrouwen in VVD-leider Dilan Yeşilgöz onder VVD-kiezers is de laatste maanden gekelderd. Het vertrouwen daalde van 76 procent in december naar nu 55 procent, blijkt uit onderzoek van het RTL Nieuwspanel. De helft van de VVD-kiezers wil dat ze nu of op termijn plaatsmaakt voor een nieuwe partijleider.
Yeşilgöz besloot na de Tweede Kamerverkiezingen samen met D66 en het CDA deel te nemen aan het minderheidskabinet. Yeşilgöz ging als partijleider in het kabinet. Ze werd namens de VVD minister van Defensie en vicepremier in het kabinet-Jetten.
Vertrouwen
Het heeft het vertrouwen onder VVD-kiezers geen goed gedaan, blijkt uit onderzoek van het RTL Nieuwspanel. In december – zes weken na de Tweede Kamerverkiezingen – had 76 procent nog vertrouwen in haar als partijleider. Inmiddels is dat gedaald naar 55 procent. Een gezond vertrouwenscijfer ligt boven de 80 procent.
Vertrouwen in Yeşilgöz als partijleider van de VVD
VVD-kiezers uit het RTL Nieuwspanel hebben verschillende redenen voor het lagere vertrouwen. "In de huidige coalitie laat ze haar stem, dat waar de VVD voor staat, te weinig horen. Ze neigt te veel met D66 en CDA mee te gaan naar links", zegt een van de respondenten.
Een andere VVD-stemmer vindt juist dat ze standvastig is. "Ze staat voor haar mening, en durft in te grijpen in pijnlijke dossiers."
Weer een andere kiezer op de liberale partij vindt dat ze te weinig samenwerkt. "Binnen de coalitie harde onbuigzame houding, niet coöperatief en dat bij een minderheidskabinet." Een andere respondent heeft weinig vertrouwen in Yeşilgöz omdat ze niet geschikt zou zijn als partijleider. "Ze is beter op haar plaats als minister of staatssecretaris, maar heeft te weinig power en charisma als partijleider."
Plaatsmaken
Gevraagd naar het leiderschap van Yeşilgöz zijn veel kiezers die bij de laatste Kamerverkiezingen VVD stemden, onverbiddelijk. De helft van de VVD-stemmers vindt dat Yeşilgöz ergens komend jaar plaats moet maken voor een andere partijleider.
Over wie haar zou moeten opvolgen, verschillen de VVD'ers van mening. 35 procent van de VVD-stemmers wil dat de huidige minister van Infrastructuur Vincent Karremans haar opvolgt. 27 procent kiest voor de huidige fractievoorzitter Ruben Brekelmans. 8 procent ziet minister van Financiën Eelco Heinen wel zitten als partijleider.quote:'Vertrouwen eerder laag, maar er is gemor binnen de partij'
"Het is niet de eerste keer dat het vertrouwen van VVD-stemmers in Dilan Yeşilgöz laag is. In augustus vorig jaar, vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen, was het vertrouwen in haar als politiek leider zelfs nog lager", zegt politiek verslaggever Irene de Kruif. "Toen vocht ze zich terug tijdens de verkiezingscampagne. En ook tijdens de formatie wist Yeşilgöz inhoudelijke punten binnen te halen voor de VVD."
"Toch hoor je gemor binnen de partij. VVD'ers zijn weinig enthousiast over het kabinet. Ze vinden het vooralsnog te links, met te weinig resultaat op bijvoorbeeld het asieldossier", zegt De Kruif.
"Of Yeşilgöz nog een keer lijsttrekker wordt? Daar wordt ook binnen de partij over getwijfeld. Fractievoorzitter Ruben Brekelmans en minister van Infrastructuur Vincent Karremans lopen zich in ieder geval vast warm om het stokje over te nemen."
VVD ers zijn hypocriet en vvd-stemmers goedgelovigquote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:52 schreef thedeedster het volgende:
Tja, gewoon weer wat beloven en de goedgelovige VVD-ers zijn weer tevreden.
Als je nog steeds op deze partij stemt dan ben je namelijk niks anders.
De rechtsstaat en het sociaal contract staan dan ook extreem ver van de VVD af.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:51 schreef Zwansen het volgende:
Ze vocht zich terug?
De NSC ging van 20 naar 0 en de VVD wist er niet van te profiteren. Dan heb je gewoon een slechte campagne gevoerd.
Hoezo? Ze hebben toch een doelgroep van welbedeelden / mensen die denken welbedeeld te worden die ze bedienen.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:52 schreef thedeedster het volgende:
Tja, gewoon weer wat beloven en de goedgelovige VVD-ers zijn weer tevreden.
Als je nog steeds op deze partij stemt dan ben je namelijk niks anders.
heel hard roepen dat je de HRA nooit zult afschaffen, asielzoekers overal de schuld van geven en iedereen is blijquote:Op zaterdag 13 juni 2026 13:11 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Hoezo? Ze hebben toch een doelgroep van welbedeelden / mensen die denken welbedeeld te worden die ze bedienen.
En in december zou 77% ineens wel vertrouwen in haar hebben gehad... Dat nieuwspanel is gewoon vrij weinig waardquote:Bijna helft VVD-kiezers wil Yeşilgöz niet als lijsttrekker, twee partijgenoten populairder
Het vertrouwen in VVD-leider Dilan Yeşilgöz is flink gedaald, blijkt uit onderzoek onder het RTL Nieuwspanel. Na de rel rond Douwe Bob, kritiek op de koers van de partij en uitsluiting van de PVV als samenwerkingspartner, zegt bijna de helft van de achterban (45 procent) dat ze liever een andere lijsttrekker zien bij de verkiezingen op 29 oktober.
De VVD is wat dat betreft echt de ergste partij. Links op asiel en cultureel gebied, neoliberaal op economisch gebied en woningmarkt en conservatief op zaken als verduurzaming en milieu.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:38 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ah, we gaan sociale zekerheden afbreken nu tegenwoordig ook al links noemen. Ik wacht op de dag dat zelfs extreemrechts links genoemd gaat worden.
Ik blijf het altijd maar een nare frame vinden om ongebreidelde immigratie een links standpunt te noemen. @EttovanBelgie is links, maar hier geen voorstander van. De SP is links en heeft daar ook altijd terechte bezwaren tegen geuit.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 19:03 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De VVD is wat dat betreft echt de ergste partij. Links op asiel en cultureel gebied, neoliberaal op economisch gebied en woningmarkt en conservatief op zaken als verduurzaming en milieu.
Er is klassiek links en neolinks. Ik praat over neolinks.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:55 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik blijf het altijd maar een nare frame vinden om ongebreidelde immigratie een links standpunt te noemen. @:ettovanbelgie is links, maar hier geen voorstander van. De SP is links en heeft daar ook altijd terechte bezwaren tegen geuit.
Het wordt dan wel verwarrend qua richtingen. Welke kant moet ik op als ik klassiek links ben en ik wil eens een kijkje nemen bij neolinks? En hoe verhouden die richtingen zich weer tov rechts?quote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Er is klassiek links en neolinks. Ik praat over neolinks.
Het is ook erg verwarrend tegenwoordig.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:02 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Het wordt dan wel verwarrend qua richtingen. Welke kant moet ik op als ik klassiek links ben en ik wil eens een kijkje nemen bij neolinks? En hoe verhouden die richtingen zich weer tov rechts?
Progressief klinkt goed en links is waarmee ik me identificeer. Neemt niet weg dat ik ook niet te beroerd ben om een kijkje te nemen bij rechts. Sterker nog, ik ben zo paranoďde dat ik constant alle kanten op kijk.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het is ook erg verwarrend tegenwoordig.
Waarom zou je een kijkje willen nemen bij progressief links?
Dat is vergane glorie van de SP. Inmiddels staan ze er wel anders in. Ze hebben vooral wat tegen arbeidsmigratie, toch?quote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:55 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik blijf het altijd maar een nare frame vinden om ongebreidelde immigratie een links standpunt te noemen. @:ettovanbelgie is links, maar hier geen voorstander van. De SP is links en heeft daar ook altijd terechte bezwaren tegen geuit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |