https://www.telegraaf.nl/(...)echts/157113881.htmlquote:Klaver wil niet dat kabinet deal maakt met zijn partij én die van Eerdmans: ’JA21 is radicaal-rechts’
Den Haag- Jesse Klaver zal geen kabinetsplannen steunen waarbij zowel zijn partij als JA21 betrokken worden. Dat zegt hij in een interview in de Volkskrant. JA21 roept op tot ’een actief remigratiebeleid’, zegt Klaver, iets wat volgens hem met extreem-rechts wordt geassocieerd. Het kabinet zal volgens Klaver dan ook moeten kiezen: over links, of over rechts.
Volgens Klaver zijn de ideologische verschillen tussen JA21 en Progressief Nederland te groot om tot samenwerking te komen.
Voorman van Progressief Nederland Jesse Klaver.
De partijleider verwijst op een recente waarschuwing van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) waarin gewaarschuwd werd voor de groei van rechts-extremisme. „Het voorstaan van migratie is niet een minder groot probleem dan de verspreiding van de omvolkingstheorie”, zegt Klaver in de Volkskrant.
Terugkeerhubs
In het verkiezingsprogramma van JA21 staat dat de partij groot fan is van terugkeerhubs en opvang in de regio als het gaat om migranten. Beide plannen moeten EU-verband moeten worden georganiseerd. Het woord ’remigratie’ wordt in het verkiezingsprogramma alleen genoemd als het gaat om mislukte integratie. Dan ziet JA21 graag dat ’remigratie’ wordt bevorderd en remigratie-uitkeringen worden ingezet.
Opvallend is dat het idee van zogenoemde terugkeerhubs, opvanglocaties buiten de Europese Unie voor uitgeprocedeerde asielzoekers, ook terugkomt in het Europese migratiepact, dat onlangs door een brede politieke meerderheid gesteund is.
Minister Sjoerd Sjoerdsma (D66) blijft schimmig over schaduwdeal om begroting door Eerste Kamer te loodsen
Minister Sjoerdsma krijgt vanuit de Kamer kritiek op de overeenkomst die hij sloot.
De opstelling van Klaver bemoeilijkt mogelijke samenwerking met de coalitiepartijen D66, VVD en CDA, die samen 66 zetels in de Tweede Kamer hebben en ook in de Eerste Kamer geen meerderheid bezitten. Om plannen door het parlement te loodsen zijn ze daarom afhankelijk van steun van oppositiepartijen.
Eerder werd al incidenteel samengewerkt met Progressief Nederland. Zo sloot minister Sjoerd Sjoerdsma (Buitenlandse Handel) recent nog een deal met de partij. Klaver maakt nu duidelijk dat een bredere politieke overeenkomst waarbij zowel PN als JA21 betrokken zijn, voor hem te ver gaat.
Exact.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:13 schreef Dutchguy het volgende:
Ik moet ineens aan dat plaatje denken van 3 poppetjes die bij links, midden en rechts staan. Het linkse poppetje begint ineens hard naar de extreme linkerflank te rennen waardoor de anderen ineens extreem rechts lijken.
Manager lege dozen gespot.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:09 schreef Regilio_ het volgende:
Helder, dan stem ik de volgende keer JA21.
Waarom moet je daaraan denken?quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:13 schreef Dutchguy het volgende:
Ik moet ineens aan dat plaatje denken van 3 poppetjes die bij links, midden en rechts staan. Het linkse poppetje begint ineens hard naar de extreme linkerflank te rennen waardoor de anderen ineens extreem rechts lijken.
Als PRO bij volgende verkiezingen weer zo wordt afgestraft, dan gaat dit natuurlijk steeds gemakkelijker worden.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:23 schreef Nattekat het volgende:
Dan ook niet meer klagen als je door de VVD uitgesloten wordt, Klaver.
Overigens beiden even kinderachtig, dat moge duidelijk zijn.
Je zou natuurlijk ook kunnen kijken of het goede of slechte plannen zijn en daarop baseren of je ze wel of niet wil. Het is maar een idee.quote:Jesse Klaver zal geen kabinetsplannen steunen waarbij zowel zijn partij als JA21 betrokken worden
Gaat natuurlijk niet gebeuren, want D66 wordt door de linksere vleugel alweer afgerekend voor het huidige kabinet.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:25 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Als PRO bij volgende verkiezingen weer zo wordt afgestraft, dan gaat dit natuurlijk steeds gemakkelijker worden.
Tis toch wel beangstigend dat alle minder fijne clubjes samen 68 zetels hebben.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:25 schreef capricia het volgende:
Er zijn iets van 50 zetels rechts van de VVD. Gewoon een derde van de kiezers.
En ik dacht dat Klaver zich constructief op zou stellen?
Maar goed, het kan maar vast duidelijk zijn.
Als je wil dat PRO ergens voor of tegen stemt, dan instrueer je dus JA21.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:26 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je zou natuurlijk ook kunnen kijken of het goede of slechte plannen zijn en daarop baseren of je ze wel of niet wil. Het is maar een idee.
En dan noem je jezelf zonder schroom PRO.quote:Nieuw hoofdstuk bij PRO: 'Moeten af van eliteverwijt dat nog aan ons plakt'
Ik denk dat er weinig te bereiken is qua samenwerking tussen JA21 en PRO.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:26 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je zou natuurlijk ook kunnen kijken of het goede of slechte plannen zijn en daarop baseren of je ze wel of niet wil. Het is maar een idee.
Het zou mij niet verbazen als er aan de linkerkant van het politieke spectrum een nieuwe partij gaat ontstaan die onder de juiste omstandigheden hoge ogen kan gooien.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Gaat natuurlijk niet gebeuren, want D66 wordt door de linksere vleugel alweer afgerekend voor het huidige kabinet.
Daar zijn Rob Oudkerk en die club van Rood Vooruit (hopelijk) ook daadwerkelijk mee bezig.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:30 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het zou mij niet verbazen als er aan de linkerkant van het politieke spectrum een nieuwe partij gaat ontstaan die onder de juiste omstandigheden hoge ogen kan gooien.
Ik vind zelfs al de naam beter gekozen dan de weinig zeggende naam PRO.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:31 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Daar zijn Rob Oudkerk en die club van Rood Vooruit (hopelijk) ook daadwerkelijk mee bezig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |