Ten voeten uit, zoveel clichesquote:Amin scheurt na fatale aanrijding weg en gaat sporten: ‘Voor oud vuil achtergelaten’
De 86-jarige Jenneke heeft net boodschappen gedaan als zij op de Schenkelse Dreef in Capelle aan den IJssel wordt aangereden. Ze overlijdt een dag later. De bestuurder reed te hard, maar zeker zo opvallend is zijn gedrag na de aanrijding: hij laat haar liggen en gaat sporten.
Amin El A. (23) uit Rotterdam zegt de vrouw niet te hebben gezien en zijn geheugen laat hem voor die dag ook behoorlijk in de steek. Terwijl er heel wat is gebeurd, geeft het het beeld van een klassieke wegpiraat.
Proefrit
Op 6 januari 2024 gaat hij naar de CUPRA-dealer in Rotterdam voor een proefrit. Geen doorsnee testje: hij rijdt over de trambaan, over het fietspad, door het rode licht en op verschillende plaatsen te hard. Zoals op de Schenkelse Dreef: 71 km per uur op het moment van de aanrijding.
'Reed als een malloot'
Waarom reed hij ‘als een malloot’, zoals de officier van justitie het omschrijft? “Ik weet het niet, ik denk om stoer te doen.” Getuigen hebben gezien dat de man na de aanrijding even stilstaat, uit het raampje kijkt naar het slachtoffer en er dan ‘als een haas’ vandoor gaat, waarbij hij over de boodschappentas van de vrouw rijdt. Gemeten snelheid bij het wegrijden: 84 km per uur.
“Ik was in paniek”, zegt hij in de rechtszaal. Maar hoe rijmt hij dat met het volgende: na het verlaten van de plaats van het ongeval gaat hij sporten. Op camerabeelden is ook te zien dat hij een doek pakt en de linker voorkant van de CUPRA poetst: de plek waar Jenneke is geraakt.
Om sporen uit te wissen? Hij weet het niet meer. Waarom gaan sporten, alsof er niets is gebeurd? “Ik weet het niet, misschien om uit te stomen.”
Nerveuze dealer
Ondertussen wordt de dealer nerveus, omdat de auto niet terugkeert van de proefrit. Telefoontjes en een sms-bericht worden niet beantwoord. Dankzij GPS-tracking in de auto kunnen de wagen en de bestuurder worden teruggevonden. De politie vordert zijn rijbewijs in, maar de man blijft op vrije voeten.
Vijf dagen later herhaalt het patroon zich voor een deel: Amin gaat - zonder rijbewijs - een proefrit maken, dit keer met een NIO. Wat volgt is andermaal een reeks verkeersovertredingen: te hard rijden, bumperkleven, rechts inhalen, plotselinge noodstops maken of stilstaan bij een afrit op de snelweg. Ook hier ontbreken de herinneringen bij de verdachte, maar GPS en dashcam brengen alles in kaart.
Twee keer een dure auto voor een proefrit (respectievelijk 54.000 en 63.000 euro nieuwwaarde): wat was hij eigenlijk van plan? Een man met een uitkering, schulden en een verslaving kan dat toch niet betalen? In zijn antwoord wisselt hij tussen “ik dacht over aankoop” en “ik wilde stoer doen”.
Uitlaatklep
De rechters proberen steeds in het hoofd te kruipen van de Rotterdammer, maar stuiten op een muur. Waarom doorrijden? Waarom sporten? Waarom vijf dagen na het fatale ongeval weer een gevaar op de weg? “Is dat scheuren een uitlaatklep voor u? Interesseert het u niet?” Zijn korte antwoord: “Ik weet het niet, het is een soort van black-out.”
Daar komt nog bij: op 17 oktober 2023 is de man ook al een keer aangehouden, omdat hij op de Abram van Rijckevorselweg (tussen Rotterdam en Capelle aan den IJssel) 154 km per uur reed, waar 50 is toegestaan. “Ik weet dat ik stom ben geweest. Sinds kort volg ik een cursus bij het CBR.”
'Alleen te hard gereden'
Wat de officier van justitie betreft, mag hij nog wel een lesje leren: een celstraf van tien maanden en een rijontzegging voor drie jaar. “Hij reed alsof de weg alleen van hem was.”
Advocaat Stefan van Paridon betwist dat er juridisch sprake was van ‘roekeloos rijden’ bij het ongeval: “Hij heeft alleen te hard gereden.” Hij merkt ook op dat het slachtoffer niet bij een zebra, maar even verderop is overgestoken.
Boodschappenlijstje
De nabestaanden van Jenneke memoreren dat de bejaarde vrouw nog volop in het leven stond. Op 6 januari 2024 werd ze daar plotseling uitgerukt. Haar dochter illustreert dat door het handgeschreven boodschappenlijstje voor te lezen dat haar moeder die dag bij zich had.
“Olijfolie, kookroom, aardappelschijfjes, boter, brood, yoghurt. Dat waren mijn moeders laatste boodschappen op een zaterdag die normaal begon.”
De familie neemt het de verdachte zeer kwalijk dat hij is doorgereden: “Welke laffe, waardeloze hond doet dit? Jij dus. Je hebt haar achtergelaten als oud vuil om jouw vege lijf te redden.”
De opmerkingen schieten de advocaat van El A. in het verkeerde keelgat. “Hier is mogelijk sprake van een strafbare belediging.” Hij vraagt de rechter om even op de gang te mogen zitten. “Om te kalmeren.”
Betraande ogen
Heel anders is de sfeer rond de medeverdachte: de (ex-)vriendin van El A. Zij zat op de fatale 6 januari naast hem in de auto en haar wordt verweten dat ze samen met de verdachte is doorgereden na het ongeval.
Tijdens een pauze in de rechtbank stapt ze met betraande ogen op de nabestaanden af om haar excuses aan te bieden. Die accepteren dat en omhelzen de 20-jarige vrouw uit Vlaardingen. Justitie wil voor haar alleen een voorwaardelijke taakstraf van veertig uur.
De rechtbank in Rotterdam doet op 25 juni uitspraak.
https://www.google.com/am(...)d-vuil-achtergelaten
quote:Advocaat Stefan van Paridon betwist dat er juridisch sprake was van ‘roekeloos rijden’ bij het ongeval: “Hij heeft alleen te hard gereden.” Hij merkt ook op dat het slachtoffer niet bij een zebra, maar even verderop is overgestoken.
Gooi jezelf weg Stefan.quote:De familie neemt het de verdachte zeer kwalijk dat hij is doorgereden: “Welke laffe, waardeloze hond doet dit? Jij dus. Je hebt haar achtergelaten als oud vuil om jouw vege lijf te redden.”
De opmerkingen schieten de advocaat van El A. in het verkeerde keelgat. “Hier is mogelijk sprake van een strafbare belediging.”
Kut advocaatquote:Als voetganger bent u in Nederland niet verplicht om ver om te lopen voor een zebrapad.
De wet (RVV 1990) verplicht voetgangers niet meer om binnen een bepaalde afstand een zebrapad te gebruiken. U mag dus ook elders oversteken, mits u het overige verkeer niet hindert.
Strafbare beledigingquote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:17 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
Gooi jezelf weg Stefan.
Jij bent net zo'n laffe herder als die lamlul die iemand dood rijdt en vervolgens doet of er niets aan de hand is.
Je moeder zal wel trots op je zijn.
Erg vreemd jaquote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:17 schreef maily het volgende:
Wat een klootzak
En hoe kun je een proefrit maken zonder rijbewijs?
Ik snap mensen die boos worden op advocaten nooit zo. Denk je dat Stefan blij is met mensen die bejaarden doodrijden? In een systeem dat zo ingewikkeld is dat normale mensen niet goed voor zichzelf kunnen opkomen heeft hij de vaak ondankbare taak om als enige voor die mensen op te komen en af en toe zit er een poepvlek als deze idioot tussen.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:17 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
Gooi jezelf weg Stefan.
Jij bent net zo'n laffe herder als die lamlul die iemand dood rijdt en vervolgens doet of er niets aan de hand is.
Je moeder zal wel trots op je zijn.
Gretig dealertje.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:17 schreef maily het volgende:
Wat een klootzak
En hoe kun je een proefrit maken zonder rijbewijs?
Da's tien maanden netwerken met andere opgeschoten dealertjes.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:37 schreef Cruzinats het volgende:
Tien maandjes zitten is niks voor dit soort knapen die verder toch niks om handen hebben.
Ach komop, dit gaat te ver. Die kerel is gewoon een laffe hond, en dan moet je niet gaan lopen roepen dat het een strafbare belediging is. Waardeloos.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:35 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik snap mensen die boos worden op advocaten nooit zo. Denk je dat Stefan blij is met mensen die bejaarden doodrijden? In een systeem dat zo ingewikkeld is dat normale mensen niet goed voor zichzelf kunnen opkomen heeft hij de vaak ondankbare taak om als enige voor die mensen op te komen en af en toe zit er een poepvlek als deze idioot tussen.
Waarom zou je als autodealer zo'n type een proefrit laten maken?quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:37 schreef Cruzinats het volgende:
Net als je denkt dat dit zandbak volk niet kanslozer kan worden gaan ze proefritjes maken met auto's om zo het binkie te kunnen spelen in de binnenstad.![]()
En tien maanden cel. Hij komt er dus ook gewoon mee weg. Tien maandjes zitten is niks voor dit soort knapen die verder toch niks om handen hebben.
Omdat autohandelaren auto's willen verkopen? Genoeg vage 'dealers' op een aftands industrieterreintje die zulke auto's verkopen. Het gaat om een Cupra, geen dure sportwagen.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:48 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Waarom zou je als autodealer zo'n type een proefrit laten maken?
Tja, eens maar onze fijne volksvertegenwoordiging kan het daar maar niet over eens worden en dus kan die rechter dat ook niet opleggen.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:49 schreef Stoorzendert het volgende:
"rijontzegging voor drie jaar"![]()
Die kerel heeft meerdere keren laten zien dat hij totaal ongeschikt is. Wat mij betreft krijg je dan gewoon een levenslange rijontzegging. Er zijn genoeg mensen zonder auto of rijbewijs, dus dat overleeft ie wel.
Hier is mogelijk sprake van een strafbare belediging.quote:
Hij had wel tien jaar op kunnen leggen, maar dat doet deze rechter ook niet.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:54 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Tja, eens maar onze fijne volksvertegenwoordiging kan het daar maar niet over eens worden en dus kan die rechter dat ook niet opleggen.
Dat begrijp ik, vandaar "wat mij betreft". Als ik de wetgever was, dan zou iedereen een verplichte herkeuring krijgen om de 5jaar en na je 70ste lever je het rijbewijs in. Daarnaast kan er ook iets geregeld worden qua max. vermogen wat je op je 18e mag rijden. Dat is bij de motor ook een stuk beter geregeld. Op je 18e op een opgevoerde brommer, vanaf 24 pas vol vermogen. Verdeeld over 3 rijbewijzen (A, A1, A2) of naar ervaring.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:54 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Tja, eens maar onze fijne volksvertegenwoordiging kan het daar maar niet over eens worden en dus kan die rechter dat ook niet opleggen.
Klopt ja, maar dat was dan ook weer niet geëist toch?quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hij had wel tien jaar op kunnen leggen, maar dat doet deze rechter ook niet.
Klopt.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 09:00 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Klopt ja, maar dat was dan ook weer niet geëist toch?
Wellicht dat de burgemeester van Capelle dit kan gebruiken als voorbeeld van de enorme bijdrage van islamietjes aan de geschiedenis van Capelle.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 09:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Klopt.
Dus ja, het kan wel een mogelijkheid zijn, maar als de eis hier al een fractie is van wat maximaal kan...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |