abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221015091
Best interessant vraagstuk denk ik.
De Deltawerken zijn zeer indrukwekkend. Zelfs uitgeroepen tot 1 van de 7 wonderen van de moderne wereld.

Maar stel dat Nederland ze niet had en we anno 2026 met het idee kwamen, zouden we binnen het huidige politieke systeem dan uberhaupt een dergelijk project hebben kunnen voltooien?

Er is de laatste jaren te veel nadruk geweest op nieuwe veiligheidsrichtlijnen terwijl efficiëntie op 1 zou moeten staan.

Met alle milieueffectrapportages, natuurwetgeving, watervergunningen, bouwvergunningen, inspraakprocedures, Europese regels, rechterlijke toetsing, stikstofregels, omgevingsvergunningen, Europese aanbestedingsregels, veiligheidsbormen etc.

Dit had toch helemaal nooit gebouwd kunnen worden? Waarom hechten we zoveel waarde aan dit soort procedures??
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221015236
Met huidige politiek zou het helemaal niets lukken. Dit omdat VVD, CDA en D66 weigert al 20 jaar hun verantwoordelijk om echt goed werk te uitvoeren. Sterker nog, de kans is zeer groot dat zij liever alles uitbesteden aan bedrijven. Hierdoor zal de totaal kosten hoger uitvallen dan normaal zouden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  donderdag 11 juni 2026 @ 23:16:55 #3
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_221015275
Zeer goede vraag van TS. Ik zat hier onlangs ook nog aan te denken.

Nederland bevindt zich momenteel in de laatste fase van rentenieren op succes uit het verleden.

Als antwoord op je vraag: nee, dat zou niet van de grond komen. En anders moet langs een consultantsbureau en door 1000 lagen management waardoor alles 1000x duurder uitvalt.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  donderdag 11 juni 2026 @ 23:39:37 #4
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_221015409
w/ *O*
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_221015451
Nee want stikstof.

Om maar mee te beginnen.

En ja dat is reëel helaas.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221015482
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2026 23:49 schreef Regilio_ het volgende:
Nee want stikstof.

Om maar mee te beginnen.

En ja dat is reëel helaas.
Vergeet de donkerblauwgestiptemaaskruiperworm niet
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_221015528
Nee want te duur.
Er is momenteel niet eens geld voor cruciaal onderhoud van bestaande wegen en bruggen.
Laat staan dat ze tientallen miljarden want zoiets zou het tegenwoordig wel gaan kosten hebben klaar liggen voor zoiets megalomaans als de Deltawerken. Afsluitdijk idem. Allemaal veel te duur.
blablablabla
  vrijdag 12 juni 2026 @ 01:01:57 #8
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_221015580
Als er morgen een nieuwe watersnoodramp van de omvang van 1953 zou plaatsvinden, denk ik dat Nederland nog steeds in staat zou zijn om een project van Deltawerken formaat te realiseren.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  vrijdag 12 juni 2026 @ 10:01:49 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221017303
Nee onmogelijk.
Te veel partijen die de sabotageclown gaan spelen in de hoop op zetelwinst of zo.

VVD zou het verspilling van belastinggeld vinden, GroenLinks of D66 zou gaan klagen over milieu, PVV zou het een achterlijk plan vinden omdat ze stiekem hopen dat allochtonen verdrinken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221018035
Het lijkt mij onmogelijk.

Als we al zien hoeveel tijd/geld wordt besteed over relatief simpele zaken als een verbreding van een snelweg, spoorweg, uitbreiding van het elektriciteits netwerk.
  vrijdag 12 juni 2026 @ 12:08:00 #11
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221018113
Lijkt mij niet, we hebben een gigantische woningnood maar toch lees je dingen als: NWS / Bouw duizenden woningen gepauzeerd, kabinet heeft geen geld voor wegen
Als wat wegen al niet meer lukt voor zo iets, hoe moet zo'n megaproject dan slagen.

Om de een of andere manier lijkt het erop dat we nog maar weinig voor elkaar krijgen als land, en ik ben oprecht wel geïnteresseerd waardoor dit komt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_221018187
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 01:01 schreef cherrycoke het volgende:
Als er morgen een nieuwe watersnoodramp van de omvang van 1953 zou plaatsvinden, denk ik dat Nederland nog steeds in staat zou zijn om een project van Deltawerken formaat te realiseren.
Ik denk ook dat er een ramp aan vooraf moet gaan om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Nu zijn er teveel belangetjes die allemaal hun eigen mogelijkheden hebben om eea te dwarsbomen en urgentie ontbreekt om hier wat tegen te doen.
pi_221018404
Ja kan prima.

https://www.rijkswatersta(...)verzicht/afsluitdijk

Rondom de Afsluitdijk is men ook gewoon bezig met het vernieuwen van de sluizen en dergelijke, dat zijn geen kleine projecten ofzo. Als het nodig is dan gebeurt het gewoon in Nederland. Zeker als het aankomt op dijken en waterbescherming het alternatief, een waterramp, is over het algemeen een heel stuk duurder voor de maatschappij.
pi_221019801
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 12:46 schreef Timwonnacott het volgende:
Ja kan prima.

Rondom de Afsluitdijk is men ook gewoon bezig met het vernieuwen van de sluizen en dergelijke, dat zijn geen kleine projecten ofzo. Als het nodig is dan gebeurt het gewoon in Nederland. Zeker als het aankomt op dijken en waterbescherming het alternatief, een waterramp, is over het algemeen een heel stuk duurder voor de maatschappij.
Indrukwekkend project, geheel het hele IJssel- en Markermeer wel qua dijken incl bijvoorbeeld een groot nieuw stadstrand bij Hoorn.

Maar ik denk dat een bestaand iets update/onderhouden, hoe groots ook, wel iets anders is als iets geheel nieuws maken. Maasvlakte is denk ik wel een aardig voorbeeld
  vrijdag 12 juni 2026 @ 18:19:17 #15
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_221020650
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 12:46 schreef Timwonnacott het volgende:
Ja kan prima.

Dat project is nou juist een goed voorbeeld waarom het niet zou kunnen, daar zijn echt miljarden verbrand aan pure onzin.
pi_221020759
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 18:19 schreef Nobu het volgende:

[..]
Dat project is nou juist een goed voorbeeld waarom het niet zou kunnen, daar zijn echt miljarden verbrand aan pure onzin.
De Deltawerken hebben uiteindelijk ook 3x meer gekost dan wat de planning was door tussentijds gekut en aanpassingen, dus in dat opzicht is dit project vooral een goed voorbeeld dat er de afgelopen 70 jaar weinig is veranderd op dat gebied.
  vrijdag 12 juni 2026 @ 21:32:24 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221022661
Natuurlijk kan dat. Als er een ramp zoals die van 1953 is dan is de politieke wil groot genoeg.

De bijzondere dam in de Oosterschelde is er trouwens gekomen door slimme machtspolitiek van Jan Terlouw, terwijl ze al bezig waren. Had hij niet in de politiek gezeten, dan was die gewoon dicht gestort met betonblokken zoals de Brouwersdam. Van zoiets kan een groot gevolg afhangen.
  vrijdag 12 juni 2026 @ 21:33:19 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221022670
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 18:40 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
De Deltawerken hebben uiteindelijk ook 3x meer gekost dan wat de planning was door tussentijds gekut en aanpassingen, dus in dat opzicht is dit project vooral een goed voorbeeld dat er de afgelopen 70 jaar weinig is veranderd op dat gebied.
Noord-Zuid lijn Amsterdam ook zoiets. Veel duurder en duurde veel langer. Maar technisch gezien een wonder en ik denk dat de Amsterdammers blij zijn dat die er is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')