We gaan door met een land dat uiterst gevaarlijk is, zelfs als ze er niets van kunnen. Je moet er namelijk tegen scoren om te winnen. Algerije, jawel. De beul van de uitzwaaiwedstrijd. Ik vond het eigenlijk niet best wat ze lieten zien, dus dat geeft nog niet per se hoop. Ze moeten namelijk tegen Argentinië, diep in de nacht.
Argentinië is natuurlijk de regerend wereldkampioen. Dat is een gevaarlijke positie om te hebben. Frankrijk deed het in 2022 weliswaar goed met de finale, maar daarvoor lukte het alleen Brazilië in 2006 om de groepsfase te overleven in deze eeuw. Frankrijk (2002), Italië (2010), Spanje (2014) en Duitsland (2018) gingen de mist in, en buiten wellicht Spanje was dat toch niet tegen tegenstanders van formaat. Maar ja, dat was met 32 teams. Nu doet elke gek mee en is Algerije dus nog een serieus gevaarlijk team. En Argentinië weet wat het is om verrast te worden, op weg naar die wereldtitel werd het land namelijk opgeschrikt door een nederlaag tegen Saoedi-Arabië.
Er staan eigenlijk zo'n beetje dezelfde koppen als op het vorige WK. Irritante kneus Emu Martinez, de misschien toch wat oud geworden Leo Messi, de gevaarlijke spits Alvarez.. wel hebben we afscheid genomen van Di Maria. Jammer, vond ik een mooie speler. Alle irritante schoppers zijn er ook nog bij. Slager Molina, volidioot Tagliafico. Er zit bij iets te veel van deze figuren een steekje los. Nee, hier kan ik eigenlijk niet voor juichen. De vorige WK-nederlaag van Nederland zit blijkbaar nog té diep.
Gelukkig is daar Algerije, al weet ik niet of die echt kunnen leveren. De haat zit daar toch niet zo diep, zo'n oefenpotje verliezen kun je wel hebben. Zeker omdat Koeman er toch niets van gaat bakken. Toen zagen we Hadj Moussa alweer shinen. De buitenspeler is echt alles-of-niets, maar het was ditmaal alles met de enige goal tegen Nederland. Zerrouki zagen we toen ook, evenals de oude Mahrez, inmiddels spelend in de zandbak. Ook zoon Zidane stond toen op doel.
Dat Messi oud is, wordt wel duidelijk uit het feit dat Argentinië 19 jaar geleden al eens tegen Algerije speelde, en dat hij toen ook op het wedstrijdformulier stond. Ja, zo'n immens talent komt natuurlijk al jong binnen, zelfs bij een land als Argentinië, maar het toont wel dat het tijdperk Messi eindig is. Indertijd werd het 3-4 voor de Argentijnen. Leo scoorde een penalty, het zal eens niet. Oh, en daarna ook nog de winnende. Best attractief.