abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221002387
https://nos.nl/artikel/26(...)-kleding-onbruikbaar

quote:
Innamestop bij Eindhovense kledingbank: driekwart van kleding onbruikbaar
De kledingbank in Eindhoven stopt per direct met het aannemen van kleding. Zo'n 75 procent van de gedoneerde kleding voldoet niet aan de eisen. Vrijwilligers kunnen het uitzoekwerk niet meer aan.

De innamestop duurt zeker tot na de zomer. Omdat Kledingbank Eindhoven een grote voorraad heeft, is het aanbod dit seizoen nog voldoende, schrijft Omroep Brabant.

Kledingbank Eindhoven is in 2009 opgericht om tweedehands kleding gratis weg te geven aan Eindhovenaren die door financiële problemen zelf geen (nieuwe) kleding kunnen betalen. Alles wat door donaties binnenkomt, wordt door vrijwilligers gesorteerd op categorie, maat en seizoen.

In totaal werken er ongeveer honderd vrijwilligers. Daphne Hobbelen is een van de vrijwilligers die vele zakken kleding door haar handen ziet gaan. "We proberen de mensen wel duidelijk te maken welke kleding ze wel en niet kunnen brengen, maar dat is heel lastig. Meteen bij de deur controleren gaat ook niet omdat er vaak een rij staat om kleding in te leveren", zegt Daphne. Toch is dit wel iets waar de kledingbank naartoe wil werken.

Niet geschikt
De kleding die niet in aanmerking komt, gaat door naar het Leger des Heils of de daklozenopvang. Als het daar ook niet geschikt voor is, gaat de kleding naar het buitenland waar de stof van de kleding hergebruikt wordt.

De kledingbank is niet de enige organisatie die met dit probleem kampt. Eerder al namen Dress for success(opent in nieuw venster) en Stichting Awesome maatregelen om de instroom van gebruikte kleding te beperken.
Die mevrouw op dat filmpje: "Zeker 40% wat wordt gedoneerd is afval" _O-
Wat denken mensen? Iemand wil mijn schoenen zonder zolen, shirt met scheuren of ondergoed met remsporen wel hebben? :')

Of Shein spul... dat gaat inderdaad niet mee tot het volgende seizoen. :')
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  woensdag 10 juni 2026 @ 16:00:23 #2
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221002404
Voor niks gaat de zon op
pi_221002432
quote:
De kleding die niet in aanmerking komt, gaat door naar het Leger des Heils of de daklozenopvang. Als het daar ook niet geschikt voor is, gaat de kleding naar het buitenland waar de stof van de kleding hergebruikt wordt.
Dit klinkt eerder alsof er een tekort is aan vrijwilligers om te sorteren, want voor alle gedoneerde kleding wordt een nuttige bestemming gevonden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_221002522
Logisch dat het als afval wordt gezien door de doelgroep.
Goed opletten hoe de "asielzoekers" zijn gekleed en welke schoenen ze hebben :)
dan wil je natuurlijk nieuwe merk-kleding en geen 2e hands spul :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 10 juni 2026 @ 16:24:18 #5
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221002542
Ik heb een tijd lang als vrijwilliger bij de lokale kringloop gewerkt en wat je dan soms langs ziet komen is echt te schandalig voor woorden. Smerig, kapot, versleten, je kunt het zo gek niet bedenken. Dat die mensen ook echt van mening zijn er een ander een plezier mee te doen _O- crème brulee bakjes zijn ook heel populair om in te leveren. Ga linea recta de glasbak in.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221002573
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 16:20 schreef Oud_student het volgende:
Logisch dat het als afval wordt gezien door de doelgroep.
Goed opletten hoe de "asielzoekers" zijn gekleed en welke schoenen ze hebben :)
dan wil je natuurlijk nieuwe merk-kleding en geen 2e hands spul :{
Echt knap hoe ieder feitje in je post zelf verzonnen is en je dan boos kan zijn op je eigen verzinsels. Niet gezond om zo te leven.
pi_221002586
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2026 16:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik heb een tijd lang als vrijwilliger bij de lokale kringloop gewerkt en wat je dan soms langs ziet komen is echt te schandalig voor woorden. Smerig, kapot, versleten, je kunt het zo gek niet bedenken. Dat die mensen ook echt van mening zijn er een ander een plezier mee te doen _O- crème brulee bakjes zijn ook heel populair om in te leveren. Ga linea recta de glasbak in.
M'n vrouw heeft grote moeite met spullen weggooien, maar als je eerst langs de kringloop gaat om afgewezen te worden voelt het minder erg. Als ze niet meer in de auto past sla ik die stap nog wel eens over. Ik ben een bad boy.
  woensdag 10 juni 2026 @ 16:39:32 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221002614
25% lijkt me nog heel acceptabel. Als je in 30 seconden beoordeeld, dan heb je iedere 2 minuten een goed kledingstuk. Dat zijn er 30 per uur. Ga je uit van een waarde van 10 euro ps dan genereer je voor 300 euro aan kleding per uur. De moeite waard toch?
The End Times are wild
pi_221002624
quote:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik doneer wel eens spullen. Ik krijg steevast een: "Oh mevrouw, die spullen zien er goed en schoon uit". Schijnbaar bijzonder, wat ik dan weer bijzonder vindt. Maar als ik soms hoor van vrienden als ik iets naar de stort wil brengen (en daarvoor moet betalen): "Kun je dat dan niet naar de kringloop brengen?" "Dit is kapot en op. Het is daar geen stortplaats."
pi_221002687
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 16:41 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik doneer wel eens spullen. Ik krijg steevast een: "Oh mevrouw, die spullen zien er goed en schoon uit". Schijnbaar bijzonder, wat ik dan weer bijzonder vindt. Maar als ik soms hoor van vrienden als ik iets naar de stort wil brengen (en daarvoor moet betalen): "Kun je dat dan niet naar de kringloop brengen?" "Dit is kapot en op. Het is daar geen stortplaats."
Is door klanten een sterk onderschat logistiek probleem, de hoeveelheid aanvoer die kringloopwinkels en stichtingen zoals in de OP te verwerken krijgen. Met name kleding, meubels en boeken. De eerste is vaak afgeleefd, de tweede neemt relatief veel ruimte in waardoor je heel selectief moet zijn, en in de derde categorie kennen sommige genres een uiterst trage omloopsnelheid, want veel belangstelling is er niet voor dooie ome Joop's incomplete set Winkler Prins Encyclopedie editie 1992.
pi_221004429
Ik heb een jaar of tien geleden kleding ingezameld vanuit de voetbalclub. Was ook bestemd voor kledingbanken.
Bracht iemand schoenen in een tasje. Ze zaten vol met hondenpoep, en dan niet een klein beetje. Hij zei: "maak maar schoon, dan zijn ze nog goed". Zo neerbuigend wordt er over gedaan. In mijn optiek maak je je schoenen of kleding schoon en lever ze je dan in.
  donderdag 11 juni 2026 @ 04:29:00 #12
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221005556
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 21:26 schreef cinderloom het volgende:
Ik heb een jaar of tien geleden kleding ingezameld vanuit de voetbalclub. Was ook bestemd voor kledingbanken.
Bracht iemand schoenen in een tasje. Ze zaten vol met hondenpoep, en dan niet een klein beetje. Hij zei: "maak maar schoon, dan zijn ze nog goed". Zo neerbuigend wordt er over gedaan. In mijn optiek maak je je schoenen of kleding schoon en lever ze je dan in.
Tokkies.
pi_221005759
Er wordt veel te veel kleding geproduceerd, scheepladingen worden naar Afrika gestuurd.

Maar eigenlijk is het niet meer dan afval dumpen, want die mensen willen het ook niet.
pi_221005922
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 16:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]want veel belangstelling is er niet voor dooie ome Joop's incomplete set Winkler Prins Encyclopedie editie 1992.
Hier bij de kringloop nemen ze encyclopediën (en woordenboeken) niet eens aan.
pi_221005962
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 07:12 schreef Jed1Gam het volgende:
Er wordt veel te veel kleding geproduceerd, scheepladingen worden naar Afrika gestuurd.

Maar eigenlijk is het niet meer dan afval dumpen, want die mensen willen het ook niet.
Dit dus. Wordt gewoon op de hoop gegooid.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221005967
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 07:55 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Hier bij de kringloop nemen ze encyclopediën (en woordenboeken) niet eens aan.
Bij mij zelfs nog geen grote en goed werkende Sony Trinitron TV, was destijds iets van fl3000 guldens. uiteindelijk maar gratis weggegeven aan een student in de buurt die de TV even later buiten in het park dumpte omdat hij een LG flatscreen TV gekocht had.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
  donderdag 11 juni 2026 @ 09:20:14 #17
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221006388
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 08:08 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]
Bij mij zelfs nog geen grote en goed werkende Sony Trinitron TV, was destijds iets van fl3000 guldens. uiteindelijk maar gratis weggegeven aan een student in de buurt die de TV even later buiten in het park dumpte omdat hij een LG flatscreen TV gekocht had.
En de week erop stond die student te demonstreren voor het klimaat? :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_221006427
quote:
Nou als je ziet wat een kringloop in hun schappen durft te zetten verbaas ik me niet dat mensen troep inleveren, want goeie genade wat een bagger. :')

En bij kleding ligt er een verwassen shirtje voor 90% van de nieuwprijs bij H&M. Wie verzint die prijzen?

Na een bezoek ben ik meteen voor 10 jaar klaar en verbaas ik me weer waarom anderen er komen. Of is dat zoeken naar dat ene pareltje de hobby?

Vintage shops zijn wel echt tof. O+
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  Moderator donderdag 11 juni 2026 @ 09:25:54 #19
18653 crew  D.
pi_221006436
quote:
Bij de lokale kringloop worden aangeboden producten altijd geïnspecteerd.
Dacht dat dat overal wel zo zou zijn :Y
pi_221006518
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 16:41 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Ik heb een keer een aantal jaren geleden een uur toe staan kijken bij het milieupunt in mijn toenmalige woonplaats. Mensen die tuinstoelen (een keer gebruikt, gekocht voor een feestje) wegkieperden, de hoeveelheid bruikbare artikelen die die container in gingen was niet normaal.
  Moderator donderdag 11 juni 2026 @ 09:33:10 #21
18653 crew  D.
pi_221006566
En is textielcontainers niet een landelijk iets?

Daar is het versleten textiel wel welkom, en vaak nog makkelijker dan het dumpen bij en kringloop, want meestal bij een supermarkt waar je toch al moet zijn :Y
pi_221006597
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 09:33 schreef D. het volgende:
En is textielcontainers niet een landelijk iets?

Daar is het versleten textiel wel welkom, en vaak nog makkelijker dan het dumpen bij en kringloop, want meestal bij een supermarkt waar je toch al moet zijn :Y
Die zitten ook vaak propvol want worden niet vaak geleegd. En dan ga je weer naar huis met je tasje. :D
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_221006614
quote:
crème brulee bakjes zijn ook heel populair om in te leveren. Ga linea recta de glasbak in.
Waarom?? Ik bewaar deze bakjes, je kunt er zoveel mee....
  Moderator donderdag 11 juni 2026 @ 09:38:59 #24
18653 crew  D.
pi_221006639
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 09:34 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Die zitten ook vaak propvol want worden niet vaak geleegd. En dan ga je weer naar huis met je tasje. :D
Ik heb er dan al emotioneel afscheid van genomen, dus het moet en zal erin gepropt worden, wat meestal wel lukt :Y

Maar ze zitten idd vaak vol :Y
pi_221006865
Meerdere Oekraïense vrouwen die ik help werken als sorteerders en als je hoort wat ze soms in de kleding vinden: geld, sieraden, drugs etc.... geld wordt meestal verdeeld onder de werkploeg (hoogste vangst ooit: 500 euro), sieraden mag meestal de vinder houden. 1x een rijbewijs gevonden in een binnenzak, die is geretourneerd naar de eigenaar. En talloze sleutels, die worden weggegooid.
Mensen, check al je zakken voordat je kleding wegdoet!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')