Aha:quote:Pepperspray misschien legaal voor bedreigde mensen
Het kabinet onderzoekt of pepperspray legaal kan worden voor mensen die gestalkt worden of die op een andere manier worden bedreigd. In Denemarken gebeurt dat al en minister Van Weel (Justitie en Veiligheid) gaat na of we dat hier ook kunnen invoeren.
In een debat over geweld tegen vrouwen vorig jaar, naar aanleiding van de moord op de 17-jarige Lisa, zei Van Weel al dat hij bereid was om te kijken of pepperspray voor iedereen legaal kan worden zodat vooral vrouwen en meisjes zich beter kunnen verdedigen. Daarna heeft zijn ministerie onderzocht hoe de rest van Europa met pepperspray omgaat. Dat blijkt heel verschillend te zijn, maar de minister lijkt het Deense model het best om te verkennen.
In Denemarken kunnen mensen met "een bijzondere beschermingsbehoefte" een vergunning krijgen van de politie om pepperspray bij zich te hebben. Dat gaat bijvoorbeeld om vrouwen die last hebben van stalking, ruzie hebben met een ex of vrezen voor eergerelateerd geweld.
Risico's
Van Weel onderzoekt dus of hij het voor die groep kan regelen. De VVD'er lijkt er huiverig voor om pepperspray voor iedereen te legaliseren. Uit het eerste onderzoek van zijn ministerie blijkt namelijk dat er "significante risico's" kleven aan het legaal maken van pepperspray. "Deze risico's omvatten onder meer dat de agressor de pepperspray kan afpakken en juist tegen vrouwen kan gebruiken en dat door onervarenheid of weersomstandigheden de pepperspray de vrouw zelf kan treffen en weerloos kan maken", schrijft de minister aan de Tweede Kamer.
Bovendien kan legalisering er volgens de minister toe leiden "dat burgers het middel tegen de politie en elkaar inzetten en de makkelijke verkrijgbaarheid van het middel zal er mogelijk toe leiden dat ook criminelen pepperspray vaker als geweldsmiddel gebruiken". Van Weel wil rekening houden met die risico's, maar ook iets doen voor mensen die veel risico lopen en daarom bekijkt hij deze beperkte vorm van legalisering. Als het zo ver komt dat Nederland het Deense model invoert, dan is er ook voorlichting nodig over de risico's van pepperspray, stelt de bewindspersoon.
Verontrustend
De minister vindt de discussie over het verdedigingswapen wel dubbel. "Hoewel ik het van groot belang vind dat vrouwen zichzelf kunnen verdedigen tegen agressie en geweld, vind ik het tegelijkertijd een verontrustende en onacceptabele ontwikkeling dat vrouwen verantwoordelijk worden gemaakt voor hun veiligheid en daarvoor maatregelen zouden moeten nemen." Daarom erkent het kabinet dat er veel meer nodig is dan wel of niet pepperspray toestaan.
De minister wil bijvoorbeeld meer aandacht voor genderongelijkheid en vrouwenhaat maar ook voor "culturele verschillen in geweld tegen vrouwen, zoals bij eergerelateerd geweld". Daarnaast zou omstanders duidelijker gemaakt moeten worden dat zij een rol kunnen spelen.
Goed plan dan om mensen pepperspray te geven die worden bedreigd. De risico's gelden immers niet voor hen.quote:Uit het eerste onderzoek van zijn ministerie blijkt namelijk dat er "significante risico's" kleven aan het legaal maken van pepperspray. "Deze risico's omvatten onder meer dat de agressor de pepperspray kan afpakken en juist tegen vrouwen kan gebruiken en dat door onervarenheid of weersomstandigheden de pepperspray de vrouw zelf kan treffen en weerloos kan maken"
Is dat eigenlijk legaal? Die in Duitsland zijn technisch gezien dierenafweersprays, geen pepperspray.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:22 schreef inslagenreuring het volgende:
Hahah vergunning. Rijd gewoon even het grensje over. Je kunt alles kopen bij die Duitsers. Van pepperspray tot blaffers.
Nee natuurlijk niet. Vuurwapens alleen met vergunning maar gaat allemaal onder de toonbank door. De sprays wel zover ik weet.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Is dat eigenlijk legaal? Die in Duitsland zijn technisch gezien dierenafweersprays, geen pepperspray.
Wij deden vroeger landjepik met het keukenmesje van moeders. Moet je nou niet meer doen. Kinderen weten niet eens meer hoe dat moet. Heb dat eens gedaan met onze kinderen in het bos, met een zakmes. Vonden dat keileuk.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:25 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Vuurwapens alleen met vergunning maar gaat allemaal onder de toonbank door. De sprays wel zover ik weet.
In Nederland mag je nog niet met een aardappelschilmes in je zak lopen.
Ja, ik ken best wat mensen met Duitse dierenafweerspray. Vroeg me af hoe dat zatquote:Op woensdag 10 juni 2026 15:25 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Vuurwapens alleen met vergunning maar gaat allemaal onder de toonbank door. De sprays wel zover ik weet.
In Nederland mag je nog niet met een aardappelschilmes in je zak lopen.
Jaaaaaa, daar is er weer een!quote:vind ik het tegelijkertijd een verontrustende en onacceptabele ontwikkeling dat vrouwen verantwoordelijk worden gemaakt voor hun veiligheid en daarvoor maatregelen zouden moeten nemen
Dan graag ook niet piepen als omstanders voor eigen rechter spelen. Want mijn perceptie is dat als ik een rol moet spelen in de verdediging van vrouwen door vervelende mannen, is dat je het beste de eerste kunt zijn die klappen uitdeelt en het beste zo hard mogelijk.quote:Daarnaast zou omstanders duidelijker gemaakt moeten worden dat zij een rol kunnen spelen.
quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:20 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)oor-bedreigde-mensen
[..]
Aha:
[..]
Goed plan dan om mensen pepperspray te geven die worden bedreigd. De risico's gelden immers niet voor hen.
Tevens voorzie ik een nieuwe business van neppe bedreigingen.
Nu kan de agressor lekker zijn gang gaan zonder risico. Bovendien kan die deze ook afpakken als die illegaal. Beetje kneuzenredenatie dit.quote:"Deze risico's omvatten onder meer dat de agressor de pepperspray kan afpakken en juist tegen vrouwen kan gebruiken en dat door onervarenheid of weersomstandigheden de pepperspray de vrouw zelf kan treffen en weerloos kan maken
Blijkbaar willen ze nog steeds niet het beestje bij de naam noemen waarom de veiligheid is afgenomen. Pleisters plakken is beter.quote:Verontrustend
De minister vindt de discussie over het verdedigingswapen wel dubbel. "Hoewel ik het van groot belang vind dat vrouwen zichzelf kunnen verdedigen tegen agressie en geweld, vind ik het tegelijkertijd een verontrustende en onacceptabele ontwikkeling dat vrouwen verantwoordelijk worden gemaakt voor hun veiligheid en daarvoor maatregelen zouden moeten nemen." Daarom erkent het kabinet dat er veel meer nodig is dan wel of niet pepperspray toestaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |