Niet alleen veiliger, ook schoner en thorium is voorradiger dan uranium. We hebben dan energie voor de komende 10000 jaar.quote:Op zondag 7 juni 2026 08:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Mooi, een veiligere methode van kernenergie is de toekomst.
Mooie ontwikkeling
quote:Op zondag 7 juni 2026 00:04 schreef polderturk het volgende:
Nederland is een geweldig land. Nederlanders behoren tot de meest succesvolle mensen ter wereld. Beter dan Duitsers, Engelsen, Fransen etc. Ik ben trots op Nederland. Wat een eer om deel te zijn van dit geweldige land.
quote:Op zondag 7 juni 2026 08:54 schreef AFA2022 het volgende:
Dit is prachtig nieuws! Trots op Nederland.
Voor Poetin fans als jou is alles rechts van een windmolen toekomstmuziek.quote:Op zondag 7 juni 2026 11:04 schreef KareldeStoute het volgende:
Klinkt leuk. En prima om onderzoek naar te doen. Maar veel meer dan verre toekomstmuziek is het niet. Voor de opgaven waar we in Nederland rond energie voor staan, zou ik er vooral niet op gokken.
Hallo Ritaquote:Op zondag 7 juni 2026 08:54 schreef AFA2022 het volgende:
Dit is prachtig nieuws! Trots op Nederland.
Welke bijdrage verwacht jij concreet van thoriumcentrales voor pakweg 2050 in Nederland? En onderbouw dat dan ook even a.u.b.quote:Op zondag 7 juni 2026 12:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Voor Poetin fans als jou is alles rechts van een windmolen toekomstmuziek.
Maar meer kunnen we van jou ook niet verwachten
quote:Op zondag 7 juni 2026 12:51 schreef StateOfMind het volgende:
Heel het land volzetten met gesmolten karamel-zeezout reactoren
Verwar je deze thoriumreactors niet met kernfusie? Gesmolten zout was in de jaren 60 al uitgevogeld namelijk.quote:Op zondag 7 juni 2026 13:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Welke bijdrage verwacht jij concreet van thoriumcentrales voor pakweg 2050 in Nederland? En onderbouw dat dan ook even a.u.b.
Thoriumreactoren zijn nu gewoon niet commercieel op de markt. China heeft een klein experimenteel model draaien en wil binnen tien jaar een wat groter model (maar nog altijd klein, circa 20% van het vermogen van Borssele) ontwikkelen https://tw.nl/china-zet-t(...)heid-thoriumreactor/. Daarna moet dat nog opgeschaald worden naar serieus formaat en we zullen in het westen ook niet vertrouwen op Chinese technologie.quote:Op zondag 7 juni 2026 13:29 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Verwar je deze thoriumreactors niet met kernfusie? Gesmolten zout was in de jaren 60 al uitgevogeld namelijk.
Laat me de vraag omdraaien: waarom is het niet meer dan toekomstmuziek? Welke beren zie je op de weg?
Inderdaad, ze worden nog niet echt op commerciele schaal ingezet. Maar de techniek erachter is volledig begrepen, dus het hoeft echt geen decennia te duren voordat ze productief kunnen zijn. Door de inherente veiligheid zouden ze ook veel sneller gebouwd kunnen worden. Dus ik zie niet in waarom ze voor 2050 niet live kunnen zijn. Los van politiek natuurlijk.quote:Op zondag 7 juni 2026 13:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Thoriumreactoren zijn nu gewoon niet commercieel op de markt. China heeft een klein experimenteel model draaien en wil binnen tien jaar een wat groter model (maar nog altijd klein, circa 20% van het vermogen van Borssele) ontwikkelen https://tw.nl/china-zet-t(...)heid-thoriumreactor/. Daarna moet dat nog opgeschaald worden naar serieus formaat en we zullen in het westen ook niet vertrouwen op Chinese technologie.
Ofwel, ik zie die technologie de komende decennia nog niet op enige serieuze schaal toegepast worden in Nederland.
Hier overigens ook een aardig artikel dat verschillende kanten belicht. https://www.nrc.nl/nieuws(...)eer-zo-duur-a4928652
Het zou uiteraard mooi zijn. Maar er moet technisch nog wel een hoop gebeuren en dit een sector waar vertraging eerder regel dan uitzondering is. Politiek zal de steun en het geld er wel zijn (maar misschien is dat juist daardoor weer de beperkende factor..).quote:Op zondag 7 juni 2026 14:18 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Inderdaad, ze worden nog niet echt op commerciele schaal ingezet. Maar de techniek erachter is volledig begrepen, dus het hoeft echt geen decennia te duren voordat ze productief kunnen zijn. Door de inherente veiligheid zouden ze ook veel sneller gebouwd kunnen worden. Dus ik zie niet in waarom ze voor 2050 niet live kunnen zijn. Los van politiek natuurlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |