NOS Nieuws
•
woensdag 27 mei, 22:59
Contract CBS-journalist beëindigd na conflict over geschrapte gevangenisreportage
Ontslag Sharyn Alfonsi
quote:
De Amerikaanse zender CBS News weigert het contract met 60 Minutes-correspondent Sharyn Alfonsi te verlengen. Ruim vijf maanden geleden werd haar reportage over Venezolanen die vanuit de VS werden gedeporteerd naar een zeer beruchte gevangenis in El Salvador vlak voor uitzending geannuleerd door de hoofdredacteur.
Alfonsi zegt dat zij wordt gestraft omdat ze zich verzette tegen het schrappen van haar reportage. Tegenover The New York Times(opent in nieuw venster) noemt ze het besluit een "huiveringwekkend signaal aan de hele CBS-redactie".
"Dit was geen regulier personeelsverloop; het was een bewuste keuze om een journalist te straffen omdat die weigerde feitelijk correcte berichtgeving te verbloemen", zegt Alfonsi. CBS News wilde tegenover de krant niet reageren op haar uitspraken.
Geschrapte uitzending
De onrust ontstond in december vorig jaar, toen hoofdredacteur Bari Weiss een reportage van Alfonsi over de omstreden CECOT-gevangenis in El Salvador enkele uren voor de geplande uitzending schrapte. Vervolgens werd de reportage wereldnieuws.
De reportage ging over Venezolanen die door de regering-Trump uit de VS waren gedeporteerd en waren ondergebracht in de megagevangenis. Volgens een rapport(opent in nieuw venster) van Human Rights Watch had bijna de helft van de 252 gedeporteerde Venezolanen geen crimineel verleden. Slechts acht van hen waren veroordeeld voor een "gewelddadig of potentieel gewelddadig misdrijf".
In de reportage van Alfonsi vertelden vrijgekomen Venezolanen dat ze ernstig mishandeld waren in de gevangenis. Hoofdredacteur Weiss vond dat de reactie van het Witte Huis onvoldoende verwerkt was in de video. Alfonsi zei juist dat haar team om een reactie had gevraagd bij het Witte Huis en het ministerie van Binnenlandse Veiligheid, maar dat er geen inhoudelijk antwoord kwam.
Interne memo
In een interne memo sprak Alfonsi in december al van een politiek besluit en betichtte ze haar werkgever van "bedrijfscensuur". De reportage(opent in nieuw venster) verscheen toch korte tijd online via een Canadese zender die de uitzendrechten van 60 Minutes had. Een maand later zond CBS het item alsnog uit, met aanvullende reacties van de regering-Trump.
Na vier maanden in de CECOT-gevangenis werden de Venezolanen uiteindelijk teruggestuurd naar Caracas als onderdeel van een gevangenenruil. Tien Amerikaanse gevangenen in Venezuela keerden terug naar de VS.
Ontslag Scott Pelley
Scott Pelley fired from ‘60 Minutes,’ deepening turmoil at CBS News
quote:
CBS News fired longtime “60 Minutes” correspondent Scott Pelley on Tuesday, a day after he reportedly said Editor-in-Chief Bari Weiss was “murdering the show” and accused its new producer of having “slender qualifications” for the job.
The move deepened the turmoil at the nation’s most influential TV news program, days after a leadership overhaul.
Pelley, 68, criticized management Monday during a fiery staff meeting with Nick Bilton, the program’s new executive producer installed by Weiss last week, according to a detailed report on the Status website.
In a termination notice obtained Tuesday night by The Associated Press, Bilton, a technology journalist and filmmaker with no traditional broadcast news experience, accused Pelley of carrying out an “ambush” against him.
“Yesterday, you hijacked my first meeting with staff to disparage me, my qualifications, and my intentions with remarkable incivility and contempt,” the letter states.
Pelley said in a statement that “60 Minutes” has lost its DNA under new management. He accused them of asking him to “inject falsehoods and bias” into his work, without sharing specific details.
Pelley is accused of a ‘performative display of hostility’
Status, which said it had a recording of the Monday meeting, reported that Pelley had said Weiss was brought in to kill the news outlet, “and she’s doing exactly that.” Weiss was not present for the meeting.
Pelley reportedly grilled Bilton about the firings last week of Bilton’s predecessor, Tanya Simon, and correspondents Sharyn Alfonsi and Cecilia Vega.
Alfonsi had criticized Weiss last year for postponing a segment about deportees sent to the notorious CECOT prison in El Salvador as part of President Donald Trump’s immigration crackdown.
Pelley said in his statement that those colleagues “stood for fairness against the forces of political bias.” He also accused CEO David Ellison of casting aside the show’s reputation “apparently to curry a moment of favor with the Trump administration.” Ellison, an ally of the Republican president, has owned CBS since 2025, when its parent company, Paramount, merged with Skydance Media.
In the dismissal letter Tuesday, Bilton said Pelley’s “performative display of hostility” demonstrated that he has “no interest in contributing to the future success of the show.”
An uneasy stretch for CBS News
Since Weiss took over the network’s news operation last October, it has traveled a bumpy road.
Pelley’s termination came just five days after Weiss, who has become a polarizing figure in the media world since taking the reins, told staff in a memo that it was time for a “new approach” at the top-rated newsmagazine.
In the memo, Weiss and CBS News president Tom Cibrowski said their goal for “60 Minutes” was “building a show that thrives in the 21st century.” That could include extending the show beyond a 60-minute broadcast, they said.
“60 Minutes” first aired in 1968 and is the longest-running prime-time show in TV history. Its investigative journalism and probing interviews, sometimes with unwilling subjects, have given it the reputation of uncompromising journalism — precisely the trait that Pelley said he feared was under assault.
Pelley started working for CBS in 1989. He was its chief White House Correspondent from 1997 to 1999, during Bill Clinton’s presidency, and anchored “CBS Evening News” from 2011 to 2017. He has won 51 Emmy Awards, according to his CBS bio.
Anderson Cooper neemt afscheid van 60 Minutes: ik ga het missen
quote:
Anderson Cooper gaat zijn werk bij het CBS-programma 60 Minutes missen. De Amerikaanse nieuwslezer stopt na bijna twintig jaar als correspondent bij het programma. "Ik denk niet dat het echt tot me is doorgedrongen dat ik dit niet meer ga doen", vertelt hij in een afscheidsvideo voor het YouTube-kanaal van 60 Minutes.
Maak RTL je Google-favoriet
Anderson Cooper neemt afscheid van 60 Minutes: ik ga het missen
"Mijn vakantietijd bij CNN heb ik besteed aan het werken aan 60 Minutes-reportages en ik vond het geweldig. Maar het was zwaar", benadrukt de 58-jarige journalist. Toen Cooper zijn vertrek aankondigde, vertelde hij al dat zijn werk voor 60 Minutes niet meer te combineren viel met zijn baan bij nieuwszender CNN en zijn gezinsleven.
"De realiteit van het hebben van kinderen is anders dan wat je je kunt voorstellen", gaat hij verder. Toen hij een reportage in Zuid-Afrika aan het filmen was, realiseerde hij zich dat hij liever bij zijn kinderen wilde zijn. "Ik heb een 4-jarige en een net 6-jarige. En ik wil zoveel mogelijk tijd met hen doorbrengen, zolang ze nog tijd met mij willen doorbrengen. En die dagen, die klok tikt, denk ik."
Cooper is vader van kinderen Wyatt en Sebastian, die hij heeft met zijn ex-partner Benjamin Maisani.
https://nos.nl/artikel/26(...)-gevangenisreportagehttps://apnews.com/articl(...)996f9db5e7951e6f5064https://www.rtl.nl/boulev(...)tes-ik-ga-het-missenNou daar gaat een betrouwbare zender met programma's met een goede reputatie om er een volgende Fox "entertainment" van te maken.
In een land dat al ontzetten gepolariseerd is, waar geweld de norm is en waar je niet kritisch kan zijn op een land in het Midden-Oosten zonder het risico te nemen opgepakt of strafrechtelijk vervolgd te worden vanwege de mega lobby's daar. Die de enige twee partijen in beheer hebben en tientallen miljoenen steken in tegenstanders van kritische congress leden.