Cryptoplatform Knaken plotseling uit de lucht: 'Nooit leuk om geld te verliezen'
Het platform Knaken, waar mensen kunnen handelen in cryptomunten, is uit de lucht. Op de website heeft het bedrijf een mededeling geplaatst dat half juni meer nieuws komt. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) zegt 'aandacht te hebben voor de situatie'.
Knaken is een platform waar je euro's kunt omzetten in cryptomunten. Dat doe je door een account aan te maken. Via dat account kun je met euro's onder meer cryptomunten kopen. Een voorbeeld is de bitcoin, die nu 60 duizend euro waard is. Het platform biedt ook andere mogelijkheden om geld te verhandelen.
Mogelijk geen vergunning van de AFM
In het cryptoregister komt Knaken niet voor. Het lijkt er dus op dat het Rotterdamse bedrijf geen vergunning van de AFM heeft. Sinds 2024 heeft de AFM het toezicht overgenomen van De Nederlandse Bank (DNB).
Knaken is in 2017 in Rotterdam opgericht door Ronald Jonkers en een compagnon. In 2024 vertelt hij tegen Rijnmond dat zijn bedrijf is gegroeid naar 45 medewerkers.
VergunningsaanvraagDe Autoriteit Financiële Markten laat aan Rijnmond weten: "Knaken heeft eerder op de website aangegeven een vergunningsaanvraag te hebben lopen bij de AFM. In algemene zin kunnen we zeggen dat cryptodienstverleners die niet aan de MiCAR-normen (Europese wetgeving, red.) voldoen, zullen zien dat hun vergunningsaanvraag bij ons geen doorgang vindt."
"Wij raden consumenten daarom aan om na te gaan of een cryptodienstverlener over een vergunning beschikt. Het cryptoregister van de AFM is op onze website te raadplegen."
"Vanwege toezichtvertrouwelijkheid kunnen wij hier verder niets over zeggen; over individuele dossiers kunnen wij geen inhoudelijke uitspraken doen. In zijn algemeenheid ligt de focus van de AFM op het beschermen van de belangen van consumenten", laat de toezichthouder in een reactie weten.
'Niemand meer bereikbaar'
Henk uit Rotterdam (*) kaart de zaak bij Rijnmond aan. Hij heeft met een kennis een account bij Knaken. Vrijdagavond meldt die kennis zich bij Henk. "'s Ochtends kon hij nog in het account. 's Avonds niet meer. Dan ga je op de website kijken en dan krijg je die mededeling", legt hij uit.
"Het is wel bijzonder dat het op vrijdagavond gebeurt", vervolgt Henk. "Dan is niemand meer bereikbaar. Ook Knaken, dat zegt 24 uur open te zijn. Op de appjes wordt niet gereageerd. Ook niet op e-mails."
Geen paniek
Henk is niet in paniek. "Maar ik ken wel mensen die zich zorgen maken. Ik zit er voor een paar duizend euro in. Zij voor tienduizenden euro's. Dan gaan je misschien ook wel iets van paniek voelen."
Hij is bewust aan de cryptohandel begonnen. "Met geld waarvan ik wist dat ik het zou kunnen missen als het een keer mis mocht gaan. Leuk is het nooit om geld te verliezen."
Knaken heeft zich in het verleden via Feyenoord en Sparta pogingen gedaan om zich in de markt te zetten. Sparta laat weten vanaf 2025 geen binding meer met het bedrijf te hebben.