abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220934014
Laatst een vrieskist aangeschaft met het deksel bovenop.
Ik merk dat het deksel vacuum trekt als hij net dicht is, maar als ik hem 's morgens open zit er geen vacuum meer op. Ik voel dan geen enkele weerstrand bij openen. Daarnaast is er ook best wat ijsvorming op een richel waar het midden van het deksel in valt. Dit deel ligt wel binnen de deurrubbers, maar het is een low frost vriezer. Dus ijsvorming binnen 48 uur lijkt mij een slecht teken?

Heb hetzelfde model één keer terug gestuurs wegens deze situatie. Heb hetzelfde model besteld en het is weer zo. Ik twijfel nu of dit een defect is. Kan iemand zijn licht hierover laten schijnen?
pi_220934053
quote:
5s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:55 schreef Whitedaisies het volgende:
Kan iemand zijn licht hierover laten schijnen?
IJs wegbikken met een rol plastic zakken als impactkracht en de topzijde van een afwasborstel als bikhamer. Je kunt natuurlijk niet een bikhamer an sich als hulpmiddel voor deze uitvoer gebruiken want dan gaat je vriezer kapot.
Google is your friend, abuse your friends
pi_220934548
Het deksel trekt vacuüm omdat de warme lucht die in de vriezer is gekomen toen de deksel open stond afkoelt en minder ruimte inneemt.

Dat drukverschil heft zichzelf na een tijdje weer op.

Het feit dat de deksel vacuüm zuigt laat zien dat de rubbers in orde zijn.

Rijpvorming bestrijdt dat.
Ga eens na hoe lang het deksel vacuüm trekt.
Dat is meestal enkele minuten.

Rijpvorming kan ook komen door vocht in de lucht die in de vriezer komt als het deksel open is geweest.

Bij een no frost vriezer wordt die lucht afgevoerd.
Een low frost vriezer niet, die zorgt er enkel voor dat er minder ijsvorming ontstaat op de binnenwanden.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220935016
Bedankt voor jullie inzichten! Kan het ijs er nog wel afkrijgen met een doekje gelukkig.

Goed om te weten dat het bij een low frost wat anders werkt en dit geen slecht teken is. Na een paar minuten is het vacuum er inderdaad grotendeels vanaf.
pi_221025565
Bijna elke diepvries trekt kort vacuum na dichtslaan — luchtdruk in de kast koelt af. 's Ochtends geen weerstand is normaal zodra de temperatuur stabiel is. Ijs op die richel binnen 48 uur wél vreemd bij low-frost: check of het deksel echt vlak sluit (rubber schoon, geen verzakking) en of het apparaat niet te lang op turbo/vakantie heeft gestaan. Twijfel je alsnog: lektest met zeepoplossing langs de rubberen aanslag.
pi_221027004
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 09:10 schreef spellie38 het volgende:
Twijfel je alsnog: lektest met zeepoplossing langs de rubberen aanslag.
Moet je wel in de vrieskist gaan zitten met een zaklantaarn om de belletjes te zien.
woef
pi_221058580
En de vriezer elke keer open trekken om te kijken of er al ijsvorming is, is natuurlijk contraproductief. Want dan komt er elke keer weer verse lucht in, met verse luchtvochtigheid. Beter gewoon dichtlaten totdat je weer iets nodig hebt.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')