abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage zondag 31 mei 2026 @ 13:43:45 #1
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220928784
Meerdere mensen onwel tijdens Groningse marathon

quote:
Tijdens de Marathon van Groningen zijn vanochtend meerdere deelnemers onwel geworden. De hulpdiensten hebben daarom grootschalig opgeschaald om alle slachtoffers van medische zorg te voorzien.

Hoeveel mensen precies medische hulp nodig hebben gehad, is nog niet bekend. Volgens een woordvoerder gaat het om incidenten op verschillende locaties langs het uitgestrekte parcours. Daardoor zijn extra ambulances ingezet. “Het is een groot parcours en op meerdere plekken hebben mensen acute zorg nodig”, aldus de woordvoerder.

Om de druk op de regionale hulpverlening op te vangen, zijn ambulances uit Drenthe en Overijssel opgeroepen. Op de Zernike Campus is een commandopost ingericht om de hulpverlening te coördineren.

Volgens lokale omroep OOG deden de meeste incidenten zich voor op de laatste kilometers van de halve marathon. Meerdere deelnemers zouden last gehad hebben van de warmte. Ook zeggen deelnemers tegenover het Dagblad van het Noorden dat er volgens hen onvoldoende waterpunten langs het parcours aanwezig waren.

Hoewel de temperatuur in Groningen zondag rond de 20 graden lag en daarmee lager was dan tijdens de voorgaande dagen, werd het weer als drukkend ervaren. De organisatie had deelnemers vooraf opgeroepen voldoende te drinken en goed naar hun lichaam te luisteren. In een eerder gepubliceerd weerbericht stelde de organisatie nog dat de weersomstandigheden binnen de acceptabele grenzen vielen.

Aan het evenement nemen in totaal ongeveer 12.000 mensen deel, verspreid over verschillende afstanden. De marathon gaat ondanks de incidenten vooralsnog door.
260531_510587_3573e422-d524-460c-a589-b284467e32d9.png
  zondag 31 mei 2026 @ 13:48:40 #2
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_220928808
Zo extreem zijn de weersomstandigheden vandaag niet toch?
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  Redactie Frontpage zondag 31 mei 2026 @ 13:51:08 #3
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220928817
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:48 schreef XDo het volgende:
Zo extreem zijn de weersomstandigheden vandaag niet toch?
Kennelijk nogal drukkend warm/benauwd
  zondag 31 mei 2026 @ 13:51:09 #4
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220928818
Onwel worden van de warmte met 20 graden is een prestatie an sich. Het wekt dan ook de vraag op of hier niet andere factoren een rol spelen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 31 mei 2026 @ 13:53:10 #5
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220928829
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:51 schreef HowardRoark het volgende:
Onwel worden van de warmte met 20 graden is een prestatie an sich. Het wekt dan ook de vraag op of hier niet andere factoren een rol spelen.
Hoge luchtvochtigheid. De gevoelstemperatuur is veel hoger.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zondag 31 mei 2026 @ 13:54:10 #6
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220928838
Je kunt je zweet dan moeilijker kwijt.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220928872
Misschien eens handig om na te gaan denken om een hardloopevenement niet meer in de maanden mei-jun-jul-aug-sep te organiseren.
Zonder wrijving geen glans
pi_220928899
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:51 schreef HowardRoark het volgende:
Onwel worden van de warmte met 20 graden is een prestatie an sich. Het wekt dan ook de vraag op of hier niet andere factoren een rol spelen.
Het is fucking benauwd, ga zelf maar hardlopen.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:17:47 #9
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220928938
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:53 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Hoge luchtvochtigheid. De gevoelstemperatuur is veel hoger.
20 graden is simpelweg niet warm, er zullen hier andere dingen meespelen zoals slechte conditie, te weinig drinken of wellicht onderliggende aandoeningen.
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:09 schreef Goprolover het volgende:

[..]
Het is fucking benauwd, ga zelf maar hardlopen.
Laat ik dat vanochtend nog even hebben gedaan, was prima te doen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 31 mei 2026 @ 14:20:59 #10
486919 Swango
Just saying
pi_220928949
Op de dagen daarvoor was het 30 graden en die warmte blijft (vies) hangen in een stad.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:21:58 #11
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220928955
Wat wordt er toch goed voor ons gezorgd bij evenementen O+
  zondag 31 mei 2026 @ 14:23:45 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220928968
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
20 graden is simpelweg niet warm, er zullen hier andere dingen meespelen zoals slechte conditie, te weinig drinken of wellicht onderliggende aandoeningen.
[..]
Laat ik dat vanochtend nog even hebben gedaan, was prima te doen.
Misschien wel gevaccineerd :')
  zondag 31 mei 2026 @ 14:24:14 #13
149527 ChipsZak.
That's hot.
pi_220928973
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
20 graden is simpelweg niet warm, er zullen hier andere dingen meespelen zoals slechte conditie, te weinig drinken of wellicht onderliggende aandoeningen.
[..]
Laat ik dat vanochtend nog even hebben gedaan, was prima te doen.
Vanochtend.

Dat was dan ook niet het warmste moment van de dag.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  zondag 31 mei 2026 @ 14:29:37 #14
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220928999
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
20 graden is simpelweg niet warm, er zullen hier andere dingen meespelen zoals slechte conditie, te weinig drinken of wellicht onderliggende aandoeningen.
[..]
Laat ik dat vanochtend nog even hebben gedaan, was prima te doen.
Dat kan, maar het was vast niet gebeurd als de warmte en luchtvochtigheid minder was.
Anders hadden we elke hardloopwedstrijd mensen die onwel worden.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zondag 31 mei 2026 @ 14:37:52 #15
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220929035
quote:
17s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:24 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Vanochtend.

Dat was dan ook niet het warmste moment van de dag.
Heb je het artikel überhaupt gelezen? Uit de OP:
quote:
Tijdens de Marathon van Groningen zijn vanochtend meerdere deelnemers onwel geworden
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 31 mei 2026 @ 14:40:29 #16
149527 ChipsZak.
That's hot.
pi_220929046
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Heb je het artikel überhaupt gelezen? Uit de OP:
[..]

En toch is de ernstigste situatie zeker in de middag:

quote:
Het UMCG is voorbereid op drukte. Iets voor 14.00 uur zijn twee mensen die oververhit waren op de spoedeisende hulp van het UMCG terechtgekomen.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_220929057
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:51 schreef HowardRoark het volgende:
Onwel worden van de warmte met 20 graden is een prestatie an sich. Het wekt dan ook de vraag op of hier niet andere factoren een rol spelen.
Hoge luchtvochtigheid en steeds meer onervaren deelnemers die zich niet goed voorbereiden omdat hardlopen hip is.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:45:53 #18
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220929079
quote:
17s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:40 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
En toch is de ernstigste situatie zeker in de middag:
[..]

Dat komt niet uit de OP?
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:42 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Hoge luchtvochtigheid en steeds meer onervaren deelnemers die zich niet goed voorbereiden omdat hardlopen hip is.
Vooral het laatste, ik ken ook mensen die soms ineens in een enthousiaste opwelling zich inschrijven voor een marathon en dan denken dat dit niet zoveel voorbereiding vergt, gewoon even een dagje doorbikkelen. Tja ..
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 31 mei 2026 @ 14:56:49 #19
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220929141
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:45 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat komt niet uit de OP?
[..]
Vooral het laatste, ik ken ook mensen die soms ineens in een enthousiaste opwelling zich inschrijven voor een marathon en dan denken dat dit niet zoveel voorbereiding vergt, gewoon even een dagje doorbikkelen. Tja ..
Het is echt niet zo simpel, hier een voorbeeld van een goed getrainde gast van 25 jaar die vorig jaar sterft bij de Marathon van Enschede zonder bijzonder warm weer net als vandaag

Bekijk deze YouTube-video
  zondag 31 mei 2026 @ 14:59:24 #20
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220929180
Zelf schuld.
Alleen een idioot gaat met dit benauwde weer rennen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:59:45 #21
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220929188
Op meerdere marathons in het land vandaag mensen onwel geworden, niet alleen in Groningen.

Aantal zelfs gereanimeerd.

Mag dan niet meer zo heet zijn als vorige week (24 graden hier nu), maar het is wel vies benauwd buiten.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:01:26 #22
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220929218
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:59 schreef Harvest89 het volgende:
Zelf schuld.
Alleen een idioot gaat met dit benauwde weer rennen.
Ik ren sowieso maar om 2 redenen: als er wat ze halen valt, of als ze achter me aanzitten :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:06:40 #23
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220929316
Hoge luchtvochtigheid is veel meer een probleem dan temperatuur idd.

Je gaat gewoon keihard zweten, en als je dan niet goed drinkt ben je zo uitgedroogd.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 31 mei 2026 @ 15:12:31 #24
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220929384
Ook bij de Nijmeegse Vierdaagse zijn er de laatste jaren meerdere problemen geweest vanwege de hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid.

In enkele gevallen zelfs met dode als gevolg.

De laatste jaren is het ook een paar keer voorgekomen dat routes ingekort werden, of zelfs een dag is gecanceld.

Zoals iemand hierboven al zei is het misschien raadzaam om in de nabije toekomst eens te overwegen om bepaalde inspannende evenementen te verplaatsen naar koelere periodes in het jaar, aangezien door klimaatverandering zomers steeds heter en langer worden.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:12:53 #25
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220929387
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:03 schreef Haags het volgende:
Misschien eens handig om na te gaan denken om een hardloopevenement niet meer in de maanden mei-jun-jul-aug-sep te organiseren.
Over De Vierdaagse in juli heb ik ook zo m'n twijfels, zelfs al gaat dat niet snel.

Maar je kunt dat moeilijk verhuizen naar mei (gewoonlijk nog te doen) of september.

Edit: spuit elf. Zie hierboven.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:19:28 #26
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220929412
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:03 schreef Haags het volgende:
Misschien eens handig om na te gaan denken om een hardloopevenement niet meer in de maanden mei-jun-jul-aug-sep te organiseren.
Of gewoon om een uur of 7/8 starten zoals in Zuid-Europa gebruikelijk is.

Half 11 starten met een marathon in de zomer is gekkenwerk.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_220929420
Ik zie het al, klimaatstress.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:29:09 #28
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220929530
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:09 schreef Goprolover het volgende:

[..]
Het is fucking benauwd, ga zelf maar hardlopen.
Heb net 5km gedaan en het was echt niet lekker lopen. Moet er niet aan denken om een langere afstand te moeten lopen in dit weer.
  Redactie Frontpage zondag 31 mei 2026 @ 15:34:00 #29
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220929587
Ik ging vanochtend met de hond wandelen waar ik een dagje op moest passen, en kreeg het ook al benauwd, terwijl ik dat normaal nooit heb.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:37:25 #30
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220929612
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:56 schreef Momo het volgende:

[..]
Het is echt niet zo simpel, hier een voorbeeld van een goed getrainde gast van 25 jaar die vorig jaar sterft bij de Marathon van Enschede zonder bijzonder warm weer net als vandaag
Erg tragisch, maar de vraag is dan ook of dit door het weer (dat lijkt onwaarschijnlijk, het was toen 13 graden) kwam of er andere factoren een rol hebben gespeeld.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 31 mei 2026 @ 15:40:28 #31
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220929637
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:34 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik ging vanochtend met de hond wandelen waar ik een dagje op moest passen, en kreeg het ook al benauwd, terwijl ik dat normaal nooit heb.
De slaapkamer koelt 's nachts ook gewoon niet af, ondanks een wagenwijd geopend raam.
  Redactie Frontpage zondag 31 mei 2026 @ 15:44:43 #32
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220929683
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:40 schreef Eightyone het volgende:

[..]
De slaapkamer koelt 's nachts ook gewoon niet af, ondanks een wagenwijd geopend raam.
Nee zelfs alles tegen elkaar open zetten heeft geen zin
  zondag 31 mei 2026 @ 15:45:17 #33
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220929686
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Erg tragisch, maar de vraag is dan ook of dit door het weer (dat lijkt onwaarschijnlijk, het was toen 13 graden) kwam of er andere factoren een rol hebben gespeeld.
Maarja er doen 12.000 lopers mee met de Groningen Marathon. Misschien doen er ook wel ongetrainde mensen mee, maar zelfs bij mensen die wel getraind zijn kan dus ook iets spelen in het lichaam waardoor er een reactie als dit kan komen. Niet genoeg drinken kan ook meespelen. Hoeveel punten zijn er dat ze water en sportdrank kunnen halen.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:48:35 #34
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220929702
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:45 schreef Momo het volgende:

[..]
Maarja er doen 12.000 lopers mee met de Groningen Marathon. Misschien doen er ook wel ongetrainde mensen mee, maar zelfs bij mensen die wel getraind zijn kan dus ook iets spelen in het lichaam waardoor er een reactie als dit kan komen. Niet genoeg drinken kan ook meespelen. Hoeveel punten zijn er dat ze water en sportdrank kunnen halen.
Zeker, dat kan absoluut en dat is in alle gevallen erg naar voor zulke mensen. Punt is alleen meer dat het nu direct wordt opgehangen aan het weer. Dat lijkt wat voorbarig. Als het nu echt warm is en volle zon, wat je bijvoorbeeld bij de Nijmeegse Vierdaagse wel geregeld ziet is dit logisch, maar nu niet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220929703
Ik deed mee met de halve marathon vanmorgen. Het was goed benauwd. Verder waren er ook niet veel waterpunten onderweg. Dus ik snap wel dat sommigen daar dan onwel van worden
pi_220929710
Dat t vooral bij de halve en niet bij de hele voorkomt zou misschien wel iets met getraindheid te maken hebben? Kan me voorstellen dat genoeg mensen denken “zo’n halve fixen we wel even” terwijl als je je inschrijft voor de hele je wéét dat het even wat maanden voorbereiding gaat kosten.

Ik zou ook als dat als organisatie mogelijk is gewoon eerder starten. Liep in maart de halve van Parijs, die startte om 0800! Ben je gewoon iets voor half10 klaar, niet te warm en he hebt nog wat aan je dag.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 31 mei 2026 @ 15:53:35 #37
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220929727
Temperatuur valt vandaag wel mee maar de luchtvochtigheid maakt het inderdaad wel echt benauwd hoor.
pi_220929748
Mensen die daar aan meedoen noem ik ook wel maradom.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:58:07 #39
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220929758
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:12 schreef StateOfMind het volgende:
Ook bij de Nijmeegse Vierdaagse zijn er de laatste jaren meerdere problemen geweest vanwege de hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid.

In enkele gevallen zelfs met dode als gevolg.

De laatste jaren is het ook een paar keer voorgekomen dat routes ingekort werden, of zelfs een dag is gecanceld.

Zoals iemand hierboven al zei is het misschien raadzaam om in de nabije toekomst eens te overwegen om bepaalde inspannende evenementen te verplaatsen naar koelere periodes in het jaar, aangezien door klimaatverandering zomers steeds heter en langer worden.
En in Afrika dan?
Daar doen ze niet anders, is het nog veel heter dan hier en daar komen zelfs de beste hardlopers vandaan.
pindazakje
pi_220929766
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:40 schreef Eightyone het volgende:

[..]
De slaapkamer koelt 's nachts ook gewoon niet af, ondanks een wagenwijd geopend raam.
Ik ben serieus al weer de dagen af aan het tellen tot september. Kon ik de zomer maar overslaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')