quote:
Oeh misschien daar toch eens heen.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:13 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Komende week 1 euro bij de Nettorama. Daar gaat m'n bikinibody.
ow jee, dat was wel een hele verre wandelingquote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:14 schreef CherryLips het volgende:
Het pakketpunt is verhuisd naar een andere winkel. Nu moet ik helemaal 50 meter lopen in plaats van 5. Maar die jongen was volgens mij helemaal overweldigd, die hele winkel lag vol pakketjes
vogelgriepquote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:16 schreef CherryLips het volgende:
Ik ga een salade maken met avocado, tomaat, mozzarella en nog wat dingen maar wilde het vorige week al maken, maar die avocado was donkerbruin van binnen. Van de week nieuwe gehaald, die waren nog knetterhard. Gister stonden de sterren goed uitgelijnd want de nieuwe avocado zag er goed uit, is de mozzarella over datum, die was echt niet goed meer.
Nu nieuwe mozzarella gehaald en zal de avocado wel weer kut zijn.
En zijn de kippen allemaal geruimd ofzo want gerookte kip is niet meer te krijgen.
Heeft boze Mo het niet eens bij je thuisgebracht?quote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:14 schreef CherryLips het volgende:
Het pakketpunt is verhuisd naar een andere winkel. Nu moet ik helemaal 50 meter lopen in plaats van 5. Maar die jongen was volgens mij helemaal overweldigd, die hele winkel lag vol pakketjes
Nee die is nog onderweg.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:27 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Heeft boze Mo het niet eens bij je thuisgebracht?
Mo de badass mofo.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:27 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Heeft boze Mo het niet eens bij je thuisgebracht?
"IK BEN ONDERWEG BROER"?quote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:36 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Als ik op de trek en trees klik staat er nog hetzelfde bericht van gisteravond
quote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:23 schreef Dr_Flash het volgende:
@:essnhills wat is dat unicorn 🦄 Memorial tussen Ursem en Avenhorn?
quote:Wie vroeger door een stadsgerecht verbannen werd, mocht niet meer in het rechtsgebied van desbetreffende stad komen. De grens daarvan werd met banpalen aangegeven. Ten oosten van dit 18e-eeuwse exemplaar begon het rechtsgebied van Hoorn. Midden op de paal staat het jaartal 1408. Toen kwam een serie dorpen ten oosten van de paal onder Hoornse rechtspraak te vallen.
Bij een restauratie in 2024 kreeg de eenhoorn, die lange tijd bruin was, zijn rode kleur terug na grondig kleurenonderzoek. Het rood komt overeen met het officiële stadswapen van Hoorn. Er hebben meer banpalen op de Omringdijk gestaan en niet van Hoorn alleen. De meeste zijn verdwenen toen Nederland in 1795 met de Fransen te maken kreeg. Geīnspireerd door de idealen van de Franse Revolutie wilde menig dorp zich losmaken van de stedelijke rechtspraak. In 1810 werden de stadsrechtbanken opgeheven.
quote:Een banpaal is een (meestal) stenen paal die de grens van de banne (het rechtsgebied) aangeeft van een stad. Banpalen markeren daarmee tevens de stadsgrenzen.
De jurisdictie (het gebied waarop de rechtspraak van toepassing was) van de stad hield bij de banpaal op.
Verbanning
'Bannen' betekent 'verdrijven' of 'uitwijzen'. Verbannen personen mochten niet meer in het bangebied (rechtsgebied) van de betreffende stad komen. Zij werden banneling of balling genoemd. Deze personen leefden voortaan in ballingschap. Zij waren 'in de ban gedaan' door het uitspreken van de 'banvloek': een vonnis tot 'uitbanning', ofwel 'excommunicatie'. Zij mochten zich niet meer binnen het door banpalen gemarkeerd gebied ophouden. Banpalen stonden bij of in de buurt van de grens van het bangebied.
Ja straks verleer je het nogquote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:43 schreef bitterbal het volgende:
ik was net met een nederlander wezen eten. leuk om hier weer een keer nederlands te praten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |