abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220902420
Fractievoorzitters waarschuwen voor racisme en antisemitisme van Forum: 'Doodeng'

quote:
Het Kamerdebat van gisteravond over geweld in de samenleving heeft duidelijk aan het licht gebracht dat Forum voor Democratie een "enge partij" is die er "racistische" en "antisemitische" ideeën op na houdt. Dat is een dag later de conclusie van verschillende fractievoorzitters die aan het debat meededen.

"Veel mensen denken nog 'er zit wel iets redelijks in die partij', maar het masker viel gisteren wel af", zegt CDA-leider Bontenbal op vragen van de NOS over het ongekend felle debat dat doorliep tot in de nacht.

VVD-fractievoorzitter Brekelmans: "Dat partijleider Lidewij de Vos blijft spreken over een blank Nederland laat zien dat onder die uiterlijke vertoning van gematigdheid nog steeds enge en racistische denkbeelden zitten."

Ook Kamerlid Keijzer kijkt vandaag terug op haar woordenwisseling in het debat met FVD-leider De Vos. "Op mijn vraag of Forum voor Democratie nog steeds vindt dat Europa en Nederland overwegend blank moet blijven, zei ze niet wat ze had moeten zeggen: nee dat vind ik niet."

Cocktail van complotten
Het antwoord van De Vos was dat haar partij wil dat "de mensen die hier van oorsprong wonen zich thuis blijven voelen in Nederland en in de meerderheid blijven in Nederland. Dat dat van oorsprong blanke mensen waren, is een feitelijke constatering, maar dat heeft verder met het doel dat wij nastreven niet zo heel veel te maken."

D66-fractievoorzitter Paternotte noemt de teksten van De Vos een cocktail van complotten "die er uiteindelijk op neer kwam dat Forum van Nederland een blank land wil maken en dat mensen van wie de grootouders, of overgrootouders zelfs, naar Nederland kwamen hier weg zouden moeten."

Keijzer vroeg De Vos ook of zij vindt dat Joden erop uit zijn de 'blanke' Nederlanders te vervangen, een van de complottheorieën die FVD'ers delen. De Vos zei geen 'nee', maar zei dat ze niet begreep waar die vraag vandaan kwam.

Bontenbal: "Het is een partij die geen afstand neemt van antisemitisme. Ik denk dat partijen daar gisteren ook nog wel erg van geschrokken zijn. Want je kunt makkelijk afstand nemen. Dat kun je ter plekke doen en elk weldenkend Kamerlid zou dat meteen doen. Maar er werd constant omheen gedraaid."

Van links tot rechts
Het viel de fractievoorzitters op dat er heel breed in de Kamer op de woorden van De Vos werd doorgevraagd en dat partijen een grens trokken. Paternotte is blij dat partijen van links tot rechts gisteren de discussie aangingen en stelling namen. Bontenbal: "Iedereen stond met open mond te kijken. Zegt ze dit echt? Het was ook niet vooraf bedacht, maar het gebeurde."

Het is een dilemma of je als fractie Forum aandacht moet geven of juist niet, zegt Bontenbal. "Maar we hebben allemaal een taak om dit te ontmaskeren." Hij hoopt dat kiezers zichzelf ook verdiepen in waar de partij voor staat. "Wij vinden het gevaarlijk om deze partij in de Tweede Kamer te hebben."

Keijzer vindt het "doodeng" dat een partij met deze denkbeelden zo groot is. "Ze zitten met zeven mensen in de Kamer en staan in de peilingen op zestien."

Ook Brekelmans denkt dat het beeld van de partij nog niet bij iedereen volledig is. "Ik spreek veel mensen die zeggen 'je kunt best op Forum stemmen, het is een hele fatsoenlijke partij'. Maar daaronder zitten extreemrechtse en racistische denkbeelden."

De Vos voelt zich aangevallen
De Vos kijkt anders terug op het debat en de vragen die over haar partijstandpunten werden gesteld. In een mailbericht om leden te werven zegt zij dat ze "ruim 72 minuten (!) lang is aangevallen in de Tweede Kamer". Over de discussie in de Kamer over het racisme en antisemitisme bij Forum zegt zij niets.

Er zijn al weinig partijen die met Forum willen samenwerken. Maar het wordt nu tijd om daar echt een eind aan te maken, vindt Paternotte. "Elke partij die nu nog zegt dat je met Forum een politieke samenwerking kan optuigen die heeft gisteren niet goed geluisterd of wil meedoen aan hele foute politiek."
https://nos.nl/artikel/26(...)me-van-forum-doodeng

Dat deze Kremlin partij nog niet verboden is zegt veel over ons land.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  woensdag 27 mei 2026 @ 23:49:04 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220902428
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 23:44 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Mona Keijzer is niet alleen een egotripper en een ruziemaker, het blijkt toch ook weer gewoon een pluchepoliticus in schaapskleren te zijn. Uiteindelijk is het net als Pietertje gewoon een CDA'er.

Ze heeft de act wel lang volgehouden.
Ik snap sowieso die hele hype rondom die vrouw niet.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220902431
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 23:43 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Als ik https://migrantenkerken.nl/ mag geloven hebben we in Nederland 1100 migrantenkerken waar in 75 verschillende talen diensten zijn. Tuurlijk zijn er in het Christendom andere stromingen, maar er lopen hier bijv geen katholieken rond die vanuit hun geloof protestanten aanvallen. Die fase heeft het Christendom in Europa wel achter de rug.

Die groep van 1 miljoen christenen haalt ten opzichte van andere ideologieën in Nederland eigenlijk nooit het nieuws in negatieve zin. Dat alleen al laat zien dat ze hier beter meedraaien. Hetzelfde kan ook gezegd worden over de meeste van oorsprong Aziatische mensen.

Verder is het trolley verhaal wel mooi, maar uiteindelijk kan een Dirk of Peter natuurlijk ook een andere huiskleur hebben, dus in die zien misschien niet het beste voorbeeld.
Ja, maar in Nederland loopt het christelijke wel terug, even gegoogled:
Van de Nederlandse bevolking (15 jaar en ouder) is ongeveer \(15\%\) kerkgaand christen. Ongeveer \(27\%\) van de bevolking beschouwt zichzelf als een 'niet-praktiserend christen'. Het aantal mensen dat zich tot een religieuze groepering rekent is de afgelopen jaren gedaald naar zo'n \(42\%\), al lijkt die daling zich recent te stabiliseren.

Tuurlijk kan Dirk of Peter ook een andere huidskleur hebben, maar ik denk niet dat de respondenten daar van uit gaat. Ze verkiezen duidelijk het opofferen van mensen die geen Peter of Dirk heten, omdat ze er vanuit gaan dat Peter en Dirk een van hun is. Dat is waar het om gaat in de studie.

Er zijn ook studies in Amerika bijvoorbeeld, dat witte politieagenten sneller hun pistool trekken en een afro-amerikaan doodschieten, omdat deze een telefoon wil pakken, maar de agenten denken dat hij een pistool wil trekken.

De amygdala, het deel van de hersenen dat onderzoekt of iets veilg is, kicked dan heel snel in, en snijdt de neocortex die daadwerkelijk goed kijkt af, waardoor de zintuigen een telefoon voor een pistool aanzien.

In onderzoeken blijkt dat gezichten van mensen van een ander ras, daadwerkelijk hogere activiteit in de amygdala tonen wanneer je de testpersoon foto's laat zien van gezichten. Bij gezichten van het eigen ras, slaat de amygdala bijna niet aan.
pi_220902437
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 22:50 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Walgelijke uitspraak.

Maargoed, dan vind je het vast prima als ik geen traan zal laten wanneer iets vergelijkbaars zou gebeuren met een linkse politicus.

Maarja, de kogel komt enkel van links.
Blijkbaar ook nog slecht in geschiedenis. Els Borst was een linkse politicus voordat ze werd vermoord in haar eigen huis door een rechts extremist.
  woensdag 27 mei 2026 @ 23:55:06 #5
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220902453
Een rechtse extremist nog wel _O- _O- _O-
"Hoka Hey!"
pi_220902459
Jongens wees een beetje lief voor mekaar, kay?
pi_220902494
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 22:12 schreef Monomeism het volgende: Net afgekeken. Wat een jankerds Bekijk deze YouTube-video Goed gedaan meid.
Ze geeft niet toe inderdaad om toe te geven of uberhaupt een antwoord te geven op een vraag die er helemaal niet toe doet. Die totaal niets inhoudelijks heeft en zeer suggestief en persoonlijk is.

En de pers en links gaan er mee aan de haal en spinnen zich rot in de hersengymnastiek. Wat een totale onzinkolderiek is dit.

@capricia , je zei net wel stemmen is altijd beter dan niet stemmen. Maar welke van deze amateurs in de politiek verdienen onze stemmen dan?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 28 mei 2026 @ 00:05:41 #8
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220902503
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:02 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ze geeft niet toe inderdaad om toe te geven of uberhaupt een antwoord te geven op een vraag die er helemaal niet toe doet. Die totaal niets inhoudelijks heeft en zeer suggestief en persoonlijk is.

En de pers en links gaan er mee aan de haal en spinnen zich rot in de hersengymnastiek. Wat een totale onzinkolderiek is dit.

@:capricia , je zei net wel stemmen is altijd beter dan niet stemmen. Maar welke van deze amateurs in de politiek verdienen onze stemmen dan?
Ik ben nog nooit een FvD fan geweest, maar dit stukje kon ik erg waarderen van Lidewij.

En wat een walgelijk hypocriete vertoning van de rest van die partijen :r bah bah
pi_220902504
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:05 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik ben nog nooit een FvD fan geweest, maar dit stukje kon ik erg waarderen van Lidewij.

En wat een walgelijk hypocriete vertoning van de rest van die partijen :r bah bah
Die selectieve verontwaardiging en toondoofheid richting een grote groep Nederlanders, is wel vermoeiend ja.
  Moderator donderdag 28 mei 2026 @ 00:07:50 #10
236264 crew  capricia
pi_220902508
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:02 schreef Red_85 het volgende:

[..]

@:capricia , je zei net wel stemmen is altijd beter dan niet stemmen. Maar welke van deze amateurs in de politiek verdienen onze stemmen dan?
Ja. Wel stemmen is altijd beter dan niet stemmen. En ik ga nooit iemand een stemadvies geven.
Make up your own mind. En alle partijen die er zijn, zijn gewoon legitiem.
Laat je niet in een hoek drukken. Of je nu links of rechts bent.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 28 mei 2026 @ 00:08:35 #11
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_220902510
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  donderdag 28 mei 2026 @ 00:09:38 #12
511221 Hetekip
Depressief
pi_220902515
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Wel stemmen is altijd beter dan niet stemmen. En ik ga nooit iemand een stemadvies geven.
Laat je niet in een hoek drukken. Of je nu links of rechts bent.
Kun jij even kijken er zijn nu vier topics open:
Hetekip in NWS / [NWS feedback] anderhalf uur vliegen en je bent er
  donderdag 28 mei 2026 @ 00:10:30 #13
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220902517
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 23:44 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ok laatste reactie op Kirk, wat maakt hem in jouw ogen een wolf in schaapskleren? Want wat zei hij nou eigenlijk wat mensen zo tegen de haren in strijkt?
Hier een paar punten,

-Hij was een van de oprichters van Turning Point USA, die proberen jongeren te hersenspoelen met evangelistische christelijke drek.
-Felle verdediger van second amendment
-Herhaaldelijk school shootings aan het bagatelliseren (waarschijnlijk vanwege dat second amendment).
-Herhaaldelijk racistische opmerkingen.
-Scheiding tussen kerk en staat willen opheffen. En er een soort christelijk nationalistische theocratie van maken.
-Felle activistische Trump supporter, heeft ook de Capitool bestorming gesteund. Dus anti democratisch.
-Tegen vrouwenrechten. Hij vond dat vrouwen alleen naar school moesten om een man te vinden. :')
-Fel tegen abortus. Hij heeft serieus ooit gezegd dat als hij een 10 jarige dochter zou hebben, en die wordt verkracht en zwanger, dan zou hij haar dwingen om haar te laten bevallen.

Leuk figuur, en jij neemt het voor hem op als ik zeg dat we hier niets aan missen. Een groot deel van de sociale binnenlandse problemen die de VS heeft, zouden door zijn invloed alleen maar vergroot zijn geworden.

Maar genoeg over Kirk. We zullen moeten zien hoe Lidewij zich ontwikkeld.
  donderdag 28 mei 2026 @ 00:10:56 #14
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220902519
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Was ook meer als retorisch bedoeld. Omdat ik juist vind dat echt niemand in dat circus ook maar 1 stem verdient.

Ik vind het echt jammer dat een blanco stem niet naar een lege stoel gaat. Zo kan de politiek in de praktijk zien wat de samenleving van ze vindt.
1947-2016
  donderdag 28 mei 2026 @ 00:11:33 #15
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220902521
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:09 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dit is de eerste!!!
1947-2016
  donderdag 28 mei 2026 @ 00:12:55 #16
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_220902524
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit is de eerste!!!
Topic kaap.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  donderdag 28 mei 2026 @ 00:13:12 #17
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220902525
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:05 schreef Tengano het volgende:

[..]

Stukje schijt in de mond proberen te leggen. En de andere kant stapt niet in die stomende koeienvlaai.

En de pers gaat er mee aan de haal alsof ze in een giertank gevallen is.
1947-2016
pi_220902526
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:10 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Hier een paar punten,

-Hij was een van de oprichters van Turning Point USA, die proberen jongeren te hersenspoelen met evangelistische christelijke drek.
-Felle verdediger van second amendment
-Herhaaldelijk school shootings aan het bagatelliseren (waarschijnlijk vanwege dat second amendment).
-Herhaaldelijk racistische opmerkingen.
-Scheiding tussen kerk en staat willen opheffen. En er een soort christelijk nationalistische theocratie van maken.
-Felle activistische Trump supporter, heeft ook de Capitool bestorming gesteund. Dus anti democratisch.
-Tegen vrouwenrechten. Hij vond dat vrouwen alleen naar school moesten om een man te vinden. :')
-Fel tegen abortus. Hij heeft serieus ooit gezegd dat als hij een 10 jarige dochter zou hebben, en die wordt verkracht en zwanger, dan zou hij haar dwingen om haar te laten bevallen.

Leuk figuur, en jij neemt het voor hem op als ik zeg dat we hier niets aan missen. Een groot deel van de sociale binnenlandse problemen die de VS heeft, zouden door zijn invloed alleen maar vergroot zijn geworden.

Maar genoeg over Kirk. We zullen moeten zien hoe Lidewij zich ontwikkeld.
Oh je begint Lidewij nu al met Kirk te vergelijken? Moet ik de AIVD verwittigen van wat ik zojuist gelezen heb of kom je zelf wel uit je comateuze dip?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  Moderator donderdag 28 mei 2026 @ 00:13:53 #19
236264 crew  capricia
pi_220902527
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:09 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Sorry. Ik zit letterlijk as we speak in het ziekenhuis. Mijn moeder gaat slecht. Ben niet helder genoeg.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 28 mei 2026 @ 00:14:24 #20
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220902528
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Sorry. Ik zit letterlijk as we speak in het ziekenhuis. Mijn moeder gaat slecht. Ben niet helder genoeg.
Oy.. sterkte.
1947-2016
pi_220902529
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Beterschap.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 28 mei 2026 @ 00:16:51 #22
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220902532
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:13 schreef Hathor het volgende:

[..]
Oh je begint Lidewij nu al met Kirk te vergelijken? Moet ik de AIVD verwittigen van wat ik zojuist gelezen heb of kom je zelf wel uit je comateuze dip?
Hathor, doe eens rustig man.
FvD zei nota bene zelf dat ze het met veel van zijn standpunten eens waren.

Misschien moeten we de AIVD daar naar toe sturen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')