abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220896313
Voor deze vraag hoef je niet persé ervaring met therapie te hebben. En als je wel ervaring met therapie hebt, kan je ook buiten die ervaringen om op andere ervaringen in jouw leven afgaan. Het gaat erom dat jij om welke reden dan ook worstelt met een emotioneel dilemma en je hebt om welke reden dan ook daarvoor de hulp nodig van andere mensen, wat bij jou dan waarschijnlijk het beste aanslaat en waarom jij daarvoor het meest ontvankelijk bent.

Je kan ook vertellen wat bij jou juist niet aanslaat. Wat voor soort benadering van een therapeut of welke therapie werkt bij jou juist averechts?
pi_220896396
Zodra men het woord 'mindfullness' ging gebruiken, wist ik dat ik klaar was met deze psycholoog \ therapeut.

Ik had letterlijk bij de intake al gezegd dat mindfullness echt niks voor mij is, maar dan toch met die term aan komen zetten. Daarmee laat je zien dat je als psycholoog totaal niet luistert.

Dat was gelijk het laatste gesprek en ben ik op zoek gegaan naar een vervanger (die uiteindelijk wel prima werk afleverde).
pi_220896416
Als therapeuten "therapeutentaal" tegen je uitslaan, is het eerste teken dat het waarschijnlijk niet gaat werken. Dat soort taal hebben ze geleerd uit het psychologie handboek, en is een soort placeholder taal om te gebruiken omdat je nog geen ervaring hebt als psychololoog en nog geen eigen stijl hebt ontwikkeld. Als je na een paar jaar ervaring nog steeds verschuilt achter dat soort taal als psycholoog, is voor mij een teken dat je niet zo competent bent. Dergelijke taal laat je als client namelijk echt een patientje voelen, in plaats van een mens

In diezelfde categorie: therapeuten die te krampachtig vastklampen aan de theorie die ze hebben geleerd, alsof het heilige gospel is

[ Bericht 11% gewijzigd door MultiBanaan op 27-05-2026 10:38:36 ]
pi_220896424
Ik ben bezig met ACT therapie (wat net zo dom is als apk keuring omdat dat 2x keuring is }:| ).

Wegens dat 1 oog kapot is en dat dat nogal kut is en behoorlijk impact op (de rest van) mijn leven heeft. En omdat te verwerken ofzo.

Het praten met die mevrouw is wel fijn, alleen de oefeningen die erbij horen. :X

Stel jezelf voor dat je aan de rand van een rivier zit en daar drijven allemaal blaadjes op die voorbij drijven.
Zet op al die blaadjes je gedachten en kijk er van een afstandje naar en laat ze gewoon voorbij drijven.

Ja, veeg mij maar op. Weg met die macaroni. Houdoe! Daar kan ik niks mee. De tering. :X

Dus of ik er uiteindelijk iets aan ga hebben geen idee. Ik ben niet zo van die wazige shit en hocus pocus.

Ik zei het in het begin al dat er voor mijn gevoel niks anders op zit dan suck it up & deal with it en dat mij niemand daar mee verder kan helpen.

Maargoed, wie weet, dus ik doe er braaf aan mee en zoals gezegd het praten erover met iemand die wat verder van mij af staat is hartstikke fijn en ik denk ook wel goed. Binnenkort heb ik nog een gesprek ingepland om nog eens met de praktijkondersteuner van mijn huisarts te praten (zij had mij toen doorgestuurd omdat het haar allemaal de pet te boven ging). Dus ook daar nog eens mee praten is wel goed denk ik.

En verder blijft het kut. Binnenkort naar België voor second opinion, want in het MUMC+ weten ze het niet meer. -O-
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220896460
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:08 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Je kan ook vertellen
En jij?
pi_220896482
quote:
7s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:33 schreef vosss het volgende:
Ik ben bezig met ACT therapie (wat net zo dom is als apk keuring omdat dat 2x keuring is }:| ).

Wegens dat 1 oog kapot is en dat dat nogal kut is en behoorlijk impact op (de rest van) mijn leven heeft. En omdat te verwerken ofzo.

Het praten met die mevrouw is wel fijn, alleen de oefeningen die erbij horen. :X

Stel jezelf voor dat je aan de rand van een rivier zit en daar drijven allemaal blaadjes op die voorbij drijven.
Zet op al die blaadjes je gedachten en kijk er van een afstandje naar en laat ze gewoon voorbij drijven.

Ja, veeg mij maar op. Weg met die macaroni. Houdoe! Daar kan ik niks mee. De tering. :X

Dus of ik er uiteindelijk iets aan ga hebben geen idee. Ik ben niet zo van die wazige shit en hocus pocus.

Ik zei het in het begin al dat er voor mijn gevoel niks anders op zit dan suck it up & deal with it en dat mij niemand daar mee verder kan helpen.

Maargoed, wie weet, dus ik doe er braaf aan mee en zoals gezegd het praten erover met iemand die wat verder van mij af staat is hartstikke fijn en ik denk ook wel goed. Binnenkort heb ik nog een gesprek ingepland om nog eens met de praktijkondersteuner van mijn huisarts te praten (zij had mij toen doorgestuurd omdat het haar allemaal de pet te boven ging). Dus ook daar nog eens mee praten is wel goed denk ik.

En verder blijft het kut. Binnenkort naar België voor second opinion, want in het MUMC+ weten ze het niet meer. -O-
Echt he, ik zal je ledematen eens afrukken en dan kan je daar naar de rivier van een afstandje kijken hoe die voorbij komen drijven

Het meest vervelende is ook wanneer je vraagt waarom je een bepaalde oefening moet doen, en dat ze dan niet verder komen dan "Ja, uit onderzoek weten we dat het kan helpen". Dan denk ik, wat is het verschil tussen jou en een therapiefilmpje op youtube?
pi_220896675
Voor mezelf werkt een pragmatische en oplossingsgerichte aanpak het best.

In mijn ogen behoort een psycholoog of therapeut iemand te zijn die vanuit zijn (of haar) expertise met jou meedenkt om de problemen waarmee je worstelt op te lossen of in ieder geval draaglijker te maken.

De persoonlijkheid van die persoon maakt mij daarbij niet zoveel uit. Als het mee zit, is die persoon iemand waarmee het al snel klikt en waarbij ik mij erg op mijn gemak voelt. Het zou evengoed kunnen dat ik wat langer de tijd nodig heb om aan die persoon te wennen, bijvoorbeeld dat die persoon nogal direct is of een wat afstandelijke indruk op mij maakt. Het belangrijkste vind ik dat die persoon authentiek is: hij/zij stelt zich naar mij op en praat tegen mij op dezelfde manier als tegen een willekeurig ander mens. De persoon is verder eerlijk. Stel dat ik aan het vertellen ben, maar het roept bij hem irritatie op dat ik te langdradig ben en niet concreet to the point kan komen, ook al weet hij dat ik wel mijn best doe. Hij kan best (op een normale beleefde manier) zeggen dat hij het dan lastig vindt om naar mij te luisteren en vragen of mij het lukt om concreter te zijn. Het zou best kunnen dat ik het moeilijk vind om zoiets over mezelf te horen; ik heb die feedback echter wel nodig, omdat het voor mij bijdraagt om voortaan beter met andere mensen te communiceren.

Wat ik beschouw als een absolute rode vlag, is wanneer ik merk dat de persoon zich achter een rol verschuilt. Dat gebeurt helaas vaak. Een vrouwelijk persoon heeft dan bijvoorbeeld de neiging om zich als een moederfiguur op te stellen en een mannelijk persoon wil als jouw beste vriend overkomen die jou beter begrijpt dan jij zelf. Als ik dit merk, beschouw ik dit hoe dan ook als een signaal dat die persoon uit is op validatie voor zichzelf: hij wilt mij niet oprecht helpen, hij gebruikt mij en mijn situatie om zichzelf een goed hulpvaardig mens te voelen.

De eerste stap voor een psycholoog lijkt mij hoe dan ook dat hij voldoende informatie vergaart om mijn situatie te kunnen begrijpen. Hij kan mij immers alleen helpen als hij weet wat er aan de hand is. Daarvoor is het nodig dat hij mijn geschiedenis weet, zodat hij verbanden kan zien tussen de problemen waar ik nu last van heb en de problemen waar ik nu mee worstel.
pi_220896706
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:23 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Zodra men het woord 'mindfullness' ging gebruiken, wist ik dat ik klaar was met deze psycholoog \ therapeut.

Ik had letterlijk bij de intake al gezegd dat mindfullness echt niks voor mij is, maar dan toch met die term aan komen zetten. Daarmee laat je zien dat je als psycholoog totaal niet luistert.

Dat was gelijk het laatste gesprek en ben ik op zoek gegaan naar een vervanger (die uiteindelijk wel prima werk afleverde).
Het zou helpen als zo'n therapeut erbij uitlegt waarom hij/zij denkt dat het geschikt is voor jou. Uitleggen wat hij/zij daarmee hoopt te bereiken en dan jou de keus geeft of jij dat ook ziet zitten of liever op een andere manier aan jouw problemen werkt.

Ik merk aan jouw reactie en ook aan die van de anderen wat ikzelf ook ervaar: er wordt weinig of misschien wel helemaal niet geluisterd. Het gaat immers om jouw leven. Jij bepaalt zelf hoe je daarin wilt staan.
pi_220899914
Een persoonlijke band met iemand hebben en niet iemand die naar het protocol leeft, of dat jargon gebruikt zoals eerder werd vermeld.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220905890
Mijn laatste therapie heeft het beste gewerkt omdat die dame snel inzag dat EMDR niet werkte en toen voor een hele andere benadering koos
pi_220909965
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:24 schreef Cupfighter het volgende:
Mijn laatste therapie heeft het beste gewerkt omdat die dame snel inzag dat EMDR niet werkte en toen voor een hele andere benadering koos
Had je daar zelf ook invloed op?

Ik heb bij mezelf vaak het idee dat ik mij als een guinea pig behoor over te geven. Dat alles wat ik zelf aangeef, niet serieus genomen wordt of geinterpreteerd op de manier zoals zij het willen horen. En dat er andersom van mij verwacht wordt dat ik reageer op de manier zoals zij dat verwachten; als ik dat vervolgens niet doe, kijken ze mij aan alsof ze water zien branden en weten ze verder ook niet wat ze met mij aan moeten.

Ik zou graag willen dat iemand naar mij luistert. Dat die persoon van mij wilt weten hoe ik graag in het leven wil staan, met mij wilt uitzoeken wat daartoe de mogelijkheden zijn en dan samen een plan opstellen om dat te realiseren.

Verder heb ikzelf meer aan objectieve feedback dan dat er op mijn emoties wordt ingespeeld. Dat voorbeeld van @vosss werkt bij mij ook op mijn allergie.
pi_220909967
Bekijk deze YouTube-video

Dit is overigens wel opmerkelijk realistisch _O-
pi_220909999
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 06:24 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Had je daar zelf ook invloed op?

Ik heb bij mezelf vaak het idee dat ik mij als een guinea pig behoor over te geven. Dat alles wat ik zelf aangeef, niet serieus genomen wordt of geinterpreteerd op de manier zoals zij het willen horen. En dat er andersom van mij verwacht wordt dat ik reageer op de manier zoals zij dat verwachten; als ik dat vervolgens niet doe, kijken ze mij aan alsof ze water zien branden en weten ze verder ook niet wat ze met mij aan moeten.

Ik zou graag willen dat iemand naar mij luistert. Dat die persoon van mij wilt weten hoe ik graag in het leven wil staan, met mij wilt uitzoeken wat daartoe de mogelijkheden zijn en dan samen een plan opstellen om dat te realiseren.

Verder heb ikzelf meer aan objectieve feedback dan dat er op mijn emoties wordt ingespeeld. Dat voorbeeld van @:vosss werkt bij mij ook op mijn allergie.
Nee, maar dankzij haar ben ik wel assertiever geworden en zeg ik nu wel als er iets mij niet bevalt

Zij luisterde goed naar me, beste therapeute die ik ooit gehad heb
pi_220910016
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 06:51 schreef Cupfighter het volgende:
Nee, maar dankzij haar ben ik wel assertiever geworden en zeg ik nu wel als er iets mij niet bevalt
Het is wel een dunne lijn tussen 1) voor jezelf opkomen en 2) niet anderen uit je leven laten wegebben.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220910116
Geen flauw idee.

Enige keer dat ik therapie kreeg was omdat de huisarts dat als een nodig pad zag omdat ik met (toen nog niet) niet verklaarde medische klachten zat. Als een boxje die hij wilde afvinken.
Die psycholoog (of psychiater) had na 1 sessie ook genoeg gehad met mij.

Overigens heb ik best wel trauma´s opgelopen in mijn kindertijd/tienerjaren.
Achteraf gezien ben ik zelf door veel ontwikkelingen gegaan waardoor ik er in elk geval redelijk over heen gekomen ben. Het was wellicht beter geweest als ik toen therapie gekregen had, hoewel ik daar als rebelse gesloten puber misschien niets mee zou hebben gehad.

Nu?
Als ik al klachten zou hebben is dat puur door hoe mijn persoonlijkheid ontwikkeld is n.a.v. de trauma´s.
Maar daar verwacht ik weinig verandering in en ga ik ook niets mee doen.
Ik voorzie ook niets in de nabije toekomst waardoor ik het zelf nodig zou hebben.
pi_220910129
Het begint allemaal met een goede klik voelen met je psycholoog/psychiater. Dat is eigenlijk al de helft van het werk.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 08:40:41 #17
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220910253
Als de omstandigheden goed zijn zoals veiligheid en tijd en geld heb ik eigenlijk geen therapie nodig. Maar de mensen die ik gesproken heb deden allemaal hun best. Niet alles was effectief, maar je verwachtingen moeten ook niet al te hoog zijn om mee te beginnen. Je moet het zelf doen. Dat is gelukkig wat anders dan het alleen doen.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220911358
Maatwerk
Luisterend oor
Geen oordelen
Betrokkenheid
Begrip
Realistisch
Kennis en kunde
pi_220911660
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:58 schreef Cockwhale het volgende:
Maatwerk
Luisterend oor
Geen oordelen
Betrokkenheid
Begrip
Realistisch
Kennis en kunde
Thanx!

Jij kan hetgeen waar ik ook behoefte aan heb, samenvatten in een paar woorden. *O*
  vrijdag 29 mei 2026 @ 11:59:29 #20
341922 Academicus
Geletterd tot op het bot
pi_220911712
Ik zit uit therapeutische overwegingen op FOK! en heel hier elke dag vanwege de empathische users hier
Beati pauperes spiritu
pi_220912914
Ik kom zelf uit de zorg dus de gesprekstechnieken die niet soepel gaan of niet goed toegepast worden vind ik heel irritant. Heb iemand nodig die zonder veel opsmuk zegt wat ze bedoelt en voornamelijk scherpe vragen stelt zodat ik de goede kant op denk. Heb voornamelijk behoefte aan inzichten waar ik zelf niet objectief naar kan kijken en heb daar een duwtje bij nodig. Heb vorige keer emdr gehad, had er geen zin/vertrouwen in en toen zei ze ook gewoon je wil toch wat, nou dit is wat ik aanbied, graag of niet. Was top, heeft ook uiteindelijk echt wel gewerkt.

Therapeuten zijn de irritantste cliënten. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')