abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220893365
Sinds 19 maart is Crimson Desert eindelijk speelbaar! Na jaren wachten kunnen we nu zelf ontdekken wat Pearl Abyss heeft neergezet.

Wat voor game is het?

Crimson Desert is een open wereld actie-RPG met een sterke focus op singleplayer en verhaal. Je speelt als Kliff, leider van een groep huurlingen, in de brute en chaotische wereld van Pywel.

In tegenstelling tot Black Desert Online (van dezelfde ontwikkelaar) ligt hier de nadruk veel meer op een verhalende ervaring in plaats van een MMO-structuur.

Platforms

De game is nu beschikbaar op:
PlayStation 5 (base en pro)
Xbox Series X|S
PC

Wat kun je verwachten?

🌍 Enorme open wereld met veel variatie
⚔️ Zware, realistische combat met physics
🐎 Vrijheid in verkennen (klimmen, paardrijden, zwemmen)
🎭 Verhaalgedreven campaign
🔥 Grote veldslagen en boss fights

Veel mensen vergelijken het met:

The Witcher 3: Wild Hunt
Red Dead Redemption 2

Eerste reacties?

De eerste spelers zijn inmiddels los.

Wat opvalt:

Graphics en wereld worden veel geprezen
Combat voelt zwaar en impactvol
Performance verschilt per platform (vooral PC afhankelijk van specs)

Discussie 🔥

Hoe bevalt de game tot nu toe?
Is dit wat je ervan verwachtte?
Bugs / performance issues?
Beste momenten tot nu toe?

Drop je ervaringen, screenshots en tips hieronder! 👇

Handige linkjes:
https://crimsondb.gg
https://crimsondb.gg/weapons (overzicht van alle wapens)
https://crimsondb.gg/map (interactieve map met alle POI's)
SOONY
pi_220893672
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 17:46 schreef summer2bird het volgende:

Ze hebben eindelijk erin gepatched dat je gevangenen het zwijgen op kan leggen eindelijk niet meer een kwartier steeds dezelfde tekst.
Wat ook hielp, was ze verdoven met een slaappijltje. Dan hielden ze tenminste hun mond. Zo deed ik het in ieder geval voor die patch. En soms maakte ik ze gewoon af als ik er echt klaar mee was.

Mijn pc heeft in deze hitte wel wat meer moeite, de fans maken duidelijk meer geluid al blijven de temperaturen gelukkig prima. Ik blijf me telkens weer verbazen over hoe fotorealistisch de graphics tegenwoordig zijn. Het feit dat je gewoon tussen neushoorns, olifanten en buffels kunt rondlopen terwijl alles zo realistisch wordt weergegeven vind ik echt fantastisch.

Ook de animaties en physics zijn ongelooflijk goed gedaan. Bijvoorbeeld wanneer de slurf van een olifant het water raakt en je direct die realistische golven ziet ontstaan.

Alleen de watervallen zien er nog steeds wat vreemd uit. De devs hebben daar duidelijk moeite mee. Met elke patch wordt het wel iets verbeterd maar het oogt nog steeds behoorlijk nep vergeleken met de rest van de graphics

[ Bericht 16% gewijzigd door -Deluzion- op 26-05-2026 19:58:33 ]
greetings and salutations
  dinsdag 26 mei 2026 @ 19:48:41 #3
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220893688
In RDR2 kun je bountry´s lasso-en en achter je paard meetrekken dan houden de babbels snel op.
pi_220894176
Die bounties zijn sowieso behoorlijk irritant en frustrerend. Van mij had het best beperkt mogen worden tot maximaal 5 per stad, en ze hadden de verhaallijnen erachter ook wel wat beter mogen uitwerken.
pi_220894783
Een paar dingen die ik nog hoop dat er ooit nog inkomen zijn een manier om dieren te documenteren zonder ze zo grof te behandelen. Iets als een verrekijker ofzo, ik wil niet elk dier afslachten om te weten wat ze zijn of ze bij de nekvel pakken en ze zo hard weer teruggooien. Tis wellicht een gek ding om te zeggen over virtuele dieren maar ik heb dat altijd met games.

Het zou leuk zijn als er wat meer roeiboten zijn. Ik vind de physics van het roeien erg leuk gedaan, kliff stuurt beduidend meer naar rechts of links naar welke kant hij op dat moment peddelt, zou leuk zijn om dat op meer plekken te kunnen doen.

En iets van een lasso zou ook lachen zijn, beetje cowboy uithangen enzo.

Oh en het zou leuk zijn als je een bounty niet kan oppakken. Ik wil bijvoorbeeld behaalde niet doen vanwege teveel gedoe en soms ook moraal, zoals die gast die slaaf was en zijn eigenaar had vermoord. Zou fijn zijn als je bounties kan cancellen.
Twiddel
pi_220894840
Het is ook wel jammer dat je ivoor nodig hebt om je cloak te upgraden, waardoor je olifanten en neushoorns moet slachten. Gelukkig kun je dat vrij snel doen met elektriciteit, waardoor ze meteen doodgaan.
Het is ergens best hartverscheurend wanneer zo'n olifant je bijna vragend aankijkt en je hem daarna alsnog moet doden.

Mij lijkt het ook wel leuk als die bounties daarna publiekelijk worden geëxecuteerd, midden in de stad of zo, levend verbrand of gevierendeeld zoals ze in de middeleeuwen deden.
pi_220895134
  woensdag 27 mei 2026 @ 00:31:17 #8
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220895143
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 00:26 schreef -Deluzion- het volgende:
[ link | afbeelding ]
Kun je ze niet kopen ergens tegen desnoods veel geld? Of jatten van NPCs? Ik heb zoveel geld dat ik het nog liever gewoon koop dan. Ik vind het helemaal niet leuk om dieren te doden in spellen. Nouja tenzij ze je aanvallen ofzo en geen andere manier is.
pi_220895881
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 22:22 schreef summer2bird het volgende:
Een paar dingen die ik nog hoop dat er ooit nog inkomen zijn een manier om dieren te documenteren zonder ze zo grof te behandelen. Iets als een verrekijker ofzo, ik wil niet elk dier afslachten om te weten wat ze zijn of ze bij de nekvel pakken en ze zo hard weer teruggooien. Tis wellicht een gek ding om te zeggen over virtuele dieren maar ik heb dat altijd met games.

Het zou leuk zijn als er wat meer roeiboten zijn. Ik vind de physics van het roeien erg leuk gedaan, kliff stuurt beduidend meer naar rechts of links naar welke kant hij op dat moment peddelt, zou leuk zijn om dat op meer plekken te kunnen doen.

En iets van een lasso zou ook lachen zijn, beetje cowboy uithangen enzo.

Oh en het zou leuk zijn als je een bounty niet kan oppakken. Ik wil bijvoorbeeld behaalde niet doen vanwege teveel gedoe en soms ook moraal, zoals die gast die slaaf was en zijn eigenaar had vermoord. Zou fijn zijn als je bounties kan cancellen.
Ze zeggen dat als je met zo’n roeiboot te ver de zee op gaat, er een enorme haai op je ligt te wachten. Dat moet ik ook nog een keer testen.
pi_220895912
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 00:31 schreef Momo het volgende:

[..]
Kun je ze niet kopen ergens tegen desnoods veel geld? Of jatten van NPCs? Ik heb zoveel geld dat ik het nog liever gewoon koop dan. Ik vind het helemaal niet leuk om dieren te doden in spellen. Nouja tenzij ze je aanvallen ofzo en geen andere manier is.
Dat heb ik ook. Omdat de bewegingen en het gedrag van die dieren zo realistisch zijn, voelt het extra moeilijk om ze te doden. Sowieso vind ik het niet fijn om beren en wolven te doden maar soms kun je inderdaad niet anders. Ivoor kun je volgens mij ook bij een vendor kopen, maar daar zit een cooldown op. Daarom is het soms toch nodig om een paar olifanten of neushoorns te doden. Gelukkig kun je ze zonder lijden doden door tijdens de aanval het electricity element te gebruiken, daardoor zijn ze meteen dood.
pi_220896321
Misschien is het muggenziften, maar kloppen deze dingen uit de OP wel?

quote:
Crimson Desert is een open wereld actie-RPG met een sterke focus op singleplayer en verhaal.
quote:
In tegenstelling tot Black Desert Online (van dezelfde ontwikkelaar) ligt hier de nadruk veel meer op een verhalende ervaring
quote:
Wat kun je verwachten?
🎭 Verhaalgedreven campaign
Ik lees juist overal dat het verhaal flinterdun is, niet tot nauwelijks ter zake doet en meer van zulks. Dus is er überhaupt dan wel sprake van "sterke focus op verhaal", "een verhalende ervaring" en "een verhaal gedreven campaign"?

#dtv :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220896404
Naar mijn mening is het verhaal lange tijd vrij flinterdun, maar later wordt het een stuk sterker.
  woensdag 27 mei 2026 @ 10:48:43 #13
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220896475
Ik zie de mainstory als een kapstok om nieuwe gebieden en skills te ontdekken. Maar ik besteed maar 5-10% van mijn tijd aan mainstory missies. Er zijn zoveel andere missies en dingen te doen. Als je alleen maar main stories doet loop je op een gegeven moment ook aan dat je achterloopt met bepaalde zaken.
  woensdag 27 mei 2026 @ 20:35:11 #14
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220901004
Heb een kleine week de PS5 niet aan gehad, gisteren wel dat ene stuk gedaan waar je perse met een underpowered Damiane door een gebied met sterke vijanden plus boss moet.

De bedoeling was om vandaag weer verder te gaan, maar 007 First Light gekocht.

Dus even een kleine Crimson Desert pauze voor die game, en daarna weer verder.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220908905
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 20:35 schreef StateOfMind het volgende:
De bedoeling was om vandaag weer verder te gaan, maar 007 First Light gekocht.
Deze sla ik voorlopig even over. Er zit geen path tracing in en dat is tegenwoordig echt een dealbreaker voor mij. Path tracing is gewoon cocaine voor de ogen geworden. Ik kan nauwelijks nog games spelen zonder.
Bovendien vind ik hem net iets te duur voor een campagne van maar een uurtje of 12. Ik wacht nog wel een paar maandjes tot hij zakt in prijs.
  donderdag 28 mei 2026 @ 21:54:04 #16
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220908972
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 21:35 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Deze sla ik voorlopig even over. Er zit geen path tracing in en dat is tegenwoordig echt een dealbreaker voor mij. Path tracing is gewoon cocaine voor de ogen geworden. Ik kan nauwelijks nog games spelen zonder.
Bovendien vind ik hem net iets te duur voor een campagne van maar een uurtje of 12. Ik wacht nog wel een paar maandjes tot hij zakt in prijs.
Ik had nog een cadeaubon liggen van de Intertoys, anders had ik ook gewacht.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 08:56:34 #17
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220910461
Greymanes, Patch Version 1.09.00 is rolling out.
This patch adds a controller remapping feature, new pets, and improvements to seed planting, along with various bug fixes and stability improvements.
Check the details and the status of the update's availability on your platform in the patch notes: https://pearlabyss.info/3RqXA0X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')