Wat is je punt? Ben je het niet eens met het concept dat alle bedrijven die toegang hebben tot belangrijke data, processen en/of infrastructuur idealiter zo min mogelijk in buitenlandse handen zouden moeten vallen?quote:Op zaterdag 6 juni 2026 09:15 schreef Toine51 het volgende:
Gelukkig zeg!!!
Onze gegevens zijn beter af in NL...
Daar zijn ze veel veiliger dan in de VS..
Oh, wacht...
Sarcasme is je vreemd?quote:Op zaterdag 6 juni 2026 09:18 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wat is je punt? Ben je het niet eens met het concept dat alle bedrijven die toegang hebben tot belangrijke data, processen en/of infrastructuur idealiter zo min mogelijk in buitenlandse handen zouden moeten vallen?
Er zit nogal een verschil in tussen de kans dat je gegevens gestolen kunnen worden door een stel criminelen die er wat geld voor willen of dat je gegevens in handen zijn van een Amerikaans bedrijf die vallen onder Amerikaanse wet- en regelgeving en die (zonder dat we het weten) die gegevens gebruiken voor allerlei zaken.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 09:21 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Sarcasme is je vreemd?
Het gaat er om dat ze niet willen dat onze gegevens in buitenlandse handen komt ivm veiligheid.
Nou is het hier in NL ook niet echt zeker dat je gegevens niet gestolen wordt he?
Maar dat laatste zijn aannames.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 09:24 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Er zit nogal een verschil in tussen de kans dat je gegevens gestolen kunnen worden door een stel criminelen die er wat geld voor willen of dat je gegevens in handen zijn van een Amerikaans bedrijf die vallen onder Amerikaanse wet- en regelgeving en die (zonder dat we het weten) die gegevens gebruiken voor allerlei zaken.
Dat klopt niet, want Logius beheert de gegevens.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 09:21 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Sarcasme is je vreemd?
Het gaat er om dat ze niet willen dat onze gegevens in buitenlandse handen komt ivm veiligheid.
Nou is het hier in NL ook niet echt zeker dat je gegevens niet gestolen wordt he?
Je wil dat soort kritische processen en gegevens wel in eigen beheer houden lijkt me…quote:Op zaterdag 6 juni 2026 09:28 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Maar dat laatste zijn aannames.
Verder boeit mij het geen ene moer wat ze met mijn gegevens doen...
Bij alle verzekeringen, abbo's, bank, verenigingen, werk etc etc zijn mijn gegevens bekend.
Nou, dan maak ik mij niet druk dat een Amerikaans bedrijf mijn gegevens ook heeft...
Solvinity beheert ook nog zo'n 100 andere software van verschillende overheidsinstanties.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:55 schreef raptorix het volgende:
Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk, DigiD is alleen de implemantatie, trek dat eruit en we zijn klaar, het merendeel van de techniek zit sowieso al bij Logius, alleen doet solvinity nu de implementatie.
Vandaag heeft hij het nog eens laten zien door Anthropic te dwingen om vanwege landsbelang Mythos 5 en Fable 5 te blokkeren.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 09:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat klopt niet, want Logius beheert de gegevens.
Niet Solvinity.
De reden waarom men tegen de overname is, is vanwege de mogelijkheid van bijvoorbeeld Trump om het contact tussen de overheid en burger in Nederland te verstoren door de toegang tot het DigiD platform dat Solvinity beheert te blokkeren.
Trump heeft in 2025 laten zien dat hij zoiets niet schuwt, door de e-mail Van een afgevaardigde van het internationaal gerechtshof te blokkeren.
China is hier ook goed in, Chinese bedrijven nemen Nederlandse scheepsbouwers over, alle kennis en techniek gaat naar China en het bedrijf wordt ontmanteld.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 15:03 schreef RetepV het volgende:
[..]
Solvinity beheert ook nog zo'n 100 andere software van verschillende overheidsinstanties.
Maar sowieso kan de deal niet vertrouwd worden, want als ze het bedrijf overnemen, nemen ze ook de documentatie en de developers mee over, en dus hebben ze alle info in handen om eens goed door te spitten op verborgen gebreken waarmee de boel gehacked zal worden. Daarnaast zijn alle medewerkers meteen verdacht, als de overname door zou gaan, omdat ze dan nog een tijdje in staat zijn om in de consternatie achterdeurtjes in de software aan te brengen.
Sowieso lijkt het me een heel goed idee om na dit debacle de software nog eens goed op achterdeurtjes te controleren. Want de budgetten die die Amerikanen tot hun beschikking hebben zijn groot genoeg om een developer voor één dagje werk in staat te stellen om vervroegd met pensioen te gaan.
Ik denk dat het wel meevalt, zo ingewikkelt is de software ook weer niet.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 15:03 schreef RetepV het volgende:
[..]
Solvinity beheert ook nog zo'n 100 andere software van verschillende overheidsinstanties.
Maar sowieso kan de deal niet vertrouwd worden, want als ze het bedrijf overnemen, nemen ze ook de documentatie en de developers mee over, en dus hebben ze alle info in handen om eens goed door te spitten op verborgen gebreken waarmee de boel gehacked zal worden. Daarnaast zijn alle medewerkers meteen verdacht, als de overname door zou gaan, omdat ze dan nog een tijdje in staat zijn om in de consternatie achterdeurtjes in de software aan te brengen.
Sowieso lijkt het me een heel goed idee om na dit debacle de software nog eens goed op achterdeurtjes te controleren. Want de budgetten die die Amerikanen tot hun beschikking hebben zijn groot genoeg om een developer voor één dagje werk in staat te stellen om vervroegd met pensioen te gaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |