Welkom in het centrale topic van Groep C van het WK van 2026

Ik ga jullie hieronder eens haarfijn uitleggen waarom Groep C een prima groep is

De deelnemers:
Brazilië![1280px-Flag_of_Brazil.svg.png]()
Zeg je voetbal, dan zeg je
Brazilië Seleção . Recordhouder met 5 titels (1958, 1962, 1970, 1994, 2002) en tevens het enige land dat bij ieder WK aanwezig was.
Toch heeft dit Brazilië grote schoenen te vullen. Als je kijkt naar het verleden werden er altijd topspelers afgeleverd. Uiteraard ’s werelds beste tot aan Messi, Pelé, springt uit het oog. Hij werd 3x wereldkampioen op de 4 WK’s die hij speelde. Iedere Braziliaan die na hem kwam werd afgemeten aan Pelé. Oneerlijk? Oordeel zelf. Pelé scoorde in zijn carrière maar liefst 1301 goals in een kleine 1400 wedstrijden. Toch zijn er zat grote namen te noemen die na het tijdperk Pelé kwam. Denk aan een Romario, oud-speler van PSV en Barcelona met een geweldige staat van dienst. Vrijwel direct opgevolgd door ‘de echte Ronaldo’ R9, wiens moyenne ook epische proporties aannam. Voor vele de beste nummer 9 ooit. Maar Brazilië heeft meer geleverd dan alleen maar topspitsen. Denk aan een Roberto Carlos, verdediger op papier maar in aanvallend opzicht ook een geweldenaar. Wie herinnert zich nou niet de onmogelijke goal (ja die), om de muur heen het doel in. Verder zijn er natuurlijk nog Maicon, Socrates, Bebeto, Garrincha (
@tong80 
) Cafu, Zico, Kaka, Falcao. En ik vergeet vast nog wel een paar grote namen. Enfin, de strekking van het verhaal is duidelijk. We gaan ze weer in de gaten houden en we zullen ze ongetwijfeld tot ver in de knockoutfase zien.
Marokko![1280px-Flag_of_Morocco.svg.png]()
Marokko, het land dat de Afrika Cup heeft gestolen

Toch wel de meest lelijke gebeurtenis in de recente voetbalhistorie. Enfin, zeg je Marokko dan zeg je
Amsterdam Ismael Saibari De smaakmaker van PSV geldt als één van de dragende spelers van dit team. Verder is het leuk te vermelden dat Saibari met Mazraoui, Salah-Eddine, Amrabat en Targhalline één van de vele ‘Nederlandse Marokkanen’. De ‘Atlasleeuwen’ treffen in de openingswedstrijd een sterk groepshoofd, Brazilië. Dat zal een behoorlijke kluif worden. Ze stonden 3 keer eerder tegenover elkaar. 2 vriendschappelijke duels welke ze beiden 1 keer wisten te winnen. Op het WK van 98 was Brazilië in de groepsfase met 3-0 te sterk.
Schotland![1920px-Flag_of_Scotland.svg.png]()
Schotten

Wat een
ge-wel-dig volk is dat toch altijd. Samen met de Ieren kan je gewoon niet boos worden op deze supporters. Op voetbalgebied is het altijd wat minder maar dat mag de pret niet drukken. Voor Schotland zal het lastig worden om een vuist te maken in deze poule. Want Schotland deed al 8 keer mee aan het WK, maar geen enkele resulteerde in een plek in de knockoutfase. Omdat ik verder geen niks over Schotland te melden heb, heb ik mijn grote vriend Claude om een leuke anekdote gevraagd:
quote:
Hier is een van de prachtigste en meest tragische statistieken uit de WK-geschiedenis:
WK 1974 — Het enige ongeslagen uitgeschakelde land ooit
Schotland werd op het WK van 1974 in West-Duitsland als eerste land ooit uitgeschakeld zonder ook maar één wedstrijd verloren te hebben.
Hoe ging dat in zijn werk? Joegoslavië, Brazilië en Schotland eindigden allemaal op vier punten, maar de Schotten vielen net buiten de boot door doelsaldo. Hun mislukking om meer doelpunten te maken tegen Zaïre werd hen uiteindelijk fataal.
De crux zat hem in de wedstrijden tégen Zaïre: Joegoslavië versloeg Zaïre met 9-0, waarmee ze een finalerecord voor grootste zege evenaarden. Brazilië won met 3-0. Schotland kon slechts 2-0 winnen, en werd zo op doelsaldo uitgeschakeld. 11v11
En de ironie? Schotland keerde huiswaarts als het enige ongeslagen team van het hele toernooi — zelfs de uiteindelijke winnaar West-Duitsland had een groepswedstrijd verloren, tegen Oost-Duitsland.
Meer dan 10.000 mensen stonden op het vliegveld om de Schotten welkom te heten. Ongeslagen kampioen van niets — typisch Schotland
Enig hé.
Haïti![1920px-Flag_of_Haiti.svg.png]()
Ik hoop dat niemand het me kwalijk neem als ik hier niets over schrijf. Een land als Haïti op het WK is, samen met de stadions en de achterlijke half-timeshow, exemplarisch voor wat er allemaal mis is met dit WK. Desalniettemin wensen we de Haïtianen veel succes op hun eerste
en hopelijk ook laatste wk.
De stadions:
MetLife Stadium![1920px-Metlife_stadium_%28Aerial_view%29.jpg]()
Capaciteit : 82.500
Gillette Stadium![stadium-boston-gilette-photo.jpg]()
Weer zo'n walgelijke bak. Capaciteit 64.628
Lincoln Financial Field![1729018276300.jpg]()
Weer een opening alsof de korte zijde niet is afgemaakt

Er kunnen 67.594 mensen in
Hard Rock Stadium ![hard-rock-stadium-hero.jpg]()
Tja, ik dacht aan een kartbaan met een Taco Bell. De capaciteit laat zich niet echt raden. Van de wiki:
Football: 64,767
Tennis: 14,000
Original: 75,000
Record attendance: Football: 80,120
Nou ja, we gaan het meemaken.
14 juni 2026 - 00:00 uur: Brazilië - Marokko (Locatie: New York / New Jersey)
14 juni 2026 - 03:00 uur: Haïti - Schotland (Locatie: Boston)
20 juni 2026 - 00:00 uur: Schotland - Marokko (Locatie: Boston)
20 juni 2026 - 02:30 uur: Brazilië - Haïti (Locatie: Philadelphia)
25 juni 2026 - 00:00 uur: Schotland - Brazilië (Locatie: Miami)
25 juni 2026 - 00:00 uur: Marokko - Haïti (Locatie: Atlanta)
[ Bericht 1% gewijzigd door onlogisch op 26-05-2026 09:44:07 ]