Zoekt deze boomer bewust problemen op? Kunstgras vervangen voor worteldoekquote:De 77-jarige Wim van Dijk uit Heteren moet zijn kunstgras uit de slootkant voor zijn huis verwijderen. Hij legde het groene tapijt vorig jaar neer omdat hij door rugklachten het steile talud niet meer kon onderhouden. Volgens Wim gaf Waterschap Rivierenland daar mondeling toestemming voor, maar nu dreigt een dwangsom.
Hij legde in juli vorig jaar in de slootkant voor zijn huis een stuk kunstgras neer. "Door mijn rug kon ik de plantjes op het steile talud niet meer onderhouden. Kunstgras was voor mij een uitkomst, omdat het er dan toch netjes en verzorgd uitziet."
..
Wim is helemaal in zijn nopjes en laat er geen gras over groeien. Hij geeft 3500 euro uit om zijn slootkant te voorzien van kunstgras. Maar een paar maanden later heeft de Betuwenaar slapeloze nachten.
'Instabiel talud'
Volgens het Waterschap mag een ‘begroeiing’ geen nadelige invloed hebben op de stabiliteit van het waterstaatswerk. “Kunstgras kan leiden tot beschadiging van een talud omdat er een natuurlijke wortelstructuur ontbreekt die juist bijdraagt aan de stevigheid van de bodem."
Wetenschap reageert
De uitleg van het Waterschap wordt ondersteund door Carla Grashof, landschaps- en vegetatie-ecoloog aan Wageningen Environmental Research. "In tegenstelling tot natuurlijk gras heeft kunstgras geen wortels. Dat is een nadeel, want diepe wortelstructuren zorgen voor sterkere grasdijken of taluds. Dat gaat erosie tegen. De sterkste grasdijken bestaan uit een mix van grassen, eventueel aangevuld met kruiden, zeker niet uit kunstgras."
..
Begin deze week brengt Wim samen met een oude buurjongen het kunstgras naar de milieustraat. En wat er dan op het kale talud komt te liggen? Dat weet Wim op dit moment nog niet. "Maar ik zal het wel vrij snel afdekken met worteldoek om de groei van onkruid tegen te gaan."
Dat vermoeden heb ik ook, even stofzuigen en de 'tuin' is weer netjes.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:21 schreef maily het volgende:
En waarom dat kunstgras naar de stort brengen? Er zullen genoeg mensen reageren die het wel willen overnemen denk ik.
@Kissingbirdquote:Op maandag 25 mei 2026 13:24 schreef Starhopper het volgende:
Ik moest aan deze boomer denken:
"Van mijn dokter mag ik geen gras afrijden": Hendrik (82) moet kunstgras weghalen omdat... zijn tuin groen moet zijn van de overheid
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Die is ook grappig! Kiezels mogen volgens mij wel, daarbij kan het water de grond in.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:24 schreef Starhopper het volgende:
"Van mijn dokter mag ik geen gras afrijden": Hendrik (82) moet kunstgras weghalen omdat... zijn tuin groen moet zijn van de overheid
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Als het enige argument is "het moet groen zijn" doet 'ie niks verkeerds. Dat zal wel niet het geval zijn, maar ik kan het artikel niet lezen.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:24 schreef Starhopper het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Voor hoeveel uur had hij daar een tuinman voor gehad?quote:Op maandag 25 mei 2026 13:35 schreef SebbeSwensje het volgende:
3500 euro down the drain. Moet Wim op zijn oude dagje ook nog even een lesje leren ja? Laat die man toch lekker met rust.
We hebben teveel excelridders die niets anders doen dan mensen controleren en dan krijg je dit soort onzin. Ik ben ook geen fan van kunstgras maar laat die man lekker. Dat er mensen betaald krijgen voor het reguleren van dit soort onzin is volgens mij een grotere schadepost.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:35 schreef SebbeSwensje het volgende:
3500 euro down the drain. Moet Wim op zijn oude dagje ook nog even een lesje leren ja? Laat die man toch lekker met rust.
Maar gaat Wim dan ook betalen als het Waterschap en/of zijn buren extra kosten moeten maken om die talud in goede staat te houden?quote:Op maandag 25 mei 2026 13:43 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
We hebben teveel excelridders die niets anders doen dan mensen controleren en dan krijg je dit soort onzin. Ik ben ook geen fan van kunstgras maar laat die man lekker. Dat er mensen betaald krijgen voor het reguleren van dit soort onzin is volgens mij een grotere schadepost.
Die afweging zal ook wel gemaakt zijn, maar na het telefoontje met het waterschap dit hebben besloten.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Voor hoeveel uur had hij daar een tuinman voor gehad?
Bah, ik word er naar van als ik eraan denk. Ik word ook tegen mijn zin in heimelijk gecontroleerd en bespeeld dus dit raakt me extra diep.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:43 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
We hebben teveel excelridders die niets anders doen dan mensen controleren en dan krijg je dit soort onzin. Ik ben ook geen fan van kunstgras maar laat die man lekker. Dat er mensen betaald krijgen voor het reguleren van dit soort onzin is volgens mij een grotere schadepost.
Dan zal je deze ook wel kunnen waarderen:quote:Op maandag 25 mei 2026 14:06 schreef Isdatzo het volgende:
Plastic. Overal plastic
. Meer plastic meer beter
.
Of helemaal niet, dat is hoe ik ermee om zou zijn gegaan.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:10 schreef Weltschmerz het volgende:
Erg schappelijk van het waterschap is het niet maar er zijn belangrijker dingen dan dat die man zijn gras niet zelf kan onderhouden. Hij kan het ook laten doen natuurlijk, door die buurjongen bijvoorbeeld.
Dat zal hem zelf meer storen dan een ander, hij lijkt geen slecht onderhouden tuin te willen.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:12 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Of helemaal niet, dat is hoe ik ermee om zou zijn gegaan.
Hij heeft 3x mondeling toestemming gekregen. Maar van Hans mag het niet. Ieder bedrijf heeft een Hans. Doet veel met excel en korfbal.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:49 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar gaat Wim dan ook betalen als het Waterschap en/of zijn buren extra kosten moeten maken om die talud in goede staat te houden?
Maar het water gaat nu de grond ook in langs het kunstgras. Het gaat om beworteling volgens het waterschap. En die heb je ook niet bij steentjes.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Die is ook grappig! Kiezels mogen volgens mij wel, daarbij kan het water de grond in.
Kijk dat noem ik een slim inzicht.quote:
Die troep heb ben helaas al een aantal keer tegengekomen.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dan zal je deze ook wel kunnen waarderen:![]()
https://www.deorkaan.nl/plastic-meuk-of-leuk/
Maar steentjes blijven wel steviger liggen bij wat regenval dan aarde.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:18 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar het water gaat nu de grond ook in langs het kunstgras. Het gaat om beworteling volgens het waterschap. En die heb je ook niet bij steentjes.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik daar helemaal niets om geef. Ik heb al ruim een jaar een kapotte vaatwasser en een kapot tafeltje op mijn patio staan die eigenlijk afgevoerd moeten worden en de duizendknoop rijkt zover als mijn schuur.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:14 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat zal hem zelf meer storen dan een ander, hij lijkt geen slecht onderhouden tuin te willen.
Je hebt gelijk, bedoelde op een vlak stuk grond, kiezels blijven ook niet liggen op een talud.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:18 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar het water gaat nu de grond ook in langs het kunstgras. Het gaat om beworteling volgens het waterschap. En die heb je ook niet bij steentjes.
Maar daar gaat het niet om volgens waterschap... Het gaat om de stevigheid van de talud zelf door wortels die diep wortelen.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:21 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Maar steentjes blijven wel steviger liggen bij wat regenval dan aarde.
[..]
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik daar helemaal niets om geef. Ik heb al ruim een jaar een kapotte vaatwasser en een kapot tafeltje op mijn patio staan die eigenlijk afgevoerd moeten worden en de duizendknoop rijkt zover als mijn schuur.
Met kiezels gaat de erosie zelfs sneller.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, bedoelde op een vlak stuk grond, kiezels blijven ook niet liggen op een talud.
Vastplakken met Pattexquote:Op maandag 25 mei 2026 14:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, bedoelde op een vlak stuk grond, kiezels blijven ook niet liggen op een talud.
Bijzonder dat je direct gelooft dat Wim ook echt heeft gebeld en daar drie keer te horen heeft gekregen dat dit gewoon mag. Mij lijkt het logischer dat dit niet kan ivm erosie en dat Wim dat helemaal nooit te horen heeft gekregenquote:Op maandag 25 mei 2026 14:15 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Hij heeft 3x mondeling toestemming gekregen. Maar van Hans mag het niet. Ieder bedrijf heeft een Hans. Doet veel met excel en korfbal.
De beste man had gewoon een tuinman moeten inhuren die het een beetje bij hield eens in de zoveel tijd. Je legt toch ook geen stuk plastic vloerbedekking half de sloot in.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:26 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Met kiezels gaat de erosie zelfs sneller.
Inderdaad. Maar goed, misschien denkt Wim "mijn tijd zal het wel uitdienen".quote:Op maandag 25 mei 2026 14:24 schreef Domnivoor het volgende:
Tuinman hier![]()
Een onbegroeid talud zakt gewoon de sloot in. Dat is geen hogere wiskunde.
Laat het een jaar of 10 op zijn beloop en de muren van je huis gaan scheuren.
Waar haal je drie keer vandaan?quote:Op maandag 25 mei 2026 14:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Bijzonder dat je direct gelooft dat Wim ook echt heeft gebeld en daar drie keer te horen heeft gekregen dat dit gewoon mag. Mij lijkt het logischer dat dit niet kan ivm erosie en dat Wim dat helemaal nooit te horen heeft gekregen
Nvmquote:Op maandag 25 mei 2026 15:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat type boomers denken dan alles om hun draait en ze zijn gewend hun zin te krijgen.
Een gegoede baan gehad waarbij ze Gerda om het minste huilend naar huis stuurden. Een gouden handdruk met horloge op 57 jarige leeftijd wegens uitmuntende resultaten, maar in werkelijkheid was Wim niet meer te handhaven en een risico op de werkvloer.
Daarna las hij veel kranten en gaf overal zijn mening op, ondertussen zijn huis en tuin tot in de puntjes verzorgd.
En nu komt die domme gemeente een beetje commentaar leveren op zijn kunstgras -> brief naar de krant!
Wat denken ze wel niet!
Moest lachen.quote:Op maandag 25 mei 2026 15:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat type boomers denken dan alles om hun draait en ze zijn gewend hun zin te krijgen.
Een gegoede baan gehad waarbij ze Gerda om het minste huilend naar huis stuurden. Een gouden handdruk met horloge op 57 jarige leeftijd wegens uitmuntende resultaten, maar in werkelijkheid was Wim niet meer te handhaven en een risico op de werkvloer.
Daarna las hij veel kranten en gaf overal zijn mening op, ondertussen zijn huis en tuin tot in de puntjes verzorgd.
En nu komt die domme gemeente een beetje commentaar leveren op zijn kunstgras -> brief naar de krant!
Wat denken ze wel niet!
Of een robotmaaier die volgens mij daar ook kan maaien?quote:Op maandag 25 mei 2026 13:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Voor hoeveel uur had hij daar een tuinman voor gehad?
Dat is maar de vraag, of die rijdt gelijk de sloot in..quote:Op maandag 25 mei 2026 15:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Of een robotmaaier die volgens mij daar ook kan maaien?
https://nl.mammotion.com/(...)luba-mini-2-awd-1000
In theorie wel. Maar dan moet je een rand maken onderaan zodat ie niet per ongeluk het water in rijdt. En vervolgens blijft ie met regelmaat steken bij die rand (waar onze vriend Wim dan weer niet goed bij kan).quote:Op maandag 25 mei 2026 15:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Of een robotmaaier die volgens mij daar ook kan maaien?
https://nl.mammotion.com/(...)luba-mini-2-awd-1000
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |