----------------------------------------quote:Ruzie in Roosendaal tussen school en moeder leidt tot wegsturen dochter (14)
Een moeder uit Roosendaal eist in een kort geding dat haar 14-jarige dochter zo snel mogelijk weer wordt toegelaten tot haar school. "Door het handelen van deze school zit mijn dochter thuis", zei de moeder in de rechtbank, meldt Omroep Brabant(opent in nieuw venster). De scholengemeenschap zelf heeft een andere lezing over de gebeurtenissen.
Het meisje werd eind vorig jaar van school gestuurd door het Norbertus, een scholengemeenschap in Roosendaal. Niet omdat zij zich misdroeg, zo benadrukte de school tijdens het kort geding; het meisje werd juist omschreven als een "prettige en goede leerling". Toch werd ze verwijderd vanwege een "onherstelbare vertrouwensbreuk" van de school met haar moeder.
Volgens de moeder begonnen de problemen met een discussie over cijfers en de inzage in toetsen. Vooral bij het vak aardrijkskunde ging het volgens haar mis: de cijfers zouden niet kloppen met het ingeleverde werk van haar dochter. De leerlinge wilde volgens haar moeder naar 3 vwo, maar de school besloot dat ze naar 3 havo moest. "Ze hoort in 3 vwo thuis", aldus de moeder.
'Docenten voelen zich onveilig'
Maar volgens de advocaat van scholenkoepel Ons Middelbaar Onderwijs (OMO), waar het Norbertus onder valt, kwam de leerlinge niet in aanmerking voor 3 vwo. Ze had onder meer een 4 voor aardrijkskunde en een 6 voor Nederlands. "Ze kon simpelweg niet naar 3 vwo", aldus de advocaat.
Het conflict escaleerde volgens de school omdat de moeder veel e-mails stuurde waarin ze externe instanties benaderde en docenten openlijk in twijfel trok. Ook zou ze gesprekken met docenten heimelijk hebben opgenomen en gedeeld via een (afgeschermd) YouTubekanaal.
"Docenten en medewerkers voelen zich onveilig door het gedrag van de moeder", zei de advocaat van het Norbertus.
Niet langer tolereren
Volgens de school is er veel geprobeerd om de relatie te herstellen, maar zonder resultaat. "Het gedrag van moeder is zo verstorend", stelde de advocaat. "OMO kan dit gedrag niet langer tolereren."
Terugkeer van het meisje naar het Norbertus is volgens de school geen optie meer. "Het is gewoon klaar. Er is te veel gebeurd."
De moeder bestreed dat haar gedrag de grens overschreed. "Ik heb alleen inzage gevraagd in haar toetsen", zei ze. Volgens haar is haar dochter ziek geworden van het gevoel van onrecht. "Waarom moet een kind tegen een heel systeem vechten? Wat kan een kind van 14 jaar doen tegen een heel systeem van volwassenen?"
Het meisje was zelf niet bij de rechtszaak aanwezig.
Bemiddeling
De rechter probeerde tijdens de zitting aan te voelen of bemiddeling nog mogelijk was. Na overleg zei de moeder bereid te zijn daaraan mee te werken, maar alleen als haar dochter terug mag naar het Norbertus. De school zag dat niet zitten en vindt dat de leerlinge het beste "een frisse start" kan maken op een andere school.
De rechter sprak de moeder tijdens de zitting ook rechtstreeks aan. Hij zei dat een ouder moet weten "waar je strijd moet eindigen". Volgens hem is het in het belang van een kind soms goed om je bij beslissingen neer te leggen. "Je kan niet blijven hangen op één toets van aardrijkskunde."
De rechter doet over twee weken uitspraak.
https://nos.nl/artikel/26(...)wegsturen-dochter-14
Gek gemaakt door haar moeder, waarschijnlijk...quote:De moeder bestreed dat haar gedrag de grens overschreed. "Ik heb alleen inzage gevraagd in haar toetsen", zei ze. Volgens haar is haar dochter ziek geworden van het gevoel van onrecht. "Waarom moet een kind tegen een heel systeem vechten? Wat kan een kind van 14 jaar doen tegen een heel systeem van volwassenen?"
Of op het werk naderhand...quote:Op vrijdag 22 mei 2026 11:04 schreef Momo het volgende:
En ga je dit als moeder vol blijven houden elke keer als je dochter een onvoldoende krijgt of ergens tegen aan loopt, al is dat op de havo, vwo of hbo of universiteit?
En hier wist ik al weer genoeg over wat voor soort mens we het hier hebben...quote:Vooral bij het vak aardrijkskunde ging het volgens haar mis: de cijfers zouden niet kloppen met het ingeleverde werk
Ze zal wel meegaan naar elke sollicitatie van de dochter, alle vragen voor haar dochter beantwoorden, en stennis schoppen als de dochter niet wordt aangenomen.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 11:04 schreef Momo het volgende:
En ga je dit als moeder vol blijven houden elke keer als je dochter een onvoldoende krijgt of ergens tegen aan loopt, al is dat op de havo, vwo of hbo of universiteit?
De school moet kiezen tussen het belang van dat ene meisje en de belangen van verschillende docenten die door die moeder geïntimideerd worden. Keuze lijkt mij vrij makkelijk.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 10:52 schreef Starhopper het volgende:
Laat dat meisje gewoon Havo doen. Dat is dikke prima. Doe niet zo moeilijk
Verschilt per land:quote:Op vrijdag 22 mei 2026 12:08 schreef StateOfMind het volgende:
Ik zet al het geld van de TS erop dat moeder Karen heet
Lijkt me inderdaad niet een heel fijn type - daar ben je als puber mooi klaar mee. Sowieso, een rechtszaak beginnen voor cijfers op schoolquote:Op vrijdag 22 mei 2026 11:14 schreef Kottnauer het volgende:
Het gedrag van deze moeder neigt naar kindermishandeling.
Wat eigenlijk ook wel gek is want soms zit er gewoon niks meer dan een 3 in en ook dat is prima.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 11:28 schreef Irritatie100 het volgende: Als ik thuis kwam met een 3 kreeg ik te horen dat het m'n eigen schuld was en dat ik beter m'n best moest gaan doen.
9 van de 10 keer lag het toch echt aan mezelf hoor. En dat lijkt me redelijk normaal, als dat niet zo is zit je gewoon een niveautje te hoog en dat weet je diep van binnen dan ook wel.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:14 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Wat eigenlijk ook wel gek is want soms zit er gewoon niks meer dan een 3 in en ook dat is prima.
Ja bij sommige vakken geven ze je gewoon maximaal een 3 om het uitdagend te houden inderdaad.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:14 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Wat eigenlijk ook wel gek is want soms zit er gewoon niks meer dan een 3 in en ook dat is prima.
Die maximale 3 zit 'm in de leerling, niet in de pen van de docent.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:14 schreef Masberum het volgende:
Ja bij sommige vakken geven ze je gewoon maximaal een 3 om het uitdagend te houden inderdaad.
Komt omdat ouders vroeger blijkbaar beter wisten wat hun kind aan het doen was. Als ik met een 3 thuiskwam dan wisten m'n ouders echt wel dat het aan mij lag. Tegenwoordig zitten die kinderen de hele avond in de schoolboeken (volgens hun ouders), maar komen ze per uur tot drie bladzijden lezen en de rest van de aandacht gaat naar TikTok en andere social media. Tja, dan kom je met lage cijfers thuis.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 11:28 schreef Irritatie100 het volgende:
Sowieso ook wel bijzonder dat een 3 tegenwoordig blijkbaar de schuld van de leraar is. Als ik thuis kwam met een 3 kreeg ik te horen dat het m'n eigen schuld was en dat ik beter m'n best moest gaan doen.
Op je 45e je moeder meenemen naar een functioneringsgesprekquote:
Ik begrijp de keuze van de school. Ik heb het juist over de moeder. Waarom laat ze haar dochter niet gewoon havo doen.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 12:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De school moet kiezen tussen het belang van dat ene meisje en de belangen van verschillende docenten die door die moeder geïntimideerd worden. Keuze lijkt mij vrij makkelijk.
Ook als ze naar het VWO had mogen gaan dan was het wangedrag van de moeder doorgegaan. Mogelijk zelfs verergerd omdat de cijfers van dat meisje dan verder gedaald zouden zijn.
"Wij zoeken een trainee (vwo/gymnasium) voor een uitdagende traineeship bij doodoo dynamics"quote:Op vrijdag 22 mei 2026 15:22 schreef Zoddie het volgende:
Tja, je kind moet wel VWO doen anders telt ze niet meer mee, HAVO? Kun je net zo goed de mijnen in.
Je moet wel kunnen opscheppen over je kind natuurlijk, stel je voor dat jouw kind alleen maar HAVO doet en die van een ander VWO
Ik werk met genoeg hoog opgeleiden en het niveau van de Nederlandse en Engelse taal en de rekenvaardigheden zijn in het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Kun je wel een universitaire studie hebben afgerond (of sommigen zelfs meerdere) maar dat zegt dus inderdaad vrij weinig over het werken in de praktijk. Over de communicatieve vaardigheden heb ik het dan nog niet eens. Dus eens dat hogere diploma's zwaar overschat worden.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 15:13 schreef Straatcommando. het volgende:
Nederland papiertjesland. We hechten zo bizar veel waarde aan een diploma dat mensen tot allerlei acties over gaan om er een te behalen.
Ondertussen keldert het niveau ook nog eens, want iedereen moet hoger geleid zijn. Kansloos.
Dat was mijn punt ook idd. Ouders doen veel te spastisch over een 3 terwijl het soms alleen maar een gevolg is van een gebrek aan kwaliteiten voor een specifiek vak of een te hoog schoolniveau.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:05 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
9 van de 10 keer lag het toch echt aan mezelf hoor. En dat lijkt me redelijk normaal, als dat niet zo is zit je gewoon een niveautje te hoog en dat weet je diep van binnen dan ook wel.
Het punt is compleet langs je heen gegaan. Zou willen dat ik het teleurstellend zou vinden maar ik denk dat dit wel te verwachten was.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:14 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja bij sommige vakken geven ze je gewoon maximaal een 3 om het uitdagend te houden inderdaad.
quote:Op vrijdag 22 mei 2026 15:31 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Het punt is compleet langs je heen gegaan. Zou willen dat ik het teleurstellend zou vinden maar ik denk dat dit wel te verwachten was.
Wij zeggen niet Nancyquote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:04 schreef Perox het volgende:
[..]
Verschilt per land:
VS: Karen
NL: Gerda
DE: Sabine
FR: Sylvie
UK: Susan
AUS: Bev
BE: Nancy
Ik geef je een 3 voor deze comeback.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 15:37 schreef Masberum het volgende:
[..]Misschien een taalcursus doen dan in plaats van als een 10 jarige te typen
Bij mijn dochter op school was zo'n Plusklasje voor kinderen die extra uitdaging nodig hadden. Mijn dochter kwam in aanmerking. Leuk. Kwam terecht in een soort kippenhok van ouders die van alles aan het regelen waren van testen. Was wat dochter en ik betreft niet nodig. School vond het uiteindelijk in groep 7 wel nodig om haar op hoogbegaafdheid te testen. Scoorde ze net niet hoog genoeg op.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 15:22 schreef Zoddie het volgende:
Tja, je kind moet wel VWO doen anders telt ze niet meer mee, HAVO? Kun je net zo goed de mijnen in.
Je moet wel kunnen opscheppen over je kind natuurlijk, stel je voor dat jouw kind alleen maar HAVO doet en die van een ander VWO
Heel herkenbaar! De meeste kinderen zijn natuurlijk de nieuwe Einstein 🤣🤣 Vraag is altijd of de kinderen dat willen of de ouders?quote:Op vrijdag 22 mei 2026 16:52 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Bij mijn dochter op school was zo'n Plusklasje voor kinderen die extra uitdaging nodig hadden. Mijn dochter kwam in aanmerking. Leuk. Kwam terecht in een soort kippenhok van ouders die van alles aan het regelen waren van testen. Was wat dochter en ik betreft niet nodig. School vond het uiteindelijk in groep 7 wel nodig om haar op hoogbegaafdheid te testen. Scoorde ze net niet hoog genoeg op.
Toen ik dat vertelde was het pokpokpoooook ooohhhh dan moet je die uitslag aanvechten, een particuliere test aanvragen, een klacht indienen, een hertest eisen en weet ik het. Vond ik niet nodig, lag meteen uit die groep voor zover ik dat al niet lag.
Uiteindelijk moesten al die kindjes naar het vwo natuurlijk. Van die hele kliek was er één ander meisje dat dat heeft afgemaakt. De ander 8, 9 zijn afgestroomd na een hoop heisa.
Tegenwoordig ligt niets meer aan jezelf.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:05 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
9 van de 10 keer lag het toch echt aan mezelf hoor. En dat lijkt me redelijk normaal, als dat niet zo is zit je gewoon een niveautje te hoog en dat weet je diep van binnen dan ook wel.
Maar mijn punt was dat ouders vroeger juist totaal niet spastisch deden over het niveau waar hun kind op zat en ze daardoor dus wel spastisch tegen het kind zelf deden over die 3. Het kind zat immers gewoon op z'n eigen niveau maar haalde de 3 door niet goed genoeg z'n best te doen. Tegenwoordig moeten kinderen van hun ouders naar een school van een zo hoog mogelijk niveau en voeden ouders sneeuwvlokjes op door iedereen behalve hun kind zelf de schuld van het falen te geven.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 15:30 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Dat was mijn punt ook idd. Ouders doen veel te spastisch over een 3 terwijl het soms alleen maar een gevolg is van een gebrek aan kwaliteiten voor een specifiek vak of een te hoog schoolniveau.
Dit soort berichten hou ik altijd in mijn achterhoofd als ik nadenk over de toekomst van de Nederlandse maatschappij.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 16:52 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Bij mijn dochter op school was zo'n Plusklasje voor kinderen die extra uitdaging nodig hadden. Mijn dochter kwam in aanmerking. Leuk. Kwam terecht in een soort kippenhok van ouders die van alles aan het regelen waren van testen. Was wat dochter en ik betreft niet nodig. School vond het uiteindelijk in groep 7 wel nodig om haar op hoogbegaafdheid te testen. Scoorde ze net niet hoog genoeg op.
Toen ik dat vertelde was het pokpokpoooook ooohhhh dan moet je die uitslag aanvechten, een particuliere test aanvragen, een klacht indienen, een hertest eisen en weet ik het. Vond ik niet nodig, lag meteen uit die groep voor zover ik dat al niet lag.
Uiteindelijk moesten al die kindjes naar het vwo natuurlijk. Van die hele kliek was er één ander meisje dat dat heeft afgemaakt. De ander 8, 9 zijn afgestroomd na een hoop heisa.
Heb weleens een verhaal gelezen dat een knul zijn opa meenam naar een sollicitatiegesprekquote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:44 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Op je 45e je moeder meenemen naar een functioneringsgesprek
quote:Op vrijdag 22 mei 2026 16:52 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Weet je waar je dat ook aan ziet? Die extreem gezochte rare namen. Want ieder kind is super uniek en daar hoort een super unieke naam bij.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 17:46 schreef Perrin het volgende:
[..]manmanman. Echt heel erg. En die streberigheid van die ouders leidt tot niks positief.
Ouderliefde raakt verstrengeld met prestaties tot het kind geen mens meer is, maar een trofee.
Ik mis namen als Piet, Kees, Jan, Mina, Loes, Pien, etcquote:Op vrijdag 22 mei 2026 17:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Weet je waar je dat ook aan ziet? Die extreem gezochte rare namen. Want ieder kind is super uniek en daar hoort een super unieke naam bij.
Ja, eensquote:Op vrijdag 22 mei 2026 15:15 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik begrijp de keuze van de school. Ik heb het juist over de moeder. Waarom laat ze haar dochter niet gewoon havo doen.
Oh ja, al die kindjes die straks als volwassene met het gifted child syndrome voor het eerst op de werkvloer te horen krijgen dat ze een sukkel zijn, echt een aanwinst!quote:Op vrijdag 22 mei 2026 17:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit soort berichten hou ik altijd in mijn achterhoofd als ik nadenk over de toekomst van de Nederlandse maatschappij.
De generaties die nu de scepter zwaaien maken er al een potje van..
Ja! Jan moet op zijn minst Jann worden of Joepp, Willhemein en vergeet Krijn-Ole niet.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 17:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Weet je waar je dat ook aan ziet? Die extreem gezochte rare namen. Want ieder kind is super uniek en daar hoort een super unieke naam bij.
En dat moeten we vooral niet vergeten wanneer de media de extremen uitvergroten voor de kliks. Ophef en vertier.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 18:18 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Oh ja, al die kindjes die straks als volwassene met het gifted child syndrome voor het eerst op de werkvloer te horen krijgen dat ze een sukkel zijn, echt een aanwinst!
Het grootste deel van de mensen is nog steeds okay hoor, maar deze categorie zoals de moeder uit het artikel zoals het lijkt, die creëert monstertjes met faalangst of een superioriteitscomplex.
Valt best mee in Nederland. Je moet de gemiddelde expats eens horen waar hun kinderen aan moeten voldoen. In o.a. China, India en Oost Europa is het vele malen erger wat dit betreft.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 15:13 schreef Straatcommando. het volgende:
Nederland papiertjesland. We hechten zo bizar veel waarde aan een diploma dat mensen tot allerlei acties over gaan om er een te behalen.
Ondertussen keldert het niveau ook nog eens, want iedereen moet hoger geleid zijn. Kansloos.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |