abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220829704
quote:
Ik ben gelukkig niet verankerd
Soms woon ik hier, soms leef ik daar
Ik heb m'n leven niet verkankerd
Ik heb geen bezit en geen bezwaar
Ramses Shaffy staat hier op, een (piepjonge) collega schrikt hier van het woord 'verkankerd'. Ik probeer uit te leggen wat het woord inhoudt en dat die lading die het woord kanker heeft niet van alle tijden is, en je het in de context van de tekst moet begrijpen. Dovemansoren.

Ik heb een Asterix en Obelix thuis, waarin Asterix het over de piraten heeft en ze 'kankerpitten' noemt. Een term waar niet zo veel mis mee is, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat niet zo ervaren.

Ik vind het woord 'kanker' een mooi voorbeeld van hoe een functioneel woord ten onrechte niet meer gebruikt kan worden zonder dat mensen het lastig vinden, en ik vind dat eigenlijk wel jammer, want de term kan heel versatiel gebruikt worden en geeft dingen een goede contextuele lading. Maar ja, het gaat al gauw over de ziekte of het schelden, dus ik denk dat er geen weg terug meer is.

Vind jij dat bijvoorbeeld mijn voorbeelden van die plaat van Shaffy en Asterix en Obelix nog kunnen? Of moeten we dit soort dingen niet meer willen om de jeugd niet te verwarren? Want schelden met kanker is wel echt ontzettend lelijk. Maar kanker is ook een proces, iets wat kan plaatsvinden, en heeft zo ook gewoon een onschuldige betekenis in de taal.

#jesuiskanker
-nee-
pi_220829759
Ik heb geen probleem met het woord kanker in welke betekenis dan ook.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220829763
Het zal in herdrukken ofzo wel veranderd worden. Geniepige vorm van geschiedsvervalsing.

Zelfde met het woord neger.
pi_220829803
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2026 08:43 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Ramses Shaffy staat hier op, een (piepjonge) collega schrikt hier van het woord 'verkankerd'. Ik probeer uit te leggen wat het woord inhoudt en dat die lading die het woord kanker heeft niet van alle tijden is, en je het in de context van de tekst moet begrijpen. Dovemansoren.

Ik heb een Asterix en Obelix thuis, waarin Asterix het over de piraten heeft en ze 'kankerpitten' noemt. Een term waar niet zo veel mis mee is, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat niet zo ervaren.

Ik vind het woord 'kanker' een mooi voorbeeld van hoe een functioneel woord ten onrechte niet meer gebruikt kan worden zonder dat mensen het lastig vinden, en ik vind dat eigenlijk wel jammer, want de term kan heel versatiel gebruikt worden en geeft dingen een goede contextuele lading. Maar ja, het gaat al gauw over de ziekte of het schelden, dus ik denk dat er geen weg terug meer is.

Vind jij dat bijvoorbeeld mijn voorbeelden van die plaat van Shaffy en Asterix en Obelix nog kunnen? Of moeten we dit soort dingen niet meer willen om de jeugd niet te verwarren? Want schelden met kanker is wel echt ontzettend lelijk. Maar kanker is ook een proces, iets wat kan plaatsvinden, en heeft zo ook gewoon een onschuldige betekenis in de taal.

#jesuiskanker
Mensen die overal aanstoot aan nemen :')
  maandag 18 mei 2026 @ 09:08:55 #5
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220829942
"Maar mijn vader/moeder/oma heeft kanker gehad en is daaraan doodgegaan ja! :'( "

Deze opmerking heb ik ook nooit begrepen.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220829955
quote:
15s.gif Op maandag 18 mei 2026 09:08 schreef junkiesietze het volgende:
"Maar mijn vader/moeder/oma heeft kanker gehad en is daaraan doodgegaan ja! :'( "

Deze opmerking heb ik ook nooit begrepen.
Ëën van mijn beste vrienden is een kankerlijer dus ik mag het gewoon zeggen maar ja, mensen nemen er wel vanwege die reden aanstoot aan. Het heeft iets pathetisch, maar die zienswijze wordt in de maatschappij wel breed gedragen. Dat gaan we in het gebruik wel terug zien.
-nee-
pi_220830081
Ik vind het vooral triest dat men het nodig vindt om het woord kanker in de negatieve context te gebruiken.

Doe je dat, dan weet ik dat je vocabulair van een triest niveau is en ik jou verder niet serieus hoef te nemen.
  maandag 18 mei 2026 @ 10:03:44 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220830204
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 09:44 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik vind het vooral triest dat men het nodig vindt om het woord kanker in de negatieve context te gebruiken.
Inderdaad. Terwijl juist kanker zo mooi, wenselijk en poetisch is blijven mensen maar steeds doen alsof het iets negatiefs is.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220830213
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:03 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Inderdaad. Terwijl juist kanker zo mooi, wenselijk en poetisch is blijven mensen maar steeds doen alsof het iets negatiefs is.
Kanker is mooi, kanker is prachtig, dankzij kanker wordt statistisch gezien één van mijn kinderen niet ouder dan tachtig.

Maar zonder dollen, schelden met kanker is niet best. Maar soms doet iemand het satirisch juist om die reden, en dan kan het wel goed klinken.
-nee-
  maandag 18 mei 2026 @ 10:13:06 #10
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_220830229
Je collega moet gewoon wat meer taalkundige lessen nemen voor hij/zij dit oordeelt velt.
Komt redelijk stupide over zo

Denkt diegene net zo over het woord verpesten? Zelfde soort herkomst en gebruik
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_220830246
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:03 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Inderdaad. Terwijl juist kanker zo mooi, wenselijk en poetisch is blijven mensen maar steeds doen alsof het iets negatiefs is.
Ga weg met je cynisme; je weet dondersgoed wat ik bedoel.
pi_220830252
quote:
9s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:07 schreef Marsenal het volgende:
Maar zonder dollen, schelden met kanker is niet best. Maar soms doet iemand het satirisch juist om die reden, en dan kan het wel goed klinken.
Kun jij één voorbeeld noemen waarbij dit van toepassing is?
  maandag 18 mei 2026 @ 10:17:38 #13
363374 Regilio_
exTrEeM rEcHtS
pi_220830253
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:13 schreef Molo het volgende:
Je collega moet gewoon wat meer taalkundige lessen nemen voor hij/zij dit oordeelt velt.
Komt redelijk stupide over zo

Denkt diegene net zo over het woord verpesten? Zelfde soort herkomst en gebruik
Eens, maar hordes mensen kunnen dit onderscheid al tijden niet meer maken helaas.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  maandag 18 mei 2026 @ 10:18:48 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220830256
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:13 schreef Molo het volgende:
Je collega moet gewoon wat meer taalkundige lessen nemen voor hij/zij dit oordeelt velt.
Komt redelijk stupide over zo

Denkt diegene net zo over het woord verpesten? Zelfde soort herkomst en gebruik
Maar de pest komt nog nauwelijks voor. Dat kun je van kanker niet zeggen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220830262
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:17 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Kun jij één voorbeeld noemen waarbij dit van toepassing is?
Notes mogen niet geopenbaard.

Maar zonder dollen, tuurlijk is het lelijk om met kanker te schelden. Maar ik vind er ook niet zo veel van. Of je nou scheldt met kut of kanker, dat is mij echt om het even. In mijn ongeving doen volwassenen zoiets niet, daar wordt niet gescholden op die manier.

Op het internet en hier op fok mag iedereen wel z'n gang gaan, heb ik geen last van verder.
-nee-
  maandag 18 mei 2026 @ 10:22:54 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220830283
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:19 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Notes mogen niet geopenbaard.

Maar zonder dollen, tuurlijk is het lelijk om met kanker te schelden. Maar ik vind er ook niet zo veel van. Of je nou scheldt met kut of kanker, dat is mij echt om het even. In mijn ongeving doen volwassenen zoiets niet, daar wordt niet gescholden op die manier.

Op het internet en hier op fok mag iedereen wel z'n gang gaan, heb ik geen last van verder.
Schelden met kanker wordt op FOK! niet getolereerd. Dat is althans de regel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220830289
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Schelden met kanker wordt op FOK! niet getolereerd. Dat is althans de regel.
Nou, lijkt me prima.
-nee-
pi_220830301
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:19 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Notes mogen niet geopenbaard.

Maar zonder dollen, tuurlijk is het lelijk om met kanker te schelden. Maar ik vind er ook niet zo veel van. Of je nou scheldt met kut of kanker, dat is mij echt om het even. In mijn ongeving doen volwassenen zoiets niet, daar wordt niet gescholden op die manier.

Op het internet en hier op fok mag iedereen wel z'n gang gaan, heb ik geen last van verder.
Dus je kan geen concreet voorbeeld noemen, maar vindt wel dat het in sommig situaties goed klinkt.

Het wordt er niet duidelijker op.
pi_220830308
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2026 08:43 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Ramses Shaffy staat hier op, een (piepjonge) collega schrikt hier van het woord 'verkankerd'. Ik probeer uit te leggen wat het woord inhoudt en dat die lading die het woord kanker heeft niet van alle tijden is, en je het in de context van de tekst moet begrijpen. Dovemansoren.

Ik heb een Asterix en Obelix thuis, waarin Asterix het over de piraten heeft en ze 'kankerpitten' noemt. Een term waar niet zo veel mis mee is, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat niet zo ervaren.

Ik vind het woord 'kanker' een mooi voorbeeld van hoe een functioneel woord ten onrechte niet meer gebruikt kan worden zonder dat mensen het lastig vinden, en ik vind dat eigenlijk wel jammer, want de term kan heel versatiel gebruikt worden en geeft dingen een goede contextuele lading. Maar ja, het gaat al gauw over de ziekte of het schelden, dus ik denk dat er geen weg terug meer is.

Vind jij dat bijvoorbeeld mijn voorbeelden van die plaat van Shaffy en Asterix en Obelix nog kunnen? Of moeten we dit soort dingen niet meer willen om de jeugd niet te verwarren? Want schelden met kanker is wel echt ontzettend lelijk. Maar kanker is ook een proces, iets wat kan plaatsvinden, en heeft zo ook gewoon een onschuldige betekenis in de taal.

#jesuiskanker
Ja, vind ik wel. Want in deze context is het geen toewensen van een ziekte.
pi_220830309
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:26 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dus je kan geen concreet voorbeeld noemen, maar vindt wel dat het in sommig situaties goed klinkt.

Het wordt er niet duidelijker op.
Joh, ik kan wel een concreet voorbeeld geven maar aan je houding is te merken dat je dat toch allemaal niks gaat vinden en het is ook offtopic dus ik denk dat je het hier even moet loslaten.
-nee-
pi_220830323
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:28 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Joh, ik kan wel een concreet voorbeeld geven maar aan je houding is te merken dat je dat toch allemaal niks gaat vinden en het is ook offtopic dus ik denk dat je het hier even moet loslaten.
:{
pi_220830324
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:27 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ja, vind ik wel. Want in deze context is het geen toewensen van een ziekte.
Vind ik ook. Maar dan, de glijdende schaal: vind je dat je moet kunnen zeggen, 'joh, deze situatie is echt helemaal verkankerd' en verder nog: 'dit is echt een enorme kankerzooi geworden'. Beiden vind ik geen probleem. Maar zeker die tweede zou ik me niet op laten betrappen, ik denk dat veel mensen dat echt een stuk onprettiger vinden dan bijvoorbeeld het woord 'kutzooi'.
-nee-
  maandag 18 mei 2026 @ 10:33:43 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220830342
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:24 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Nou, lijkt me prima.
Je collega is piepjong, zeg je?

Je zou eens door zijn ogen moeten kijken naar liedteksten van tien, twintig jaar voor zijn geboorte (jaren ‘70). Hij kent dat genre waarschijnlijk totaal niet. Ik kan me best voorstellen dat dat een soort cultuurschok geeft.

Deze schoot me te binnen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220830353
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:30 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
:{
Nou vooruit, een voorbeeld:
Een aflevering van Heel Holland Bakt, een seizoen lang gekeutel met ouwe mensjes en bakkende lifecoaches, spruitjeslucht tot en met. En dan komt in de finale een kandidaat met een rommelig misbaksel, compleet onder het gebruikelijke niveau. Andre van Duin stottert wat, en vraagt dan aan de vrouw naast hem, 'Janny, wat vind jij er nou van?' En dat Janny dan diep zucht en uit het niets zegt 'André, het is gewoon een kankerzooi geworden.'

Omdat het zó absurd en out of character is, vind ik het weer grappig en daardoor ook geoorloofd. Alles voor de humor. Dat soort situaties.
-nee-
pi_220830362
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je collega is piepjong, zeg je?

Je zou eens door zijn ogen moeten kijken naar liedteksten van tien, twintig jaar voor zijn geboorte (jaren ‘70). Hij kent dat genre waarschijnlijk totaal niet. Ik kan me best voorstellen dat dat een soort cultuurschok geeft.

Deze schoot me te binnen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Robert Long, toch? Dat zijn inderdaad teksten van een vrije denker. Inderdaad lastiger voor mensen onder de dertig, denk ik ja. Ik ga deze collega straks wel even trakteren op een playlistje :7
-nee-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')