Ramses Shaffy staat hier op, een (piepjonge) collega schrikt hier van het woord 'verkankerd'. Ik probeer uit te leggen wat het woord inhoudt en dat die lading die het woord kanker heeft niet van alle tijden is, en je het in de context van de tekst moet begrijpen. Dovemansoren.quote:Ik ben gelukkig niet verankerd
Soms woon ik hier, soms leef ik daar
Ik heb m'n leven niet verkankerd
Ik heb geen bezit en geen bezwaar
Mensen die overal aanstoot aan nemenquote:Op maandag 18 mei 2026 08:43 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ramses Shaffy staat hier op, een (piepjonge) collega schrikt hier van het woord 'verkankerd'. Ik probeer uit te leggen wat het woord inhoudt en dat die lading die het woord kanker heeft niet van alle tijden is, en je het in de context van de tekst moet begrijpen. Dovemansoren.
Ik heb een Asterix en Obelix thuis, waarin Asterix het over de piraten heeft en ze 'kankerpitten' noemt. Een term waar niet zo veel mis mee is, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat niet zo ervaren.
Ik vind het woord 'kanker' een mooi voorbeeld van hoe een functioneel woord ten onrechte niet meer gebruikt kan worden zonder dat mensen het lastig vinden, en ik vind dat eigenlijk wel jammer, want de term kan heel versatiel gebruikt worden en geeft dingen een goede contextuele lading. Maar ja, het gaat al gauw over de ziekte of het schelden, dus ik denk dat er geen weg terug meer is.
Vind jij dat bijvoorbeeld mijn voorbeelden van die plaat van Shaffy en Asterix en Obelix nog kunnen? Of moeten we dit soort dingen niet meer willen om de jeugd niet te verwarren? Want schelden met kanker is wel echt ontzettend lelijk. Maar kanker is ook een proces, iets wat kan plaatsvinden, en heeft zo ook gewoon een onschuldige betekenis in de taal.
#jesuiskanker
Ëën van mijn beste vrienden is een kankerlijer dus ik mag het gewoon zeggen maar ja, mensen nemen er wel vanwege die reden aanstoot aan. Het heeft iets pathetisch, maar die zienswijze wordt in de maatschappij wel breed gedragen. Dat gaan we in het gebruik wel terug zien.quote:Op maandag 18 mei 2026 09:08 schreef junkiesietze het volgende:
"Maar mijn vader/moeder/oma heeft kanker gehad en is daaraan doodgegaan ja!"
Deze opmerking heb ik ook nooit begrepen.
Inderdaad. Terwijl juist kanker zo mooi, wenselijk en poetisch is blijven mensen maar steeds doen alsof het iets negatiefs is.quote:Op maandag 18 mei 2026 09:44 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik vind het vooral triest dat men het nodig vindt om het woord kanker in de negatieve context te gebruiken.
Kanker is mooi, kanker is prachtig, dankzij kanker wordt statistisch gezien één van mijn kinderen niet ouder dan tachtig.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Inderdaad. Terwijl juist kanker zo mooi, wenselijk en poetisch is blijven mensen maar steeds doen alsof het iets negatiefs is.
Ga weg met je cynisme; je weet dondersgoed wat ik bedoel.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Inderdaad. Terwijl juist kanker zo mooi, wenselijk en poetisch is blijven mensen maar steeds doen alsof het iets negatiefs is.
Kun jij één voorbeeld noemen waarbij dit van toepassing is?quote:Op maandag 18 mei 2026 10:07 schreef Marsenal het volgende:
Maar zonder dollen, schelden met kanker is niet best. Maar soms doet iemand het satirisch juist om die reden, en dan kan het wel goed klinken.
Eens, maar hordes mensen kunnen dit onderscheid al tijden niet meer maken helaas.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:13 schreef Molo het volgende:
Je collega moet gewoon wat meer taalkundige lessen nemen voor hij/zij dit oordeelt velt.
Komt redelijk stupide over zo
Denkt diegene net zo over het woord verpesten? Zelfde soort herkomst en gebruik
Maar de pest komt nog nauwelijks voor. Dat kun je van kanker niet zeggen.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:13 schreef Molo het volgende:
Je collega moet gewoon wat meer taalkundige lessen nemen voor hij/zij dit oordeelt velt.
Komt redelijk stupide over zo
Denkt diegene net zo over het woord verpesten? Zelfde soort herkomst en gebruik
Notes mogen niet geopenbaard.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:17 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Kun jij één voorbeeld noemen waarbij dit van toepassing is?
Schelden met kanker wordt op FOK! niet getolereerd. Dat is althans de regel.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:19 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Notes mogen niet geopenbaard.
Maar zonder dollen, tuurlijk is het lelijk om met kanker te schelden. Maar ik vind er ook niet zo veel van. Of je nou scheldt met kut of kanker, dat is mij echt om het even. In mijn ongeving doen volwassenen zoiets niet, daar wordt niet gescholden op die manier.
Op het internet en hier op fok mag iedereen wel z'n gang gaan, heb ik geen last van verder.
Nou, lijkt me prima.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Schelden met kanker wordt op FOK! niet getolereerd. Dat is althans de regel.
Dus je kan geen concreet voorbeeld noemen, maar vindt wel dat het in sommig situaties goed klinkt.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:19 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Notes mogen niet geopenbaard.
Maar zonder dollen, tuurlijk is het lelijk om met kanker te schelden. Maar ik vind er ook niet zo veel van. Of je nou scheldt met kut of kanker, dat is mij echt om het even. In mijn ongeving doen volwassenen zoiets niet, daar wordt niet gescholden op die manier.
Op het internet en hier op fok mag iedereen wel z'n gang gaan, heb ik geen last van verder.
Ja, vind ik wel. Want in deze context is het geen toewensen van een ziekte.quote:Op maandag 18 mei 2026 08:43 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ramses Shaffy staat hier op, een (piepjonge) collega schrikt hier van het woord 'verkankerd'. Ik probeer uit te leggen wat het woord inhoudt en dat die lading die het woord kanker heeft niet van alle tijden is, en je het in de context van de tekst moet begrijpen. Dovemansoren.
Ik heb een Asterix en Obelix thuis, waarin Asterix het over de piraten heeft en ze 'kankerpitten' noemt. Een term waar niet zo veel mis mee is, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat niet zo ervaren.
Ik vind het woord 'kanker' een mooi voorbeeld van hoe een functioneel woord ten onrechte niet meer gebruikt kan worden zonder dat mensen het lastig vinden, en ik vind dat eigenlijk wel jammer, want de term kan heel versatiel gebruikt worden en geeft dingen een goede contextuele lading. Maar ja, het gaat al gauw over de ziekte of het schelden, dus ik denk dat er geen weg terug meer is.
Vind jij dat bijvoorbeeld mijn voorbeelden van die plaat van Shaffy en Asterix en Obelix nog kunnen? Of moeten we dit soort dingen niet meer willen om de jeugd niet te verwarren? Want schelden met kanker is wel echt ontzettend lelijk. Maar kanker is ook een proces, iets wat kan plaatsvinden, en heeft zo ook gewoon een onschuldige betekenis in de taal.
#jesuiskanker
Joh, ik kan wel een concreet voorbeeld geven maar aan je houding is te merken dat je dat toch allemaal niks gaat vinden en het is ook offtopic dus ik denk dat je het hier even moet loslaten.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:26 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dus je kan geen concreet voorbeeld noemen, maar vindt wel dat het in sommig situaties goed klinkt.
Het wordt er niet duidelijker op.
quote:Op maandag 18 mei 2026 10:28 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Joh, ik kan wel een concreet voorbeeld geven maar aan je houding is te merken dat je dat toch allemaal niks gaat vinden en het is ook offtopic dus ik denk dat je het hier even moet loslaten.
Vind ik ook. Maar dan, de glijdende schaal: vind je dat je moet kunnen zeggen, 'joh, deze situatie is echt helemaal verkankerd' en verder nog: 'dit is echt een enorme kankerzooi geworden'. Beiden vind ik geen probleem. Maar zeker die tweede zou ik me niet op laten betrappen, ik denk dat veel mensen dat echt een stuk onprettiger vinden dan bijvoorbeeld het woord 'kutzooi'.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:27 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja, vind ik wel. Want in deze context is het geen toewensen van een ziekte.
Je collega is piepjong, zeg je?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The love you take is equal to the love you make.
Nou vooruit, een voorbeeld:quote:
quote:Op maandag 18 mei 2026 10:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je collega is piepjong, zeg je?
Je zou eens door zijn ogen moeten kijken naar liedteksten van tien, twintig jaar voor zijn geboorte (jaren ‘70). Hij kent dat genre waarschijnlijk totaal niet. Ik kan me best voorstellen dat dat een soort cultuurschok geeft.
Deze schoot me te binnen.Robert Long, toch? Dat zijn inderdaad teksten van een vrije denker. Inderdaad lastiger voor mensen onder de dertig, denk ik ja. Ik ga deze collega straks wel even trakteren op een playlistjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-nee-
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |