quote:De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft een internationale noodsituatie afgekondigd vanwege de uitbraak van ebola in de Democratische Republiek Congo en Uganda. Volgens de WHO vormt de situatie een ernstig risico voor de volksgezondheid, maar er is nog geen sprake van een pandemie.
In de provincie Ituri in het oosten van Congo zijn tot nu toe acht besmettingen van de zogenoemde Bundibugyo-variant van het virus in het lab bevestigd. Daarnaast zijn er 246 verdachte gevallen en 80 vermoedelijke sterfgevallen gemeld. Ook in de hoofdstad Kinshasa is een besmetting vastgesteld bij iemand die uit Ituri kwam, meldt(opent in nieuw venster) de WHO.
In buurland Uganda zijn twee besmettingen bevestigd in de hoofdstad Kampala. Beide patiënten waren kort daarvoor vanuit Congo gereisd. De WHO spreekt van een zorgwekkende ontwikkeling, omdat daarmee internationale verspreiding al een feit is.
Grote onzekerheid over omvang
Volgens de WHO is nog onduidelijk hoe groot de uitbraak precies is. De organisatie wijst op een relatief hoog percentage positieve testresultaten en meldingen van meerdere sterfgevallen in specifieke gebieden. Dat wijst erop dat het daadwerkelijke aantal besmettingen mogelijk veel hoger ligt dan bekend.
De situatie wordt verder bemoeilijkt door geweld, een humanitaire crisis en veel verplaatsingen van mensen in het oosten van Congo. Dat maakt het lastig om de verspreiding in kaart te brengen en onder controle te krijgen, aldus de gezondheidsorganisatie.
Geen vaccin beschikbaar
Voor deze specifieke variant van het ebolavirus bestaat momenteel geen goedgekeurd vaccin of gerichte behandeling. Dat maakt de aanpak complexer dan bij eerdere ebola-uitbraken, waarbij wel vaccins beschikbaar waren voor andere varianten.
De WHO benadrukt dat internationale samenwerking nodig is om de uitbraak te bestrijden. Landen in de regio moeten onder meer extra inzetten op monitoring, contactonderzoek en veilige zorg in ziekenhuizen.
Geen reisbeperkingen
De organisatie adviseert landen nadrukkelijk om geen grenzen te sluiten of reisbeperkingen in te voeren. Volgens de WHO werken zulke maatregelen vaak averechts en kunnen ze de bestrijding juist bemoeilijken.
Wel moeten reizigers naar getroffen gebieden beter worden geïnformeerd en moeten verdachte gevallen snel worden opgespoord en geïsoleerd.
De WHO komt binnenkort met aanvullende aanbevelingen na advies van een speciaal noodcomité.
Wordt er deze maand niet een nieuw WHO vedrag ondertekent dat ze alle macht geeft over de verdragsstaten voor "one health" waar ook klimaatverandering onder valt?quote:Op zondag 17 mei 2026 07:19 schreef Bocaj het volgende:
Na Cojona lees ik dit soort berichten met achterdocht!
Is dit nou terecht? Noodsituatie, maar je mag wel nog reizen.
Kwaaddenkende Bocaj zou zeggen dat de WHO nog een beetje meer spreiding wil...
Maar misschien zit het alleen in mijn hoofd en niet in dat van anderen.
Ik weet het niet hoor maar toemaar...
Is dat daardoor dat het niet hier komt, omdat je zo snel doodgaat?quote:Op zondag 17 mei 2026 10:00 schreef Telefoonvork het volgende:
In dat soort gebieden is het gebruikelijk de overledene aan te raken tijdens het rouwen. Laat dat nou net een van de manieren zijn waardoor ebola wordt overgedragen.
Ik denk dat wij hier weinig te vrezen hebben.
Er hoeft er maar eentje in een azc terecht te komen en je hebt de poppen aan het dansenquote:Op zondag 17 mei 2026 11:03 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Is dat daardoor dat het niet hier komt, omdat je zo snel doodgaat?
Niet gemeen bedoelt.
Want er reizen toch wel mensen uit Afrika hier naartoe?
Ah, moet er weer een 'vaccin' massaal verkocht worden?quote:Volgens de WHO werken zulke maatregelen vaak averechts en kunnen ze de bestrijding juist bemoeilijken.
Je moet er niet aan denkenquote:Op zondag 17 mei 2026 11:29 schreef the-eye het volgende:
[..]
Er hoeft er maar eentje in een azc terecht te komen en je hebt de poppen aan het dansen
Je vraagt je wel af hoe zich dit dan zo makkelijk verspreid. Je komt niet maar zo in contact met bloed en poep en in een enigszins geciviliseerde cultuur eet men ook geen vleermuizen of apen.quote:Ebola is een ernstige infectieziekte die kan leiden tot bloedingen in het lichaam. Meer dan de helft van de mensen die de ziekte krijgen, gaat eraan dood. Het ebolavirus wordt overgedragen via lichaamsvloeistoffen, zoals bloed en poep. Je kan ook besmet raken door het slachten en opeten van wilde dieren als vleermuizen en apen. Ebola komt alleen voor in delen van Afrika
Bron
Ebola wil je ECHT niet verspreiden...quote:Op zondag 17 mei 2026 07:19 schreef Bocaj het volgende:
Na Cojona lees ik dit soort berichten met achterdocht!
Is dit nou terecht? Noodsituatie, maar je mag wel nog reizen.
Kwaaddenkende Bocaj zou zeggen dat de WHO nog een beetje meer spreiding wil...
Maar misschien zit het alleen in mijn hoofd en niet in dat van anderen.
Ik weet het niet hoor maar toemaar...
Ebola Cola klinkt beterquote:Op zondag 17 mei 2026 14:03 schreef PurifieR het volgende:
Damn. Hebben ze wéér een nieuwe naam nodig voor Corona.
[ afbeelding ]
Lichaamssappen zijn ook bijvoorbeeld speeksel en zweet. Je hoeft maar onbeschermd in contact te komen met beddengoed waar een persoon met ebola op heeft gelegen en het kan al raak zijn.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je vraagt je wel af hoe zich dit dan zo makkelijk verspreid. Je komt niet maar zo in contact met bloed en poep en in een enigszins geciviliseerde cultuur eet men ook geen vleermuizen of apen.
Mwoah, corona was wel iets meer dan een hypequote:Op zondag 17 mei 2026 14:40 schreef littlemindy het volgende:
Het nadeel van de hele corona hype is waarschijnlijk wel dat een pandemie van een echt gevaarlijk virus sterk onderschat zal worden omdat iedereen denkt "ja doei niet weer"
Dat Corona bestaat is duidelijk, maar de maatregelen waren -zeker na verloop van tijd- niet in verhouding tot de ernst.quote:Op zondag 17 mei 2026 14:53 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Mwoah, corona was wel iets meer dan een hype
Er waren zelfs bij Corona heel veel mensen die zich niet aan de maatregelen hielden. Als Ebola hier komt dan gaan er heel veel mensen dood, denk ik.quote:Op zondag 17 mei 2026 14:40 schreef littlemindy het volgende:
Het nadeel van de hele corona hype is waarschijnlijk wel dat een pandemie van een echt gevaarlijk virus sterk onderschat zal worden omdat iedereen denkt "ja doei niet weer"
Leuk en aardig, maar als ik dit op het AD lees:quote:
Dan lijkt mij dit eerder een Afrikaans dingetje waar wij ons geen zorgen over hoeven te maken.quote:Overdracht van mens op mens gebeurt via direct contact met lichaamsvloeistoffen, zoals bloed of braaksel, van een besmet persoon. Dit risico geldt zowel bij levende patiënten als bij overledenen, wat de traditie van lichamelijk contact bij begrafenissen zo gevaarlijk maakt.![]()
![]()
Groot deel van de Nederlanders wast zijn/haar handen niet na het plassen en/of poepenquote:Op zondag 17 mei 2026 12:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je vraagt je wel af hoe zich dit dan zo makkelijk verspreid. Je komt niet maar zo in contact met bloed en poep en in een enigszins geciviliseerde cultuur eet men ook geen vleermuizen of apen.
Mensen die genezen van de virusinfectie kunnen het eventueel alsnog verspreiden via mannelijke geslachtscellen. Het virus kan dus (net zoals covid) latent aanwezig blijven en zodoende nieuwe besmetting mogelijk maken. (Bron Wikipedia).quote:Op zondag 17 mei 2026 19:40 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Leuk en aardig, maar als ik dit op het AD lees:
[..]
Dan lijkt mij dit eerder een Afrikaans dingetje waar wij ons geen zorgen over hoeven te maken.
https://www.ad.nl/buitenl(...)e-situatie~ab58b43d/
Tot je in de zorg werkt en ze moet verzorgen...quote:Op zondag 17 mei 2026 19:40 schreef Anton91 het volgende:
[..]
[..]
Dan lijkt mij dit eerder een Afrikaans dingetje waar wij ons geen zorgen over hoeven te maken.
Dat is een keuze hè?quote:Op zondag 17 mei 2026 20:21 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Tot je in de zorg werkt en ze moet verzorgen...
Als iedereen zou kiezen om het daardoor niet te doen, dan zouden we een groot probleem hebben.quote:
Als je je buurman ziet waarbij het bloed uit zijn ogen stroomt dan heeft het een wat beter effect dan een kriebel hoest.quote:Op zondag 17 mei 2026 14:40 schreef littlemindy het volgende:
Nee hoor. Aan ebola ga je veel sneller dood. Daardoor verspreidt het zich minder snel.quote:Op zondag 17 mei 2026 15:13 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Er waren zelfs bij Corona heel veel mensen die zich niet aan de maatregelen hielden. Als Ebola hier komt dan gaan er heel veel mensen dood, denk ik.
Dus ik hoop het echt niet. Ik heb van die Corona pandemie wel geleerd dat we zoiets niet zouden overleven.
Er is geen vaccin voor.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:04 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ah, moet er weer een 'vaccin' massaal verkocht worden?
Hier worden overledenen net zo goed aangeraakt door familie en door de uitvaartmedewerkers.quote:Op zondag 17 mei 2026 19:40 schreef Anton91 het volgende:
[..]
[..]
Bij een mortality-rate van 100%, jazekerquote:Op maandag 18 mei 2026 11:46 schreef TAmaru het volgende:
Het Ebola-virus kan een zegen voor de mensheid betekenen.
Meer voor de planeet aarde dan voor de mensheid.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:46 schreef TAmaru het volgende:
Mensen hebben van zichzelf al een mortality rate van 100%quote:Op maandag 18 mei 2026 11:49 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Bij een mortality-rate van 100%, jazeker
Ik zou bij dit virus niet op mijn weerstand rekenen als ik jou zou zijn.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:15 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Voor Covid was er ook geen. En iets later ineens wel.
Corruptie van de machthebbers...quote:Op maandag 18 mei 2026 08:06 schreef Marsenal het volgende:
Het komt dus ook daar door bezuinigingen in de zorg!
30 jaar geleden was er ook al eens een grote uitbraak van Ebola.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:46 schreef TAmaru het volgende:
Nee, mensen gaan er te snel aan dood en de overdracht is via contact met lichaamsvloeistoffen waardoor het reproductiegetal vrij laag is. Meestal dooft een Ebola uitbraak ook redelijk snel uit.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:46 schreef TAmaru het volgende:
De maatregelen gingen met name om de toestroom naar de ziekenhuizen te beperken.quote:Op zondag 17 mei 2026 14:58 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Dat Corona bestaat is duidelijk, maar de maatregelen waren -zeker na verloop van tijd- niet in verhouding tot de ernst.
Om de 5 - 10 jaar hoor je wel weer over een ebola uitbraak ergens in afrika ja.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:25 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Nee, mensen gaan er te snel aan dood en de overdracht is via contact met lichaamsvloeistoffen waardoor het reproductiegetal vrij laag is. Meestal dooft een Ebola uitbraak ook redelijk snel uit.
quote:Amerikaanse arts met ebola voor behandeling naar Duitsland overgebracht
De Amerikaanse arts die besmet is met het ebolavirus wordt in Duitsland behandeld, meldden Amerikaanse autoriteiten. De arts werkte in de Democratische Republiek Congo (DRC) en testte zondagavond laat positief, aldus de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC).
Vanwege kortere vliegtijden en de ervaring van Duitsland met de verzorging van ebolapatiënten wordt de besmette persoon naar Duitsland overgebracht, samen met zes contactpersonen met een hoog risico. Er is geen informatie verstrekt over hun nationaliteiten. Ook zijn er geen details bekend over de exacte behandellocatie in Duitsland.
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een internationale gezondheidscrisis uitgeroepen vanwege de ebola-uitbraak in de DRC en Oeganda. De uitbraak betreft een zeldzame variant van het virus waarvoor geen vaccin bestaat. Het risico op verspreiding in de regio wordt als hoog beschouwd.
Op 16 mei waren er tien in het laboratorium bevestigde ebolagevallen. De meeste zijn in de provincie Ituri in de DRC. Daar zijn ook 246 verdachte gevallen en 80 sterfgevallen die mogelijk aan ebola gelinkt zijn. De andere besmettingen zijn vastgesteld in Kampala, de hoofdstad van buurland Oeganda.
De huidige uitbraak wordt veroorzaakt door het Bundibugyovirus, een relatief zeldzame ‘stam’ van het virus. Reguliere vaccins en behandelingen werken hier niet tegen. Daardoor is het virus extreem dodelijk. Tot 50 procent van de besmette personen overlijdt.
Hoe gaat dat straks dan met het WK in Amerika? Voetbal?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:42 schreef Discombobulate het volgende:
Ik weet nog dat ik college kreeg van een expert en dat was, even denken, een jaar of tien geleden. Toen was er ook een ebola-uitbraak, ging het precies zo. Dit is echt niets om je zorgen om te maken. Precies hetzelfde liedje weer.
Oh k heb het even gegoogeld, de uitbraak is in Congo, en Congo doet mee aan het WK? Dan komen die Congolese supporters toch ook mee?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:42 schreef Discombobulate het volgende:
Ik weet nog dat ik college kreeg van een expert en dat was, even denken, een jaar of tien geleden. Toen was er ook een ebola-uitbraak, ging het precies zo. Dit is echt niets om je zorgen om te maken. Precies hetzelfde liedje weer.
Ik weet nog goed dat een collega in 2019 de r0na wegwuifde toen het in China de kop op stak.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:42 schreef Discombobulate het volgende:
Verdiep je eens in Congo. Het is een enorm groot, straatarm land met amper infrastructuur. De kans dat iemand uit het gebied waar Ebola nu heerst op het WK komt is nihil.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:19 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Hoe gaat dat straks dan met het WK in Amerika? Voetbal?
Spelen daar geen Afrikaans landen mee, ik ben niet zo goed op de hoogte.
Omdat de arm van de ander eraf flikkert vanwege een van de vele andere ziektes die daar tot de cultuur behoren?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:15 schreef StateOfMind het volgende:
Nog een Congo feitje: om een high five vragen is daar not done![]()
Hoe kunnen ziektes tot een cultuur behoren?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:21 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Omdat de arm van de ander eraf flikkert vanwege een van de vele andere ziektes die daar tot de cultuur behoren?
Dat kwam door de Belgen: je gaf ze een vinger, en ze namen de hele handquote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:21 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Omdat de arm van de ander eraf flikkert vanwege een van de vele andere ziektes die daar tot de cultuur behoren?
Ik heb tig mensen met Covid, influenza, pneumonie, tbc, hiv, aids, hepatitis,... verzorgd en met al hun vloeistoffen in contact gekomen.quote:
Toen vloog alleen niet iedereen en zijn moeder de hele wereld rond..quote:Op maandag 18 mei 2026 13:10 schreef Toine51 het volgende:
[..]
30 jaar geleden was er ook al eens een grote uitbraak van Ebola.
In de tussentijd zijn er genoeg Afrikanen bijgekomen....
Dit bedoel ik.... Laat in godsnaam iedereen daar waar ze zitten. Stuur een vrijwillig team naar daar.quote:
Vind het toch iets treurigs hebben dat je ergens pas zorgen over zou moeten maken als het jezelf kan raken.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:42 schreef Discombobulate het volgende:
Amper infrastructuur maar toch heeft Ebola een afgelegen stad weten te bereikenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Verdiep je eens in Congo. Het is een enorm groot, straatarm land met amper infrastructuur. De kans dat iemand uit het gebied waar Ebola nu heerst op het WK komt is nihil.
Whut?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:37 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Toen vloog alleen niet iedereen en zijn moeder de hele wereld rond..
Nou goed, ik was in het begin ook niet bang voor Corona en vergeleek het met Ebola. Een hoop paniek om niets, daarna kwamen er allerlei geluiden en signalen dat het toch wel serieus was.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:42 schreef Discombobulate het volgende:
Er waren al jaren mensen bezig met de ontwikkeling van vaccins tegen corona-virussen.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:15 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Voor Covid was er ook geen. En iets later ineens wel.
Correct.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 15:15 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Er waren al jaren mensen bezig met de ontwikkeling van vaccins tegen corona-virussen.
Volgens mij was het deze aflevering
Met Groenteman in de kast · Episode
Of anders deze
Met Groenteman in de kast · Episode
Waarin dat uitgelegd wordt.
Dat nu iedereen zit rond te vliegen en er dus veel meer kans is op verspreiding.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:57 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Whut?
Daarbij, Congo is nou niet echt een toeristische trekpleister...
Daarnaast is ebola nogal dodelijk. Je hebt maar weinig tijd om anderen te besmetten en dat besmetten gaat ook nog eens een stuk minder snel dan corona.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Verdiep je eens in Congo. Het is een enorm groot, straatarm land met amper infrastructuur. De kans dat iemand uit het gebied waar Ebola nu heerst op het WK komt is nihil.
Toen was Congo geen vakantieland en dat is het nu nog niet...quote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:40 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat nu iedereen zit rond te vliegen en er dus veel meer kans is op verspreiding.
30 jaar geleden was vliegen en ver reizen nog te duur.
Ze hebben er toch al eentje naar Duitsland gevlogen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:47 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Toen was Congo geen vakantieland en dat is het nu nog niet...
Hygiëne is ondermaats daar, nogal logisch dat besmetting sneller gaat daar..
Ze fokken daar als konijnen dus zo'n grote bedreiging voor hun voortbestaan is het nou ook weer niet. 5,8 kinderen per vrouw (in DRC).quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:40 schreef koemleit het volgende:
[..]
Vind het toch iets treurigs hebben dat je ergens pas zorgen over zou moeten maken als het jezelf kan raken.
De kans dat dit Nederland raakt is wellicht niet zo groot. Maar zo'n uitbraak is natuurlijk wel extreem zorgelijk voor de getroffen gebieden.
Kijk, dat klinkt al een stuk empathischer!quote:Op dinsdag 19 mei 2026 17:06 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ze fokken daar als konijnen dus zo'n grote bedreiging voor hun voortbestaan is het nou ook weer niet. 5,8 kinderen per vrouw (in DRC).
https://www.worldometers.(...)ek-congo-demografie/
quote:Op dinsdag 19 mei 2026 17:17 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Kijk, dat klinkt al een stuk empathischer!
https://www.nu.nl/binnenl(...)oudumc-nijmegen.htmlquote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:39 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit bedoel ik.... Laat in godsnaam iedereen daar waar ze zitten. Stuur een vrijwillig team naar daar.
quote:Het Radboudumc in Nijmegen heeft een patiënt opgenomen die mogelijk besmet is met het ebolavirus. De persoon ligt op een streng geïsoleerde afdeling in het ziekenhuis.
Morgen Alberto Stegeman aan zijn bed..”Kijk,zo makkelijk liep ik de streng beveiligde isolatie afdeling op”quote:Op vrijdag 22 mei 2026 16:35 schreef onlogisch het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)oudumc-nijmegen.html
[..]
Lekker dan...quote:Op vrijdag 22 mei 2026 16:35 schreef onlogisch het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)oudumc-nijmegen.html
[..]
Gelukkig gaan ze op die gespecialiseerde afdeling uiterst kundig en voorzichtig te werk met bloed en urine monsters, zoals we hebben kunnen zien met Hanta recentquote:Op vrijdag 22 mei 2026 17:33 schreef tesssssssss het volgende:
Oh, stond er al, zie ik nu.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)mogelijke-besmetting
Patiënt met mogelijke ebolabesmetting opgenomen in ziekenhuis Nijmegen
Het Radboudumc in Nijmegen heeft gisteravond een patiënt opgenomen die mogelijk besmet is met ebola. Dat bevestigen zowel een woordvoerder van het RIVM als van het ziekenhuis. De patiënt zou op een speciale afdeling voor ernstige infectieziekten liggen.
Volgens het ziekenhuis gebeurt dat op verzoek van de Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding. Het ziekenhuis zegt tegen RTL Nieuws dat het om een 'lage verdenking' van ebola gaat. Volgens het RIVM wordt de testuitslag morgen bekend.
Het ligt voor de hand dat het verdachte geval in Nederland, recent in ebolagebied in Afrika was.
750 gevallen
In de Democratische Republiek Congo (DRC) is het aantal vermoedelijke ebolabesmettingen inmiddels opgelopen naar bijna 750 en ligt het aantal verdachte overlijdens op 177, meldt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Bij 82 personen is besmetting met ebola bevestigd.
Naast Congo zijn er ook ebolagevallen in Oeganda vastgesteld. Volgens de directeur-generaal van de WHO is de situatie in dat land stabiel, met twee bevestigde gevallen en een gerapporteerd sterfgeval.
Viroloog Marion Koopmans is niet erg onder de indruk van het nieuws, volgens haar is het testen namelijk procedure voor patiënten die uit besmet gebied komen. "Dan gaan ze uitsluiten of je het hebt", zegt Koopmans tegen RTL Nieuws.
Een uitbraak in Europa gebeurt volgens haar niet zo snel. "Het systeem om ebola tegen te gaan werkt goed als er ebola wordt gesignaleerd. Het is ook niet super besmettelijk en het gaat vooral om nauw contact, dus geen gevaar voor de samenleving."
Symptomen
Ebola is een zeldzame, ernstige infectieziekte die voor bloedingen in het lichaam kan zorgen. Een infectie met het ebolavirus begint vaak met symptomen als (hoge) koorts, spierpijn en hoofdpijn. Ernstige gevallen kunnen ook last krijgen van keelpijn, misselijkheid, overgeven, diarree, pijn op de borst en bloedingen op verschillende plaatsen in het lichaam, zowel inwendig als uitwendig.
In ongeveer een kwart tot een derde van de gevallen is ebola dodelijk.
Hanolaquote:Op vrijdag 22 mei 2026 19:06 schreef StateOfMind het volgende:
Ben daar vanmiddag nog langs gereden, die speciale afdeling van het Radboud 😱
Nu krijg ik Hanta en Ebola
Misschien kunnen ze dat in een of ander lab inelkaar knutselenquote:
Daar is Loosdrecht niks bij,quote:Op vrijdag 22 mei 2026 22:19 schreef Anton91 het volgende:
Premium artikel... Maar blijkbaar woedende Congolezen die een tentenkamp voor ebolapatienten in brand steken omdat ze niet bij een lichaam kunnen (en een gewone begrafenis willen organiseren, wat dus niet mocht) en daar boos over zijn![]()
Die mensen verdienen ook wel een darwin award.
https://www.ad.nl/gezond/(...)machteloos~a837243e/
Echt intelligent zijn ze daar ook nietquote:Op vrijdag 22 mei 2026 22:19 schreef Anton91 het volgende:
Premium artikel... Maar blijkbaar woedende Congolezen die een tentenkamp voor ebolapatienten in brand steken omdat ze niet bij een lichaam kunnen (en een gewone begrafenis willen organiseren, wat dus niet mocht) en daar boos over zijn![]()
Die mensen verdienen ook wel een darwin award.
https://www.ad.nl/gezond/(...)machteloos~a837243e/
Nee, gohquote:Op vrijdag 22 mei 2026 23:34 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Echt intelligent zijn ze daar ook niet
Vanuit de biblebelt gaan er ook een hoop vrouwen die kant op om zendelingenwerk te doen.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 18:37 schreef Durmada het volgende:
Zeker weer zo'n studente die als wereldverbeteraar zielige hongernegertjes in Congo wil helpen en zich ook maar al te graag wil laten uitwonen door de plaatselijke Oemfoefoe.
Dan heb je de poppen wel aan het dansen ja.
quote:Op vrijdag 22 mei 2026 23:34 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/buitenl(...)tienten-op~a00e793e/quote:Woedende menigte bestormt Congolees ziekenhuis en eist lichamen overleden ebola-patiënten op
Een woedende menigte in de Democratische Republiek Congo (DRC) heeft zondagavond een ziekenhuis bestormd waar ebola-patiënten worden verpleegd. De groep eist de lichamen op van overleden familieleden. Omdat de lichamen van overleden ebolapatiënten erg besmettelijk zijn, mogen begrafenissen alleen door gespecialiseerde teams uitgevoerd worden.
Oemfoefoe was een vrouw.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 18:37 schreef Durmada het volgende:
Zeker weer zo'n studente die als wereldverbeteraar zielige hongernegertjes in Congo wil helpen en zich ook maar al te graag wil laten uitwonen door de plaatselijke Oemfoefoe.
Dan heb je de poppen wel aan het dansen ja.
quote:Op maandag 25 mei 2026 09:23 schreef Anton91 het volgende:
[..]
[..]
https://www.ad.nl/buitenl(...)tienten-op~a00e793e/
Laten we vooral empatisch blijven@:opgebaarde
Dat is ook de reden dan het zo snel gaat. In het westen zal zo'n virus al veel minder kans hebben.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 23:34 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |