abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220815704
quote:
Protest tegen bouw flat met 12 verdiepingen op plek supermarkt: 'Soms moet je nee zeggen tegen idee'

VOORBURG - Bewoners van de appartementen aan de Klaverweide in Voorburg protesteren tegen de bouw van twee nieuwe flatgebouwen. Supermarktketen Hoogvliet wil een nieuwe supermarkt, winkels en de zogeheten hoogbouw realiseren. 'Waarom precies volbouwen op een postzegel bovenop de Hoogvliet?'

'Ze willen de hele supermarkt gaan veranderen, inclusief ondergrondse parkeergarage. Daarbovenop het winkelcentrum en ook nog hoogbouw gaan doen. De hoogbouw worden twee complexen van zes en twaalf verdiepingen hoog', vertelt een van de omwonenden.

'Wij wonen aan de kant van de Hoogvliet, dus dat is ook ons uitzicht. Er gaat vrij dicht op de flat worden gebouwd', gaat de flatbewoner verder.

Om te laten zien dat de buurtbewoners het oneens zijn met de plannen, hebben ze spandoeken opgehangen in hun appartementencomplex met de tekst 'Hoogvliet: ja, hoogbouw: nee!'.

Geen uitzicht of zonlicht
Het probleem dat de bewoners van omliggende appartementencomplexen met deze plannen hebben, is dat ze tegen de nieuwe flats aan gaan kijken. 'Sommige appartementen hebben dan op geen enkele manier uitzicht meer, geen lichtintrede', luidt de kritiek.

Een andere bewoner maakt zich ook zorgen om de lichtinval. 'Dat je dan 's middags om 14.00 uur misschien je verlichting aan moet doen, omdat het dan donker wordt.' Er zijn omliggende appartementen die alleen ramen hebben aan de Hoogvliet-zijde. 'Je hebt dan minder zon en meer wind.'

Deze mensen vinden het dus erg belemmerend als er juist hier gebouwd gaat worden. 'Je zit dan tegen een blinde muur aan te kijken. Of de muur is niet blind en dan heb je mensen die kunnen kijken naar wat je zit te eten. Ik kook graag, maar dit is niet iets waar je vrolijk van wordt.'

Een andere zorg is de ontsluiting, oftewel de weg om de straat en wijk uit te kunnen. 'Wij hebben hier aan de voorkant van onze flat één uitgang om er met de auto uit te komen. Dat wordt alleen maar drukker.'

'Wij verwachten ook heel veel verkeersproblemen', beweren de omwonenden. Een voorbeeld dat wordt genoemd is Westfield Mall of the Netherlands. Daardoor staat het verkeer in weekenden vaak helemaal vast.'

Fijnstof
Ook komt er daardoor fijnstof vrij, halen de protesteerders aan. 'Als ik hier iets schoon wil maken, dan moet ik zes doekjes weggooien omdat het pikzwart is.'

'Hoe meer je gaat bouwen, hoe meer steen je krijgt, hoe meer vervuiling en hoe lastiger de ontsluitingen worden. Daar wordt niet aan gedacht.'

Zo'n negentig mensen hebben volgens Michiel Jaeger een petitie ondertekend, die eind vorig jaar is overhandigd aan de gemeente. 'Dat zijn allemaal direct omwonenden', benadrukt de initiatiefnemer van de petitie, die zelf ook omwonende is.

De Voorburgse wijk Essesteijn is op dit moment een mix van lage en hoge bebouwing met voor vrijwel iedereen uitzicht. 'Op het moment dat er nog meer wordt tussen gebouwd, krijg je hoogbouw-hoogbouw-hoogbouw. Allemaal heel dicht op elkaar', meent Jaeger.

'Dan wordt het een soort Den Haag-centrumgevoel. Dat past niet bij deze wijk, die juist prettig is door de open ruimtes en het licht.'

'De ruimte is beperkt. Het is een postzegellocatie. Als er al gebouwd moet worden, is er misschien plek voor 25 tot dertig appartementen', gaat Jaeger verder.

'Meer past simpelweg niet zonder grote gevolgen voor de directe omgeving. Soms moet je ook nee zeggen tegen een idee', zegt hij tot besluit.

'Plannen in voorbereidend stadium'
De gemeente Leidschendam-Voorburg laat in een reactie weten op de hoogte te zijn van de klachten van de bewoners van de omliggende flat. Er zijn namelijk informatiebijeenkomsten georganiseerd door de gemeente en daar is dit ook naar voren gekomen.

Of de hoogbouw daadwerkelijk doorgaat, zegt de gemeente nog niet te weten. 'Dat is aan de initiatiefnemer. De plannen bevinden zich nog in een voorbereidend stadium waarvoor het ruimtelijk kader nog niet is vastgesteld.'

Een van de andere buurtbewoners betwijfelt of de plannen nog tegen te houden zijn. 'Er is nog een aantal stappen te nemen, maar ik schat de kans niet zo heel groot.'
Ik dacht dat dit in Hoogvliet, een deelgemeente van Rotterdam, speelde. Gaat het om Leidschendam Voorburg :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Alpha0 op 16-05-2026 22:43:47 ]
pi_220817705
tja, hun 'uitzicht' is belangrijker dan de woningnood verminderen he
pi_220818056
quote:
'Waarom precies volbouwen op een postzegel bovenop de Hoogvliet?'
quote:
Deze mensen vinden het dus erg belemmerend als er juist hier gebouwd gaat worden.
Ergens anders mag wel een flat gebouwd worden, maar niet hier!
pi_220818561
quote:
9s.gif Op zondag 17 mei 2026 00:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]
Ergens anders mag wel een flat gebouwd worden, maar niet hier!
NIMBY
  zondag 17 mei 2026 @ 06:52:29 #5
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220819471




Troosteloze bende wordt nog troostelozer
pi_220819547
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 06:52 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Troosteloze bende wordt nog troostelozer
:')
pi_220819553
Wat een stelletje jankende nimbys :r
  zondag 17 mei 2026 @ 08:02:05 #8
65846 Bocaj
47th President.
pi_220819587
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 06:52 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Troosteloze bende wordt nog troostelozer
Met andere woorden: Het is toch al verpest, dus het kan alleen nog maar meer verpest worden.
En die 2 nieuwe gebouwen passen wel in de omgeving. Toch?

Bouwen maar zou ik hier zeggen!
  zondag 17 mei 2026 @ 08:02:25 #9
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220819591
quote:
Het probleem dat de bewoners van omliggende appartementencomplexen met deze plannen hebben, is dat ze tegen de nieuwe flats aan gaan kijken. 'Sommige appartementen hebben dan op geen enkele manier uitzicht meer, geen lichtintrede', luidt de kritiek.
Denkt er dan niemand aan het uitzicht van Corry en Henk??! :'( :'( :'(

Is er al een petitie voor de mensen die juist wel willen dat er gebouwd wordt?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_220819632
quote:
'Wij verwachten ook heel veel verkeersproblemen', beweren de omwonenden. Een voorbeeld dat wordt genoemd is Westfield Mall of the Netherlands. Daardoor staat het verkeer in weekenden vaak helemaal vast.'
Westfield Mall of the Netherlands :')
Kan dit soort stompzinnigheid niet vervangen worden door woningbouw?

(overigens is er geen woningtekort maar een mensenoverschot).
  zondag 17 mei 2026 @ 08:29:06 #11
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220819714
De boomer mentaliteit in één bericht samengevat.
  zondag 17 mei 2026 @ 13:02:34 #12
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220823115
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 08:29 schreef Richestorags het volgende:
De boomer mentaliteit in één bericht samengevat.
Boomers wonen in een riant vrijstaand huis, niet in een flat.
pindazakje
pi_220823130
quote:
'Je zit dan tegen een blinde muur aan te kijken. Of de muur is niet blind en dan heb je mensen die kunnen kijken naar wat je zit te eten. Ik kook graag, maar dit is niet iets waar je vrolijk van wordt.'
Struggle is real
pi_220823149
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 06:52 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Troosteloze bende wordt nog troostelozer
Ach, liever dat ze in de steden de hoogte in gaan en volbouwen dan hier op het platteland.
  zondag 17 mei 2026 @ 13:18:31 #15
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220823204
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:02 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Boomers wonen in een riant vrijstaand huis, niet in een flat.
Lang niet allemaal.
pi_220823551
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:10 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ach, liever dat ze in de steden de hoogte in gaan en volbouwen dan hier op het platteland.
NIMBY.
  zondag 17 mei 2026 @ 22:21:29 #17
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_220828747
quote:
9s.gif Op zondag 17 mei 2026 00:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]
Ergens anders mag wel een flat gebouwd worden, maar niet hier!
Nimby idd maar ze hebben wel iets van een punt. Stedebouwkundig is dit niet heel handig.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')