abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 mei 2026 @ 14:59:10 #1
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220809430
Zijn hier liefhebbers en/of beoefenaars van astrofotografie? Vorige week heb ik een zogenaamde 'smart telescope' gekocht om er voor een relatief bescheiden budget aan te proeven: een ZWO Seestar S30 Pro.

https://www.seestar.com/products/seestar-s30-pro

Normaal ben ik niet zo van 'alles-in-een'-oplossingen omdat er geen upgrade-pad is en je afhankelijk bent van support en toekomstplannen van de fabriekant, maar een modulaire setup kost minstens het dubbele. Voor een hobby waarvan ik niet weet hoe lang ik het interessant blijf vinden is dit een mooie eerste stap.

Goed, wat kan je van zo'n miniscule telescoop verwachten? Door de beperkte brandpuntsafstand zijn de kleinere objecten wat minder ideaal (nou ja, kleiner... vooral verder weg), voor grotere nevels is het juist goed.

In het kort hoe het werkt:
Je maakt veel foto's met sluitertijden van 10 seconde tot 60 seconde (in het geval van de Seestar). Dit doe je over meerdere uren, zodat je veel data verzamelt. De aarde draait en dat moet je compenseren. De Seestar volgt het object (nee; compenseert voor de draaiing maar vanuit ons perspectief volgt het het object) zodat de sterren puntjes blijven en geen strepen worden.
Vervolgens 'stapel' je alle goede afbeeldingen, zodat de data beter wordt: de 'signal-to-noise'-verhouding wordt met elke foto beter.
Daarna kan je met software aan de gang om de afbeelding mooi te maken. Zonder bewerking zijn de foto's bijna helemaal zwart, alleen de helderste sterren zijn zichtbaar als kleine lichtpuntjes.
Bij die bewerkingen trek je de aanwezige data naar zichtbaar licht en daar is aardig wat ruimte voor 'artistieke interpretatie'.

Hier wat plaatjes van de afgelopen week. De beelden moeten achteraf bewerkt worden om de structuren zichtbaar te krijgen en geeft aardig wat vrijheid om er een mooi plaatje van te maken. Daar zit ook nog een aardige leercurve in, dus het is nu vooral nog experimenteren.

NGC 7000 - North America Nebula, ca. 2500 lichtjaar van ons verwijderd.

Dit is dezelfde nevel, maar dan met de kleuren zoals Hubble die zou zien. Als ik het goed begrijp tenminste, het is nog aardig nieuw voor me :+

Dit is de buurman van NGC 7000: de Pelican Nebula. Ook in de 2 kleur-varianten.

Sterrenstelsels zijn een stuk kleiner (vanaf aarde gezien), dit is bijvoorbeeld links M 81 (The Great Spiral), naast M 81 (Cigar Galaxy):

Hier begint het toch wel te duizelen. Dit stelsel staat 12 milioen lichtjaar van ons vandaan. 12 miljoen lichtjaar. Het licht dat hier op mijn sensor is geland was dus 12 miljoen jaar onderweg. Niet te bevatten. En dat kleine vlekje aan de hemel, dat zijn ongeveer 250 miljard sterren. 250 miljard. In een paar vierkante millimeters. Bizar.
Ik ben benieuwd wat meer/langere opnames nog kunnen opleveren. Dit was slechts ongeveer 1,5 uur met belichtingen van 60 seconde. Het mooie is dat je dit meerdere nachten kan herhalen met verschillende belichtingstijden en al die shots kan combineren om een zo scherp mogelijke afbeelding te krijgen. Nadeel van deze is wel dat ik dit vanuit de tuin niet kan zien, hiervoor ben ik naar een andere plek gereden. Dat maakt het wat lastiger om meerdere opnames te maken.

Ook planeten zijn wat lastig voor deze telescoop. Ik ben er nog amper mee bezig geweest, maar hier is de eerste opname van Jupiter. Dat was zo'n beetje de eerste keer dat ik het ding gebruikte, dus het kan een stuk beter. Wat wel leuk is, is dat hier een van de manen van Jupiter goed zichtbaar is. Volgens mij is dat Io, na wat vergelijken met de stand van de planeet en diens manen op dat tijdstip met Stellarium:

Zwaar overbelicht, zodat er geen details zichtbaar zijn, maar die maan maakt het toch wel tof.

Na de eerste week ben ik er helemaal door in beslag genomen. Constant in de gaten houden wat het weer gaat doen in de nacht, zoeken naar gave objecten, donkere plekken met weinig lichtvervuiling zoeken en met zicht op die objecten, het bewerken van de afbeeldingen... De week vakantie is voorbij gevlogen :D En er is nog zo ontzettend veel te leren...

Hier een lijstje resources die ik gebruik:

Software:
Siril - gratis software voor het stacken en bewerken van de afbeeldingen
PixInsight - betaalde software voor het zelfde, prijzig maar het werkt wel erg lekker. Nu nog een trial.

Websites:
https://stellarium-web.org/ - een soort Google Maps maar dan voor het heelal. Erg handig voor het uitzoeken van targets, maar ook voor het duiden van de gemaakte foto's. Je kan snel naar een locatie en tijd om te zien wat je nou eigenlijk hebt vastgelegd.
https://live-radar.org/weather-forecast/ - uitgebreide gratis weersoverzichten en voorspellingen
  woensdag 20 mei 2026 @ 22:29:50 #2
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220851168
Net nog even een stukje maan mee kunnen pakken tussen de wolken door :)

Afgelopen weekend ook nog ongeveer een uur extra data verzameld van M 81/82. Hopelijk binnenkort nog meer en dan eens kijken hoeveel beter het wordt :)
  zaterdag 6 juni 2026 @ 12:05:04 #3
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220971000
Afgelopen nacht was het eindelijk weer eens helder *O*

NGC 6992 Oostelijke Sluiernevel

2 Uur integratie met subs van 20 seconde. Verrassend veel detail voor zo'n relatief korte opname, maar de lucht was ook wel aardig gunstig. Ik vind de blauwe waas in het midden een beetje storend, heb nog wat te oefenen met het nabewerken :)

De duidelijke O3-schil steekt erg gaaf af tegen de Hα van de structuur zelf _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')