abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220795957
Door de Twentse Hemelvaart traditie van dauwtrappen(hoe toepasselijk)en bier drinken heb ik weinig van de etappe van vandaag meegekregen.

Er waren weinig renners die wat wilde proberen, uiteindelijk reden 4 Italianen weg en die werden zoals verwacht voor de finale begon ingerekend. In de laatste bocht ging het ook zoals verwacht mis en ging onder andere Dylan Groenewegen onderuit. Davide Ballerini trok daarna aan het langste eind en won de sprint voor Jasper Stuijven en Paul Magnier.

Met dit gezegd hebbende kan de Giro dan eindelijk echt beginnen, na een week waarin de klassementrenners hun benen nog aardig stil hielden is er morgen geen houden meer aan. Met een monster etappe van 244 kilometer de start in Formia en de finish op de legendarische Blockhaus


Blockhaus, als ontzettende liefhebber van het vlaggetje, is de eerste naam die bij me opkomt: Tom Dumoulin. Bij nader onderzoek blijkt dat in 2017 het jaar dat ONZE Tom de Giro won deze beklimming inderdaad in het parcours zat, maar dat de etappe werd gewonnen door Nairo Quintana. Dumoulin werd 3e, en Bauke Mollema zelfs 4e, genoeg te juichen voor het vlaggetje dus.

Hierna zijn we nog een keer terug geweest naar de Blockhaus dat was in 2022. Latere winnaar Jay Hindley won de etappe van een elite groepje met Romain Bardet, Richard Carapaz, João Almeida en vriend van het forum Mikel Landa.
In 2017 was de etappe iets meer dan 150 kilometer en in 2022 191 kilometer lang. Dit jaar is de etappe dus maar liefst 244 kilometer lang. Tel daar 4600 hoogtemeters bij op en je hebt een van de zwaarste etappes van de Giro. Nu is gebleken dat langer niet altijd beter is voor de aantrekkelijkheid van een etappe, maar we gaan het zien.


Jeroen Vanbelleghem mag de wekker zetten, de start is om kwart over 10 in Formia. Net zoals de startplaats van gisteren ligt Formia aan de Tyrreense zee om precies te zijn aan de Golf van Gaeta. Na de start maken we een wat opmerkelijk rondje door het binnenland om daarna langs de kust na 50 kilometer weer in Formia uit te komen. De plaatselijke VVV zal wel wat geld hebben toegestoken, denk ik.

Daarna volgt de lange weg door het binnenland bijna naar de Adriatische kust. De eerste 130 kilometer is vrij vlak en na 112 kilometer is er een tussensprint. Ik vind het persoonlijk vrij opmerkelijk dat er maar 2 beklimmingen geclassificeerd zijn. Na 135 kilometer gaat het namelijk wel degelijk omhoog naar de Rionero Sannitico een klim van 9.5 kilometer a 5%.
Na een afdaling die niet erg veel voorstelt, beginnen de renners aan de eerste echte klim. De klim naar de Roccaraso, 6.9 kilometer aan 6,5%



Bovenop volgt er geen afdaling, we gaan over een plateau door naar de Serra Malvone(1369 meter) om daarna nog een stukje af te dalen en wederom te klimmen naar de Passo San Leonardo(1262 meter). Daarna dalen we pas af tot we op 500 meter boven zeeniveau zijn.

Na de Red Bull kilometer begint in Roccamorice de klim naar de Blockhaus. De vrij opmerkelijke Duits klinkende naam hebben we te danken aan de Oostenrijkse militaire commandant die in de 19e eeuw het Italiaanse leger hielp met een post op de berg om de struikrovers en smokkelaars vanuit het zuiden op te merken. Hij bouwde een fort op een berg en noemde die zo makkelijk als het kan zijn Blockhaus.


13,6 kilometer lang aan gemiddeld 8%, dat is als je al 230 kilometer in de benen hebt niet iets om naar uit te kijken. Op papier lijkt mij de klim vrij regelmatig, de eerste 3/4 kilometer zijn de stijgingspercentages nog onder de 7%, daarna er behoorlijk boven. Op 500 meter van de finish volgt een heel kort stukje naar beneden(met wat linke bochten) waarna de laatste 300 meter nog weer even aan 6.8% omhoog gaat.

Ook vandaag ga ik voor de voorspellingen de verschillende wielersites weer af, dus ik zou er geen geld op inzetten.

1. Vingegaard
2. Pellizari
3. Arensman(voor het vlaggetje)
4. Gall
5. Ciccone

[ Bericht 0% gewijzigd door Remco op 14-05-2026 22:38:02 ]
  vrijdag 15 mei 2026 @ 06:27:17 #2
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_220797658
Heerlijk zo’n bergetappe van 244km en volgens de weersites gaat het ook nog ‘s regenen.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 15 mei 2026 @ 07:29:09 #3
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220797832
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 22:24 schreef Remco het volgende:
Door de Twentse Hemelvaart traditie van dauwtrappen(hoe toepasselijk)en bier drinken heb ik weinig van de etappe van vandaag meegekregen.

Daarom staat ie in TV?

Remco is een drinker.
pi_220797955
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:29 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Daarom staat ie in TV?

Remco is een drinker.
Ja op deze manier is er bijna geen ontkennen meer aan :D

Als iemand hem zou kunnen verplaatsen, graag ^O^
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:27:24 #5
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220798574
Misschien had Ciccone wat meer tijd moeten verliezen als hij voor etappezeges gaat.

Just my 2 cents.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 15 mei 2026 @ 09:47:00 #6
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 09:51:16 #7
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220798975
Heb ik even gefixed voor jullie om die naar WLR te plaatsen :)
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Redactie Sport vrijdag 15 mei 2026 @ 09:58:28 #8
451829 crew  H.Vviv
pi_220799110
Denk terug aan negen jaar geleden waar een motor voor een grote valpartij zorgde richting Blockhaus waar half Sky ten val kwam. Ook Kelderman lag er natuurlijk bij.
pi_220799160
Een bergrit van 244 km, ouderwetse praktijken.
  Redactie Sport vrijdag 15 mei 2026 @ 10:03:28 #10
451829 crew  H.Vviv
pi_220799207
Wel een flopbegin.
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 10:09:58 #11
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220799286
Vorige etappe had toch perfect 1 kilometer minder lang gekund en voor de U-turn aangekomen zijn?



Dan had je in de laatste kilometer een flauwe bocht. en ging het 95% veiliger zijn

Soms heb ik het gevoel dat ik beter zou kunnen :@ En het is niet dat de stad hier minder inkomsten zou hebben.

Een helikopter shot van het pleintje en het heeft minstens evenveel aandacht.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 10:13:08 #12
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_220799319
244 kilometer _O_

Are you wotching, Gouvenou?
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_220799503
  vrijdag 15 mei 2026 @ 10:28:47 #14
194695 franklop
Fran knock
pi_220799569
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:26 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
Die wint met 12 minuten voorsprong
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  vrijdag 15 mei 2026 @ 10:34:50 #15
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_220799717
De Kleik heeft weer een leuk baantje geregeld.
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 10:52:06 #16
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220799864
Gisteren was het een feestdag in België van daar dat Jeroen geen commentaar kon geven

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  vrijdag 15 mei 2026 @ 10:55:15 #17
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_220799886
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:52 schreef capuchon_jongen het volgende:
Gisteren was het een feestdag in België van daar dat Jeroen geen commentaar kon geven

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij was gisteren met z’n zoon in Mayaland.
pi_220799889
wie heeft straks het roze?
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 10:57:21 #19
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220799900
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:55 schreef TAmaru het volgende:
wie heeft straks het roze?
Die deense smurf wss om hem vervolgens te houden
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 11:00:21 #20
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_220799919
Milan vol frustratie.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 11:00:42 #21
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_220799922
Een paar uur luisteren naar Annemiek wordt wel een uitdaging.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 11:01:58 #22
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_220799927
Serieus, dit is het al?
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Redactie Sport vrijdag 15 mei 2026 @ 11:03:01 #23
451829 crew  H.Vviv
pi_220799933
Was ook wel te verwachten. Hele lange aanloop en de eerste belangrijke dag voor de klassementsrenners.
pi_220799945
Dit wordt de dag van Tim Naberman
  vrijdag 15 mei 2026 @ 11:05:58 #25
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220799954
Etappe is lang maar de eerste 120 kilometer zijn niet heel aansprekend.
Antifa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')