quote:
Op donderdag 14 mei 2026 18:33 schreef laziness het volgende:[..]
Manlief zou whisky interessant vinden maar ik en puber niet.
Natuur en kneuterige plaatsjes kunnen we allemaal waarderen. Met een knieprobleem is mijn fitness level mwah. Ik kan er best mee omhoog lopen maar wel met een goed begaanbaar pad en niet te steil naar beneden. Dat zijn te zware klappen die de knie niet goed op kan vangen. Boottocht op een meer oid zou kind ook leuk vinden. En hij wil graag papegaaiduikers zien maar dat is net iets te vroeg eind april las ik.
Een schot

voor de boeg, er is te veel om op te sommen:
Voor een combinatie van whisky en andere zaken kan je Pitlochry, Aberlour, Elgin of Dufftown bezoeken.
Allen kleine plaatsjes (Pitlochry is iets groter) met lokale winkeltjes, natuur vlakbij (waterstromen bij Aberlour en Pitlochry) en diverse whisky distilleerderijen voor papa. Bij Elgin kan je het strand bezoeken, waar vaak zeehondjes ronddobberen.
Een rondje langs de kleine plaatsjes in de Speyside is sowieso mooi, als alles in bloei staat.
Qua natuur en wandelen kan ik de Glencoe en de Cairngorms, het gebied rond Aviemore aanbevelen. Ook bij een bezoek aan Kinloch Rannoch, gelegen aan een groot meer, kan je mooie wandelingen langs het water en in het bos maken. Je kan er ook de berg Schiehallion bezoeken.
Isle of Skye bereik je via een lange rit, maar eenmaal over de brug is adembenemend mooi.
Mocht je in de gelegenheid zijn qua tijdschema, dan is een bezoek aan de Highlands, boven Inverness zeg maar, zeker de moeite waard. Via smalle weggetjes kan je er een mooie rondrit doen en dan overnachten in kleine, lokale B&B's.
Voor papegaaiduikers moet je een flink eind richting de ruigere rotskusten aan de westkust rijden of richting de eilanden.
In mei kan je er genoeg zien, omdat ze dan hun kroost (op)voeden.
Eigenlijk zijn er weinig vervelende plekken in Schotland, het kan alleen soms wel even duren voordat je van A naar B komt. De wegen zijn er soms single track (enkelbaans) breed en kronkelen door de heuvels. Een (globale) route vooraf plannen is daarom aan te raden.
Glasgow zou ik overslaan, Edinburgh is veel interessanter en schoner.
Vanwege mijn whisky interesse heb ik Schotland vaak bezocht.
Als je nog vragen hebt, be my guest.