abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 mei 2026 @ 12:24:44 #1
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220771817
quote:
Boete-opleggers van CJIB houden zich niet aan de wet

Rijd een keertje per ongeluk nét niet door oranje, en je krijgt volautomatisch een boete thuisgestuurd van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Maar diezelfde instantie houdt zichzelf al jaren niet aan de wet, willens en wetens.

Dat blijkt uit een tussenrapport van de Auditdienst Rijk, die toezicht houdt op overheidsorganisaties.

Schijnzelfstandigen
Het CJIB werkt namelijk nog steeds met zzp’ers die eigenlijk een verkapt dienstverband hebben, ook wel schijnzelfstandigen genoemd. Op papier worden ze ingehuurd als zelfstandige, maar in de praktijk doen ze gewoon het werk van een werknemer.

En dat mag niet. Als sinds 2016 geldt de wet DBA, die schijnzelfstandigheid tegen moet gaan. Hoewel sommige werkenden bewust kiezen voor het ondernemerschap, vinden werkgevers het ook niet erg om te werken met zzp'ers.

Werkgevers kunnen namelijk gebruikmaken van zelfstandigen om zo te besparen op sociale premies. Deze zzp'ers zijn dus niet zelden verkapte werknemers.

Pas vorig jaar is de Belastingdienst ook daadwerkelijk gaan handhaven op die wet, maar nog altijd voldoet zelfs het CJIB er niet aan. "Het streven was om per 1 juli 2025 volledig te voldoen aan de wet DBA", aldus het rapport. Maar zelfs dat is niet gelukt. En dat is een bewuste keuze.

"In een aantal gevallen kiest het CJIB vanuit bedrijfscontinuïteit voor het aanhouden van arbeidskrachten met een fictieve dienstbetrekking." Met andere woorden: de overheidsorganisatie kiest er bewust voor om de regels te negeren.

Naheffingen
Dat kan tot naheffingen leiden van de Belastingdienst. “Daarbij gaat het niet alleen om de verplichting om sociale premies, loonheffing en pensioenpremies te betalen, maar mogelijk ook om doorbetaling bij ziekte en betaling van een ontslagvergoeding.”

Zelfs bij Belastingdienst
Overigens heeft de Belastingdienst zelf ook geen beste reputatie op dit vlak. Op het ministerie van Financiën, bij de Dienst Toeslagen en bij de Belastingdienst samen werkten in 2024 nog 1.000 schijnzelfstandigen.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)zich-niet-aan-de-wet

Wat een ongelofelijke ballentent is me dat toch ook :') ik weet dat zelfs zij het ook niet eens zijn met die belachelijke verhogingen, maar waarom stoppen ze er dan niet mee? Als je selectief kunt toepassen zou ik dat ook consequent doen en er gewoon mee ophouden. Wat gaan ze nu claimen, dat ze de wet ook niet zullen toepassen totdat deze wordt veranderd? Minister zal het er ook wel mee eens zijn en het door de vingers zien _O- maar wel heel populair met het vingertje zwaaien als het apparaatje heeft gezegd dat je onder invloed verkeert en je dus wel een gevaarlijke mafkees moet zijn.

Nederland, waar we waarde hechten aan recht!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  dinsdag 12 mei 2026 @ 12:34:23 #2
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220771882
Je mag niet stelen van de overheid.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Frontpage dinsdag 12 mei 2026 @ 12:34:31 #3
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220771885
Geef ze een boete!
pi_220771886
Crossover post vanuit spreidingswet topic!
-nee-
  dinsdag 12 mei 2026 @ 12:38:35 #5
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220771898
Die hele wet DBA is een wanvertoning bedoeld om mensen in loondienst te jagen, zodat men meer belasting ontvangt.

Lig hier dus niet wakker van. Ondanks dat de ironie me niet ontgaat.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 12 mei 2026 @ 12:38:47 #6
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220771899
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 12:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
ik weet dat zelfs zij het ook niet eens zijn met die belachelijke verhogingen, maar waarom stoppen ze er dan niet mee?
Omdat zij slechts uitvoerder zijn van wettelijke bepalingen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 12 mei 2026 @ 12:42:50 #7
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220771957
https://www.overheidvannu(...)-aan-klassenjustitie

https://vangennep-boeken.(...)fskh03hECI6iiLO-EaOU

Niet de eerste keer dat het geconstateerd wordt en Justitie houdt het in stand. Te grote perverse prikkel voor de fiscus.

En wie kan weer de tyfus genieten van de politiek? Exact, de samenleving.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220771976
Alsof het het CJIB iets interesseert als ze een boete krijgen. Uiteindelijk zijn wij toch degenen die die betalen.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 12:46:53 #9
503714 SebbeSwensje
pi_220772040
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 12:38 schreef Caland het volgende:

[..]
Omdat zij slechts uitvoerder zijn van wettelijke bepalingen.
Blijkbaar niet :')
Appears.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 12:52:18 #10
503714 SebbeSwensje
pi_220772130
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 12:38 schreef inslagenreuring het volgende:
Die hele wet DBA is een wanvertoning bedoeld om mensen in loondienst te jagen, zodat men meer belasting ontvangt.

Lig hier dus niet wakker van. Ondanks dat de ironie me niet ontgaat.
Daar gaat het niet om. Ze spelen met zijn allen gewoon een beetje cowboy in het wilde westen en denken een ander aan te kunnen spreken op iets waar ze zelf ook op aan te spreken zijn. Zelfde gaat op voor dit topic:
NWS / De politie bewaart alles, van iedereen, altijd.

Zou een mooie boel worden als wij ons aan allemaal onredelijke debiele kutregeltjes moeten houden en we daar ook op worden afgerekend door zo'n incompetente drekrechter, maar ze zelf met al hun wijsheid mogen besluiten om het naast zich neer te leggen.
Appears.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 13:10:46 #11
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220772237
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 12:52 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Daar gaat het niet om. Ze spelen met zijn allen gewoon een beetje cowboy in het wilde westen en denken een ander aan te kunnen spreken op iets waar ze zelf ook op aan te spreken zijn. Zelfde gaat op voor dit topic:
NWS / De politie bewaart alles, van iedereen, altijd.

Zou een mooie boel worden als wij ons aan allemaal onredelijke debiele kutregeltjes moeten houden en we daar ook op worden afgerekend door zo'n incompetente drekrechter, maar ze zelf met al hun wijsheid mogen besluiten om het naast zich neer te leggen.
Ik snap het sentiment heus wel. Het is een beetje hypocriet.

Maar er zal ook weleens een medewerker van het CJIB een verkeersboete pakken. Of een belastingdienstambtenaar zijn aangifte niet helemaal zuiver invullen.

Het zijn net mensen enzo.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 12 mei 2026 @ 13:13:50 #12
503714 SebbeSwensje
pi_220772254
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 13:10 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ik snap het sentiment heus wel. Het is een beetje hypocriet.

Maar er zal ook weleens een medewerker van het CJIB een verkeersboete pakken. Of een belastingdienstambtenaar zijn aangifte niet helemaal zuiver invullen.

Het zijn net mensen enzo.
Dat gaat om individuele gevallen en daar zal ik echt niet zo wakker om liggen. Ik weet dat ik behoorlijk aan het schuimbekken was toen Jan-Willem zijn rijbewijs weer zo makkelijk terugkreeg, maar dat kwam vooral voort uit frustratie tav mijn eigen situatie. Ik snap heus wel dat hij het inzicht heeft en dat prima zonder gevaarzetting kan doen, maar dan komen de "regeltjes" weer om de hoek kijken.

Dit zijn beslissingen die door de organisatie worden genomen en dat is vele malen kwalijker.
Appears.
pi_220772281
In 12 jaar Rutte is de wet gedegradeerd tot een onderdeel van een bestuurlijke afweging.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 13:22:06 #14
503714 SebbeSwensje
pi_220772310
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 13:19 schreef Weltschmerz het volgende:
In 12 jaar Rutte is de wet gedegradeerd tot een onderdeel van een bestuurlijke afweging.
Maar dan wordt het ook tijd dat wij als bevolking eens wat minder waarde gaan hechten aan de "rechtspraak" in dit land, want dat wordt nog altijd als heilig beschouwd.
Appears.
  Forum Admin dinsdag 12 mei 2026 @ 13:51:34 #15
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220772509
Nu snap ik waarom je voor elke sanctie apart 9 euro "administratiekosten" moet betalen.

Wat al een gotspe in zichzelf is
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220773059
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 13:13 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]

Dit zijn beslissingen die door de organisatie worden genomen en dat is vele malen kwalijker.
Dat is het. Het ergste was nog toen er eind 2024 bekend werd dat de belastingdienst actief ging controleren en handhaven op schijnzelfstandigheid, maar het Ministerie van Financien verkondigde dat de ZZP'ers die bij de belastingdienst in dienst waren niets hoefden te vrezen. Dat dat voor hun niet zou gelden en als er toch een boete kwam zou het ministerie die betalen. Want ze waren nu eenmaal nodig vanwege ondercapaciteit. Wat bij elke beroepsgroep wel het geval is....

En het ergste is, als je een beetje bekend bent met de belastingwetgeving, dat ze überhaupt nooit ingehuurd hadden mogen worden. De vereisten voor het ondernemerschap waar aan voldaan moet worden zijn er al 55 jaar en die zijn nooit veranderd. Je bent volwaardig ondernemer of niet. En als je dat wel bent, dan mag je werken op factuurbasis. En anders niet.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 21:04:58 #17
503714 SebbeSwensje
pi_220776032
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:28 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat is het. Het ergste was nog toen er eind 2024 bekend werd dat de belastingdienst actief ging controleren en handhaven op schijnzelfstandigheid, maar het Ministerie van Financien verkondigde dat de ZZP'ers die bij de belastingdienst in dienst waren niets hoefden te vrezen. Dat dat voor hun niet zou gelden en als er toch een boete kwam zou het ministerie die betalen. Want ze waren nu eenmaal nodig vanwege ondercapaciteit. Wat bij elke beroepsgroep wel het geval is....

En het ergste is, als je een beetje bekend bent met de belastingwetgeving, dat ze überhaupt nooit ingehuurd hadden mogen worden. De vereisten voor het ondernemerschap waar aan voldaan moet worden zijn er al 55 jaar en die zijn nooit veranderd. Je bent volwaardig ondernemer of niet. En als je dat wel bent, dan mag je werken op factuurbasis. En anders niet.
Rules for thee. Daarom knal ik lekker met 160 over de A9 en het stukje A2 waar geen trajectcontrole is, maar ik zou er zo mijn kentekenplaat voor ombuigen. Wie maakt me wat? Zij zijn niet beter dan ik.
Appears.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')