Interessant, Cyan9! Ik heb die survey ingevuld, inclusief een paar flinke rants over de EBU en Eurovision.
Ze hadden bij de open vragen geen maximaal aantal tekens, dus ik heb een paar tirades geschreven over de fouten die ze gemaakt hebben in recente jaren (ook de diskwalificatie van Joost genoemd, dat dit veel schade heeft aangericht, een mistake was. Ik noemde hun 'zero tolerance' in zijn geval tegenover waarschuwingen met 'zero consequences' in andere gevallen). Verder over hoe ze blijven doen alsof ze apolitiek zijn, dat dit ongeloofwaardig is, en iedereen dat kan zien. Dat het bespottelijk is en de geloofwaardigheid van EBU en Eurovisie schaadt. Dat ze artiesten en omroepen als excuus gebruiken om te verhullen dat behind the scenes er wel degelijk van allerlei kanten politieke inmenging is. Dat EBU en Eurovision werkelijk onafhankelijk en onpartijdig zouden moeten zijn, maar dat het tegendeel blijkt uit hun acties. Over dat het vervangen van managers of executives niks uitmaakt als de vervangers hetzelfde blijven doen. Zoals Martin Österdahl vervangen is door Martin Green. Dat hij eigenlijk een stooge is, een figurehead, met talking points voor de powers op de achtergrond. Dat hij geen gezag of geloofwaardigheid heeft opgebouwd voor de beweringen die hij doet. En dat het sneu is voor hem, maar hij zelf gekozen heeft om deze job te gaan doen. Verder ook nog dat ik begrijp dat de situatie rond Israel moeilijk is, er verschillende meningen zijn, cultuurverschillen, maar dat ze het echt niet goed hebben aangepakt. Dat ze de regels willekeurig toepassen, inconsistent, zoals het uitkomt, en dat nota bene de Duitse bondskanselier Merz publiekelijk uitspraken deed, en ministers, en de Israëlische regering, en er een complete lobbycampagne was, en ze bij EBU Eurovision vervolgens hun domme talking points blijven herhalen dat ze apolitiek zijn, en het alleen om de muziek en artiesten gaat. Dat dit een illusie is, een praatje waarvan iedereen kan zien dat dit niet waar is, en ze daarmee hun credibility, idealen en missie schade toebrengen. Over dat er altijd een politieke dimensie aan Eurovisie is geweest, en die ook altijd zal blijven. Dat Eurovision dat gewoon eerlijk moet erkennen, en niet moet blijven doen alsof dat er niet is. Dat ze werkelijk onafhankelijk en onpartijdig moeten worden. Dat politici de vrijheid hebben om hun meningen te geven, maar dat voor EBU en Eurovisie die niet meer zouden moeten zijn dan de mening van ieder ander. Dat ze écht onafhankelijk worden. Maar dat ik er weinig vertrouwen in heb dat dit zal gebeuren, en dat de gebeurtenissen in recente jaren eerder op het tegenovergestelde wijzen.
En nog meer
Ik betwijfel of ze er iets mee doen, maar toch... even mijn hart gelucht