abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220759997
Islamitische herders richten bloedbad aan in Nigeria: 13 doden waaronder drie zwangere vrouwen

In Plateau State, Nigeria, zijn op vrijdag 8 mei dertien christenen om het leven gekomen tijdens een aanval door islamitische Fulani-herders in de Ngbra Zongo-gemeenschap in Bassa County. De aanval vond plaats in de vroege uren van de ochtend. Joseph Chudu Yonkpa, woordvoerder van de Miango-gemeenschappen, bevestigt dit tegenover Morning Star News.

Onder de slachtoffers bevonden zich drie zwangere vrouwen, aldus Yonkpa. Tientallen andere christenen raakten gewond en honderden personen moesten hun huizen verlaten. Lawrence Zongo, een inwoner, meldt dat deze gemeenschap vaker het doelwit is geweest van aanvallen. Hij sprak zijn verslagenheid uit en wees op een eerdere tragische aanval waarbij een predikant en diverse christenen gedood werden. Gewapende islamitische herders gingen van woning naar woning om de christelijke bewoners aan te vallen.

Op 16 april werd Elisha Abbas Saku, een 30-jarige christen, door herders onthoofd in het dorp Riwhie-Chwo, eveneens in het Miango-district van Bassa County, zo meldde Yonkpa. Het laat een toenemende mate van geweld zien richting christelijke gemeenschappen in Plateau State.

Ook andere christelijke gemeenschappen in Plateau zijn veelvuldig doelwit van geweld. Zo vielen Fulani-herders op 5 mei in de regio Riyom een dorp van de Rim-gemeenschap aan. Daarbij werd er willekeurig op mensen geschoten. De week ervoor werd een pastor met zijn vrouw en hun twee kinderen van dezelfde gemeenschap vermoord door moslimterroristen.

https://cvandaag.nl/11008(...)rie-zwangere-vrouwen

Waarom krijgt dit bijna geen aandacht in Nederland en Europa? Dit speelt al jaren en wordt niet minder.
pi_220760098
Waarom dit soort berichten ut Nigeria geen aandacht krijgen?
Omdat het Nigeria is en daar bij religieus geweld jaarlijks duizenden doden vallen. Iets minder dan de helft van die doden zijn moslim. Als die 13 doden uit de OP moslim waren geweest dan had TS er net zoals de bron christenenvandaag er geen enkel bericht aan gewijd.
pi_220760324
quote:
9s.gif Op zondag 10 mei 2026 20:42 schreef DobbyDobby het volgende:
Waarom krijgt dit bijna geen aandacht in Nederland en Europa? Dit speelt al jaren en wordt niet minder.
Misschien omdat het in west Afrika is? Nogal ver bij ons vandaan.
pi_220760476
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 21:35 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Misschien omdat het in west Afrika is? Nogal ver bij ons vandaan.
Binnenkort in uw theater
U MAD?
  maandag 11 mei 2026 @ 06:33:25 #5
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220761273
quote:
9s.gif Op zondag 10 mei 2026 20:42 schreef DobbyDobby het volgende:
https://cvandaag.nl/11008(...)rie-zwangere-vrouwen

Waarom krijgt dit bijna geen aandacht in Nederland en Europa? Dit speelt al jaren en wordt niet minder.
Je vraagt naar de bekende weg.

Er is hier weinig aandacht voor omdat zowel de slachtoffers als daders niet blank zijn en de daders ook nog eens moslim. Dat zorgt voor een error in het wereldbeeld op de gemiddelde redactie in het Westen, waar postkoloniaal en interactioneel denken vaak de norm zijn.

Als het nu blanke Christenen jegens donkere moslims waren, was het meteen voor meerdere dagen voorpaginanieuws. Idem met Joden tegen moslims zoals we weten, maar alles wat moslims zelf doen wordt waar mogelijk uit het nieuws gehouden dan wel een rookgordijn opgetrokken tenzij het echt niet anders kan.

Dit weten we ook nog van de slachtpartijen jegens Druzen in Syrië vorig jaar. Ook daar had je immers een situatie waarbij de intersectionele en postkoloniaal denkende journalist, niet wist wat men er mee aan moest: twee groepen die men als 'van kleur' ziet, waarbij moslims de daders waren.

Dus is het recept zoveel mogelijk negeren en toen men er uiteindelijk toch over besloot te berichten, werd er een rookgordijn opgetrokken en termen gehanteerd als 'gewapende groeperingen' of 'nog veel onduidelijk', dit terwijl de socials inmiddels volstonden met de meest brute videos nota bene gefilmd door de daders zelf, waarbij het duidelijk was wat er gaande was.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 11 mei 2026 @ 08:42:40 #6
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220761605
Als moslims andere moslims vermoorden is dat zo doodnormaal dat dit echt niet meer in t nieuws komt. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 11 mei 2026 @ 08:55:12 #7
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_220761628
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 21:35 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Misschien omdat het in west Afrika is? Nogal ver bij ons vandaan.
Niet als je in ter Apel woont.
  maandag 11 mei 2026 @ 09:01:16 #8
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_220761649
Daarom komen er bij mij ook alleen maar Duitse of Mechelse herders binnen. :7
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_220761655
Atoombom erop
pi_220761672
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 21:35 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Misschien omdat het in west Afrika is? Nogal ver bij ons vandaan.
Ja, want Gaza ligt bij ons om de hoek.

:')
  maandag 11 mei 2026 @ 09:13:04 #11
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220761733
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 09:08 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Ja, want Gaza ligt bij ons om de hoek.

:')
Dit gaat weer wat beloven idd.
  maandag 11 mei 2026 @ 09:14:29 #12
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220761760
Wat een slechte mensen lopen er toch ook rond.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 09:15:37 #13
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220761780
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 09:08 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Ja, want Gaza ligt bij ons om de hoek.

:')
En Nigeria is ook net zo'n dikke bondgenoot van ons als Israël dat is inderdaad.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220761845
Op je vee moeten passen en dan dit ook nog erbij moeten doen

druk druk druk
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 11 mei 2026 @ 09:47:15 #15
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220762026
quote:
14s.gif Op maandag 11 mei 2026 09:15 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
En Nigeria is ook net zo'n dikke bondgenoot van ons als Israël dat is inderdaad.
Israël is geen bondgenoot van Nederland.
pi_220762236
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 09:14 schreef SebbeSwensje het volgende:
Wat een slechte mensen lopen er toch ook rond.
De gemeenschappelijke deler is vaak religie.....
pi_220762419
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 21:35 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Misschien omdat het in west Afrika is? Nogal ver bij ons vandaan.
Palestina is toch ook ver weg? Oekraiene is wel dichtbij natuurlijk, dus dat snap ik wel qua aandacht :P
pi_220762457
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 09:08 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Ja, want Gaza ligt bij ons om de hoek.

:')
Het ligt in ieder geval een stuk dichterbij, maar wij (het westen) hebben meer gemeen met Israël (en dus het conflict) dan welk willekeurig Afrikaans land onder het noorden van Afrika.
  maandag 11 mei 2026 @ 15:42:34 #19
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_220764801
Erg vreemd dat dit geen voorpagina nieuws is in Nederland... iets met een bepaalde agenda denk ik.
AZ
ALKMAAR
  maandag 11 mei 2026 @ 15:43:58 #20
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220764825
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 21:05 schreef opgebaarde het volgende:
Waarom dit soort berichten ut Nigeria geen aandacht krijgen?
Omdat het Nigeria is en daar bij religieus geweld jaarlijks duizenden doden vallen. Iets minder dan de helft van die doden zijn moslim. Als die 13 doden uit de OP moslim waren geweest dan had TS er net zoals de bron christenenvandaag er geen enkel bericht aan gewijd.
🥱🥱🥱

Het was toch echt dit hoor: :O :O :O

[ Bericht 18% gewijzigd door matspontius op 11-05-2026 21:46:54 ]
"Hoka Hey!"
pi_220764857
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 15:42 schreef Durmada het volgende:
Erg vreemd dat dit geen voorpagina nieuws is in Nederland... iets met een bepaalde agenda denk ik.
Lol woke brigade Durmada komt weer aanzetten met BLM hoor.
  maandag 11 mei 2026 @ 16:01:59 #22
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_220764992
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 15:45 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Lol woke brigade Durmada komt weer aanzetten met BLM hoor.
:')
AZ
ALKMAAR
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 16:04:22 #23
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220765037
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 15:45 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Lol woke brigade Durmada komt weer aanzetten met BLM hoor.
Zal wel een bepaalde agenda hebben.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 11 mei 2026 @ 16:28:58 #24
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220765211
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 09:47 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Israël is geen bondgenoot van Nederland.
Zit je nu gewoon de discussie te vervuilen met feiten?! Hamas wordt hier heel verdrietig van hoor.
Life is what you make it.
pi_220766160
No jews, no news :lijstje:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')