Prijs je gelukkig, veel mensen dromen van zo'n uitzicht.quote:Op zondag 10 mei 2026 07:39 schreef Stokstaartje_ het volgende:
Ik zie inderdaad een enorm bos, en hoge bergen en veel beren enzo.
quote:Op zondag 10 mei 2026 07:44 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Prijs je gelukkig, veel mensen dromen van zo'n uitzicht.
Wiet (primair) en alcohol (secundair).quote:Op zondag 10 mei 2026 07:45 schreef Keep_Walking het volgende:
Welkom terug!
Welke middelen ben je aan verslaafd geraakt? Ik was ook verslaafd aan harddrugs en afkicken is één van de moeilijkste dingen die ik ooit heb gedaan. Mijn advies is om je geloof in God te hervinden, dat was doorslaggevend voor mij.
Het zal vast voelen alsof je er alleen voor staat. Dat is niet zo, je hebt mensen om je heen.quote:Op zondag 10 mei 2026 07:39 schreef Stokstaartje_ het volgende:
Thanks!
Ik zie inderdaad een enorm bos, en hoge bergen en veel beren enzo.
Ja, stap voor stap, maar ik zie enorm op tegen elke stap
Door beide ouders.quote:Op zondag 10 mei 2026 08:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bij emotionele verwaarlozing, bedoel je door je moeder? Omdat je zegt dat sinds dat je moeder bent je er achter komt hoe traumatisch dingen zijn geweest?
Thanks.quote:Op zondag 10 mei 2026 08:21 schreef Irri-tante het volgende:
[..]
Het zal vast voelen alsof je er alleen voor staat. Dat is niet zo, je hebt mensen om je heen.
En dat je een hoop beren op de weg ziet, is denk ik, menselijk. Zegt ook dat het niet zo goed gaat zoals je in je openingspost beschrijft. Het lijkt alsof het goed gaat.
Goed dat je hulp bent gaan zoeken. Dit kan je niet alleen!
Sterkte
Er zijn verschillende boeken met dit onderwerp zoals dezequote:
Dan kan het alleen maar nog beter worden!quote:Op zondag 10 mei 2026 08:27 schreef Stokstaartje_ het volgende:
[..]
Thanks.
Wat ik bedoel met "alles gaat goed"; mijn kinderen doen het goed, mijn relatie is goed, op werk gaat het goed, qua sociale contacten gaat het goed. Op alle leefgebieden gaat het gewoon goed.
Alleen met mij, mijn hoofd, gaat het niet goed.
Thanks voor de tip! Ik ga er eens naar kijken (zowel boeken als reddit).quote:Op zondag 10 mei 2026 08:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Er zijn verschillende boeken met dit onderwerp zoals deze [ afbeelding ]
Misschien het de moeite om er eentje te bestellen en te lezen. Heb je reddit? Er is een subreddit wat over emotioneel afwezige ouders gaat en waar hierover gepraat wordt door mensen die dit ook hebben meegemaakt. Misschien is het fijn om te weten dat je niet alleen bent
Thanks!quote:Op zondag 10 mei 2026 08:39 schreef Irri-tante het volgende:
[..]
Dan kan het alleen maar nog beter worden!
Ik vind het al super knap dat je deze stap durft zetten!
Je mag me ook altijd DM-en oid, ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik heb het er niet zo moeilijk mee als jij, maar is zeker wel iets waar ik vaak aan denk.quote:Op zondag 10 mei 2026 08:43 schreef Stokstaartje_ het volgende:
[..]
Thanks voor de tip! Ik ga er eens naar kijken (zowel boeken als reddit).
Dat ik niet alleen/de enige ben weet ik wel. Gelukkig wordt er ook steeds meer bekend over de psyche en hoe onze ouders daar een rol in hebben gespeeld. Mede daardoor ook steeds meer het besef waar het vandaan komt. Maar toch moet ik dit gevecht wel grotendeels alleen doen. Tuurlijk heb ik hulp om me heen, een fijn steunend netwerk, maar ik ben degene die het voelt, die erdoor moet.
Lief, thanks. Ik zal het onthouden.quote:Op zondag 10 mei 2026 08:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Je mag me ook altijd DM-en oid, ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik heb het er niet zo moeilijk mee als jij, maar is zeker wel iets waar ik vaak aan denk.
Ik kwam er pas later achter dat de situatie tussen mij en mijn moeder geen 'normale moeder/kind situatie' was toen ik zelf kinderen kreeg, net als jij denk ik.
Je moet voor jezelf kiezen, hoe lastig en onnatuurlijk dat ook klinkt bij je ouders. Ik denk dat dat het begin is van de weg naar het verwerken van trauma's uit het verleden.quote:Op zondag 10 mei 2026 09:07 schreef Stokstaartje_ het volgende:
[..]
Lief, thanks. Ik zal het onthouden.
Ik wist al vrij vroeg dat mijn thuissituatie niet normaal was (heel anders dan hoe het bij vriendinnetjes ging bijv.). Vanaf mijn puberteit me daar logischerwijs tegen verzet en nadat ik rond mn 18e het huis uit ging heb ik meerdere pogingen gedaan om het er met mijn ouders over te hebben (al dan niet als onderdeel van therapie). Om zo'n 4 jaar geleden tot de conclusie te komen dat mijn ouders het gewoon niet kunnen en het voor mij beter is geen contact met ze te hebben. In aanloop daarnaartoe een enorm intern loyaliteitsconflict gehad en die is nog steeds wel een beetje gaande. "Want het zijn wel mijn ouders".
Maar als ik dan denk aan wat ze allemaal gedaan en gezegd hebben, dan denk ik ook "maar ik ben wel hun kind". Ik kan me niet voorstellen dat ik dingen, die mijn ouders tegen mij hebben gezegd, ooit zo tegen mijn kinderen zou kunnen zeggen. Maargoed dat dachten zij vroeger waarschijnlijk ook.
Sorry voor het mogelijk warrige stuk, ik liet mn hoofd even gaan.
Fijn om te lezen dat het voor jou al wat makkelijker te accepteren is. Maar hoe ga je dan bijvoorbeeld om met vragen van mensen die je niet echt kent (collega's bijv) over je ouders? Of wat nu bij mij ook steeds meer komt, van je kinderen?quote:Op zondag 10 mei 2026 09:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Je moet voor jezelf kiezen, hoe lastig en onnatuurlijk dat ook klinkt bij je ouders. Ik denk dat dat het begin is van de weg naar het verwerken van trauma's uit het verleden.
Ja, ik denk dat ik vroeger ook wel het verschil zag bij vriendinnetjes, al was het alleen maar dat ik daar mocht spelen. Ik mocht nooit van mijn moeder een vriendje thuis vragen.
Dat ik weet waar dit van mijn moeder vandaan komt maakt het wat makkelijker voor mij om het te accepteren (voor zo ver mogelijk), maar feit is dat je heel veel mist als kind zijnde met een ouder (of ouders) die er op emotioneel vlak niet of nauwelijks er zijn.
Ik hoop dat je dingen een beetje een plekje weet te geven en dat je weer vooruit kan.
Ik heb nog steeds soort van contact met mijn moeder. Ik ga ook vandaag naar haar toe, maar gesprekken met haar zijn altijd erg oppervlakkig. Het gekke is dat ze met mijn kinderen dan weer heel leuk kan om gaan.quote:Op zondag 10 mei 2026 09:31 schreef Stokstaartje_ het volgende:
[..]
Fijn om te lezen dat het voor jou al wat makkelijker te accepteren is. Maar hoe ga je dan bijvoorbeeld om met vragen van mensen die je niet echt kent (collega's bijv) over je ouders? Of wat nu bij mij ook steeds meer komt, van je kinderen?
Mijn oudste onlangs "mama, wie is eigenlijk jouw mama?". Hele begrijpelijke vraag, maar het deed zoveel pijn, ben er dagenlang echt down van geweest.
Ah, fijn dat je voor je kinderen op die manier contact kan hebben met je moeder. Ik heb het geprobeerd, maar mijn moeder wil niet zonder mijn vader. Mijn vader wil ik absoluut niet meer zien. Voor mijn moeder staat er nog wel een deurtje open.quote:Op zondag 10 mei 2026 09:39 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds soort van contact met mijn moeder. Ik ga ook vandaag naar haar toe, maar gesprekken met haar zijn altijd erg oppervlakkig. Het gekke is dat ze met mijn kinderen dan weer heel leuk kan om gaan.
Het was echt niet alleen maar verschrikking bij mij thuis. Mijn moeder was fantastisch in elke dag gezond koken, mij iedere dag schone kleding aan doen voor school, mijn kamer schoonhouden... die kant. Maar het emotionele gedeelte was er gewoon te weinig.
Materialisme maakt niet alles goed, ik had het andersom op emotioneel vlak was het prima maar er was vaak te weinig geld , toch zou ik niet met je willen ruilen, ik hecht meer waarde aan het emotionele vlakquote:Op zondag 10 mei 2026 09:50 schreef Stokstaartje_ het volgende:
[..]
Ah, fijn dat je voor je kinderen op die manier contact kan hebben met je moeder. Ik heb het geprobeerd, maar mijn moeder wil niet zonder mijn vader. Mijn vader wil ik absoluut niet meer zien. Voor mijn moeder staat er nog wel een deurtje open.
Bij mij thuis was het ook niet alleen maar slecht hoor. Ik kreeg materialistisch gezien alles wat ik nodig had en meer, goed eten, etc. Kreeg dat in gesprekken ook altijd als weerwoord. "Hoe kan ik zeggen dat ik een slechte jeugd heb gehad met alles wat ik kreeg".
Maar inderdaad op emotioneel vlak erg weinig erkenning en vooral veel "stop nou eens met dat gejank".
Ik las ergens dat je het met je ouders hebt besproken als onderdeel van je therapie. Weten ze de impact wat dit op jouw leven heeft (inclusief verslavingen)? Hoe reageren ze daar op? Ook dat je niet moet zeuren en je niks tekort bent gekomen?quote:Op zondag 10 mei 2026 09:50 schreef Stokstaartje_ het volgende:
[..]
Ah, fijn dat je voor je kinderen op die manier contact kan hebben met je moeder. Ik heb het geprobeerd, maar mijn moeder wil niet zonder mijn vader. Mijn vader wil ik absoluut niet meer zien. Voor mijn moeder staat er nog wel een deurtje open.
Bij mij thuis was het ook niet alleen maar slecht hoor. Ik kreeg materialistisch gezien alles wat ik nodig had en meer, goed eten, etc. Kreeg dat in gesprekken ook altijd als weerwoord. "Hoe kan ik zeggen dat ik een slechte jeugd heb gehad met alles wat ik kreeg".
Maar inderdaad op emotioneel vlak erg weinig erkenning en vooral veel "stop nou eens met dat gejank".
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |