De eerste semi heeft echt geen 10 inzendingen die in de finale thuishoren. Dat maakt het lastig voorspellen en een garantie op één of meerdere verrassingen. Vergelijkbaar met de semi van Anouk in 2013, waar die Litouwse gek die over zijn schoenen zong ineens de finale bereikte. Maar als ik een schot voor de boeg doe:
1. Finland
2. Griekenland
3. Israël
De volgorde van die eerste drie kan anders zijn, maar dit zijn wel de landen die logischerwijs de Top 3 gaan vormen.
4. Moldavië (publiek, diaspora, regio, beetje jury)
5. Kroatië (regio stemmen, jury, waarschijnlijk smaakvolle act)
6. Servië (afsluiter van de show, regio stemmen, uniek geluid)
7. Zweden (jury

Zweden, regio stemmen)
8. Portugal (ze hebben nu twee keer met zo’n slaapliedje de finale gehaald, dus nu zal het ook wel weer lukken. Maar die kans is niet meer dan 60% ofzo, want dit kan ook het jaar zijn dat het publiek er niet in meegaat. Ik verwacht hem wel te kwalificeren)
9. Litouwen (regio stemmen GEO, EST, POL, MOL, en een iets beter liedje dan wat nog lager scoort. Dat maakt vooral mathematisch de kans behoorlijk dat ze het net redden, zolang de rest ze niet te veel overslaat)
10. Polen (gedateerd Beyoncé liedje kan jurystemmen krijgen. Poolse diaspora gaat dit waarschijnlijk niet of nauwelijks steunen)
11. Estland (Het ziet er redelijk uit. Het moet wel op basis van consistente lage scores komen, en dat kan net wel of net niet genoeg zijn)
12. Montenegro (regio stemmen, verder zou ik niet weten wie dit gaat kiezen)
13. San Marino (jurydeals zijn niet uitgesloten, en onverklaarbare hoge publiekspunten in Oost-Europa ook niet. Maar normaal is dit kansloos)
14. België (zwak liedje, hooguit wat juryliefde)
15. Georgië (er moet toch iets uit die eerste helft sneuvelen)