abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220696252
Het idee is ontstaan om een paar zomers te gaan proberen te kamperen, in een tent.

Die Quechua opblaasbare tenten van Decathlon, de IKEA onder outdoorwinkels, ogen heel makkelijk en bruikbaar. Heeft iemand er hier ervaring mee?

Ikzelf zat te kijken naar de 8.4, iets van 900 euro, maar mijm vrouw is bang dat de leefruimte te klein is en wil die 6.3 XXL, maar die is meteen 1250 euro. Wat raden jullie aan voor een gezin van 5, waarbij de oudste 11 is.
-nee-
pi_220696380
Wat ik aanraad is iets met stokken, kwa gewicht en pakruimte schiet je weinig op met opblaasbaar en het is ook minder stevig als het een keer wel waait. Ook het opblazen duurt aanzienlijk langer dan een stokkentent opzetten hoewel je er wel minder werk aan hebt. Neem ook even een plaksetje mee... Nooit gehad maar wel vol verwondering mensen met zo iets gezien en wel gesproken.

Voor een kind van elf (en evt broertje of zusje) zou ik een bijzet tentje kopen, die wil binnen een paar jaar niet meer bij papa en mamma in de tent.

Maar er zullen ook mensen dol enthousiast over zijn anders waren ze wel uitgestorven.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 14:31:09 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_220696400
Als je het een paar zomers wil gaan proberen zou ik voor een "echte" tent gaan, en voordat je vertrekt leren hoe je dat ding opzet, dus eerst een middag ervoor uittrekken, en dan later minstens nog een keer doen om de routine te hebben.

215's suggestie van een eigen tentje voor een of meer van de kinderen lijkt me ook geen slecht idee, dan stimuleer je ook wat onafhankelijkheid.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_220696418
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 14:11 schreef Marsenal het volgende:
maar mijm vrouw is bang dat de leefruimte te klein is en wil die 6.3 XXL
Doe die dan. Anders moet je de hele vakantie horen van "ik zei het toch maar jij...." Happy wife happy life. De sfeer kan snel loodzwaar worden in een te kleine tent. Pikstraf behoort tot de vele wapens van een vrouw.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Spellchecker zaterdag 2 mei 2026 @ 14:53:03 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220696539
Zeker de oudste(n) een eigen tentje :Y
pi_220696604
Ik kampeer veel, tot een paar jaar terug naast vakanties ook minimaal één overnachting elk weekend. Ervaring met diverse materialen.

Kunststof tenten hebben een beperkte levensduur, zon kunnen ze slecht hebben en na een paar jaar ook nog een aantal flinke regenbuien worden ze een beetje lek in de zin dat je dan hele fijne sproei binnen krijgt. Dus na een paar jaar gebruik pas, in het begin zijn ze goed droog. Katoen of polyesterkatoen zijn wat dat betreft veel houdbaarder.

Om je vrouw te overtuigen: Die XXL is veel hoger, dat betekent dat ie ook eerder plat gaat bij veel wind. Als je bij die 8.4 twee slaapcabines weg haalt heb je de zelfde vloeroppervlak. Opblaastenten bewegen juist heel veel met wind, meestal richten ze wel weer op maar ze gaan deels plat als het waait. Bovendien heb je zeker niet minder scheerlijnen en haringen nodig, eerder meer. Daarnaast moet je ook een pomp mee, als je ook een sup hebt kun je dat combineren.

Uitgaande van drie weken per jaar in zon en wind geef ik dergelijke tenten hooguit vijf jaar.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Spellchecker zaterdag 2 mei 2026 @ 15:05:45 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220696669
Je kunt tegenwoordig ook opgezette en ingerichte tenten huren. Is dat een idee?
pi_220696939
1 of 2 losse simpele tentjes (met stokken) voor de kinderen, en dan hoef je voor jezelf en je vrouw ook niet zo'n enorm joekel te hebben. Wat zijn die dingen zwaar. Ik heb zelf alleen ervaring met lichtgewicht tentjes (die op de fiets passen) en dan heb je het over een paar kg max, die zijn dan ook niet groot, maar holy shit 40kg voor een tent, en die moet je dan ook nog opblazen? Ik zou dan lekker een appartementje of (sta)caravan huren.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 16:55:43 #9
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_220697412
Neem gewoon een katoenen Karsten tent (als je die kwijt kan in je auto). Heb je jaren lol van.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_220697515
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 14:11 schreef Marsenal het volgende:
Het idee is ontstaan om een paar zomers te gaan proberen te kamperen, in een tent.

Die Quechua opblaasbare tenten van Decathlon, de IKEA onder outdoorwinkels, ogen heel makkelijk en bruikbaar. Heeft iemand er hier ervaring mee?

Ikzelf zat te kijken naar de 8.4, iets van 900 euro, maar mijm vrouw is bang dat de leefruimte te klein is en wil die 6.3 XXL, maar die is meteen 1250 euro. Wat raden jullie aan voor een gezin van 5, waarbij de oudste 11 is.
Mijn ervaring is dat die opblaasbare tenten bloedheet, warmer dan gewone ten met katoen doek, worden. Ik heb ze zelf maar mijn broer wel niet. Maar sliep er een weekend in hartje zomer
pi_220697631
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 15:52 schreef Farenji het volgende:
en die moet je dan ook nog opblazen?
Met dynamiet inderdaad. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220697641
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:17 schreef cinderloom het volgende:
Mijn ervaring is dat die opblaasbare tenten bloedheet, warmer dan gewone ten met katoen doek, worden.
Het is als ik het goed zie enkel "de stokken" cq het geraamte wat opblaasbaar is. Voor de rest een gewone tent.
En als het heet is buiten dan wordt het vanzelf in elke tent bloedheet. Dat is nou juist de charme van het kamperen. Kan ook ijskoud natuurlijk. Een tent neemt in no time de buitentemperatuur aan.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220697648
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 15:52 schreef Farenji het volgende:
en dan hoef je voor jezelf en je vrouw
Alleen nog een gezellig hotelletje te boeken gedurende de vakantie.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Spellchecker zaterdag 2 mei 2026 @ 17:50:17 #14
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220697695
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Alleen nog een gezellig hotelletje te boeken gedurende de vakantie.
Kinders op Scoutingkamp ^O^
pi_220697716
Met deze tent kan het niet mis gaan, tenzij je blind en dom bent.

https://www.amazon.nl/-/e(...)lation/dp/B0BX9LMSL7

Al moet je er wel eempies voor sparen denk ik..
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Spellchecker zaterdag 2 mei 2026 @ 17:58:05 #16
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220697750
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:53 schreef Chandler het volgende:
Met deze tent kan het niet mis gaan, tenzij je blind en dom bent.

https://www.amazon.nl/-/e(...)lation/dp/B0BX9LMSL7

Al moet je er wel eempies voor sparen denk ik..
En te klein ....
pi_220697799
Ik snap ook niet van het optuigen dat dat "snel" zou moeten. Waarom moet het snel? En dat je daar dan een premium prijs voor betaalt. Dat is toch helemaal niet in de geest van kamperen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220697808
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:58 schreef maily het volgende:

[..]
En te klein ....
Neem je er meerdere :+ zag deze onlangs op TV, dacht zal wel te betalen zijn maar helaas... absolutly not betaalbaar..

Was ook meer als 'grapje' gepost
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220697815
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:53 schreef Chandler het volgende:
Met deze tent kan het niet mis gaan, tenzij je blind en dom bent.
En geld teveel hebt. Man man man. Dit is toch hopelijk niet serieus?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220697818
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
En geld teveel hebt. Man man man. Dit is toch hopelijk niet serieus?
^^^^^^
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220697825
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:03 schreef Chandler het volgende:

[..]
^^^^^^
Ja ik was te snel.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220697997
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 15:05 schreef maily het volgende:
Je kunt tegenwoordig ook opgezette en ingerichte tenten huren. Is dat een idee?
Dat heb ik een paar keer gedaan en vanuit daar is het idee geboren om zelf een tent en al die meuk te kopen.

Het hoeft niet per se snel snel snel, maar ik heb als kind ook het verdriet meegemaakt van een uur ruzie gadeslaan omdat het opzetten niet lukte.

Ik ben juist naar die opblaasbare aan het kijken omdat die 'fresh n black' eigenschap er blijkbaar voor moet zorgen dat het lang aangenaam is, ook in de zomer. Was wel nieuwsgierig naar ervaringen. En omdat ik ze er cool uit vind zien.

[ Bericht 1% gewijzigd door Marsenal op 02-05-2026 18:28:24 ]
-nee-
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:30:01 #23
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_220698068
Ik zal het je makkelijk maken. Dit is wat je zoekt:

https://www.karstentravelstore.nl/karsten-family-plus.html
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  Spellchecker zaterdag 2 mei 2026 @ 18:30:40 #24
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220698072
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:30 schreef XDo het volgende:
Ik zal het je makkelijk maken. Dit is wat je zoekt:

https://www.karstentravelstore.nl/karsten-family-plus.html
Vanaf ¤ 7500 euro :X
Dat is veel geld ....
En 87 kilo.
pi_220698089
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:30 schreef XDo het volgende:
Ik zal het je makkelijk maken. Dit is wat je zoekt:

https://www.karstentravelstore.nl/karsten-family-plus.html
Leuk tentje maar die kost wel 7500 euro.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:33:21 #26
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_220698092
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:30 schreef maily het volgende:

[..]
Vanaf ¤ 7500 euro :X
Dat is veel geld ....
En 87 kilo.
Ja als je gaat hiken moet je deze niet nemen; maar daar was TS niet naar opzoek.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_220698093
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:23 schreef Marsenal het volgende:
Dat heb ik een paar keer gedaan en vanuit daar is het idee geboren om zelf een tent en al die meuk te kopen.
Je weet dat het de mooiste dag van je leven is als je de boot weet te verkopen aan een andere sucker? Zo is dat ook met tenten. Lekker huren zonder alle shit daar omheen. Je kunt ook nog kijken naar iets volledig ingericht die er gewoon staat en waar je zo in kan.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220698103
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:30 schreef XDo het volgende:
Ik zal het je makkelijk maken. Dit is wat je zoekt:

https://www.karstentravelstore.nl/karsten-family-plus.html
Voor dat geld hoop ik dat daar een au pair bij geleverd die beschikbaar is voor trio's.
-nee-
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:36:15 #29
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_220698133
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:34 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Voor dat geld hoop ik dat daar een au pair bij geleverd die beschikbaar is voor trio's.
Zonder gekheid: dit is natuurlijk het topmodel. Maar een katoenendoek gaat 2 keer zoveel zon-uren mee als polyester; vergeet dat niet mee te nemen in je overweging.
En het binnenklimaat is 10x prettiger.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_220698194
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:36 schreef XDo het volgende:

[..]
Zonder gekheid: dit is natuurlijk het topmodel. Maar een katoenendoek gaat 2 keer zoveel zon-uren mee als polyester; vergeet dat niet mee te nemen in je overweging.
En het binnenklimaat is 10x prettiger.
Daar denk ik nog eens over na. Ik ben niet heel wild van het gewicht van zo'n tent. Maar het gaan wel voornamelijk zomers worden natuurlijk.
-nee-
  Spellchecker zaterdag 2 mei 2026 @ 18:41:48 #31
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220698209
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:40 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Daar denk ik nog eens over na. Ik ben niet heel wild van het gewicht van zo'n tent. Maar het gaan wel voornamelijk zomers worden natuurlijk.
Je moet 'm na de vakantie nog laten luchten. Als 't zeikt van de regen; heb je daar dan plaats voor?
pi_220698273
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:36 schreef XDo het volgende:
En het binnenklimaat is 10x prettiger.
Dit is flauwekul met alle respect. Een tent is wat doek. Onafhankelijk van het materiaal. Binnen 1 kwartier neemt binnen de temperatuur van buiten over. Dat is onvermijdelijk. En 10 keer nog wel. Dat is 10 keer onjuist. In een tent moet je de temperatuur niet vrezen juist doordat je in een tent verblijft kun je daar geen reet aan doen. Behalve als je onder bomen staat of wat. Ook dan maakt het materiaal geen bal uit. Althans niet voor de temperatuur inside.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:47:41 #33
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_220698285
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dit is flauwekul met alle respect. Een tent is wat doek. Onafhankelijk van het materiaal. Binnen 1 kwartier neemt binnen de temperatuur van buiten over. Dat is onvermijdelijk. En 10 keer nog wel. Dat is 10 keer onjuist. In een tent moet je de temperatuur niet vrezen juist doordat je in een tent verblijft kun je daar geen reet aan doen. Behalve als je onder bomen staat of wat. Ook dan maakt het materiaal geen bal uit. Althans niet voor de temperatuur inside.
Ik heb het niet over temperaturen maar ademend vermogen.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_220698290
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 14:53 schreef maily het volgende:
Zeker de oudste(n) een eigen tentje :Y
Dit dacht ik ook maar ze willen per se allemaal erbij. Thuis zitten we ook altijd in dezelfde kamer en ik had gehoopt dat ik hier met rust gelaten ging worden maar aankomende zomer nog niet in elk geval.
-nee-
pi_220698309
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:47 schreef XDo het volgende:
Ik heb het niet over temperaturen maar ademend vermogen.
Een tent is geen mens. Dus die eigenschap is niet beschikbaar bij een tent.

Wat stel je je daarbij voor? Als het bloedverzengend heet is buiten dan is het dat ook binnen een kwartier in de tent en met koud hetzelfde.

Een tent is een stukje doek. De elementen hou je niet buiten daarmee.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220698310
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:41 schreef maily het volgende:

[..]
Je moet 'm na de vakantie nog laten luchten. Als 't zeikt van de regen; heb je daar dan plaats voor?
De hal boven lukt dat wel maar dit klinkt als werk :P
-nee-
pi_220698315
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:49 schreef Marsenal het volgende:

[..]
De hal boven lukt dat wel maar dit klinkt als werk :P
Huur die shit gewoon zoals je al deed. Al die hassle is het niet waard.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:51:06 #38
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_220698316
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Een tent is geen mens. Dus die eigenschap is niet beschikbaar bij een tent.

Wat stel je je daarbij voor? Als het bloedverzengend heet is buiten dan is het dat ook binnen een kwartier in de tent en met koud hetzelfde.
Ik ga niet met je in discussie hierover. 😂 Probeer het anders zelf even.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_220698332
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:51 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Huur die shit gewoon zoals je al deed. Al die hassle is het niet waard.
Ik hoor wat je zegt maar als ik op dat aspect van de discussie nog een keer ga terug komen dan maak ik me niet populair dus ik hoop op met een goede tentkeuze het ei van columbus te vinden.
-nee-
pi_220698364
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:53 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Ik hoor wat je zegt maar als ik op dat aspect van de discussie nog een keer ga terug komen dan maak ik me niet populair dus ik hoop op met een goede tentkeuze het ei van columbus te vinden.
Een "goed tentkeuze" bestaat niet volgens mij. Het is allemaal ruk en een hoop gedoe en in the long run veeeel duurder qua TCO dan huren 1 keer per jaar. Bespaar je de hoofdpijn.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220698375
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dit is flauwekul met alle respect. Een tent is wat doek. Onafhankelijk van het materiaal. Binnen 1 kwartier neemt binnen de temperatuur van buiten over. Dat is onvermijdelijk. En 10 keer nog wel. Dat is 10 keer onjuist. In een tent moet je de temperatuur niet vrezen juist doordat je in een tent verblijft kun je daar geen reet aan doen. Behalve als je onder bomen staat of wat. Ook dan maakt het materiaal geen bal uit. Althans niet voor de temperatuur inside.
Het blijft grappig om iemand die ergens de ballen verstand van heeft met grote stelligheid kletskoek te zien verkopen.
En dat zeg ik met alle respect.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220698388
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:58 schreef OllieA het volgende:

[..]
Het blijft grappig om iemand die ergens de ballen verstand van heeft met grote stelligheid kletskoek te zien verkopen.
En dat zeg ik met alle respect.
Het is gewoon natuurkunde qua metier. Ook met alle respect natuurlijk.

Ik bedoel: we isoleren onze huizen die al een muur hebben met nog 20 cm dik materiaal om een klein beetje verschil te maken. En dan denk je met een enkel doek "buiten" geen of weinig invloed te laten hebben op "binnen". Hoe realistisch is dat?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220698431
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het is gewoon natuurkunde qua metier. Ook met alle respect natuurlijk.

Ik bedoel: we isoleren onze huizen die al een muur hebben met nog 20 cm dik materiaal om een klein beetje verschil te maken. En dan denk je met een enkel doek "buiten" geen of weinig invloed te laten hebben op "binnen". Hoe realistisch is dat?
Condens aan de binnenkant van je tentdoek is ook natuurkunde.
En bijzonder onprettig, kan ik je verzekeren. Heb je veel gekampeerd eigenlijk?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220698455
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:05 schreef OllieA het volgende:
Heb je veel gekampeerd eigenlijk?
Dat maakt voor de case die jij onzin noemt niet uit.

Stel onze huizen waren niet van steen maar van tentdoek. Hoe lang duurt het voordat de temperatuur en de luchtvochtigheid hetzelfde binnen zijn als buiten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220698504
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:09 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat maakt voor de case die jij onzin noemt niet uit.

Stel onze huizen waren niet van steen maar van tentdoek. Hoe lang duurt het voordat de temperatuur en de luchtvochtigheid hetzelfde binnen zijn als buiten.
Een huis is wel wat groter dan een tent natuurlijk, maar als je huis te goed geisoleerd is en/of je ventileert nooit, dan krijg je ook geheid vocht- en schimmelproblemen. Zeker als je ook 's nachts de temperatuur te veel laat zakken. In een tent gaat dat veel sneller, dus het is echt wel heel erg prettig als je tentdoek een beetje ademt of je een "raampje" open kan zetten. Anders word je kletsnat wakker (als je uberhaupt de slaap vat) en je tent gaat na een paar keer ook flink schimmelig stinken, dat doet wel wat af aan de kampeer-ervaring.
pi_220698514
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:09 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat maakt voor de case die jij onzin noemt niet uit.

Stel onze huizen waren niet van steen maar van tentdoek. Hoe lang duurt het voordat de temperatuur en de luchtvochtigheid hetzelfde binnen zijn als buiten.
Als jij al niet goed begrijpt wat een spouwmuur is, en denkt dat onze huizen geïsoleerd worden met een extra laag van 20cm! dan zie ik niet in wat ik jou nog aan je verstand moet peuteren.

Ga maar eens een weekend kamperen in een nylon tent en ik spreek je weer, nadat je flink hebt gedoucht en je koppijn is gezakt.

Maar goed, Marsenal heeft niks aan dit geleuter, en ik kan hem niet adviseren, want te weinig gegevens.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220698531
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:16 schreef Farenji het volgende:

[..]
Een huis is wel wat groter dan een tent natuurlijk, maar als je huis te goed geisoleerd is en/of je ventileert nooit, dan krijg je ook geheid vocht- en schimmelproblemen. Zeker als je ook 's nachts de temperatuur te veel laat zakken. In een tent gaat dat veel sneller, dus het is echt wel heel erg prettig als je tentdoek een beetje ademt of je een "raampje" open kan zetten. Anders word je kletsnat wakker (als je uberhaupt de slaap vat) en je tent gaat na een paar keer ook flink schimmelig stinken, dat doet wel wat af aan de kampeer-ervaring.
Ja helemaal eens. Maar ik was getriggerd door dat "10 keer" wat het verschil zou maken tussen materiaal A en materiaal B. Dat is onmogelijk. Als het bloedverzengend heet is buiten dan wordt het dat in de tent ook. Zelfde met koude en luchtvochtigheid. Dat is gewoon natuurkunde. Of je tent nou 7800 euri kost en 78 kilo weegt of een tiende van dat alles. Het 1 is niet perse beter dan het andere als je niet gewoon wilt accepteren dat het werkt zoals het werkt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 19:22:19 #48
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220698534
Wat een hoop onzin komt hier voorbij over opblaasbare tenten zeg.

Jarenlang met een Karsten tent gekampeerd. Helemaal niet meer haringen en scheerlijnen en hij staat supersnel en licht niet plat bij wind. De pomp neemt ook de ruimte niet in.
De grootte van het pakket zelf en het gewicht zijn het grootste minpunt met name.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 2 mei 2026 @ 19:38:40 #49
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220698639
Karstengenot _O_

Niet de allergoedkoopste inderdaad, maar dan heb je wel een tent die makkelijk minstens 20 jaar mee gaat.
Erg gecharmeerd ook van de tunneltenten die ze tegenwoordig hebben, fantastisch.
pi_220699904
Ik zie zelf niet echt het voordeel van opblaasbaar ten opzichte van een (tegenwoordig een prima op te zetten) tent met met stokken/bogen. Zolang je bij de Waard-tenten wegblijft is het echt niet meer urenlange ellende.

(Wij hadden een de Waard Albatros, ik weet waar ik het over heb :+ )

Zelf hier een wat ruimere katoenen tunneltent (van Bardani) en ook altijd een kleinere polyester tent mee. Die laatste voor de laatste nacht; minder comfort (het is echt veel zweteriger dan katoen) maar niet het gedoe als het nog nat is met inpakken. We gebruiken hem ook voor korte verblijven.

Dat gezegd hebbende; ik zou zelf liever gaan voor een 2-3pers katoenen tent met sta-hoogte, en daarnaast kleine tentjes, dan voor één grotere (en in katoenen variant zeker duurdere) die je binnen enkele jaren niet écht meer gebruikt. Of je moet dit later zonder kinderen niet meer willen doen, dan kun je ook voor een wat goedkopere grotere tent gaan, maar bedenk wel dat het qua comfort echt wel degelijk kan schelen.

Span een tarp tussen de tenten, en je kunt met z’n allen toch bij elkaar droog of in de schaduw zitten. Overdag in de warmte ga je toch niet binnen in een tent hangen, dat doe je alleen als het regent. En dan liggen er een paar te gamen/lezen op je luchtbed, en de anderen in het voorstuk te yathzee-en. Ofzo :P En voor de rest slaap je er vooral in.

Toegeven, je moet wat meer tenten/tentjes opzetten met z’n allen. Maar je laat straks ook weer makkelijker wat tenten thuis als de kinderen niet meer mee willen kamperen. (En met een goede tent kun je echt jaren doen. )
  zondag 3 mei 2026 @ 08:58:02 #51
43653 sigme
Veraan
pi_220702348
Kijk even wat Obelink heeft.
https://www.obelink.nl/tenten/

Koop iets wat niet te duur is en wel groot genoeg en heb er hopelijk een paar jaar plezier van.

Misschien is het geen succes - dan kan je er beter niet heel veel geld aan uitgegeven hebben.
Misschien is het een groot succes - dan weet je na een paar keer met veel plezier kamperen beter wat je net een beetje anders zou willen. En over een paar jaar is de gezinssamenstelling qua allemaal samen slapen vast toch anders.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_220710427
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:02 schreef Bart2002 het volgende:
Ik snap ook niet van het optuigen dat dat "snel" zou moeten. Waarom moet het snel? En dat je daar dan een premium prijs voor betaalt. Dat is toch helemaal niet in de geest van kamperen.
Ik spreek je nog wel als het kutweer is, je hebt net een takke eind gereden, je vrouw heeft goedbedoelde adviezen over het opzetten van een tent, en de kinderen jengelen "pappa, het begint steeds harder te regenen".

Op die momenten wil je de tent in recordtijd opgezet hebben.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_220783051
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 14:11 schreef Marsenal het volgende:
6.3 XXL
Wij hebben al langere tijd een Kampa Brean Air tent voor 4 personen, bevalt prima hoor. Ook geen last met wind gehad en we hebben al genoeg weersomstandigheden meegemaakt.

Iemand schrijft dat het opblazen veel werk is, maar die buizen zijn met 10 x pompen echt wel vol, of te wel in no time. Ik prefereer dat dus ten op zichte van dat gepiel om zo'n buis door het tentdoek te schuiven. Wellicht dat echt mooi tentdoek langer goed blijft, maar daar is de prijs en gewicht ook naar. Ondertussen kan je vier nieuwe airtenten kopen voor het zelfde geld (is alleen wel meer milieubelastend dan).

Wel nog in tip, ik zou niet iets aan de buizen ophangen, want dan kunnen ze wel doorhangen en dan krijg je daar lekkage bij regen.

Oh ja dat gewicht is in vergelijking net een katoenen tent, een stokkentent is dan weer wat praktischer en lichter.

[ Bericht 3% gewijzigd door pipster op 13-05-2026 15:39:30 ]
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_220783460
Ik heb nog steeds geen beslissing gemaakt, mede door de enorm verschillende reacties. Ik moet aankomende week toch echt een tent kopen, dus het wordt nu wel tijd om een keuze te maken.

Genoeg mensen die zeggen 'ga voor kwaliteit, neem een katoenen' maar als ik dan kijk naar de prijs, is dat voor mij typisch een tweede tent, als ik over drie jaar precies weet wat ik zelf belangrijk vind. Dan geef ik nu misschien duizend euro uit aan een tijdelijke keuze, maar dat verkoop of doneer ik wel weer verder.

Overigens is een opblaasbare tent nog steeds zeker in de running want een kennis van werk heeft er eentje en die had een filmpje gemaakt dat hij hem in zn eentje opzette en dat was echt absurd hoe vlot en makkelijk dat ging. Dat is echt heel wat anders dan de geleende traumatenten die ik wel eens heb opgezet.

Groot steggelpunt is overigens formaat. Mijn kinderen willen allemaal graag hutjemutje bij elkaar, maar ik voel aan m'n watef dat ik volgend jaar opeens de oudste apart moet hebben omdat ze een vriendinnetje meeneemt ofzo

[ Bericht 7% gewijzigd door Marsenal op 13-05-2026 16:28:27 ]
-nee-
pi_220783573
quote:
14s.gif Op woensdag 13 mei 2026 16:17 schreef Marsenal het volgende:

Groot steggelpunt is overigens formaat. Mijn kinderen willen allemaal graag hutjemutje bij elkaar, maar ik voel aan m'n watef dat ik volgend jaar opeens de oudste apart moet hebben omdat ze een vriendinnetje meeneemt ofzo
Dat zal dan de als eerste de oudste zijn, dan koop je daar gewoon een Quecha pop-up tentje voor.
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_220783769
quote:
14s.gif Op woensdag 13 mei 2026 16:17 schreef Marsenal het volgende:
'ga voor kwaliteit, neem een katoenen'
Nee joh, doe dat als je overtuigd kampeerder bent (geworden). Nu gewoon gaan voor gemak & niet te duur!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator dinsdag 19 mei 2026 @ 17:33:09 #57
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220841305
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:30 schreef XDo het volgende:
Ik zal het je makkelijk maken. Dit is wat je zoekt:

https://www.karstentravelstore.nl/karsten-family-plus.html
lol.
Zelfs mijn 2 tenten van Hilleberg waren samen nog niet zo duur. :D
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220841438
Heeft TS al een beslissing gemaakt? Dit is mijn tent, de MSR Hubba Hubba NX 2, prima trekkerstentje van 1.5 kg, maar eigenlijk heb ik een hekel aan kamperen, daar kom ik elke keer pas achter als ik weer op de camping sta, of eigenlijk vooral als ik op mijn lichtgewicht slaapmatje lig en niet kan slapen omdat het vergeleken met een echt bed toch best kut ligt.

pi_220841518
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:53 schreef Farenji het volgende:
Heeft TS al een beslissing gemaakt? Dit is mijn tent, de MSR Hubba Hubba NX 2, prima trekkerstentje van 1.5 kg, maar eigenlijk heb ik een hekel aan kamperen, daar kom ik elke keer pas achter als ik weer op de camping sta, of eigenlijk vooral als ik op mijn lichtgewicht slaapmatje lig en niet kan slapen omdat het vergeleken met een echt bed toch best kut ligt.

[ afbeelding ]
Die is erg cool ja. Ik ben van plan om volgend jaar de Pacific Coast Trail te lopen met dit geweldige ding:
https://backpackinglight.(...)d-1-ultralight-tent/

Nog geen 750 gram.

Ik heb ondertussen een tent van een spectaculaire 40 kg gekocht voor het gezin. De 6.3 XXL, een opblaasbare dus. Aankomend weekend uitproberen. Hij was 1250 euro en dat vond ik niet mals voor een 'probeersel' maar het alternatief was 5 vliegtickets van 1000 euro elk, en dan had ik nog geen hotel, dus zo bezien is het heel goedkoop! :D

Ik wilde zelf een maatje kleiner, maar mijn vrouw wilde per se eentje waarin we makkelijk rechtop konden staan binnen. Ondertussen ben ik heel blij met de tent omdat ik voor me zie dat al mijn punten van pessimisme rond het kamperen met het juiste materiaal geen punt hoeven te zijn. :)

Als het kamperen goed bevalt zie ik wel voor me om zo'n mooi katoenen te nemen, in de toekomst.
-nee-
pi_220841652
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:01 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Die is erg cool ja. Ik ben van plan om volgend jaar de Pacific Coast Trail te lopen met dit geweldige ding:
https://backpackinglight.(...)d-1-ultralight-tent/
Mooie tent. Praktisch en met geluk snel op te zetten. Beter dan opblaasbare denk ik.
pi_220841737
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:18 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Mooie tent. Praktisch en met geluk snel op te zetten. Beter dan opblaasbare denk ik.
Dat denk ik ook. Maar is dan ook wel een tent om 6 uurtjes in te tukken en dan weer op te vouwen.
-nee-
pi_220851514
Wij gaan al jaren met een opblaasbare tent. 3 weken in de zomer, Italië op verschillende plekken. Ideaal. Wat een fijne tent. Met een Bardani Airwave van De Wit. Groot, staat binnen een kwartier. Heel tevreden over. Dat hij snel staat vinden wij fijn omdat we nooit langer dan een paar dagen op 1 plek blijven.
  donderdag 21 mei 2026 @ 01:35:03 #63
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220851542
Echt? Niemand?? Niemand al deze gepost???

Bekijk deze YouTube-video
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')