Heb m’n kinderen gisteren wel uitgelegd wat de dodenherdenking inhoudt, maar de holocaust in rauwe details uitleggen aan kinderen van 4 en 6 is nog wat te vroegquote:Op zondag 3 mei 2026 11:32 schreef vosss het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)in-zien-ze-op-tiktok
[..]
Werk aan de winkel voor degene met kinderen zou ik zeggen.
Eens. Gelukkig heb ik de vrijheid gewoon lekker thuis te blijven ipv naar die 'festivals' te gaan.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:28 schreef de_boswachter het volgende:
En met dat ‘vier vrijheid’ is tegenwoordig ook ietwat overdreven.
Lekker aan de lange lat zitten.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:37 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Eens. Gelukkig heb ik de vrijheid gewoon lekker thuis te blijven ipv naar die 'festivals' te gaan.
Jammer genoeg zijn er steeds minder echte bevrijdingszaken op 5 mei. Die festivals heb ik helemaal niks mee, maar optochten van oude legervoertuigen, een opvoering van parachutisten of een vliegshow met (oude) militaire toestellen of opvoeringen van toneelstukken rondom de oorlog zag je vroeger volgens mij meer dan nu. Zelfs de aubade met vaderlandsche liederen die we in het dorp hadden toen ik klein was had nog meer met bevrijdingsdag te maken dan de moderne popfestivals van nu.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:37 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Eens. Gelukkig heb ik de vrijheid gewoon lekker thuis te blijven ipv naar die 'festivals' te gaan.
Maar ook: hoe moet je dat vieren als je gewoon moet werken?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 12:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jammer genoeg zijn er steeds minder echte bevrijdingszaken op 5 mei. Die festivals heb ik helemaal niks mee, maar optochten van oude legervoertuigen, een opvoering van parachutisten of een vliegshow met (oude) militaire toestellen of opvoeringen van toneelstukken rondom de oorlog zag je vroeger volgens mij meer dan nu. Zelfs de aubade met vaderlandsche liederen die we in het dorp hadden toen ik klein was had nog meer met bevrijdingsdag te maken dan de moderne popfestivals van nu.
Er verschijnen vandaag allemaal artikelen dat steeds minder mensen bevrijdingsdag vieren, maar hoe moet je dat dan vieren als je niet naar zo'n 'pop en zuipen' festival wil?
Inderdaad, de eerstvolgende keer dat bevrijdingsdag een vrije dag is, is 2045 (2030, 2035, 2040 vallen in het weekend). Dan hecht je er dus geen belang aan.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 13:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar ook: hoe moet je dat vieren als je gewoon moet werken?
Ik zag een bericht over Wageningen, en hoe de veteranen daar nu weer zijn om de bevrijding te vieren. Wat zou het mooi zijn als daar een grote groep mensen is om hen te zien en begroeten. Maar vandaag is een gewone werkdag als je geen kinderen thuis hebt van school en dus een vrije dag hebt genomen.
Als we werkelijk zoveel waarde hechten aan Dodenherdenking en Bevrijdingsdag zou daar bijvoorbeeld met vrije dagen (vanaf 4 mei uur of 18 + 5 mei ofzo) iets aan gedaan kunnen worden.
En ja, dan gaan veel mensen alsnog naar die festivals, maar zij hebben dus ook de vrijheid om dat vieren met een festival.
Eens.. ik heb zelf gewoon helemaal niks met massa's mensen bij elkaar (zeker niet na de dodenherdenking met die schreeuwende mafkees, zat vol blauwe plekken daarna en geen uitweg), maar zo'n optochten of vliegshow lijkt me mooi. Hier in de buurt komt af en toe een Lancaster een paar flybys doen bij een locale herdenking, prachtig om te zien.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 12:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jammer genoeg zijn er steeds minder echte bevrijdingszaken op 5 mei. Die festivals heb ik helemaal niks mee, maar optochten van oude legervoertuigen, een opvoering van parachutisten of een vliegshow met (oude) militaire toestellen of opvoeringen van toneelstukken rondom de oorlog zag je vroeger volgens mij meer dan nu. Zelfs de aubade met vaderlandsche liederen die we in het dorp hadden toen ik klein was had nog meer met bevrijdingsdag te maken dan de moderne popfestivals van nu.
Er verschijnen vandaag allemaal artikelen dat steeds minder mensen bevrijdingsdag vieren, maar hoe moet je dat dan vieren als je niet naar zo'n 'pop en zuipen' festival wil?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |