Niet per se.quote:Zijn jullie stil met de Dodenherdenking?
Neuj, het verliest wel echt zijn waarde, nu mensen die de directe gevolgen hebben meegemaakt bijna allemaal dood zijn. Ik vind het belangrijk om vrijheid en offers te begrijpen en waarderen, maar 'respect' is een beetje een uitgeholde term in deze context.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:33 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ja, ik ben dan stil. Maar ik vind het lastig om er écht mee bezig te zijn. Natuurlijk heb ik dingen gelezen en gezien op televisie, maar dat is toch anders dan wanneer je het echt hebt meegemaakt. Ben ik de enige hier in?
Dankje. Exact wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:13 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Neuj, het verliest wel echt zijn waarde, nu mensen die de directe gevolgen hebben meegemaakt bijna allemaal dood zijn. Ik vind het belangrijk om vrijheid en offers te begrijpen en waarderen, maar 'respect' is een beetje een uitgeholde term in deze context.
Twee minuten stil zijn voegt tegenwoordig niet zo heel veel toe behalve de sentimentele waarde die veel mensen het wat mij betreft onterecht toedichten, om de redenen die @:vosss aanstipt. Er zijn andere manieren om het begrip rondom de offers van oorlogen te tonen. Zoals, bijvoorbeeld, geen oorlog voeren. Maar dat lukt nog steeds niet.
Ja precies. Heel lullig gezegd, maar mijn gedachten staan dan een beetje op blank. Niet dat ik dat wil, ik zou er graag wat meer mee bezig willen zijn dan, maar wat ik eerder zei denk ik dat het te maken heeft met dat ik het niet actief heb meegemaakt.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:23 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Ja dat wel, al vind ik het wel altijd lastig waar ik dan precies aan moet denken.
Dan is je state of mind niet helemaal fantastisch.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:22 schreef StateOfMind het volgende:
Wat als je nou last hebt van stemmen in je hoofd?
En jijzelf wel stil bent en die stemmen niet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zijn 90 militairen na de oorlog omgekomen tijdens vredesoperaties, de laatste 2 in 2015.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:13 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Neuj, het verliest wel echt zijn waarde, nu mensen die de directe gevolgen hebben meegemaakt bijna allemaal dood zijn. Ik vind het belangrijk om vrijheid en offers te begrijpen en waarderen, maar 'respect' is een beetje een uitgeholde term in deze context.
Twee minuten stil zijn voegt tegenwoordig niet zo heel veel toe behalve de sentimentele waarde die veel mensen het wat mij betreft onterecht toedichten, om de redenen die @:vosss aanstipt. Er zijn andere manieren om het begrip rondom de offers van oorlogen te tonen. Zoals, bijvoorbeeld, geen oorlog voeren. Maar dat lukt nog steeds niet.
Gezien de hoeveelheid oorlogen in de wereld juist zeer relevant, bedoel je.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:28 schreef de_boswachter het volgende:
Ik ben hier niet zo mee bezig. Het is al zo lang geleden. En met dat ‘vier vrijheid’ is tegenwoordig ook ietwat overdreven.
Ik weet niet wat je punt is, want ik zeg ook niet dat ze allemaal dood zijn, ik zeg -bijna- allemaal. Dat betekent dat je er twee jaar terug inderdaad nog eentje kon spreken.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn 90 militairen na de oorlog omgekomen tijdens vredesoperaties, de laatste 2 in 2015.
Maar ook: ik sprak 2 jaar geleden op 4 mei gewoon nog met een vrouw die in een concentratiekamp heeft gezeten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Die mensen zijn echt nog niet allemaal overleden. De mensen die hun hele leven gebukt hebben moeten gaan onder trauma's van hun ouders die er nooit meer echt bovenop zijn gekomen al helemaal niet.
Daardoor voel ik me niet echt vrij. Onze handen worden gebonden. De vrijheid van meningsuiting is gereduceerd tot het incasseren van reacties als linkse kankerhond en smerige nazi. Dat is de vrijheid waarin we tegenwoordig leven. Daar ben ik tegen.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gezien de hoeveelheid oorlogen in de wereld juist zeer relevant, bedoel je.
Ik vind 90 niet direct weinig. En mijn punt is dus: lang niet iedereen die persoonlijk leed heeft doorstaan wat we hier herdenken is overleden. Bij lange na niet, dus. De nabestaanden van die 90, maar dus ook de kinderen van ouders die de oorlog hun hele leven met zich meedroegen. Bijvoorbeeld omdat de rest van hun familie het niet overleefde.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:47 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je punt is, want ik zeg ook niet dat ze allemaal dood zijn, ik zeg -bijna- allemaal. Dat betekent dat je er twee jaar terug inderdaad nog eentje kon spreken.
En dat er weinig Nederlandse militairen doodgaan, geloof ik ook wel, maar dat betekent niet dat er geen anderen doodgaan door oorlog.
Eigenlijk ben ik het hier wel mee eens.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 11:41 schreef vosss het volgende:
Eigenlijk vind ik dit net zo dom als met oud en nieuw iedereen de beste wensen te wensen.
Waarom moet dat op 1 tijdstip/moment?
Waarom kun je door het jaar heen niet stilstaan bij het feit dat vrede zeker niet vanzelfsprekend is? Waarom wens je alleen met oud en nieuw iemand het beste?
Dat slaat nergens op.
Zo ik heb weer 2 minuten mijn kop gehouden, kan ik de rest van het jaar weer vrijuit kankeren op de benzineprijs, de inflatie,de politiek, die domme Amerikanen, Rusland, Israël, alle buitenlanders en het is friet godverdomme.
Maar als ik zeg er niet zo mee bezig te zijn dan heb ik zogenaamd "geen respect".
Ik vind daar wat van.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |