abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220683937
Als soort min of meer verstandige en verwantwoordelijke volwassenen ben ik het laatste jaar bezig geweest met allerlei dingen regelen 'voor later'.
Onlangs heb ik bij de notaris mijn 'gewone' testament ondertekend zodat men weet wat er met mijn meuk moet gebeuren als ik er niet meer ben. In het gesprek na afloop kwam het levenstestament ter sprake. Dat is het volgende item op mijn todo-lijst.

Ik was in de veronderstelling dat er een levenstestament naast praktische zaken als 'wie mag mijn financiën regelen, wie kan mijn zaken behartigen' ook dingen als 'wanneer vind ik dat mijn lijden uitzichtloos of ondraaglijk is' konden staan. Belangrijke dingen om vast te leggen leek me. Vooral voor als je tegen die tijd niet meer in staat bent om je wensen kenbaar te maken.

De notaris gaf aan dat die laatste categorie eigenlijk geen nut had in een levenstestament. Voordat zulke wensen kunnen worden uitgevoerd zal een arts moeten kunnen constateren of dat nog steeds is wat je wil. En als je niet meer toerekeningsvatbaar of helder van geest bent, wordt er niks uitgevoerd.

Zijn er mensen met ervaring op dit gebied? Ik zou graag e.e.a vastleggen maar als het geen zin heeft dan houdt het op en hou ik het gewoon bij de praktische zaken. Op diverse plekken online lees ik namelijk gemixte standpunten. Terwijl een notaris dan toch wel een van de betrouwbaarste bronnen lijkt.

TL;DR: wensen over behandelstop/levenseinde/ondraaglijk lijden wel of niet in levenstestament?
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_220684058
In je levenstestament kan je iemand machtigen om keuzes voor jou te maken in situaties dat je dat zelf niet meer kan. Je kan dan opschrijven wat je ondraaglijk lijden vindt, en dan heeft de gemachtigde een hulpmiddel bij zijn 'recht om over jouw lot te beslissen'. Alsnog heeft een arts de definitieve beslissing bij euthanasie, maar als je eea zwart op wit hebt staan helpt dat iedereen in die situatie.
gr gr
pi_220684090
In een levenstestament regel jij per direct een machtiging voor degene die er in vermeld staat als gemachtigde, hetzij financieel en/of medisch.

Kijk wat betreft een euthanasieregeling zal je vast ook in het testament wat kunnen laten opnemen, maar de artsen hebben zichzelf ook aan regelgeving te moeten houden.

Zie het meer als een bewijs, zwart op wit, dat jij de gemachtigde toestemming heeft gegeven om voor jou te handelen en de artsen kunnen hier niet om heen.
  donderdag 30 april 2026 @ 17:53:54 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220684419
In principe klopt het wat je notaris zei.

Je kunt beter je wensen omtrent levenseinde (om het zo maar even samen te vatten) met je huisarts bespreken. En dan dat gesprek om de zoveel tijd herhalen.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 30 april 2026 @ 18:50:12 #5
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220684778
Ik moet ook nog een levenstestament maken. Maar welke voorbereidingen moet je treffen voordat je de gang naar de notaris maakt? Bijv. hoeveel gevolmachtigden moet je hebben? Waarom is zo’n testament zo duur (750 euro of zo?)
pi_220684837
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Waarom is zo’n testament zo duur
Omdat notarissen graag goed betaalt krijgen en er om te beginnen al niet zo veel van zijn door de strenge toelatingscriteria.
pi_220684846
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik moet ook nog een levenstestament maken. Maar welke voorbereidingen moet je treffen voordat je de gang naar de notaris maakt? Bijv. hoeveel gevolmachtigden moet je hebben? Waarom is zo’n testament zo duur (750 euro of zo?)
Omdat er nog wel wat haken en ogen aan zitten. Wat je goed moet bespreken met je notaris. Het is eigenlijk nooit recht toe recht aan.

Wij waren 1000 euro kwijt voor het levenstestament van mijn moeder.

Dingen die je je af kunt vragen:
Mogen gevolmachtigden aan zichzelf schenken?
Zijn ze gezamelijk of ook alleen bevoegd?
Welke administratie wil je voeren, if any?
Wanneer wil je het in laten gaan? Kan ook per direct. Of is er een arts nodig om te beoordeling of iemand nog wilsbekwaam is?
Etc.

En qua medische behandelingen: als je het via je huisarts regelt, dan moet je tegen die tijd nog wel dezelfde huisarts hebben. Want een ander kan er heel anders over nadenken.

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 30-04-2026 19:03:05 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 30 april 2026 @ 19:06:04 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220684884
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Omdat er nog wel wat haken en ogen aan zitten. Wat je goed moet bespreken met je notaris. Het is eigenlijk nooit recht toe recht aan.

Wij waren 1000 euro kwijt voor het levenstestament van mijn moeder.

Dingen die je je af kunt vragen:
Mogen gevolmachtigden aan zichzelf schenken?
Zijn ze gezamelijk of ook alleen bevoegd?
Welke administratie wil je voeren, if any?
Wanneer wil je het in laten gaan? Kan ook per direct. Of is er een arts nodig om te beoordeling of iemand nog wilsbekwaam is?
Etc.

En qua medische behandelingen: als je het via je huisarts regelt, dan moet je tegen die tijd nog wel dezelfde huisarts hebben. Want een ander kan er heel anders over nadenken.
Het is idd. nooit rechttoe rechtaan. Het is te hopen dat de notaris je door alle vragen heenleidt want anders komt een mens er toch niet uit?
pi_220684910
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:06 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Het is idd. nooit rechttoe rechtaan. Het is te hopen dat de notaris je door alle vragen heenleidt want anders komt een mens er toch niet uit?
Veel lezen. Over voors en tegens.
Ook: wat betekent het fiscaal als je een en/of bankrekening aan gaat met je ouder? Er zijn uitspraken dat mensen dan hun uitkering verliezen. Mocht je een uitkering hebben (tegen die tijd).


https://www.mijnemmiusnot(...)n-uitkering-kijk-uit
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 30 april 2026 @ 19:12:28 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220684922
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Veel lezen. Over voors en tegens.
Ook: wat betekent het fiscaal als je een en/of bankrekening aan gaat met je ouder? Er zijn uitspraken dat mensen dan hun uitkering verliezen. Mocht je een uitkering hebben (tegen die tijd).
Stelt een notaris al die vragen?
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 19:15:13 #11
236264 crew  capricia
pi_220684946
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:12 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Stelt een notaris al die vragen?
Als je dat wil, dan wel. Wij wilden vooral mijn moeder en ook elkaar (als kinderen) beschermen. Dat je onderling ook geen scheve blikken of ruzie krijgt.

Als je zegt ik wil a, b en niet c, dan niet natuurlijk.

In principe is dat een zaak tussen de ouder (de volmachtgever) en de notaris natuurlijk.
Als kind (de gevolmachtigde) hoef je ook geen handtekening ofzo te zetten.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 30 april 2026 @ 19:24:11 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220685020
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Etc.

En qua medische behandelingen: als je het via je huisarts regelt, dan moet je tegen die tijd nog wel dezelfde huisarts hebben. Want een ander kan er heel anders over nadenken.
Je ‘regelt’ het ook niet zozeer via je huisarts, je bespreekt je wensen met je huisarts. En dat doe je dus niet maar één keer, maar dat herhaal je.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 19:26:38 #13
236264 crew  capricia
pi_220685034
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je ‘regelt’ het ook niet zozeer via je huisarts, je bespreekt je wensen met je huisarts. En dat doe je dus niet maar één keer, maar dat herhaal je.
Het is me allemaal bekend.
En dan krijg je op latere leeftijd een andere huisarts, en die denkt er heel anders over.
Of niet.
Ik heb dit al meegemaakt.
Het is een beetje een gok.
En tegen de tijd dat je flink dementerend bent, en zo'n testament gaat spelen, gaan ze geen diepgaande gesprekken meer met je voeren over wat je nu precies bedoelde.

Het is echt lastige materie hoor.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 30 april 2026 @ 19:26:40 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220685035
Dit is wel interessant om te lezen.

“ Hoe moet ik omgaan met een levenstestament waar medische verklaringen in staan?

Wat moet ik als arts doen met een levenstestament dat de patiënt heeft opgesteld bij de notaris en waar medische verklaringen in staan?”

https://www.knmg.nl/ik-be(...)erklaringen-in-staan
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 30 april 2026 @ 19:31:49 #15
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220685075
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Als je dat wil, dan wel. Wij wilden vooral mijn moeder en ook elkaar (als kinderen) beschermen. Dat je onderling ook geen scheve blikken of ruzie krijgt.

Als je zegt ik wil a, b en niet c, dan niet natuurlijk.

In principe is dat een zaak tussen de ouder (de volmachtgever) en de notaris natuurlijk.
Als kind (de gevolmachtigde) hoef je ook geen handtekening ofzo te zetten.
Als ik mijn gevolmachtigden weet (het testament is voor mezelf), worden er nog eisen aan hen gesteld? Bijvoorbeeld Pietje mag die functie niet bekleden want hij woont in het buitenland. Ik noem maar wat. Dat wil ik wel vantevoren weten.
  donderdag 30 april 2026 @ 19:34:21 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220685096
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is me allemaal bekend.
En dan krijg je op latere leeftijd een andere huisarts, en die denkt er heel anders over.
Of niet.
Ik heb dit al meegemaakt.
Het is een beetje een gok.
En tegen de tijd dat je flink dementerend bent, en zo'n testament gaat spelen, gaan ze geen diepgaande gesprekken meer met je voeren over wat je nu precies bedoelde.

Het is echt lastige materie hoor.
Vertel mij wat.

Maar voordat iemand ‘flink dementerend’ is, is de huisarts waarschijnlijk ook wel in beeld en dan kunnen er nog wel gesprekken gevoerd worden. Of er wordt een geriater ingeschakeld.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 19:34:48 #17
236264 crew  capricia
pi_220685101
Overigens, voor de mensen die het medische belangrijk vinden:
Niet behandelen, niet reanimeren, is veel vanzelfsprekender en algemeen geaccepteerder dan euthanasie regelen via een levenstestament.

Euthanasie regel je niet zomaar in een levenstestament.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 30 april 2026 @ 19:35:34 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220685112
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:34 schreef capricia het volgende:
Overigens, voor de mensen die het medische belangrijk vinden:
Niet behandelen, niet reanimeren, is veel vanzelfsprekender en algemeen geaccepteerder dan euthanasie regelen via een levenstestament.

Euthanasie regel je niet zomaar in een levenstestament.
Zeker.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 19:43:57 #19
236264 crew  capricia
pi_220685188
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Vertel mij wat.

Maar voordat iemand ‘flink dementerend’ is, is de huisarts waarschijnlijk ook wel in beeld en dan kunnen er nog wel gesprekken gevoerd worden. Of er wordt een geriater ingeschakeld.
Wij krijgen niet eens een casemanager dementie voor elkaar (terwijl die diagnose er wel is). Want verzekerd via de verkeerde zorgverzekeraar, waarbij de casemanager van haar regio niet aangesloten/gecontracteerd is. Terwijl het in de basiszorg zou moeten zitten. :')

Ik hou er over op. Want mijn frustratie zit hoog. :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 19:45:53 #20
236264 crew  capricia
pi_220685208
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Als ik mijn gevolmachtigden weet (het testament is voor mezelf), worden er nog eisen aan hen gesteld? Bijvoorbeeld Pietje mag die functie niet bekleden want hij woont in het buitenland. Ik noem maar wat. Dat wil ik wel vantevoren weten.
Jij mag dat zelf bepalen. Het zijn jouw wensen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 30 april 2026 @ 19:49:53 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220685248
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Wij krijgen niet eens een casemanager dementie voor elkaar (terwijl die diagnose er wel is). Want verzekerd via de verkeerde zorgverzekeraar, waarbij de casemanager van haar regio niet aangesloten/gecontracteerd is. Terwijl het in de basiszorg zou moeten zitten. :')

Ik hou er over op. Want mijn frustratie zit hoog. :D
Dat zou toch niet moeten kunnen. :{
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 30 april 2026 @ 20:05:49 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220685379
@TS ChatPTG geeft heel veel informatie.
pi_220686164
Wij zijn er ook mee bezig, wij hadden al een testament en die hebben we iets aan laten passen als in erfgenamen eruit gooien die wij er toen in heben laten zetten voor als onze zoon eerder gaat als ons (ff afkloppen) dan gaat alles naar mijn nicht en mijn man zijn dochter toe.

Levenstestament ligt nu bij de notaris daar in komt te staan wie alles voor ons moet gaan regelen als wij wilsombekwaam worden, dat is in eerste instantie de andere wederhelft en als die het niet meer kan dan onze zoon.
Ik wil niet dat een van ons toestemming moet gaan vragen bij de kantonrechter als er iets (duurs) gekocht of verkocht moet worden.

Het gedeelte van wel of niet reanimeren of euthanasie moet je bij de ha aangeven en dat ook regelmatig 1x per jaar d8 + je kan het ook zelf op schrift stellen en formulieren kan je d8 ik ook bij de ha krijgen waar je op aan kan geven wat je wensen zijn.

Wij hebben toen voor onze vader (pa had asbest)bij de euthanasie vereniging een euthanasieverklaring aangevraagd en die ook met hem ingevuld en mijn moeder en wij de kinderen moesten die ook medeondertekenen. Achteraf gelukkig niet nodig gehad maar het was wel een soort van geruststelling dat het er lag als pa er aan toe was. ( ha moet er ook mee instemmen want die moet het doen, wil hij/zij dat niet dan moet hij/zij een andere arts aanwijzen die er minder moeite mee heeft).
pi_220686726
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:12 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Stelt een notaris al die vragen?
Een goede notaris stelt je wel veel vragen en legt je stellingen voor, hij/zij wil ook uitvissen of je dit uit eigen wil doet en aangaat.

Bij ons was het simpel, we hebben voor alles een 100% volmacht, in principe kan mijn partner nu achter mij rug om het huis verkopen, net als ik dat bij haar kan doen... (Dat is een hele stap, ook een kwestie van vertrouwen.)
pi_220686762
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:02 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Bij ons was het simpel, we hebben voor alles een 100% volmacht, in principe kan mijn partner nu achter mij rug om het huis verkopen, net als ik dat bij haar kan doen... (Dat is een hele stap, ook een kwestie van vertrouwen.)
Enkel toch als je wilsonbekwaam bent?

Ik loop met hetzelfde vraagstuk. Wel of geen (levens)testament. Of vooral info op down eerst
  donderdag 30 april 2026 @ 23:11:37 #26
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220686780
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:07 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Enkel toch als je wilsonbekwaam bent?


Ik loop met hetzelfde vraagstuk. Wel of geen (levens)testament. Of vooral info op down eerst
Niet noodzakelijkerwijs. Ligt erann wat je in het levenstestament zet. Mijn moeder is nog wilsbekwaam, maar ik heb al jaren een volledige volmacht die direct na het tekenen van het levenstestament in ging.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220687437
Poeh wat een hoop informatie en ervaringen. Dank aan allen voor het delen.
Hier heb ik zeker wat aan!
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_220693309
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:11 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Niet noodzakelijkerwijs. Ligt erann wat je in het levenstestament zet. Mijn moeder is nog wilsbekwaam, maar ik heb al jaren een volledige volmacht die direct na het tekenen van het levenstestament in ging.
Wat was voor jullie de keuze om dit zo met elkaar te regelen?
Ik twijfel zelf tussen wel of (nog) niet doen. Maar dat komt vooral omdat ik amper succesvolle verhalen van mensen ken. De info heb ik uit folders en internet; dat is toch anders
pi_220693317
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 07:00 schreef WheeleE het volgende:
Poeh wat een hoop informatie en ervaringen. Dank aan allen voor het delen.
Hier heb ik zeker wat aan!
Zeker.
Als je niet wilt dat ik vragen stel in je topic moet je het me even laten weten. Ik denk maar zo: we hebben dezelfde vraag over hetzelfde onderwerp op hetzelfde moment
  vrijdag 1 mei 2026 @ 22:30:00 #30
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220693378
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:22 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Wat was voor jullie de keuze om dit zo met elkaar te regelen?
Ik twijfel zelf tussen wel of (nog) niet doen. Maar dat komt vooral omdat ik amper succesvolle verhalen van mensen ken. De info heb ik uit folders en internet; dat is toch anders
Wat? Het levenstestament opstellen of mij volledig machtigen bij ingaan vh tekenen?

Op beide moet ik je het antwoord trouwens schuldig blijven. Mijn moeder heeft dat zelfstandig besloten.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220693432
Wat je zegt over medische zaken klopt. Een arts heeft altijd het laatste woord. Je kan dat gedeelte net zo goed weglaten. Want de arts beslist.
pi_220693570
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wat? Het levenstestament opstellen of mij volledig machtigen bij ingaan vh tekenen?

Op beide moet ik je het antwoord trouwens schuldig blijven. Mijn moeder heeft dat zelfstandig besloten.
Volledig machtigen gelijk na het tekenen
  vrijdag 1 mei 2026 @ 22:49:05 #33
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220693607
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:46 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Volledig machtigen gelijk na het tekenen
Dat heeft zij dus besloten. En het heeft op zich zijn vruchten wel afgeworpen in haar geval. Weliswaar omdat ze een naar ongeluk kreeg, maar toch.

Verder gebruik ik die machtiging op dit moment alleen wanneer nodig én in overleg met mijn moeder. Maar strikt genomen hoeft dat dus niet.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 1 mei 2026 @ 23:31:03 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220693938
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:35 schreef DoubleDip het volgende:
Wat je zegt over medische zaken klopt. Een arts heeft altijd het laatste woord. Je kan dat gedeelte net zo goed weglaten. Want de arts beslist.
Beslist misschien over bepaalde zaken, maar zeker niet alle. Je kunt dus prima in je levenstestament iemand volmachten om namens jou te spreken op medisch gebied als jij niet (meer) handelingsbekwaam bent. Of je kaart dit bijvoorbeeld tijdig aan bij een ouder (dat het verstandig kan zijn om zo’n volmacht op te stellen).
The love you take is equal to the love you make.
pi_220694419
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:23 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Zeker.
Als je niet wilt dat ik vragen stel in je topic moet je het me even laten weten. Ik denk maar zo: we hebben dezelfde vraag over hetzelfde onderwerp op hetzelfde moment
Hoe meer vragen over hetzelfde onderwerp, hoe duidelijker alles wordt dus ga je gang hoor :)
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_220694547
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 23:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Beslist misschien over bepaalde zaken, maar zeker niet alle. Je kunt dus prima in je levenstestament iemand volmachten om namens jou te spreken op medisch gebied als jij niet (meer) handelingsbekwaam bent. Of je kaart dit bijvoorbeeld tijdig aan bij een ouder (dat het verstandig kan zijn om zo’n volmacht op te stellen).
Dan spreek je de wens uit van degene denk ik.
Maar volgens mij moet je een medische wilsverklaring altijd met een arts bespreken? Bv ik wil niet gereanimeerd in situstie x of ik wil niet aan de beademingsmachine etc
  zaterdag 2 mei 2026 @ 10:59:25 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220695286
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 09:18 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Dan spreek je de wens uit van degene denk ik.
Maar volgens mij moet je een medische wilsverklaring altijd met een arts bespreken? Bv ik wil niet gereanimeerd in situstie x of ik wil niet aan de beademingsmachine etc
Een niet-reanimerenverklaring is bijv. vrij standaard. Die zet je niet in een levenstestament.

Verder wat ik eerder al schreef en wat al gezegd is.

Wat betreft de wens uitspreken van diegene: dat is natuurlijk wat de bedoeling is. Je kiest ervoor om iemand die je vertrouwt die volmacht te geven. In de praktijk kan het lastig zijn om te beslissen wat die wens zou zijn geweest als diegene het zelf nog had kunnen bepalen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220696208
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 23:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Beslist misschien over bepaalde zaken, maar zeker niet alle. Je kunt dus prima in je levenstestament iemand volmachten om namens jou te spreken op medisch gebied als jij niet (meer) handelingsbekwaam bent. Of je kaart dit bijvoorbeeld tijdig aan bij een ouder (dat het verstandig kan zijn om zo’n volmacht op te stellen).
Ja een volmacht kan wel. Maar mijn punt is dat je niet kan bepalen wat de arts moet doen. Je kan niet zeggen geef mij dan en dan euthanasie, want of dat kan en mag beslist uiteindelijk een arts.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 15:01:53 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220696643
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 14:01 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Ja een volmacht kan wel. Maar mijn punt is dat je niet kan bepalen wat de arts moet doen. Je kan niet zeggen geef mij dan en dan euthanasie, want of dat kan en mag beslist uiteindelijk een arts.
Volgens mij was dat al min of meer aan de orde geweest.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220701729
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 14:01 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Ja een volmacht kan wel. Maar mijn punt is dat je niet kan bepalen wat de arts moet doen. Je kan niet zeggen geef mij dan en dan euthanasie, want of dat kan en mag beslist uiteindelijk een arts.
Ik heb een levenstestament waarin dat heel duidelijk omschreven is. De volmacht gaat pas in als ik dat aangeef of een arts als ik in coma lig of wilsonbekwaam ben. Met bewijs van de arts (ik lig in coma) kunnen mijn gevolmachtigden het levenstestament activeren en overal bij. Zij kunnen dan ook wapperen met datzelfde papiertje wat ik wil bij die arts.

Huisarts heeft daar niets mee te maken tot nu toe.

[ Bericht 2% gewijzigd door Firuze60 op 03-05-2026 00:28:03 ]
pi_220702634
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Veel lezen. Over voors en tegens.
Ook: wat betekent het fiscaal als je een en/of bankrekening aan gaat met je ouder? Er zijn uitspraken dat mensen dan hun uitkering verliezen. Mocht je een uitkering hebben (tegen die tijd).


https://www.mijnemmiusnot(...)n-uitkering-kijk-uit
Er is dan ook geen enkele reden om een en/of bankrekening te nemen.

Een en/of rekening is een gedeelde rekening waarbij beide rekeninghouders mede-eigenaar zijn van het geld op die rekening. Maar dat is toch helemaal niet de bedoeling als je de financiën voor je ouder(s) of andere dierbaren regelt?

Je moet als persoon die de finciën op zich neemt volledige toegang tot de rekening hebben voor het verrichten van alle betalingen etc. Dat kan geregeld worden als gemachtigde voor de rekening. Als gemachtigde krijg je digitale toegang tot de rekening en (indien gewenst) een pinpas die aan jou gekoppeld is.
pi_220719677
Van lege bankrekeningen tot blokkades bij de rechter: zó voorkom je financiële ellende bij dementie.

https://archive.ph/HJrAP
pi_220907734
Ik heb er ook een keer een topicje over geopend, misschien staat er nog wat aanvullends in.

Van wat ik destijds begreep was zo'n direct ingaande volmacht tegenwoordig gebruikelijker dan vroeger, omdat ingang bij wilsonbekwaamheid vaak gedoe geeft. Wanneer is iemand wilsonbekwaam genoeg?
Doktoren zijn er niet om wilsbekwaamheid voor allerlei handelen vast te stellen en een oudje kan bijzonder wilskrachtig totaal onbekwaam zijn en ga dat dan maar eens overrulen met je papiertje.
Juridisch wilsonbekwaamheid vast laten stellen is een traject dat je ook niet speciaal graag wil.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_220930266
Vandaag heb ik een goed gesprek over een levenstestamen gehad met mijn vader van 76. Hij kwam er zelf mee omdat hij later dit jaar een knieprothese krigjt en graag zijn behandelvoorkeuren (wanneer wel/niet behandelen, wel/niet uitzichtloos leven rekken, etcetera) wil vastleggen.
Ik heb hem een samenvatting gegeven van wat ik van mijn notaris heb gehoord en wat ik in dit topic heb gelezen.

Nu ben ik referentiemateriaal voor hem aan het zoeken en kwam ik deze checklist tegen: https://www.notaris.nl/fi(...)-levenstestament.pdf
Daarin staat toch wel een aardig stuk over medische behandelaanwijzingen. Aangevul met een verwijzing naar een/de/je arts. Dus blijkbaar kan er wel dit soort aanwijzingen in, maar dan wel aangevuld met het regelmatig bespreken met je (huis-)arts.

Voor nu lijkt m'n vader er best open voor te staan. Ergens in de komende 2 weken een afspraak met z'n huisarts om e.e.a. te bespreken. En wellicht een oriënterend gesprek met eenn notaris.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')